چهارشنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۹:۱۴

هشدار قرمز هواشناسی در استان ها/ سامانه بارشی دیگر در راه است/ 30 دی 1400

هشدار قرمز هواشناسی در استان ها/ سامانه بارشی دیگر در راه است/ 30 دی 1400
سازمان هواشناسی برای برخی از استان های کشور وضعیت قرمز را پیش بینی کرده است.

تیتربرتر: مدیرکل هواشناسی کشور با اعلام وضعیت قرمز هواشناسی در استان ها نسبت به مخاطرات ورود سامانه بارشی جدید به کشور هشدار داد. تا پایان این مطلب همراه تیتربرتر باشید.

هشدار قرمز هواشناسی برای جنوب کشور

هشدار قرمز هواشناسی برای جنوب کشور
هشدار قرمز هواشناسی برای جنوب کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمزرنگ با اشاره به افزایش شدید گرادیان فشاری همراه با وزش باد شدید آورده است: از صبح جمعه تا صبح شنبه (۱ و ۲ بهمن‌ماه)  افزایش ارتفاع موج بین ۳ تا ۵ متر برای شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی غرق شدن شناورها، آسیب دیدن شناورهای مستقر در بنادر صیادی و تاسیسات ساحلی و فراساحلی، از بین رفتن قفس‌های پرورش ماهی و تورهای صیادی، خسارت به تأسیسات و سازه‌های دریایی و ساحلی دور از انتظار نیست بنابراین ممنوعیت کلیه فعالیت‌های دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی جهت پیشگیری از خسارت، لغو ترددهای دریایی و صیادی شناورهای سبک و نیمه سنگین، اعمال محدودیت در فعالیتهای دریایی و ساحلی و آمادگی سازمان‌های امداد رسان در بنادر باهنر، لنگه، قشم، کیش، ابوموسی، جاسک، سیریک و چابهار ضمن هماهنگی با ارگان‌های دریایی جهت جست وجو و نجات دریایی توصیه می‌شود.

هشدار قرمزرنگ بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

اعلام هشدار نارنجی هواشناسی در سمنان 

اعلام هشدار نارنجی هواشناسی در سمنان 
اعلام هشدار نارنجی هواشناسی در سمنان 

کمال طاهریان گفت: سامانه جدید بارشی از پنجشنبه شب در استان سمنان فعال می شود و سبب بارش برف و کولاک ، یخبندان ، کاهش دید و مه گرفتگی بخصوص در ارتفاعات و نواحی شمالی این استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا جمعه ادامه دارد گفت : این سامانه بیشتر در مهدیشهر ، رضوان ، شاهرود، دامغان ، سمنان ، آرادان ، ایوانکی ، سرخه ، بیارجمند ، میامی و گرمسار فعال خواهد بود.

در هشدار نارنجی هواشناسی از شهروندان خواسته شده ضمن پرهیز از مسافرت های غیر ضرورری ، از کوهنوردی و صعود به ارتفاعات خودرداری کنند.

مجهز بودن رانندگان و مسافران به تجهیزات زمستانی ، استفاده از ضد یخ در وسایل نقلیه ، احتیاط در تردد در مسیرهای کوهستانی ، پیشگیری از خسارت سرمازدگی در باغا ها ، توقف نکردن زیر درختان خشک و کهنسال و ساختمان های در حال ساخت و استفاده بهینه از سوخت از موارد دیگری است که در هشدار نارنجی از مردم استان سمنان خواسته شده است .

هشدار هواشناسی: نفوذ سامانه سرد و بارشی به گلستان 

هشدار هواشناسی: نفوذ سامانه سرد و بارشی به گلستان 
هشدار هواشناسی: نفوذ سامانه سرد و بارشی به گلستان 

کارشناسان اداره کل هواشناسی استان پیش بینی کردند، با  نفوذ سامانه سرد و بارشی از پنجشنبه شب به استان ،شاهد بارش باران و برف، در ارتفاعات همراه باکولاک برف، احتمال تگرگ، مه غلیظ ، کاهش محسوس دما، و در برخی نقاط وزش باد شدید بیش از ۷۰ کیلومتر سرعت باشیم.

بر اساس این پیش بینی، اثر مخاطره آمیز آن آبگرفتگی معابر ، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و وقوع رواناب، به علت یخبندان و کولاک برف ،اختلال در تردد جاده‌ای کوهستانی و احتمال آسیب به سازه ها با مقاومت پایین و یخبندان شبانه پس از عبور این سامانه اتفاق خواهد افتاد.

به رانندگان عزیز توصیه می شود که در نواحی کوهستانی و برف گیر  چراغ مه شکن و تجهیزات زمستانه  به خصوص زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و از سلامت برف پاکن ها و سامانه گرمایشی خودرو قبل از سفر مطمئن شده واز سفرهای غیر ضروری بپرهیزند.

هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان جنوبی

هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان جنوبی 
هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان جنوبی 

کارشناس هواشناسی استان گفت: توده هوای ناپایدار جوی از اواخر وقت فردا، پنجشنبه تا پیش از ظهر شنبه دوم بهمن وارد استان می‌شود.

نخعی افزود: در این مدت وزش باد شدید تا خیلی شدید باد همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط کاهش دید افقی، بارش ملایم باران و برف به ویژه در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما ۷ تا ۱۰ درجه سلسیوس، تشکیل یخبندان به ویژه صبح شنبه دوم بهمن پیش بینی می‌شود.

وی همچنین گفت: مناطق اثر این توده هوای ناپایدار شامل شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، سرایان، به ویژه بیرجند، سربیشه، نهبندان، حاجی آباد زیرکوه و قائنات است.

کارشناس هواشناسی استان برای اختلال در عبور و مرور، لغزندگی و یخ زدگی سطح جاده‌ها، خسارت به تابلو‌های تبلیغاتی و سقوط دکل‌های برق و داربست‌های فلزی، خسارت به تأسیسات آبی و کنتور‌های آب، خطر سقوط اجسام از ارتفاع و ساختمان‌ها به ویژه کارگاه‌های ساختمانی، افزایش مصرف حامل‌های انرژی برق و گاز و محدودیت در انجام فعالیت‌های عمرانی و ساختمان سازی در پی این سامانه هشدار داد.

آقای نخعی رعایت قوانین رانندگی و اجتناب از سفر‌های غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات سفر‌های زمستانی، پوشاندن و عایق‌بندی کنتور‌های تاسیسات آبی، عدم صعود به ارتفاعات و محدودیت در انجام فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از فعالیت‌های ساختمانی در ارتفاع و داربست ومصرف بهینه انرژی را ضروری دانست.

مطالب مرتبط:

هشدار سطح نارنجی هواشناسی مازندران

هشدار سطح نارنجی هواشناسی مازندران
هشدار سطح نارنجی هواشناسی مازندران

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران از ورود سامانه سرد بارشی از بعدازظهر پنجشنبه به استان و کاهش محسوس دما همراه با باد و باران نسبتا شدید خبر داد.

احمد اسدی با اشاره به پیش بینی وضع هوای استان اظهار کرد: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های هواشناسـی، این سامانه بارشی از بعدازظهر پنج شنبه ۳۰ دی ماه تا ظهر جمعه اول بهمن ماه سطح استان را دربر خواهد گرفت.

احمدی افزود: بارش باران نسبتا شدید به خصوص در نیمه شرقی استان، بارش برف در دامنه ها و ارتفاعات، وزش باد شدید و کاهش محسوس دما از تاثیرات این سامانه بارشی خواهد بود.

وی از تداوم شبهای سرد و وقوع یخبندان به ویژه در صبح شنبه ۲ بهمن یاد و خاطرنشان کرد: به دنبال ورود این سامانه بارشی لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، مسدود شدن محورهای مواصلاتی و برف گیر و افت فشار گاز محتمل خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هوا شناسی مازندران توصیه کرد: هموطنان و به خصوص مازندرانی ها از تردد جاده ای و سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و هچنین کوهنوردان از صعود به ارتفاعات در این روزها خودداری نمایند.

احمدی یادآور شد: به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در هنگام تردد و سفرهای ضروری، محافظت و پوشش لوله های آب و تاسیسات و همچنین مدیریت در مصرف انرژی باید از سوی هم استانی ها مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

اعلام وضعیت نارنجی هواشناسی در استان لرستان

اعلام وضعیت نارنجی هواشناسی در استان لرستان
اعلام وضعیت نارنجی هواشناسی در استان لرستان

بهروز مرادپور در گفت‌وگو در خرم‌آباد، با اعلام هشدار هواشناسی سطح نارنجی برای این استان از ورود سامانه بارشی جدید خبر داد و اظهار داشت: فعالیت سامانه بارشی همراه با توده هوای سرد از بامداد روز پنجشنبه 30 دی‌ماه در استان لرستان شروع می‌شود.

وی افزود: با ورود سامانه بارشی جدید به استان لرستان شاهد ابرناکی، رگبار، باران و برف، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید و هم‌چنین کاهش محسوس دما خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان عنوان کرد: از روز پنجشنبه و با ورود سامانه بارشی جدید در اغلب نقاط این استان بارش مایع به‌ صورت رگباری و پراکنده و در شهرهای سردسیر و معتدل به‌ صورت رگباری برف است.

وی بیان کرد: از روز پنجشنبه در مناطق کوهستانی هیراب، فرسش، گردنه نمک، چمن سلطان، رازان، زاغه، گاماسیاب، نواحی آزادراه خرم آباد- پل زال، گرین، سفیدکوه، گشور، گله بادوش، شیخان، و سایر نواحی کوهستانی شاهد بارش برف هستیم.

مرادپور گفت: اختلال در تردد جاده‌ای، لغزندگی و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها و معابر، ایجاد رواناب‌های سطحی، آب‌گرفتگی معابر و مسیل‌ها، کولاک برف در جاده‌های مواصلاتی، مه‌آلودگی و هم‌چنین کاهش دید به‌ویژه در گذرگاه‌های کوهستانی از مخاطرات ورود سامانه بارشی جدید به استان لرستان است.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان با بیان اینکه این سامانه بارشی جدید پنجشنبه شب 30 دی‌ماه در استان لرستان فعال است، تصریح کرد: میانگین بارش‌های این استان در 120 ساعت گذشته 43.9 میلی‌متر گزارش شده که بیش‌ترین بارندگی مربوط به شهر سپیددشت با 97.7 میلی‌متر و کمترین بارش‌ها مربوط به شهرستان پلدختر با 14 میلی‌متر بارندگی گزارش شده‌ است.

مرادپور بیان داشت: در 120 ساعت گذشته ارتفاع برف در شهرستان بروجرد 10 سانتی‌متر، الیگودرز 15 سانتی‌متر، دورود 2 سانتی‌متر، الشتر 5 سانتی‌متر، نورآباد 21 سانتی‌متر، ازنا 10 سانتی‌متر، ریمله 14 سانتی‌متر و شول‌آباد 9 سانتی‌متر گزارش شده‌ است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی