پنج شنبه, ۳۰ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۱۷
اولین تاثیر دیدار آیت الله رئیسی با پوتین:

صعود قیمت نفت ایران به کانال 100 دلاری

اولین تاثیر دیدار آیت الله رئیسی با پوتین:
روند افزایشی قیمت نفت در بازارهای جهانی نشان از ادامه دار بودن آن است به طوری که قیمت نفت برنت دریای شمال از مرز ۹۰ دلار گذشته است.

به گزارش تیتربرتر؛ بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که قیمت نفت امسال به بیش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

پشت پرده سفر آیت الله رئیسی به روسیه و تاثیر آن بر بازار

 امیرعبداللهیان چهارشنبه شب در یک ارتباط زنده تلویزیونی از مسکو در این باره افزود: امروز دکتر رئیسی با ولادیمیر پوتین به رغم شرایط سخت کرونایی که در روسیه حاکم است و متأسفانه فقط حدود 700 نفر از مردم این کشور در روز جاری به دلیل ابتلای به کرونا فوت شده‌اند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مجموعه محدودیت‌هایی که وجود داشت، بیش‌از سه ساعت با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

او ادامه داد: در این دیدار که در جوی صمیمانه جدی و کاملاً کاربردی و عمل‌گرایانه انجام شد روسای جمهور دو کشور تقریباً یک‌بار همه موضوعات مناسبات دوجانبه را در عرصه‌های سیاسی و راهبردی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم و فناوری، تجارت بخش خصوصی و همه موضوعات مورد علاقه مرور کردند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: در این بخش رؤسای جمهور، وزاری خارجه را مکلف کردند که نسبت به تهیه نقشه راه بیست‌ساله همکاری‌های بلندمدت اقدام کنند و در همین خصوص من فردا با لاوروف در این خصوص و سایر موضوعات دیگر ملاقات دارم و برخی از مباحثی را که به فوریت باید توسط وزارت خارجه‌ی دو کشور پیگیری شود، با هم مرور خواهیم کرد تا برنامه‌ کاری را تعیین کنیم.  

امیرعبداللهیان ادامه داد: همچنین درخصوص مسائل  و تحولات منطقه‌ای نیز گفت‌ وگوی مفصلی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد از جمله این موضوعات مربوط به تحولات یمن بود و دو طرف بر ضرورت تحقق راه‌حل سیاسی و دور شدن از جنگ در این منطقه تاکید کردند و نقش و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای تحقق به صلح در کشورهای مختلف منطقه مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در همین بخش پوتین تاکید داشتند که جمهوری اسلامی ایران در دوره عضویت موقت خودش در سازمان همکاری شانگهای نقش بسیار فعالی داشت و اکنون که حدود سه ماه از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای می گذرد، یک ظرفیت بسیار بزرگی به شانگهای افزوده شده و از این نظر پوتین احساس خرسندی کردند و بر اهمیت نقش ایران تاکید داشتند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: همچنین در موضوعات منطقه‌ای مسئله مقابله با یک‌جانبه گرایی و ضرورت توجه به چندجانبه‌گرایی مورد توجه رؤسای جمهور دو کشور قرار گرفت و در خصوص مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها هم گفت‌وگوهای دقیقی انجام شد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور روسیه از مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تجلیل کرد.

امیرعبداللهیان با بیان این که مایلم تاکید کنم که  ما در دستگاه دیپلماسی وظیفه داریم با تمام توان از استقلال سیاسی کشور دفاع کنیم، افزود: سیاست نه شرقی و نه غربی در حوزه استقلال سیاسی است و سیاست برقراری رابطه و توسعه رابطه با شرق و غرب در حوزه منافع دو کشور را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: براساس سیاست اصولی وزارت خارجه کشور، با قدرت در جهت حفظ و تامین منافع  ملی عمل می کنیم.

قیمت نفت از 100 دلار عبور می کند؟

قیمت نفت از 100 دلار عبور می کند؟
قیمت نفت از 100 دلار عبور می کند؟

 

تحلیلگران گلدمن ساکس برآورد کردند که قیمت نفت خام برنت امسال افزایش می‌یابد و به بیش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد و مشکل کمبود بالای نفت در بازار باقی می‌ماند، زیرا تأثیر سویه اومیکرون ویروس کرونا بسیار کمتر از حد انتظار بوده است.

این بانک انتظار دارد که مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد و در سه ماه چهارم امسال به ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

گلدمن افزود: انتظار داریم تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سال ۲۰۲۲، باز هم بسیار کمتر از سهمیه‌های اعلام‌شده این ائتلاف باشد و عرضه نفت اوپک پلاس در ۹ ماه آینده تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

این بانک پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت را در سه ماه نخست امسال ۹۰ دلار برای هر بشکه، در سه ماه دوم ۹۵ دلار برای هر بشکه و در نیمه دوم امسال ۱۰۰ دلار برای هر بشکه اعلام کرد.

مطالب مرتبط:

 داده‌های معاملاتی در بورس جهانی نشان می‌دهد که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای اولین بار در هفت سال گذشته یعنی از ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ از مرز ۸۹ دلار گذشت.

قیمت معاملات برای نفت خام برنت دریای شمال ۰.۶۰ درصد افزایش یافت و به ۸۹.۰۳ دلار در هر بشکه و معاملات برای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۱.۸۰ درصد افزایش به ۸۶.۳۶ دلار رسیده است.

از اردیبهشت ماه سال گذشته، «اوپک پلاس» به دلیل کاهش تقاضای نفت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، تولید خود را ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داد است که این امر سهم زیادی در افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی دارد.

طبق آماری که از ذخایر هفتگی نفت در ایالات متحده پیش بینی شده موجودی انبارهای تجاری این کشور به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۸ رسیده است.

براساس آخرین تغییرات قیمت نفت در سراسر جهان تا ساعت ۱۱ امروز به وقت تهران، نفت خام ایران در بازارهای جهانی ۸۲.۷ دلار به ازای هر بشکه به فروش می‌رسد.

با توجه به اینکه دولت سیزدهم به راحتی توانسته تحریم‌های نفتی آمریکا و متحدانش علیه ایران را دور بزند به نظر می‌رسد با درآمدزایی بیشتر دولت از این طریق شاهد کاهش کسری بودجه در کشور باشیم.

دولت در بودجه سال آینده میزان فروش نفت در سال آینده را بر ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام با قیمت ۶۰ دلار بسته است ولی با این حال شیوع دوباره سویه جدید کرونا (اومیکرون) در بیشتر کشورهای جهان و حملات راکت‌های یمنی به تأسیسات امارات نشان می‌دهد قیمت نفت همچنان افزایشی باشد.

از طرف دیگر میل کشورهای جهان به ذخیره سازی نفت به دلیل ترس از کرونا و عرضه پایین اوپک پلاس در بازار می‌تواند این امیدواری را حاصل کند که بودجه حاصل از فروش نفت در سال آینده محقق شده و افزایش درآمدزادیی نیز می‌تواند خلاءهای ناشی از کسری بودجه در بخش دیگری را پر کند.

قیمت نفت ایران چه تغییراتی می کند؟

قیمت نفت ایران چه تغییراتی می کند؟
قیمت نفت ایران چه تغییراتی می کند؟

 

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که قیمت نفت سنگین ایران در ماه میلادی گذشته بیش از ۷‌درصد کاهش داشته است. قیمت نفت سنگین ایران در دسامبر به ۷۴دلار و ۶۸سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با قیمت۸۰دلار و ۵۰سنت ماه نوامبر، ۵دلار و ۸۲سنت معادل ۲/ ۷‌درصد کاهش داشت که دومین کاهش ماهانه متوالی بود. میانگین قیمت نفت سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ به ۶۹دلار و ۸۰سنت در مقایسه با میانگین قیمت ۴۰دلار و ۷۷سنت در سال ۲۰۲۰ رسید.

ارزش سبد نفتی اوپک در ماه میلادی گذشته تحت‌تاثیر کاهش شاخص‌های قیمت مرتبط برای دومین ماه متوالی کاهش داشت. ارزش سبد نفتی اوپک در دسامبر ۵دلار و ۹۹سنت معادل ۵/ ۷‌درصد در مقایسه با نوامبر کاهش پیدا کرد و به ۷۴دلار و ۳۸سنت در هر بشکه رسید. با این حال میانگین ارزش سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ به ۶۹دلار و ۸۹سنت در هر بشکه رسید که ۲۸دلار و ۴۲سنت معادل ۵/ ۶۸درصد افزایش در مقایسه با ۴۱دلار و ۴۷سنت در سال ۲۰۲۰ داشت.

طبق گزارش منابع ثانویه، تولید نفت اوپک متشکل از ۱۳کشور در دسامبر به ۸۸/ ۲۷میلیون بشکه در روز رسید که ۱۷/ ۰میلیون بشکه در روز در مقایسه با نوامبر افزایش داشت. تولید نفت عمدتا در عربستان‌سعودی، آنگولا، عراق و امارات متحده عربی افزایش پیدا کرد، اما در لیبی و نیجریه کاهش داشت.

تولید نفت ایران ۸‌هزار بشکه در روز طی دسامبر نسبت به ماه پیش از آن رشد کرد و از ۴۷۰/ ۲میلیون بشکه در روز به ۴۷۸/ ۲میلیون بشکه در روز رسید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی