جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۱۲

خبر مهم بودجه‌ای وزیر اقتصاد برای بورس/ 24 دی 1400

خبر مهم بودجه‌ای وزیر اقتصاد برای بورس/ 24 دی 1400
هرچند وعده و وعیدها از صعود بورس به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد حکایت داشت، اما حدود دو هفته است که شاخص کل بورس حتی توانایی گذر از کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را هم ندارد و نفس بازار در این کانال به شمارش افتاده است.

به گزارش تیتربرتر؛ محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای از رئیس جمهور خواست تا با بسته حمایتی کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت از بازار سرمایه (ذیل موارد مندرج در بودجه ۱۴۰۱) موافقت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در این نامه از رئیس جمهور خواست با توجه به حساسیت بالای بازار سرمایه نسبت به مؤلفه‌های مندرج در قوانین بودجه ۱۴۰۱، بسته حمایتی کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت که چندی پیش توسط وزارت اقتصاد پیشنهاد شده بود را به لایحه بودجه الحاق و به مجلس ارائه دهد.

خبر مهم بودجه‌ای وزیر اقتصاد برای بورس

خبر مهم بودجه‌ای وزیر اقتصاد برای بورس
خبر مهم بودجه‌ای وزیر اقتصاد برای بورس

احسان خاندوزی، وزیر اقتصادی در حاشیه جلسه کمیسیون‌های مجلس گفت: بورس آئینه تمام نمای اقتصاد ایران است؛ تمام وزارت خانه‌ها و تمام بخش‌ها و تمام تحولات خارجی و داخلی کشور، خود را در آئینه تمام نمای بورس نمایان می‌کنند و وظیفه دولت این است که سازماندهی بورس را به صورت رقابت پذیر و شفاف و با قدرت نقدشوندگی بالا اجرا کند. نقد شوندگی در بازار سهام باید با حداکثر شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت از گروه‌هایی که صدای آنها به گوش نمی‌رسد مانند سهامداران خرد و سهامداران حقیقی که از سال ۹۷ به جمعیت آنها افزوده شده است صورت گیرد.

وی افزود: برخی از نمایندگان دغدغه‌ای داشته‌اند مبنی بر اینکه اجزا ۱۰ بسته پیشنهادی دولت که در ستاد اقتصادی تصویب شده بود برای صنایع بورسی بازتابی در لایحه ۱۴۰۱ نداشته است؛ در این باره گفتم که با توجه به اصراری که وزارت اقتصاد و سازمان بورس داشتند و موافقت رئیس جمهور قرار بر این شد که اجزایی که نیازمند درج در بودجه دارند برخی از آنها ما به ازا بودجه‌ای ندارند و کاملاً قادر به پیاده سازی هستند، در یک مصوبه رسمی و با امضا شخص رئیس جمهور به مجلس ابلاغ شود که رسماً به عنوان پیام دولت در حمایت از صنایع بورسی در زمره مصوبات لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار خواهد گرفت.

ماه خروج سرمایه از بورس

ماه خروج سرمایه از بورس
ماه خروج سرمایه از بورس

در سومین هفته کاری دی ماه موج خروج سرمایه حقیقی از بورس ادامه داشت و برای هفتمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم و در پایان هفته رکورد 15 روز پیاپی ثبت شد. 

در ‌هفته اخیر باز هم بورس با خروج نقدینگی حقیقی مواجه بود اما میزان آن نسبت به هفته پیشین کاهش یافت. بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که روز چهارشنبه پیش از آن، دهمین روز خروج پول حقیقی ثبت شده بود. روز شنبه 259 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه این رقم به 536 میلیارد تومان افزایش یافت.

خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد اما نسبت به روز قبل کاهش داشت. در این روز 274 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. این رقم در روز سه‌شنبه به 152 میلیارد تومان کاهش یافت و روز چهارشنبه به 100 میلیارد تومان، رسید. بنابراین در سه روز کاری آخر هفته روند خروج نقدینگی نزولی بود.

در مجموع 5 روز کاری هفته هزار و 321 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 264 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش 17 درصدی داشته است. 

در 15 روز اخیر 4 هزار و 351 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن 290 میلیارد تومان است.

فملی؛ رکورددار خروج پول حقیقی

در هفته اخیر سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. از روز چهاشنبه هفته پیشین تا روز چهارشنبه هفته اخیر در 6 روز کاری پی در پی فملی در صدر جدول خروج پول حقیقی قرار داشت. 

روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی فملی 19 میلیارد تومان بود و روز شنبه این رقم به 32 میلیارد تومان رسید. روز یکشنبه فملی با 60 میلیارد تومان خروج پول حقیقی مواجه بود و روز دوشنبه نیز 26 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی خارج شد. تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی فملی در دو روز پایانی هفته 13 و 21 میلیارد تومان بود تا در مجموع 6 روز کاری 171 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام فملی خارج شده باشد. 

مطالب مرتبط:

هفته خودرویی بورس

هفته خودرویی بورس
هفته خودرویی بورس

در هفته اخیر شاهد افزایش میانگین ارزش معاملات خرد بودیم. میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 742 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 538 میلیاردی هفته پیشین، رشد 8 درصدی داشته است.

در این هفته کمترین رقم ارزش معاملات خرد به روز سه‌شنبه برمی‌گردد که ارزش معاملات خرد 2 هزار و 466 میلیارد تومان بود و بیشترین رقم هفته نیز در روز یکشنبه ثبت شد که به رقم 2 هزار و 991 میلیارد تومان بالغ شد. 

جدول معاملات  

در تمام روزهای این هفته سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) صدرنشین جدول حجم معاملات بود و در 4 روز ابتدایی هفته نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت. روز چهارشنبه نیز نماد سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت.

پس از خودرو، نمادهای خساپا (سایپا)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خپارس (پارس خودرو) در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفتند تا هفته‌ای تماما خودرویی را پشت سر بگذاریم.

پس از خودرو، خساپا (سایپا)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

رشد معاملات بازار

در هفته اخیر در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 145 هزار و 237 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 32 هزار و 799 تومان بود که نسبت به رقم 29 هزار و 919 میلیاردی هفته پیشین، رشد 10 درصدی داشته است.

ارزش معاملات ثانویه اوراق بدهی

در هفته‌ اخیر ارزش معاملات اوراق بدهی رشد نسبی داشت. مجموع ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته اخیر 145 هزار و 423 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 12 درصد افزایش داشته است. این هفته به طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 36 درصد بود که نسبت به سهم 42 درصدی هفته پیشین کاهش یافته است.

در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق با افت 78 درصدی -نسبت به روز سه‌شنبه- به 529 میلیارد تومان رسید که 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

روند زیکزاکی بورس طی یک هفته

روند زیکزاکی بورس طی یک هفته
روند زیکزاکی بورس طی یک هفته

شاخص کل بورس روز شنبه ۱۸ دی ماه با کاهش ۷۵۱ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۶۲ هزار واحد و شاخص هم وزن نیز با کاهش ۳۳۶ واحدی به عدد ۳۵۹ هزار واحد رسید. در فرابورس نیز شاخص با کاهش ۲۸ واحدی به عدد ۱۸ هزار واحد رسید ضمن اینکه ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

روز یکشنبه ۱۹ دی ماه نیز شاخص کل به ریزش خود ادامه داد و با کاهش ۲۵ هزار و ۶۸۰ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۷۷۶ واحد رسید.  ریزش ۲۵ هزار واحدی بیشترین سقوط شاخص در یک ماه اخیر بود.

شاخص هم وزن نیز با کاهش ۵ هزار و ۹۴۶ واحدی در سطح ۳۵۳ هزار و ۱۹۲ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۵۶ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۱۷ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس در روز دوشنبه ۲۰ دی ماه باز هم کاهش یافت. شاخص در این روز با کاهش ۴ هزار و ۱۸۰ واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۶۴۰ واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز با کاهش هزار و ۹۹ واحدی در سطح ۳۵۲ هزار و ۱۰۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۹۹ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۸ واحد قرار گرفت.

اما روز سه شنبه روال کاهشی بورس برگشت و بازار سرمایه دوباره سبزپوش شد. شاخص کل بورس در پایان معاملات روز سه‌شنبه با رشد بیش از یک هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۱۲۸۵ واحد رشد، رقم ۳۵۳ هزار و ۳۹۶ واحدی را ثبت کرد.

بازار سرمایه در آخرین روز از هفته گذشته یعنی چهارشنبه ۲۲ دی ماه به سبزپوشی خود ادامه داد. هرچند که در ساعت‌های آخر معاملات دوباره به رنگ قرمز درآمد. شاخص کل در این روز روی عدد یک میلیون و ۳۳۴ هزار ایستاد.  شاخص کل بورس در این روز با افت ۴۲۰ واحدی مواجه بود و شاخص هم‌وزن ۰٫۱۰ درصد مثبت شد.

به گزارش ایسکانیوز، برخی کارشناسان بر این باورند که برخی اخبار تایید نشده نشان از نهایی شدن مذاکرات برجام دارد و این مساله تاثیر مستقیم خود را روی بازار سرمایه هم نشان خواهد داد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از زهرا فرامرزی