یکشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۰۹

بورس چرا دیگر قابل اعتماد سرمایه گذاران نیست؟ + پیش بینی جدید

بورس چرا دیگر قابل اعتماد سرمایه گذاران نیست؟ + پیش بینی جدید
شاخص کل بورس تهران، امروز در ابتدای معاملات، با اُفت ۲۵۰ واحدی آغاز به کار کرد در حالیکه دیروز (شنبه، ۲۵ دی‌ماه) با ۱۱ هزار و ۶۳۰ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۲۲ هزار واحدی قرار گرفته بود.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص کل بورس تهران، امروز یکشنبه (۲۶ دی) در ابتدای معاملات با اُفت ۲۵۰ واحد در ارتفاع یک میلیون و ۳۲۲ هزار واحدی قرار گرفت.

دیروز شنبه شاخص بورس باز هم نزول کرد و بیش از 11 هزار واحد پائین آمد. 78 درصد از نمادهای بازار قرمزپوش شدند و شاخص هم وزن 3 هزار و 574 واحد افت کرد.

دیروز بسیاری از نمادهای بازار افت قیمت داشتند و خودرو، کگل، پارسان، وبملت، شتران، شپنا، تاپیکو، وتجارت، فولاد، خساپا، مبین، وبصادر، نوری، حکشتی، خبهمن، وغدیر، ومعادن، پارس، شبندر، میدکو و شپدیس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل بورس داشتند. شاخص کل فرابورس نیز به کانال 17 هزار واحدی سقوط کرد. در روزی که بزرگان فرابورس مانند بپاس، فرابورس، زاگرس، شگویا، هرمز، ارفع، کلر، کگهر و شجم در سقوط شاخص مؤثر بودند.

در معاملات دیروز بورس تهران رفته رفته فروشندگان پر تعداد شدند و سمت عرضه‌ی بازار رشد کرد خصوصا در نیمه دوم معاملات که موجب شد نزول بازار شدت بگیرد. در پایان معاملات دیروز 68 نماد صف فروش و 14 نماد صف خرید داشتند و بازار با مازاد عرضه 132 میلیارد تومانی بسته شد. مازاد عرضه در پایان معاملات دیروز بیشترین میزان در 4 روز کاری اخیر است. همچنین سرانه فروش هر کد معاملاتی در معاملات شنبه یک میلیارد تومان بیشتر از سرانه خرید حقیقی بود.

علت بی اعتمادی سرمایه گذاران به بورس چیست؟

علت بی اعتمادی سرمایه گذاران به بورس چیست؟
علت بی اعتمادی سرمایه گذاران به بورس چیست؟

 

قرار است تصمیمات مهمی در بودجه با تایید مجلس گنجانده شود و در صدر آنان به احتمال زیاد سیاست حذف دلار 4200 تومانی به عنوان سیاست تخصیص ناکارآمد ارزی در دستورکار دولت قرار خواهد گرفت که می تواند به بازار سهام و سهم های دارویی و غذایی همچنان سیگنال بدهد.

با وجود جذابیت قیمت سهام (به طور مثال قیمت سهم شرکت ملی مس ایران (فملی) در 4 ماه اخیر با افت بیش از 40 درصد روبه رو بوده و هر سهم آن به 700 تومان رسیده است) برای خریداران، اما همچنان حمایتی صورت نمی گیرد. رفتار بورس بازان ناشی از تردید آنان نسبت به دورنمای بازار سهام و معاملات بورس و فرابورس است و همین مسئله باعث شده عرضه کنندگان شرایط بهتری در بازار داشته باشند. معاملات روز شنبه نیز در همین مختصات قابل پیگیری است. 

مطالب مرتبط:

چرا بورس رشد مناسب ندارد؟

چرا بورس رشد مناسب ندارد؟
چرا بورس رشد مناسب ندارد؟

 

دیروز بورس برای شانزدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت.

در معاملات روز شنبه، ۲۵ دی ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۱۱ هزار و ۶۴۴ واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۲۰ واحد رسید.

شاخص هم وزن با افت ۳ هزار و ۵۷۴ واحدی در سطح ۳۵۰ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۱۲ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۹۸۷ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۰۱ نماد رشد قیمت داشتند که ۵۹ نماد بورسی و ۴۲ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۸۸ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۹۰ نماد بورسی و ۹۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۲۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

امروز نمادهای «خودرو»، «کگل» و «پارسان» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «شفن»، «فملی» و «بوعلی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «فرابورس» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «شراز» و «سمگا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و شپنا و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای سدبیر، سمگا و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 تداوم خروج سهامداران

امروز برای شانزدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه ۲۶۶ درصد افزایش داشته است.

 در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۲۸ میلیارد تومان بود. فولاد پس از ۶ روز به جایگاه فملی را رسید، در ۶ روز کاری قبل فملی بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشت.

پس از فولاد، خودرو (شرکت ایران خودرو) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

 کاهش ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۵ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان بود که ۳۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش ۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان رسید که ۴۳ درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

 افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه ۸۰ درصد افزایش یافت و ۱۶۴ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۴۷ درصد افت کرد و در رقم ۳۲ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد غصینو (شرکت صنعتی مینو) با صف‌ خرید ۱۰ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غصینو، نمادهای کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) و پسهند (شرکت صنایع لاستیکی سهند) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۳ میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و چخزر (شرکت صنایع چوب خزر کاسپین) بیشترین صف فروش داشتند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی