دوشنبه, ۲۷ دی ۱۴۰۰ ۲۳:۲۸

چگونه از روغن کنجد برای مو استفاده کنیم؟

چگونه از روغن کنجد برای مو استفاده کنیم؟
در این مقاله به فواید روغن کنجد برای مراقبت از مو می پردازیم.

تیتربرتر: استفاده از روغن کنجد برای موهایتان ممکن است به رشد مو و بهبود سلامت پوست سر کمک کند. قرن هاست که روغن کنجد به دلیل خواص درمانی و مرطوب کنندگی آن شناخته شده است. این نیروگاهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. روغن کنجد، استخراج شده از دانه های کنجد، برای فواید متعددی از جمله اثرات تقویت کننده ریشه مو استفاده شده است. 

روغن کنجد چیست؟

روغن کنجد چیست؟
روغن کنجد چیست؟

روغن کنجد منبعی غنی از اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان ها است که می تواند برای مو مفید باشد. این روغن همچنین دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد التهابی است که به درمان چندین مشکل پوست سر و مو کمک می کند. همچنین با ویتامین های B و E و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، فسفر و پروتئین غنی شده است. این مواد مغذی به تقویت مو از ریشه کمک می کنند.

در بخش زیر به بررسی فواید روغن کنجد برای مو می پردازیم.

فواید روغن کنجد برای مو

فواید روغن کنجد برای مو
فواید روغن کنجد برای مو

 

1. باعث رشد مو می شود

روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه مانند چربی های امگا 3 و امگا 6 است. این اسیدهای چرب ممکن است به رشد مو کمک کنند. کمبود این اسیدهای چرب ممکن است منجر به از دست رفتن آن شود. روغن کنجد همچنین گردش خون و فولیکول های مو را تحریک می کند و در نتیجه رشد مو را تقویت می کند. همچنین به راحتی در پوست سر نفوذ می کند و به التیام مو از آسیب های شیمیایی کمک می کند.

روغن کنجد همچنین حاوی اسید اولئیک است که خاصیت نفوذ سریع دارد.

2. ممکن است به درمان شوره سر کمک کند

روغن کنجد دارای خواص ضد میکروبی است که ممکن است به درمان شوره سر کمک کند. ماساژ دادن روغن کنجد روی پوست سر هر شب قبل از خواب ممکن است به تسکین پوست سر و کاهش شوره سر کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

علاوه بر این، روغن کنجد نیز ممکن است به مرطوب کردن پوست سر یا پوست کمک کند. ممکن است به درمان پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر مرتبط با شوره سر کمک کند.

3. ممکن است با خشکی پوست سر مبارزه کند

خواص نرم کنندگی روغن کنجد ممکن است تارهای موی شما را صاف کند. اسیدهای چرب موجود در این روغن مو ممکن است به مبارزه با خشکی مو کمک کند. روغن به عمق ریشه مو و پوست سر نفوذ می کند و ممکن است موها را هیدراته کند. می توانید مقدار مساوی روغن کنجد و آب لیمو را مخلوط کرده و از آن برای کاهش خشکی پوست سر استفاده کنید. می توانید این روغن را با نوک انگشتان خود به پوست سر خود بمالید. با حرکات دایره ای ماساژ دهید و تمام قسمت های پوست سر را بپوشانید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح روز بعد بشویید.

برای نتیجه بهتر، یک حوله را در آب داغ خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و آن را دور سر خود بپیچید. آن را به مدت 30 دقیقه نگه دارید و موهای خود را شامپو کنید. گرما به مخلوط روغن اجازه نفوذ می دهد و پوست سر شما را عمیقاً نرم می کند.

4. ممکن است سفیدی زودرس را درمان کند

ماساژ مو و پوست سر با روغن کنجد ممکن است از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند. در واقع روغن کنجد خاصیت تیرگی مو دارد. استفاده منظم از روغن ممکن است به تیره شدن موها کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن کنجد ممکن است به معکوس کردن سفیدی زودرس مو کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

5. ممکن است از مو در برابر اشعه های مضر UV محافظت کند

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به پوست سر و موهای شما آسیب برساند. روغن کنجد یک ضد آفتاب طبیعی است. تا 30 درصد در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت می کند. استفاده از روغن کنجد روی پوست سر و موهای شما ممکن است از آسیب احتمالی مو که ممکن است در طول قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید رخ دهد، جلوگیری کند. این روغن یک پوشش محافظ در اطراف ساقه مو ایجاد می کند و آن را از اشعه های مضر خورشید محافظت می کند. همچنین موهای شما را از اثرات مخرب آلودگی نجات می دهد.

6. به تسکین مو کمک می کند

شواهد حکایتی نشان می دهد که روغن کنجد دارای خواص تسکین دهنده است. گرمای حاصل از ابزارهای آرایشی می تواند با از بین بردن تمام رطوبت، پوست سر شما را خشک کند. روغن کنجد ممکن است به مهر و موم کردن رطوبت کمک کند و هوا را از آسیب بیشتر محافظت کند. علاوه بر این، این روغن مو به عنوان خنک کننده عمل می کند. از درون پوست سر را تغذیه می کند.

7. ممکن است مو را درخشان تر کند

شواهد حکایتی نشان می دهد که خواص نرم کنندگی روغن کنجد ممکن است به افزایش درخشندگی مو کمک کند. 2 تا 3 قطره از روغن را بین کف دست خود بمالید و به موهای خود بمالید. همچنین می توانید از روغن به عنوان یک نرم کننده استفاده کنید.

اینها چند فواید روغن است. اما بهترین راه برای مالیدن روغن به موهایتان چیست؟ به خواندن ادامه دهید.

مطالب مرتبط:

چگونه از روغن کنجد برای مو استفاده کنیم؟

چگونه از روغن کنجد برای مو استفاده کنیم؟
چگونه از روغن کنجد برای مو استفاده کنیم؟

 

1. روغن کنجد با روغن بادام

روغن بادام موهای شما را بدون سنگین کردن آنها حالت می دهد. همچنین منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین E است. ویتامین E ممکن است استرس اکسیداتیو در پوست سر را کاهش دهد و رشد مو را تقویت کند.

شما نیاز خواهید داشت

  • روغن کنجد 2 قاشق غذاخوری
  • روغن بادام 2 قاشق غذاخوری

روند

روغن کنجد و بادام را در یک کاسه مخلوط کنید.

مخلوط روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و روی موهای خود بمالید. مطمئن شوید که تمام طول موهای خود را پوشانده اید.

موهای خود را با یک حوله داغ به اطراف بپیچید. می توانید حوله را با فرو بردن آن در آب داغ گرم کنید.

حوله را به مدت 30-40 دقیقه بگذارید. موهای خود را با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید.

2. روغن کنجد و آلوئه ورا

هم روغن آلوئه ورا و هم روغن کنجد به انعکاس اشعه های مضر UV کمک می کنند. این مخلوط به تشکیل یک سد محافظ در اطراف ساقه مو کمک می کند و به جلوگیری از آسیب نور خورشید کمک می کند.

شما نیاز خواهید داشت

  • ژل آلوئه ورا 2 قاشق غذاخوری
  • روغن کنجد 2 قاشق غذاخوری

روند

ژل آلوئه ورا و روغن کنجد را در یک قابلمه مخلوط کنید. چند دقیقه حرارت دهید و کنار بگذارید تا خنک شود.

مخلوط را روی پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید 30 تا 45 دقیقه بماند.

موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید.

3. روغن کنجد و آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین E است و محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارد. آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد آسیب رسان به حفظ سلامت پوست سر کمک می کنند. آووکادو همچنین حاوی روغن هایی است که به تغذیه موهای شما و بازیابی سلامت آن کمک می کند.

شما نیاز خواهید داشت

  • آووکادوی رسیده 1 عدد
  • روغن کنجد 2 قاشق غذاخوری

روند

آووکادو را له کنید تا جایی که گلوله ای باقی نماند. آن را با روغن کنجد مخلوط کنید تا خمیری صاف و یکدست به دست آید.

این مخلوط را به پوست سر و موهای خود بمالید و بگذارید یک ساعت بماند.

با شامپو بشویید.

4. روغن کنجد و روغن نارگیل

روغن نارگیل با محتوای غنی از اسیدهای چرب، ساقه موهای شما را عمیقا تغذیه می کند. همچنین به کنترل موخوره و حالت دادن به موهای شما کمک می کند.

شما نیاز خواهید داشت

  • روغن کنجد 2 قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل، 2 قاشق غذاخوری

روند

روغن کنجد و نارگیل را در یک کاسه با هم ترکیب کنید.

روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و روی موهای خود بمالید. مطمئن شوید که تمام طول مو را پوشانده اید.

 موهای خود را با یک حوله داغ بپیچید.

بگذارید 30 تا 40 دقیقه بماند و موهای خود را با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید.

عوارض جانبی روغن کنجد

عوارض جانبی روغن کنجد
عوارض جانبی روغن کنجد

برخی از افراد ممکن است به روغن کنجد حساسیت داشته باشند. بسته به شدت آلرژی، فرد ممکن است خارش خفیف تا آنافیلاکسی را تجربه کند. در صورت مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک با روغن کنجد، مصرف آن را قطع کرده و بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

روغن کنجد طیف وسیعی از فواید را برای مو و پوست سر ارائه می دهد. به دلیل خاصیت مغذی و روان کنندگی برای مراقبت از مو استفاده شده است. همچنین ممکن است به تقویت رشد مو، درمان شوره سر و مبارزه با خشکی مو کمک کند. با این حال، روغن ممکن است اثرات نامطلوب خاصی در برخی افراد ایجاد کند. بنابراین، با احتیاط از آن استفاده کنید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید. 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی