پنج شنبه, ۳۰ دی ۱۴۰۰ ۱۹:۲۸
بانویی از جنس هنرپروری در گفت وگو با تیتر برتر:

از ابتدا هدفمند وارد پارچه سازی و تزئینات لباس شدم

بانویی از جنس هنرپروری در گفت وگو با تیتر برتر:
خبرنگار تیتربرتر با مریم سلیم زاده استاد پارچه سازی و طراحی لباس به گفتگو پرداخته است.

به گزارش تیتربرتر؛ استاد مریم سلیم زاده، بانوی جوان موفق و نخبه در عرصه تدریس و آموزش پارچه سازی و تزئینات لباس و به خصوص تنبور دوزی،کارشناس ارشد طراحی لباس و نزدیک به 11 سال تدریس در عرصه هنر  و مهمتر از همه رضایت مندی‌های هنرجویان باعث شد تا تیم اصحاب رسانه کشوری به سراغ این بانوی موفق برود و گفت وگویی را با وی ترتیب دهد که از نگاهتان می‌گذرد:

در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟

مریم سلیم زاده، مدرس پارچه سازی و تزئینات لباس و تنبور دوزی، خیلی خوشحالم که در جمع خبرنگاران هستم و افتخار این را دارم که بتوانم در رابطه با فعالیتم با شما عزیزان صحبت کنم. من از سال 1384 فعالیت خودم را در زمینه پارچه سازی و تزئینات لباس ,  و تنبور دوزی شروع کردم و با بیشتر دانشگاه‌ها و موسسات و مراکز فنی و حرفه ای از جمله جهاد دانشگاهی شهید بهشتی، دانشگاه امیرکبیر و سایر مراکز و مزون‌ها همکاری داشته ام.

اول کاری بپرسم مهمترین دغدغه استاد مریم سلیم زاده؟

تمام سعی ام این بوده است تا هنرجوهایی که وارد این رشته می‌شوند بتوانند با آموزش صحیحی که می‌بینند وارد بازار کار بشوند به خصوص بانوان که بسیار هنرمند هستند.

چقدر عالی که از دغدغه شخصی فاکتور گرفتید و دغدغه شما کمک به دیگران به خصوص هنرجویانتان است؟

واقعا همینطور است و این در حالی است که خیلی از هنرجوها در حال حاضر با خودم فعالیت دارند و خوشبختانه با کار با کیفیت توانستیم با برندهای معتبر همکاری کنیم.

بیشتر از کارتان بفرمایید؟

ما با استفاده از خلاقیت و تکنیک‌های به روز، تزئیناتی را روی پارچه پیاده سازی و با طراحی‌های ذهنی روی پارچه‌های خام، طرح و زیبایی دوچندانی به پارچه می‌دهیم و خیلی مفتخریم که امروزه با تکنیک‌هایی که به هنرجو ها آموزش داده ایم، پارچه‌هایی خلق می‌شود که خاص و متفاوت است و ما هیچ تقلیدی از جایی نداریم و تماما خلاقیت ذهنی خودمان است. آموزش‌هایی هم که ارائه داده می‌شود به چند بخش تقسیم می‌شود که بخشی به نحوه اجرا و ساخت اکسسوری‌های مختلف که می‌تواند به صورت همان دستبند یا آویز باشد و بخش دیگر تکنیک‌ها و تزئیناتی  است که روی پارچه قرار داده می‌شود از جمله لباس عروس، لباس شب، لباس مهمانی و بخش دیگر تزئینات لباس اجتماعی است مثل لباس فرم یا لباس محل کار که در واقع پارچه را فاخر می‌کنیم.

رمز موفقیت استاد مریم سلیم زاده؟

هنوز راه باقیست اما اگر بخواهم به سوال شما پاسخ بدهم رمز موفقیت من این بوده است که در ابتدا هدفمند وارد این حوزه شدم و اینکه در کنار بهترین‌ها آموزش دیده ام و همیشه رضایت مندی مشتریان و هنرجو برایم بسیار مهم بوده است و اینکه برای هدف‌هام جنگیدم.

چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؟

 خیلی خوشحالم هنرجوهایی را آموزش می‌دهم که امروزه خودشان با خلاقیت کسب روزی حلال دارند و این بسیار برای من خوشحال کننده است.

چقدر در کارتان به روز هستید؟

سعی کرده ام با مد روز هماهنگ باشم و به همین خاطر مطالعات زیادی در زمینه کاری خودم دارم و همیشه ژورنال‌های خارجی را مطالعه می‌کنم.

ابزارهایی که آموزش می‌دهید چقدر با کیفیت هستند؟

در حیطه ای که ما فعالیت می‌کنیم استفاده از ابزار با کیفیت بسیار مهم است و بیشتر تکنیک‌های ما نیاز به ابزار خاص دارد و ما در این زمینه با برند عباسی همکاری داریم چرا که محصولات این برند با کیفیت است و کار ما و مشتریان را خیلی راحت کرده است.

هنر تنبور دوزی امروزه بسیار رایج شده است. شما چقدر از این هنر بهره برده اید و یک توضیحی در مورد این هنر فاخر بدهید؟

بله همانطور که شما گفتید هنر تنبور دوزی یک هنر بسیار فاخر و کاربردی است و یکی از تکنیک‌هایی که ما در پارچه سازی استفاده می‌کنیم تنبور دوزی است که با سوزن مخصوص کار می‌شود و روش کار به این صورت است که ما الگوهای خام را با توجه به سایز بندی از مزون دارها تحویل می‌گیریم و روی تور ساده الگو پیاده سازی می‌شود و یک تور و پارچه ساده را به پارچه فاخر تبدیل می‌کنیم.

در مورد منجوق بافی هم توضیح بفرمایید؟ 

منجوق بافی با دستگاه یکی دیگر از تکنیک‌های ما است. ما در این روش طرح مورد نظر را انتخاب و روی دستگاه با نخ‌های مخصوص چله کشی و با استفاده از منجوق، طرح را پیاده سازی می‌کنیم و طرح بعد از آمده شدن روی لباس و دیگر جاها قابلیت استفاده شدن دارد. در کنار منجوق بافی با دستگاه، با دست هم این کار صورت می‌گیرد. اکسسوری ، خرج لباس، بالا تنه و نمونه گل‌ها روی لباس از جمله تکنیک‌های منجوق بافی با دست است.

وجه تمایز مجموعه  نخشینه با دیگر مجموعه‌ها؟

وجه تمایز من به شخصه این است که کارهایی ارائه می‌دهم که تا به حال دیده نشده و سعی کرده ام کارها را به روز تحویل مشتری بدهم.

هدف اصلی شما؟

هدف من این است تا بازار کار خوبی برای خانم‌های ایرانی مهیا کنم تا کسب درآمد خوبی را داشته باشند.