جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۲۰

جزییات مرگ محسن قاسمی قهرمان کشتی آسیا+ داستان زندگی

جزییات مرگ محسن قاسمی قهرمان کشتی آسیا+ داستان زندگی
محسن قاسمی قهرمان اسبق کشتی لرستان و ایران پس از اینکه چندین ماه در حالت کما قرار داشت، امشب به دیار حق شتافت.

تیتربرتر: محسن قاسمی قهرمان لرستانی کشتی که در میادین ملی و بین‌المللی عناوین زیادی کسب کرده بود، امشب و پس از اینکه مدت‌ها در کما قرار داشت، دارفانی را وداع گفت. 

علت درگذشت محسن قاسمی ملی‌پوش سابق کشتی فرنگی

علت درگذشت محسن قاسمی ملی‌پوش سابق کشتی فرنگی
علت درگذشت محسن قاسمی ملی‌پوش سابق کشتی فرنگی

محسن قاسمی که بعد از دوران قهرمانی خود در دام اعتیاد گرفتار شده بود، چندی قبل برای ترک اعتیاد به یکی از مراکز مراجعه کرد. این فرنگی کار ایرانی در این مرکز توسط افراد شرور مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفت و با وجود انتقال به بیمارستان به کما رفت. قهرمان اسبق کشتی آسیا که دچار ضربه مغزی شده بود، در ماه‌های اخیر در کما به سر می برد و پیگیری های زیادی هم توسط قهرمانان و مسوولان برای بهبود شرایط او صورت گرفت. با این حال پنجشنبه شب محسن قاسمی بعد از ماهها تحمل درد و رنج دار فانی را وداع گفت. 

تیتربرتر درگذشت این قهرمان اسبق کشتی ایران و آسیا را به خانواده آن مرحوم و جامعه ورزش کشور تسلیت می گوید و از درگاه خداوند متعال برای آن عزیز از دست رفته طلب غفران دارد.

در همین راستا فرید بهرامی رئیس هیات کشتی لرستان امشب با اشاره به درگذشت محسن قاسمی، اظهار کرد: متاسفانه امشب قهرمان کشتی فرنگی لرستانی را پس از تحمل سال‌ها رنج زندگی نباتی از دست دادیم.

وی خاطرنشان کرد: محسن قاسمی کشتی‌گیر بنام لرستانی بارها در میادین مختلف ملی و بین‌المللی پرچم پرافتخار کشور را به اهتزاز درآورده بود و عناوینی همچون قهرمان کشتی فرنگی آسیا و جهان را در کارنامه خود داشت.

رئیس هیات کشتی لرستان با بیان اینکه محسن قاسمی از کشتی‌گیران بااستعداد و نابغه‌های استان و کشور محسوب می‌شد، گفت: متاسفانه موطلایی کشتی لرستان امشب جان به جان آفرین تسلیم کرد.

بهرامی در خصوص جزییات تشییع این کشتی‌گیر پرافتخار لرستانی، گفت: منتظر اعلام زمان و مکان تشییع توسط خانواده قاسمی هستیم و به محض اطلاع برنامه‌هایی را پیش‌بینی خواهیم کرد.

بیوگرافی محسن قاسمی

بیوگرافی محسن قاسمی
بیوگرافی محسن قاسمی

او یکی از کشتی گیران حرفه‌ای و ملی‌پوش کشورمان بوده که در بهمن ۱۳۶۹ در شهر بروجرد لرستان به دنیا آمده است. دو تا به حال افتخارات زیادی را برای تیم ملی ایران به دست آورده که مهمترین آنها قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۱ در شهر تاشکند میباشد. همچنین در سال ۲۰۱۲ موفق شد با تیم ملی ایران قهرمان مسابقات جام جهانی فرنگی در روسیه شود و مدال طلا را به گردن خود بیاویزد.

از قهرمانی کشتی جهان تا اعتیاد

محسن قاسمی سرنوشت بسیار عجیب و غریب پر فراز و نشیبی داشت و از عرش به یک باره به فرش رسید.

زمانی که بسیاری از حریفان آسیایی خود را به خاک می‌انداخت بعد از مدتی به سمت مواد مخدر روی آورد و نتوانست دیگر آمادگی جسمانی خود را برای مسابقات حرفه ای حفظ کند.

وی نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در مسابقات آسیایی نوجوانان به میدان رفت و سوم شد و سپس در سال ۲۰۰۸ قهرمان نوجوانان آسیا شد و در سال ۲۰۱۰ نیز در وزن ۶۶ کیلوگرم در هوانگشان چین قهرمان جوانان آسیا شد.

او پس از چند سال حضور در رده‌های پایهٔ تیم ملی ایران به تیم بزرگسالان دعوت شد. وی در سال ۲۰۱۱ در حالی که هنوز در ردهٔ جوانان کشتی می‌گرفت در ترکیب تیم بزرگسالان به میدان رفت و طلای آسیا را بر گردن آویخت.

محسن قاسمی در حالی که ۲۰ سال بیشتر نداشت موفق به کسب مدال طلای بزرگسالان آسیا در سال ۲۰۱۱ در وزن ۷۴ کیلوگرم شد. در آن زمان کارشناسان از او به عنوان یکی از آینده‌داران کشتی نام می‌بردند، اما دیگر نتوانست این مسیر صعودی را ادامه دهد.

در سال ۲۰۱۲ وی با ایران قهرمان جام جهانی شد و این آخرین باری بود که او با دوبندهٔ تیم ملی روی تشک مبارزه کرد.

مطالب مرتبط:

حکایت تلخ محسن قاسمی

حکایت تلخ محسن قاسمی
حکایت تلخ محسن قاسمی

محسن، در اولین تجربه آسیایی خودش، سال ۲۰۰۶ برنز گرفت؛ اما دو سال بعد و در سال ۲۰۰۸، طلای نوجوانان آسیا رو به گردن آویخت و در ادامه این روند مثبت، سال ۲۰۱۰ در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا و وزن ۶۶ کیلوگرم، بازهم قهرمان آسیا شد. این روند، روند یک «امید مدال آینده المپیک» بود. 

تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران در سال ۲۰۱۰، با اولین قهرمانی در جام جهانی، روز‌های خوشی داشت. در برنامه زیربنایی محمد بنا، محسن، جایگاه ویژه‌ای داشت و با اینکه هنوز از لحاظ سنی در رده جوانان کشتی می‌گرفت، به تیم بزرگ‌سالان دعوت شد و با طلای آسیای ۲۰۱۱، پاسخ اعتماد بنا رو داد.

نگاه خاص محمد بنا به محسن برای وزن ۷۴ کیلو که به قول بزرگان، پاشنه آشیل اون زمان کشتی فرنگی ایران بود و قهرمانی‌های پیاپی آسیایی محسن در هر ۳ رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، باعث شده بود که محسن، برای مسابقات جهانی ۲۰۱۲ روسیه و المپیک لندن، یکی از شانس‌های اصلی سهمیه باشه. 

پاییز ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) و زمانی که تیم در حال خیز برداشتن برای مسابقات جهانی و المپیک بود؛ بحران تعطیلی لیگ کشتی در ایران پیش اومد! محسن در مصاحبه ایی با تاکید بر اینکه یکی از معدود منابع درآمد کشتی‌گیران از بین رفته، طعنه‌ای هم به قرارداد‌های هنگفت فوتبال زد.

اردیبهشت ۹۱ و با فاصله کوتاهی از المپیک لندن، تیم ملی برای مسابقات قهرمانی جهان عازم روسیه شد. محسن در تیم حضور داشت، ولی در فینال، علیزاده بود که در وزن ۷۴کیلو برای ایران کشتی گرفت و البته شکست خورد! اما در نهایت، تیم پُرامید ایران، ۵-۲ ترکیه رو مغلوب کرد و قهرمان تیمی جهان شد.

چند ماه بعد، روزگار، یک بار دیگه یقه محسن رو که با از دست دادن المپیک لندن در وضعیت روحی خوبی نبود، گرفت. در جریان یک تصادف سنگین، محسن مصدوم شد و تحت نظر پزشک، به استفاده از مخدر‌های دارویی روی آورد. اما متاسفانه، این آغازی بر پایان زندگی ورزشی محسنیه که «تنها» مونده بود.

محسنی که عادت به قهرمانی داشت و در آستانه کشتی گرفتن در المپیک لندن بود، از بد روزگار، تبدیل شد به محسن معتاد به دارو و روزبه‌روز بیشتر در این ورطه فرو رفت. تغییر وجنات محسن در این عکس‌ها، گواه زوال تدریجی این قهرمان ملی ایرانه.

از اهمیت حضور روانشناسان ورزشی در کنار ورزشکاران حرفه‌ای و اهمیت تامین مالی قهرمانان ملی که محسن قبلاً بهش اعتراض کرده بود، هرچی بگیم کم گفتیم.‌ای کاش داستان تلخ محسن با این نقد‌های سانتیمانتال تموم می‌شد؛ اما متاسفانه این پایان ماجرا نیست… محسن، بار‌ها خواست که برگردد.

چندین بار تا آستانه ترک اعتیاد رفت و حتی در سال ۱۳۹۵ و ۴ سال بعد از آخرین حضورش در تیم ملی، با کمک‌های کاشفش، محمد بنا، زمزمه‌هایی از بازگشتش به کشتی حرفه‌ای و حتی اردوی تیم ملی شنیده می‌شد. اما نشد… محسن از سال ۹۵ تا ۹۸، درگیر ترک‌های مقطعی اعتیاد در کمپ‌های شهر بروجرد بود؛ و بالاخره، روز ۱۰ بهمن ۱۳۹۸، زمانی که محسن در کمپ ترک اعتیاد تحت درمان بود؛ طی یک درگیری عجیب و وحشتناک، طوری مورد ضرب و شتم قرار گرفت که از ۲۶ نقطه بدن دچار آسیب‌دیدگی جدی شد و به کما رفت… قهرمان ملی ایران که ذره‌ذره زایل شده بود، زیر دست و پای عده‌ای اراذل، لِه شد.

رفتن به کما به دلیل درگیری

حکایت تلخ محسن قاسمی
حکایت تلخ محسن قاسمی

در سال ۱۳۹۸ رو به کمپ ترک اعتیاد رفت اما در آنجا با برخی از اراذلی که در کمپ حضور داشتند درگیر شد و به دلیل آسیب دیدگی از ۲۶ ناحیه از بدن اش به کما رفت و به بیمارستان آیت الله بروجردی و بیمارستان لاله تهران اعزام شد.

در ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ نیز جهانگیر قاسمی، پدر محسن در یک گفت‌وگو گفت مغز محسن قاسمی کوچک شده‌است و درمان پسرش تقریباً غیرممکن شده‌است! 

وی در این گفت‌وگو اظهار کرد: «محسن پس از حدود دو ماه از کما خارج شد و به علت هزینه‌های زیاد درمان او را از بیمارستان خصوصی لاله به بیمارستان دولتی طالقانی انتقال دادیم».

وی با بیان اینکه در بیمارستان دولتی به محسن خوب رسیدگی نمی‌کردند، افزود: «به تازگی دکترها گفته‌اند که مغز محسن کوچک شده و تحت تأثیر قرار گرفته‌است و طبق نظر پزشکان درمان محسن تقریباً غیرممکن است و فقط خدا می‌تواند او را نجات دهد»

آنچه دیگران می خوانند:

گرآورنده: شایان صفرزاده