پنج شنبه, ۳۰ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۴۹

تمام زوایای دیدار آیت الله رئیسی با پوتین رئیس جمهور روسیه

تمام زوایای دیدار آیت الله رئیسی با پوتین رئیس جمهور روسیه
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران پیش از ظهر روز گذشته وارد مسکو شد و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ روز گذشته آیت‌الله رئیسی مورد استقبال وزیر انرژی روسیه قرار گرفت اما برخی این سوال را مطرح کردند که چرا شخص پوتین از رئیس جمهور کشورمان استقبال نکرد.

جزئیات سفر آیت الله رئیسی به روسیه و دیدار با پوتین

چرا پوتین به استقبال رئیسی نیامد؟

چرا پوتین به استقبال رئیسی نیامد؟
چرا پوتین به استقبال رئیسی نیامد؟

 

فارس نوشت: در طول این سال‌ها نیز هر زمانی که پوتین به ایران آمده نیز یکی از وزرای کابینه به استقبال وی در فرودگاه مهرآباد رفتند به عنوان مثال در سال  ۱۳۹۴ محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۶ محمود کرباسیان وزیر وقت  اقتصاد و در سال ۱۳۹۷ و رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو به استقبال رئیس جمهور روسیه رفتند.

معاون پیشین مراسم و تشریفات دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره میز انتخاب شده در دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در کاخ ریاست جمهوری روسیه در مسکو و وجود فاصله‌ میان مقامات گفت: ایرادی بر اینکه فاصله‌ی روسای جمهور دو کشور از هم زیاد است، وارد نیست؛ کما اینکه این فاصله می‌تواند به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از کرونا باشد.

علت اصلی سفر آیت الله رئیسی به روسیه

علت اصلی سفر آیت الله رئیسی به روسیه
علت اصلی سفر آیت الله رئیسی به روسیه

 

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه درباره سفر رئیسی به روسیه و همچنین دیدار روسای جمهور دو کشور گفت: «‌در این ملاقات و مذاکرات بین دو رئیس‌‌جمهور سقف زمانی وجود ندارد و محدودیتی در زمان نیست؛ اینکه گفته شده «دو ساعت برای این دیدار در نظر گرفته شده» صحیح نیست و می‌تواند بیشتر هم باشد؛ با هم گفت‌وگو خواهند کرد و بستگی به نظر دو رئیس‌‌جمهور دارد.»

کاظم جلالی درباره دیدارها و برنامه رئیس‌جمهور کشورمان توضیح داد: «آقای دکتر رئیسی علاوه‌‌بر ملاقات با آقای پوتین، در مجلس دومای روسیه حضور یافته و برای نمایندگان دوما سخنرانی خواهند داشت. دیدار و گفت‌وگو با فعالان برجسته اقتصادی روسی و همچنین جمعی از ایرانیان مقیم روسیه از سایر برنامه‌های برنامه‌‌ریزی شده برای این سفر است.»

موافقت‌‌نامه جامع همکاری‌‌های ایران و روسیه

سفیر ایران در روسیه درباره موافقت‌‌نامه جامع همکاری‌‌های دو کشور نیز تاکید کرد پیش‌‌نویس این موافقت‌‌نامه توسط ایران تهیه شده اما نیاز به زمان دارد تا گفت‌وگوهای بین دو کشور انجام بگیرد؛ درباره کلیات و اینکه موافقت‌‌نامه بلندمدت داشته باشیم توافق شده ولی هنوز به مرحله جزئیات نرسیده که این کار در آینده انجام خواهد گرفت. البته طرف ایرانی کار خود را در این زمینه انجام داده و امیدواریم طرف روسی نیز کار خود را انجام بدهد و در زمان مناسبی به جمع‌‌بندی  مساله برسیم.

روابط اقتصادی تهران-مسکو

نماز خواندن آیت الله رئیسی در کرملین
نماز خواندن آیت الله رئیسی در کرملین

 

جلالی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ها و توافقات دوجانبه دو کشور برای دور زدن تحریم‌ها با بیان اینکه یکی از اهداف این سفر گسترش روابط اقتصادی دو کشور است، گفت: «روابط اقتصادی با همسایگان در دولت جدید اولویت دارد و روسیه همسایه بزرگ شمالی ماست که حجم واردات این کشور بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار است و این یعنی بازار وسیع و متنوعی در همسایگی ایران وجود دارد و می‌توانیم از آن استفاده کنیم، امیدواریم سهم خود را در تجارت افزایش بدهیم.»

این مقام ایرانی در ادامه درباره اینکه آیا در این سفر توافقات جدیدی بین دو کشور انجام خواهد گرفت و همچنین درباره احتمال خرید جنگنده از روسیه، توضیح داد: «‌دو رئیس‌‌جمهور پس از ملاقات و گفت‌وگو، درباره مسائل به توافق خواهند رسید اما اینکه متن مکتوبی بین دو رئیس‌‌جمهور امضا بشود در برنامه‌ها وجود ندارد. درباره اینکه «آیا با روسیه همکاری‌‌های نظامی و تسلیحاتی داریم یا نه؟»  می‌‌گویم که بله، ولی اینکه در این سفر به‌طور مشخص قراردادی امضا بشود، اینها چیزهایی است که توسط برخی ساخته و به آن پرداخته می‌شود. ما با روسیه همکاری داریم ولی جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید تجهیزات نظامی حرف برای گفتن دارد و می‌توانیم این همکاری‌‌ها را متقابلا ادامه دهیم.»

مطالب مرتبط:

موضوع سفر آیت الله رئیسی به روسیه چیست؟

سفیر کشورمان در مسکو درباره برنامه‌‌ریزی درباره نشست آینده پیرامون مسائل سوریه که با حضور ایران، روسیه و ترکیه انجام خواهد گرفت نیز عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران میزبان نشست آینده روند آستانه است و از موضوعات مطروحه بین دو رئیس‌جمهور در این سفر نیز روند آستانه، مسائل منطقه، سوریه و ضرورت برگزاری این نشست خواهد بود. تاریخ برگزاری این اجلاس نیز مکانیزم خاص خود را دارد که باید توسط وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های سه کشور پیگیری شود و به توافق برسیم.»

موضع برجامی مسکو به تهران نزدیک است

موضع برجامی مسکو به تهران نزدیک است
موضع برجامی مسکو به تهران نزدیک است

 

جلالی همچنین درباره گفت‌وگوی دو مقام عالی ایران و روسیه درباره برجام و مذاکرات هسته‌‌ای نیز تاکید کرد: «درباره توافق هسته‌‌ای و آنچه در وین می‌‌گذرد باید گفت طبیعی است که موضع روسیه تاکنون موضع حمایت از جمهوری اسلامی ایران به شکل جدی بوده و همواره مواضع روسیه درباره برجام نیز به ما نزدیک بوده است. روسیه خروج ایالات متحده آمریکا را نکوهش می‌کرد و آقای پوتین اخیرا در مباحث پیرامون اوکراین و ناتو جمله جالبی گفت «به آمریکایی‌‌ها نمی‌شود اعتماد کرد»؛ درباره مذاکرات هسته‌‌ای نیز ایران و روسیه همواره مواضع نزدیک داشتند و روسیه تلاش کرده از موضع ایران حمایت کند.»

کرملین همچنین افزود: در مذاکرات ۱۹ ژانویه، پوتین و رئیس‌جمهور ایران در مورد اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو خواهند کرد.

گفتنی است لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست خبری سالانه خود درباره سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه گفته بود: این یک دیدار مهم است و باید ارتباطات در عالی‌ترین سطح ادامه پیدا کند. البته اخیراً این ارتباطات تحت تأثیر کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند. روسای‌جمهور دو کشور تلفنی صحبت داشته‌اند، اما دیدار حضوری سازنده‌تر خواهد بود. اهمیت این دیدار در لزوم تطبیق یادداشت‌ها در خصوص تمام مسائل و دستورکارها به‌ویژه با توجه به تغییر ریاست دولت ایران است و باید تضمین تداوم تبادلات اقتصادی و دیگر حوزه‌ها را تحلیل کنیم.

ایران و روسیه منافع مشترکی در منطقه و در سطح بین‌الملل دارند که نباید از دید مقامات روسی کم‌اهمیت شمرده شود. مناسبات ایران و روسیه اصالت دارد بنابراین ابزاری کردن آن بر اساس منافع طرفین نبوده و اثرات منفی درازمدت بر جای خواهد گذاشت. در چنین شرایطی ابراهیم رئیسی اگرچه تصمیم خوبی را برای دیدار از روسیه گرفته است، اما می‌بایست از این مسائل مطلع باشد و به پیچیدگی‌های این دیدار به‌خوبی واقف شود. دولت فعلی در ایران اعتماد جدی به روسیه دارد و پوتین با درک این مسئله باید امتیازات متناسب با این اعتماد را در نظر داشته باشد. استفاده از کارت ایران و نگاه ابزاری نمی‌تواند منافع عمیق و درازمدت را تامین کند بلکه تنها اصالت بخشیدن به مناسبات فارغ از عنصر ثالث، پیوندهای بین دو کشور مهم را مستحکم، و اعتماد لازم را برای پی‌ریزی بنیان‌های محکم برقرار می‌کند.

همانطور که روسیه با همه کشورها روابط خود را بر اساس منافع متقابل بر قرار می‌کند، دولتمردان فعلی ایران نیز باید بدانند که نگاه به شرق بدون تنش‌زدائی با غرب نمی‌تواند منافع کشور را تامین کند. اگر غرب‌گرایان ساده‌دلانی بیش نیستند که منافع کشور را قربانی دیدگاه‌ها و گرایش‌های خود می‌کنند، تفکر نگاه صِرف به شرق نیز مبتنی بر خواست‌های ملی نبوده و نمی‌تواند منافع واقعی کشور را تامین کند. شرق‌گرایان باید بدانند روسیه خواهان بهترین روابط با غرب‌ است و آمریکا و آتلانتیک‌گرایان اروپائی آن را بر نمی‌تابند. داشتن مناسبات برد-برد درازمدت و قراردادهای محکم با کشورها شرط عقل و خرد بوده و رئیسی می‌تواند توافقات به‌عمل آمده در زمان مرحوم رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی را تکمیل و تعمیق بخشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی