سه شنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۰ ۱۷:۳۸
در بازار سهام:

بدترین وضعیت بورس در سه ماه اخیر/ وعده های توخالی رشد بورس/ 28 دی 1400

در بازار سهام:
شاخص کل بورس تهران در همان محدوده نزولی دنبال می شود و شرایط برای بازگشت موقعیت خریداران با چالش روبه روست.

به گزارش تیتربرتر؛ معاملات روز سه شنبه 28 دی ماه 1400 بورس، در دنباله روند معاملات سه روز گذشته به احتمال زیاد در موقعیت برتر فروشندگان دنبال می شود. چالش اصلی بازار در شرایط کنونی برتری موقعیت فروشندگان است که در همه شاخص های عملکردی موقعیت برتری را دارند. خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام و پایین بودن ارزش معاملات بازار سهام ادامه دارد.

بزرگ‌ترین سقوط بورس در 3 ماه اخیر

بزرگ‌ترین سقوط بورس در 3 ماه اخیر
بزرگ‌ترین سقوط بورس در 3 ماه اخیر

در معاملات روز سه‌شنبه، 28 دی 1400، شاخص کل بورس تهران با کاهش 30 هزار و 540 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 275 هزار و 931 واحد رسید. ریزش 30 هزار واحدی شاخص بزرگ‌ترین سقوط شاخص کل بورس پایتخت در 3 ماه اخیر است. در 57 روز کاری اخیر هیچ گاه شاخص با این شدت نزول نکرده بود.

شاخص هم وزن با افت 8 هزار و 52 واحدی در سطح 337 هزار و 31 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 220 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 656 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 23 نماد رشد قیمت داشتند که 10 نماد بورسی و 13 نماد فرابورسی بودند. همچنین 461 نماد کاهش قیمت داشتند که 333 نماد بورسی و 128 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 5 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 94 درصد بازار افت قیمت داشتند.

نمادهای مؤثر بر افت شاخص

امروز اغلب نمادهای بازار سهام افت قیمت داشتند و نمادهای «فولاد»، «فارس» و «کگل» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. «وپاسار»، «ونیرو» و «کمنگنز» نیز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «هرمز» و «کگهر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بساما»، «اتکای» و «غصینو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فولاد صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای سنگا، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات خُرد 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 4 هزار و 57 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 463 میلیارد تومان بود که 11 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد کرد و با افزایش 17 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 762 میلیارد تومان رسید که 68 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

پیش بینی بورس فردا 29 دی 1400

پیش بینی بورس فردا 29 دی 1400
پیش بینی بورس فردا 29 دی 1400

فردا آخرین روز کاری هفته است، هفته گذشته بورس روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و باز هم شاهد ریزش‌های سنگین بودیم، هر بار کف بازار تغییر کرده و باز هم شاخص سقوط را تجربه می‌کند.

امروز _ سه‌شنبه ۲۸ دی ماه_ بازار سطح حمایتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خود را با قدرت شکست و بیش از ۳۰ هزار واحد ریزش کرد و تمامی نمادهای شاخص ساز در محدوده صف فروش قرار گرفتند گویا ابتدای ریزش است.

بازار دیگر به هیچ خبر مثبتی واکنش نشان نمی‌دهد، با نفت ۸۴ دلار نمادهای پالایشی همچنان در دامنه منفی معامله می‌شوند، پی بر ای بسیاری از شرکت‌ها زیر پنج واحد اما فروشنده همچنان قدرتمند، مگر این افراد در چه قیمتی خریده‌اند که در این نقطه به فروش می‌رسانند.

پیش بینی می‌شود بازار فردا هم تفاوتی با بازار امروز نداشته باشد شاید کمی فشار فروش کمتر شود اما روند همان است.

مطالب مرتبط:

وعده‌های رشد بورس سرابی بیش نبود 

وعده‌های رشد بورس سرابی بیش نبود 
وعده‌های رشد بورس سرابی بیش نبود 

حسین کمالی افزود: در ایام رقابت‌های انتخاباتی که همزمان با سقوط آزاد بورس و برباد رفتن سرمایه‌های مردم بود؛ نامزدهای ریاست جمهوری برای حل این بحران وعده های ۳ روزه دادند. لیکن اکنون با گذشت ۶ماه از آن وعده ها همچنان با کاهش ارزش پول و نابسامانی در بورس، شاهد زیان های مکرر سرمایه گذاران هستیم.

وی افزود: معضل بوجود آمده در بورس در حقیقت بحرانی است که در ماه های پایانی دولت دوازدهم ایجاد و به یکی از داغ ترین مباحث رقابت های انتخاباتی تبدیل شد.همه نامزدهای انتخابات در این مورد اظهار نظر کردند و وعده دادند ظرف مدت کوتاهی پس از بدست گرفتن دولت سیزدهم، بحران بورس را حل خواهند کرد و رونق را به آن بازمی گردانند.دبیرکل حزب اسلامی کار ادامه داد: شگفت آنکه بیش از ۵۰ درصد رقبای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری،هم اکنون از اعضای دولت مستقر هستند اما نه تنها رونق به بورس بازنگشته بلکه مردم هر روز شاهد کاهش ارزش سرمایه گذاری خود هستند.

وزیراسبق کار و امور اجتماعی در دولت های سازندگی و اصلاحات افزود: این در حالی است که جناب آقای رئیسی تنها فرد از بین نامزدهای انتخابات بود که شخصا به تالار معاملات بورس رفت و به مردم وعده مشخص داد که مشکلات بورس بزودی حل می شود و جبران خسارت آنها انجام خواهد شد.در حالیکه امروز نماد شستا که مدت‌ها بسته بود و سرمایه های مردم را هم بلوکه کرده بود و حتی اجازه فرار از مخمصه بورس را به مردم نداد؛ بازگشایی شده است اما ارزش سرمایه های مردم به یک سوم روز اول سقوط کرده‌اند. در حقیقت این اتفاق تیر خلاص را به دارایی های مردم شلیک کرد.این وضعیت نه تنها شستا، بلکه سایر نمادهای بورس را هم شامل می‌شود. بطور نمونه نماد"وآیند" ماه هاست همین مسیر را دنبال می کند.در ابتدا پنجره معاملات را بست و اکنون نیز پاسخگوی هیچ یک از سرمایه گذران نیست.

حسین کمالی با اشاره به مسئولیت قانونی و شرعی سازمان بورس در این گونه موارد گفت: سازمان بورس که باید حافظ منافع سرمایه گذاران باشد نه تنها خود را مکلف به حمایت از سرمایه‌های مردم نمی‌بیند، بلکه توجیه گر اقدامات ناشایست نمادهای بورسی شده است.

دبیرکل حزب اسلامی کار در پایان باقی ماندن موضوعات این چنینی را در عرصه اقتصاد باعث و ریشه اصلی از بین رفتن سرمایه های خرد و کلان مردم و افزایش بی اعتمادی عمومی، نارضایتی و افزایش مشکلات معیشتی در بین طبقات ضعیف و متوسط جامعه برشمرد و تاکید کرد:اگر دولت سیزدهم به طور جد در راستای حل معضل بورس گام برندارد و خود را نسبت به وضعیت مردم مسئول نداند،بدون شک شاهد بحران های اجتماعی بزرگتری از آنچه در اواخر سال ۱۳۹۹و اوایل سال ۱۴۰۰ روی داد ؛خواهیم بود که بدون شک در آن شرایط دیگر هیچ وعده ای اثرگذار و برطرف کننده اعتراضات بحق مردم و سرمایه گذاران نیست.

شاخص بورس ارتفاع ۱.۳ میلیون واحد را از دست داد

شاخص بورس ارتفاع ۱.۳ میلیون واحد را از دست داد
شاخص بورس ارتفاع ۱.۳ میلیون واحد را از دست داد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 5میلیارد و 381میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2هزار و 852میلیارد تومان در بیش از 291هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 30هزار و 534واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 275هزار و 937واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل شرکت‌های بانک پاسارگاد، سرمایه گذاری نیرو و معادن منگنز ایران با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 337میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و 505میلیارد تومان در 129هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 220واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 656واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب و سنگ آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های بیمه سامان، بیمه اتکایی ایرانیان و صنعتی مینو بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی