جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰ ۱۸:۴۹

کاهش قیمت سکه و طلا / تحلیل بازار طلا و سکه/ 24 دی 1400

کاهش قیمت سکه و طلا / تحلیل بازار طلا و سکه/ 24 دی 1400
قیمت طلا در هفته سوم دی‌ماه متاثر از کاهش نرخ ارز کاهشی بود و حباب سکه با ۱۸۰ هزار تومان افت، به ۲۵۰ هزار تومان رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ بررسی بازار سکه و طلا در هفته سوم دی ماه حاکی است سکه طرح جدید روز ابتدایی هفته (شنبه، ۱۸ دی‌ماه) را با روند نزولی شروع کرد و با نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد و روز بعد ۱۳۳ هزار تومان افت قیمت داشت.

کاهش قیمت سکه و طلا متاثر از نرخ ارز

کاهش قیمت سکه و طلا متاثر از نرخ ارز
کاهش قیمت سکه و طلا متاثر از نرخ ارز

بهای سکه روز دوشنبه پس از نزدیک به پنج ماه به کانال ۱۱ میلیون تومان بازگشت و با نرخ ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. بهای سکه طرح جدید روز بعد با ۲۷۰ هزار تومان رشد دوباره به کانال ۱۲ میلیون تومان بازگشت.

قیمت سکه روز چهارشنبه برابر ۱۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان بود و در آخرین روز هفته به ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. 

قیمت‌ها در بازار طلای خام در هفته گذشته نیز نزولی بود. به این شکل که روز شنبه یک گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان و روز یکشنبه برابر یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان بود، یعنی ۴۳ هزار تومان کاهش داشت.

تغییرات قیمت در روز دوشنبه نیز ادامه داشت و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان معامله شد. در روز سه‌شنبه این رقم برابر یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان بود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار در روز چهارشنبه ۲۴ هزار تومان رشد قیمت داشت و در روز پنجشنبه نیز یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان  معامله شد.

قیمت هر مثقال طلا در هفته گذشته همچون هفته‌های گذشته در کانال پنج میلیون تومان نوسان داشت و در ابتدای هفته بر مدار نزولی قیمت‌ها در حرکت بود. بر این اساس بهای هر مثقال طلا روز شنبه برابر پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، یکشنبه پنج میلیون و ۱۶۶ هزار تومان و روز دوشنبه برابر پنج میلیون و ۱۴۰ هزار تومان بود.

بهای هر مثقال طلا روز سه‌شنبه پنج میلیون و ۲۶۳ هزار تومان، در روز چهارشنبه پنج میلیون و ۳۱۸ هزار تومان و در آخرین روز هفته پنج میلیون و ۱۴۰ هزار تومان شد. 

برپایه این گزارش، قیمت اُنس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک‌هزار و ۷۹۰ تا یک‌هزار و ۸۱۹ دلار نوسان داشت.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران امروز (جمعه)، درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: قیمت انس جهانی طلا در پایان هفته نسبت به ابتدای هفته ۲۵ دلار افزایش داشت. 

«محمد کشتی‌آرای» اظهار داشت: نرخ ارز در هفته گذشته کاهشی بود و موجب شد بهای طلا و سکه کاهش یابد اما دوباره در اواسط هفته سیر صعودی را در پیش گرفت. 

وی افزود: در مجموع هفته گذشته به دلیل کاهش قیمت ارز بهای سکه و طلا کاهش یافت و حباب سکه اول هفته ۳۸۰ هزار تومان حباب داشت و در پایان هفته ۲۵۰ هزار تومان شد؛ یعنی ۱۸۰ هزار تومان کاهش داشت 

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کاهش قیمت‌ها تا اواسط هفته قابل توجه بود و سکه طرح جدید به کانال ۱۱ میلیون تومان هم بازگشت، اما از روز چهارشنبه دوباره رشد داشت. 

وی درخصوص رشد بهای انس جهانی طلا، خاطرنشان‌کرد: سال نو میلادی و تغییرات سیاست‌های اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی بر نرخ انس جهانی تاثیر می‌گذارد و از سوی دیگر نرخ بیکاری در آمریکا افزایش داشت و برخی از ارزش سهام در این کشور تغییراتی داشت که موجب رشد بهای انس جهانی طلا شده است.

کشتی آرای بیان‌داشت: معاملات در بازار طلا عادی است، البته داد و سندها به دلیل اینکه ممکن است قیمت‌ها کاهش با افزایش یابد با احتیاط انجام می‌شود. 

مطالب مرتبط:

ثبت بهترین عملکرد هفتگی قیمت طلا از ماه نوامبر 

ثبت بهترین عملکرد هفتگی قیمت طلا از ماه نوامبر 
ثبت بهترین عملکرد هفتگی قیمت طلا از ماه نوامبر 

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.19 درصد افزایش به 1826 دلار و 2 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه هم با 0.25 درصد رشد به 1825 دلار و 90 سنت رسید.

قیمت طلا از ابتدای هفته تاکنون حدود 1.4 درصد رشد داشته است.

روز پنجشنبه و یک روز پس از انتشار آمارهایی که نشان می داد قیمت های مصرف کننده در آمریکا طی ماه دسامبر بالاتر رفته، ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی کاهش داشت و به پایین ترین رقم دو ماه گذشته رسید. سوددهی اوراق قرضه ده سال دولت آمریکا هم از بالاترین رقم های 2 سال اخیر که اوایل هفته به ثبت رسیده بود فاصله گرفته است.

طی روزهای گذشته مقام های بانک مرکزی آمریکا این سیگنال را به بازار ارسال کرده اند که فدرال رزرو خود را برای آغاز افزایش نرخ بهره در ماه مارس آماده می کند.

در هنگام افزایش نرخ بهره بازار طلا به محلی جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل می شود، اما هرگونه افزایش نرخ بهره در آمریکا با بالا بردن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار فلز زرد می تواند بر جذابیت این بازار اثر بگذارد.

سرمایه گذاران اکنون منتظر انتشار آمارهای دولت آمریکا در مورد میزان خرده فروشی و تولیدات صنعتی هستند تا تحلیل دقیق تری در مورد سیاست های پولی آینده فدرال رزرو به دست بیاورند.

تحلیل بازار طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت

تحلیل بازار طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت
تحلیل بازار طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت

ابراهیم محمدولی در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای در بازار گفت: در حالیکه بهای جهانی طلا در یک هفته گذشته روندی افزایشی داشت اما قیمت طلا و سکه در بازار داخلی در این هفته با افت و آرامش نسبی همراه بود. در پی آرامش و ثبات نسبی قیمت ارز در این هفته‌، طلا و سکه نیز بر مدار نزولی قرار گرفت؛ گرچه در آخر هفته مقداری تقویت شد اما برآیند کلی قیمت‌ها در این هفته کاهشی بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: همچنین کاهش تقاضا و احتیاط معامله‌گران برای انجام معامله از مشخصه‌های بازار این هفته بود؛ به‌طوریکه کوچک شدن حباب سکه در این مدت نیز دلیلی بر این مدعاست. حباب سکه در بازار این هفته در محدوده ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قرار گرفت که نسبت به هفته پیش از آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشته است.

کاهش ١۵٠ هزار تومانی قیمت سکه و ٦٠٠٠ هزار تومانی بهای هر گرم طلا 

وی در رابطه با تغییرات قیمتی انواع قطعات سکه در بازار یک هفته اخیر و آخرین قیمت‌ها در پایان هفته گفت: قیمت هر قطعه سکه گرچه به لطف افت نرخ ارز به زیر مرز ۱۲ میلیون تومان هم رسید اما در روزهای پایانی هفته، در بالای این مرز تثبیت شد. در مجموع هر قطعه سکه تمام طرح جدید با کاهش ٣٥٠ هزار تومانی در آخرین  معاملات هفته ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

این مقام صنفی ادامه داد: سکه تمام طرح قدیم نیز با ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت در پایان هفته ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان دادوستد شد. نیم سکه نیز در این هفته ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به شش میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید اما ربع سکه و سکه‌های گرمی در این هفته بدون تغییر ماندند. در آخرین معاملات پایانی هفته به ترتیب ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شدند.

محمدولی اعلام کرد: هر گرم طلای ١٨ عیار در این هفته ۶٠٠٠ تومان کاهش قیمت داشت و در آخرین معاملات یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار با افت ۲۴ هزار تومانی به پنج میلیون و ۳۱۷ هزار تومان رسید.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از زهرا فرامرزی