جمعه, ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۱۳
مذاکرات وین:

نقطه اضطراری در اجرای برجام

مذاکرات وین:
آمریکا: پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ اعلام کرد: پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات وین حاصل شده است. 

نقطه اضطراری در اجرای کامل برجام

نقطه اضطراری در اجرای کامل برجام
نقطه اضطراری در اجرای کامل برجام

این مقام آمریکایی پنجشنبه شب به وقت محلی در حالیکه مذاکرات وین اکنون به مرحله‌ای رسیده است که سرنوشت آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی به ویژه آمریکا بستگی دارد، ادعا کرد در صورتی که ایران جدیت نشان دهد، توافق طی چند روز آینده امکان پذیر است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه پیشرفت قابل توجهی در هفته گذشته حاصل شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بدون اشاره به تعهدات واشنگتن در این برهه زمانی در پی خروج از برجام مدعی شد: اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می توانیم در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام ظرف چند روز به توافق برسیم.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد هر چیزی فراتر از آن، احتمال بازگشت به توافق را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

معاون سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود: مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به نقطه اضطراری رسیده است.

کارین ژان پیر معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: یک توافق که به نگرانی های همه طرف ها رسیدگی کند در دسترس است.

وی در راستای سیاست بکارگیری ضرب الاجل های ساختگی آمریکا درباره مذاکرات وین برای فشار بر ایران در میز مذاکره مدعی شد اگر در چند هفته آینده به این توافق دست نیابیم، پیشرفت های هسته ای ایران بازگشت به برجام را غیر ممکن می سازد.

این مقام کاخ سفید همچنین در تداوم سیاست هراس از پیشرفت های هسته ای ایران در چارچوب برجام مدعی شد حرف نهایی این است، ما با یک وضعیت بسیار خطرناک مواجه هستیم.  برنامه هسته ای ایران تحت برجام کمی محدود بود و از سوی بازرسان بین المللی بر آن نظارت می شد.

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی اظهار داشت که "پیشرفت واقعی" ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست.

 تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نام این مقام آمریکایی اشاره نکرده و  نوشته است مذاکرات سخت و دقیق برای احیای توافق هسته ای بین المللی با ایران ممکن است به پایان خود نزدیک باشد و دیپلمات ها می گویند پس از نزدیک به یک سال مذاکره، توافق در دسترس است. اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا تازه آغاز شده است.

دیپلمات ها می گویند که آمریکا و ایران به زودی در خصوص بازگشت به پایبندی به برجام تصمیم خواهند گرفت.

 نیویورک تایمز ادعا کرد به گفته مقامات دیگر که به دلیل حساسیت مذاکرات نخواستند نام آنها فاش شود یکی از نکات که هنوز در مورد آن بحث می شود چگونگی کاهش دادن تولید سوخت هسته ای ایران است.

این رسانه آمریکایی نوشت جمهوری خواهان و حتی برخی از دموکرات ها در تلاش هستند تا جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را از تعهد مجدد به برجام باز دارند.

مطالب مرتبط:

واکنش اولیانوف به ادعای رویترز درباره مذاکرات وین 

واکنش اولیانوف به ادعای رویترز درباره مذاکرات وین 
واکنش اولیانوف به ادعای رویترز درباره مذاکرات وین 

اولیانوف پیشتر به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات وین به مراحل پایان نزدیک شده است « اما به زمان بیشتری نیاز داریم -  نه خیلی طولانی - تا کارها را تکمیل کنیم. » وی با ابراز خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات عنوان کرد که امکان توافق تا پایان ماه فوریه وجود دارد.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران چهارشنبه شب با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز  در گفت و گوی اختصاصی روزنامه فایننشیال تایمز  که امروز منتشر شد، گفت که واشنگتن قاصر از رسیدگی به خواسته ایران مبنی بر ارائه تضمین در مورد عدم خروج طرف های امضاکننده برجام از این توافق بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: افکار عمومی در ایران به دلیل خروج آمریکایی ها از برجام نمی تواند گفته های رئیس یک حکومت، چه برسد ایالات متحده باشد، را به عنوان ضمانت بپذیرد.

وی پیشنهاد کرد که کنگره آمریکا در بیانیه ای سیاسی تعهد خود به برجام را ابراز کند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که نتیجه گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

هیات ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده است و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است.

 ویژگی‌‌‌‌‌های توافق خوب

ویژگی‌‌‌‌‌های توافق خوب
ویژگی‌‌‌‌‌های توافق خوب

وزیر امورخارجه در بخش از گفت‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌گوی خود با روزنامه فایننشال‌تایمز، ویژگی‌‌‌‌‌های یک توافق خوب از نگاه ایران را تشریح کرد. وی با اشاره به این موضوع که طرف آمریکایی بارها به ما اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا حسن‌نیت دارد، آنها به‌دنبال یک توافق هستند و برای رسیدن به این توافق وقت زیادی هم ندارند، گفت: «ما هم به آنها گفتیم و این جمله را بازهم تکرار می‌‌‌‌‌کنیم که ما هم به‌دنبال یک توافق خوب هستیم. ما هم از توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان استقبال می‌‌‌‌‌کنیم اما این توافق باید دربردارنده حقوق مردم ایران باشد.‌» او تشریح کرد: «این توافق خوب از نظر ما باید همه تحریم‌هایی را که در سال‌۲۰۱۵ برای برداشته‌شدن آنها توافق صورت گرفت و به   JCPOA (برنامه جامع اقدام‌مشترک (برجام) موسوم شد، شامل شود. امروز که ما داریم با هم صحبت می‌‌‌‌‌کنیم پیشرفت‌‌‌‌‌هایی در مذاکرات حاصل شده اما همه آنچه را که باید ذیل برجام به آن برسیم محقق‌نشده است.‌»

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه آن بخشی که مربوط به تعهدات طرف ایرانی است، مثل یک فرمول ریاضی روشن و کاملا مشخص است که ما چه اقداماتی را باید انجام دهیم و چگونه این اقدامات ما راستی‌‌‌‌‌آزمایی خواهد شد، گفت: «این امر از طریق IAEA خواهد بود لذا طرف مقابل می‌تواند نگرانی نداشته باشد ولی ما همچنان نگرانیم. اول از همه نگران «تضمین» هستیم. طرف آمریکایی هنوز تضمین محکمی را به ما ارائه نمی‌دهد. حتی برخلاف حقوق بین‌الملل آقای راب مالی اعلام می‌‌‌‌‌کند که ما نمی‌توانیم متعهد شویم که دولت بعدی آمریکا بر تعهداتی که ما خود را ملزم به اجرای آن می‌‌‌‌‌دانیم، باقی بماند. شما می‌‌‌‌‌دانید این خلاف حقوق بین‌الملل است. این مغایر با حقوق مسلم درج شده در متون شناخته‌شده حقوقی بین‌المللی است.‌» او با بیان اینکه بر مبنای حقوق بین‌الملل حتی اگر در یک کشور یک دولت شورشی یا کودتا بر سر کار بیاید، آن دولت موظف است به تعهدات بین‌المللی دولت و دولت‌‌‌‌‌های قبلی آن کشور پایبند باشد، افزود: «لذا اصلا برای ما قابل‌قبول نیست که طرف آمریکایی بگوید توافقی با شما می‌‌‌‌‌کنیم که اعتبار آن حداکثر تا پایان کار این دولت است. آنها می‌گویند حتی برای اعتبار آن تا پایان کار این دولت هم یک‌‌‌‌‌سری شروط، حاشیه‌‌‌‌‌ها و محدودیت‌هایی وجود دارد، اما با همه این‌ها ما در میز مذاکره پیشرفت‌‌‌‌‌هایی داشته‌‌‌‌‌ایم و امیدوار هستیم این پیشرفت‌ها منجر به یک توافق خوب شود. برای رسیدن به این توافق خوب، واقع‌‌‌‌‌بینی طرف غربی می‌تواند تعیین کننده باشد.‌» امیرعبداللهیان در ادامه گفت: «ما حتما علاقه‌‌‌‌‌مند هستیم که مذاکراتمان منجر به لغو کامل تحریم‌ها شود اما در یک نگاه واقع‌بینانه چارچوب تحریم‌هایی که در این دور از مذاکرات، موسوم به مذاکرات وین، برای لغو هدفگذاری شده و کشورهای ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا بر آن تمرکز و تاکید دارند، این است که تحریم‌هایی که در برجام و سند برجامی سال‌۲۰۱۵ باید لغو می‌شد، همگی از میان برداشته شود، ضمنا تمام تحریم‌هایی که به‌صورت یک‌جانبه در دوره ترامپ علیه اشخاص و نهادهایی در جمهوری اسلامی ایران وضع شده است نیز باید از میان برداشته شود.‌»

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی