پنج شنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۱۷
بررسی نحوه دریافت مالیات از مسکن های فاقد مستاجر؛

تعیین تکلیف خانه های خالی در دولت سیزدهم

بررسی نحوه دریافت مالیات از مسکن های فاقد مستاجر؛
به گفته بسیاری از سازندگان و انبوه سازان همچنین بررسی‌های میدانی هنوز تسهیلات و همچنین مشوق‌های لازم در ساخت ۴ میلیون مسکن به سازندگان برای ساخت این تعداد واحد داده نشده است.

به گزارش تیتربرتر؛ انبوه سازان ادعا می کنند که تسهیلات ساخت مسکن برای افراد فاقد واحد مسکونی به دست آن ها نمی رسد.

اولین مشکلات ساخت مسکن در دولت سیزدهم

اولین مشکلات ساخت مسکن در دولت سیزدهم
اولین مشکلات ساخت مسکن در دولت سیزدهم

 

 برای ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی میزان تسهیلات و همچنین نحوه اعطای آن‌ها مشخص شده است. طبق مصوبه میزان تسهیلات در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهر‌های بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان و در روستا ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 نحوه اعطای تسهیلات به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه (به صورت تدریجی) است به طوری که در مرحله پی کنی-فونداسیون ۱۰ درصد، اسکلت - سقف ۴۰ درصد، سفت کاری ۲۵ درصد، نازک کاری ۲۵ درصد پرداخت می‌شود.

بانک‌های عامل باید حداکثر تا ۲۰ درصد از کل مانده تسهیلات مشارکت مدنی را با تایید وزارت راه و شهرسازی و اخذ ضمانت نامه بانکی پرداخت کند.

انبوه سازان به دنبال تسهیلات کم بهره

جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان چندی پیش در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اعلام کرده بود که در تمام کشور‌های پیشرفته دنیا تسهیلات کم بهره و با توجه به شرایط سازندگان پرداخت می‌شود و از سوی دیگر بیش از ۸۰ درصد هزینه خرید مسکن تامین می‌شود. اما در ایران این رویه وجود ندارد.

محمود محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: از هفته اول دی ۱۴۰۰ امکان پرداخت این تسهیلات به متقاضیان فراهم شده و مالکان می‌توانند مدارک را بارگذاری و بلافاصله بانک عامل هم نوع بانک و هم شعبه بانک را انتخاب کنند.

او گفته بود: این افراد به بانک ها معرفی می شوند و با مراجعه به شعبه بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام می کنند.اسناد مالکیت پروانه ساخت از موارد اصلی برای دریافت این تسهیلات است. این تسهیلات در ۴ مرحله و متناسب با پیشرفت پروژه توسط بانک عامل به حساب واریز می شود.

مشکلات مسکن طی یک شب حل نمی شود

ابراهیم رزاقی استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن نوید رشد اقتصادی  است، اما سر و سامان دادن به بخش مسکن نیازمند زمان است و یک شب و یک‌سال نمی‌توان آن را بهبود بخشید بنابراین  باید دولت برای این بخش برنامه‌های مدون و کاربردی داشته باشد تا رونق اقتصادی نیز ایجاد شود.

به گفته رزاقی هم اکنون  ۷ میلیون خانوار با مشکل نداشتن مسکن روبرو هستند بنابراین  باید بسته‌های تشویقی برای مالکان در نظر گرفته شود و در مقابل از خانه‌های خالی مالیات دریافت شود تا مالکان اقدام به فروش و یا اجاره واحد‌های مسکونی کنند تا شاهد حرکت در این بخش و رفع نیاز مسکن در جامعه باشیم.

این اقتصاددان گفت:  یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که دولت باید به آن توجه کند علاوه بر ساخت مسکن و توجه به بخش خصوصی ارائه تسهیلات است. هدایت اعتبارات بانکی به بخش مسکن برای افزایش تولید خود می‌تواند بخش عمده‌ای از کمبود مسکن را در کشور جبران کند.

چندی پیش وزیر راه وشهرسازی نیز  در حوزه تامین اعتبارات بخش مسکن و نهضت تولید مسکن اعلام کرد طبق قانون باید ۲۰ درصد از تسهیلات کشور به بخش مسکن اختصاص یابد در این زمینه اگر بانک‌ها همکاری لازم را نداشته باشند مشمول جرائم مالیاتی می‌شوند بنابراین باید در زمینه نظارت‌ها افزایش یابد.

ارسال پیامک به «مالک خانه خالی» حقیقت دارد؟

ارسال پیامک به «مالک خانه خالی» حقیقت دارد؟
ارسال پیامک به «مالک خانه خالی» حقیقت دارد؟

 

دریافت‌کنندگان پیامک از V.MASKAN برای ثبت اطلاعات صحیح از وضعیت مالکیتی خود به سامانه ملی املاک و سکان مراجعه کنند.

از روز گذشته انبوهی از افراد با پیامکی مبنی بر« ملک شما به عنوان خانه خالی شناسایی شده است» مواجه شده‌اند و طبق این پیامک افراد تا 23 دی ماه برای ثبت اطلاعات و اصلاح این اطلاعات فرصت دارند که باید به سامانه ملی املاک و اسکان مراجعه کنند. 

امروز  معاونت مسکن و ساختمان در اطلاعیه‌ای با تایید پیامک ارسالی شده از سرشماره V.MASKAN ، بر تعیین وضعیت خانه‌ خالی تا روز اعلام شده تاکید کرد وط ی اطلاعیه‌ای اعلام شد: بر اساس تکلیف وزارت راه و شهرسازی و همچنین اطلاعات دریافتی از  دستگاه‌های مختلف کشور، تعدادی ملک که وجود ساکن در آنها تاکید شده است در سامانه ملی املاک و اسکان شناسایی شد. جهت تعیین تکلیف وضعیت سکونت این املاک پیامکی با سرشماره V.MASKAN به مالکان این املاک ارسال شد که متن این پیامک بدین شرح است: «ملک شما به عنوان خانه خالی شناسایی شده است. لطفا تا تاریخ ۲۰ دیماه ۱۴۰۰ و یا ۲۳ دیماه ۱۴۰۰ وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir تعیین کنید. در غیر اینصورت مطابق قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خواهد شد.»

معاونت مسکن و ساختمان تصریح کرده است: در همین راستا مالکان مذکور لازم است تا تاریخ اعلام‌شده در پیامک دریافتی خود به سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کنند. بدیهی است در صورت ثبت وجود سکونت و مالیکت توسط مالکان مذکور بر اساس قانون ملک مذکور از جرگه خانه‌های خالی خارج خواهد شد.

در پایان آمده است: مضمون پیامک ارسال شده با سرشماره V.MASKAN کاملا موردتایید وزارت راه و شهرسازی است و شایعات مرتبط با جعلی بودن این پیامک با این سرشماره صحت ندارد.

به‌زعم عمده کارشناسان اقتصادی دولت باید به اطلاعات اقتصادی ۸۰‌میلیون ایرانی دسترسی داشته‌باشد، این موضوع در دنیای امروز پیش نیاز سیاستگذاری صحیح می‌باشد، اما وقتی هنوز بخش دولت نتوانسته‌است صاحبان‌خانه‌های خالی از سکنه را شناسایی کند و طی روز‌های اخیر به اشخاص فاقد مسکن پیامک تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای پرداخت مالیات بر خانه خالی ارسال شده است، این نگرانی ایجاد می‌شود که بخش‌های مختلف دولت با یکدیگر هماهنگی ندارد و هر یک از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف دولت به اسم در قالب دولت قرار می‌گیرند و در عمل یا انجام کار با یکدیگر فاصله قابل ملاحظه‌ای دارند و مشغول پرداخت به امور تخصصی خود هستند.

برخی از منتقدان بخش دولت بر این باورند که هر یک از بخش‌های دولت که به فرا‌خور فعالیت بخشی از اطلاعات هویتی و اقتصادی مردم را در اختیار دارند، این اطلاعات را جزو دارایی‌های خود تلقی می‌کنند و نسبت به این اطلاعات احساس مالکیت دارند، به شکلی که این اطلاعات را به سادگی در اختیار دستگاه دیگری قرار نمی‌دهند.

نحوه شناسایی مالکان خانه خالی

اگر باور منتقدان مذکور صحیح باشد، این شائبه ایجاد می‌شود که دولت از یکپارچگی اطلاعاتی حداقل در حوزه اموال و دارایی‌های مردم برخوردار نیست و شاید به همین دلیل است که هنوز سامانه املاک و اسکان در کشور تکمیل نشده است و صاحبان خانه‌های خالی و ملاکان عمده کشور شناسایی نشده‌اند.

نکته جالب توجه اینجاست که طی روز‌های گذشته برخی از اشخاص فاقد مسکن یا مستأجر پیامک‌هایی را دریافت کرده‌اند، مبنی بر اینکه «ملک شما به عنوان خانه خالی شناسایی شده است. لطفاً تا تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین کنید در غیر‌این‌صورت مطابق قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خواهد شد.»

مطالب مرتبط:

مبنای آمار مرکز آمار چیست؟

از آنجایی که مرکز آمار (مجموعه ذیل سازمان برنامه و بودجه) از سال‌۸۵ در جریان آمار نفوس و مسکن آمار خانه‌های خالی را در کشور هر پنج‌سال یکبار اعلام می‌کند، این سؤال مطرح می‌شود که چطور مرکز آمار حتی تعداد خانه‌های خالی از سکنه کشور را هم می‌داند ولی نهادهایی، چون وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی چند سالی است که برای شناسایی مالکان خانه‌های خالی سرگردان هستند. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که باید بساط اخذ مالیات‌های پراکنده جمع شود و تمامی مالیات‌ها در قالب اخذ مالیات از مجموع دارایی و درآمد ایرانی‌ها اخذ شود، برای اخذ این مالیات بی‌شک به تمامی اطلاعات اقتصادی اشخاص اعم از دارایی و درآمد نیاز است، اگر چنین شود بی‌شک دیگر برای تکمیل سامانه املاک و اسکان یا اخذ مالیات از خانه‌های خالی و شناسایی فرار مالیاتی نیاز به صرف زمان آن‌هم به میزان چند سال نیست و با گذشت چند سال نیز به اشتباه پیامک مالیات بر خانه خالی به جای صاحبخانه به فاقدان مسکن یا مستأجران ارسال نمی‌شود.

در حالی که کارشناسان علوم فناوری اطلاعات و ارتباطات بر این باورند که اطلاعات هویتی و اقتصادی تمامی ایرانی‌ها باید در یک سامانه یکپارچه ثبت شود و از این داده‌ها برای تمامی تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های اقتصادی اعم از اخذ مالیات بر خانه خالی از سکنه یا عایدی سرمایه استفاده شود، متأسفانه وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی خوداظهاری را مبنای شناسایی مالکان خانه‌های خالی از سکنه قرار داده‌اند، این در حالی است که اطلاعات ملکی اشخاص نزد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

در این میان برخی از اشخاص مطلع حقوقی می‌گویند وقتی زنی از شوهرش بابت مهریه درخواست قضایی و توقیف اموال می‌کند، قاضی از سه مرجع سازمان ثبت اسناد و املاک، بانک مرکزی و اماکن نیروی انتظامی جهت شناسایی اموال و دارایی‌های بدهکار استعلام می‌گیرد تا جهت پرداخت دین، اموال و دارایی‌های شوهر شناسایی شود، در این بین این پرسش مطرح می‌شود که چرا اطلاعات مربوط به اموال و دارایی اشخاص در یک سامانه یکپارچه درج نمی‌شود تا سیاستگذاران و مجریان قانون بتوانند از این داده‌ها در انجام وظایف بهره‌برداری کنند.

در این بین هر چند یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد است، اخذ مالیات از خانه‌های خالی تا تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان و شناسایی کامل صاحبان خانه خالی قابلیت اجرا ندارد و گفته می‌شود که تنها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانه به شکل قطعی توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان امورمالیاتی خالی از سکنه شناسایی شده است، اما معاون وزیر راه و شهرسازی از اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از اول بهمن ۱۴۰۰خبر داد و گفت: اطلاعات اقامتی ۶۰میلیون نفر از مردم کشور در سامانه املاک و اسکان وجود دارد.

«محمود محمودزاده» درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی با بیان اینکه این کار صعوبت و سختی دارد، اظهار کرد: کاری که وزارت راه و شهرسازی در رابطه با مالیات خانه‌های خالی انجام داد، مبتنی بر خوداظهاری است، اگر خوداظهاری صورت نگیرد دچار مشکل می‌شویم و چنین اطلاعاتی را در کشور به ندرت می‌توان پیدا کرد.

محمودزاده تصریح کرد: در جلسه هفته گذشته با رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کردیم الان بیش از ۳۰۰ میلیون فیلد اطلاعاتی از خانوار‌های سراسر کشور شهری و روستایی در وزارت راه و شهرسازی موجود است. همچنین اطلاعات اقامتی ۶۰ میلیون نفر از مردم کشور در سامانه املاک و اسکان وجود دارد.

وی تأکید کرد: بر اساس آخرین جمع‌بندی، اطلاعات یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در سامانه موجود است.

با وجودی که مدت‌زمان زیادی از موعد تکمیل سامانه املاک و اسکان و شناسایی و اخذ مالیات بر خانه‌های خالی می‌گذرد، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بدون اشاره به شناسایی قطعی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانه خالی از سکنه که اخیراً از سوی مسئولان سازمان مالیاتی اظهار شده است، گفت: تعدادی که روز شنبه هفته جاری به سازمان امور مالیاتی ارسال شد و معاون این سازمان به آن اشاره کرد، مربوط به واحد‌هایی است که خالی بودن آن‌ها نیازی به استعلام دوباره نداشته است.

محمودزاده بیان کرد: به مالکان ۳/۱ میلیون واحد مسکونی پیامک ارسال کرده‌ایم که تا ۲۳ دی‌ماه مهلت دارند، برای این‌ها بار سوم به صورت الکترونیک اخطار ارسال کرده‌ایم تا اگر احیاناً در اطلاعات وزارت راه و شهرسازی نقصی وجود دارد یا نقل و انتقالی صورت گرفته است برای آخرین بار آن را ویرایش کنند.

محمودزاده ادامه داد: این اطلاعات تا آخر دی‌ماه که فرجه قانونی است در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت. موضوع اخذ مالیات خانه‌های خالی از ابتدای بهمن‌ماه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه تا امروز هیچ مهلتی تعیین نشده بود، یادآور شد: بر اساس قانون تا ۱۹ خرداد امسال، اگر شهروندی روستایی و شهری محل سکونت را درج نکرده بود، باید به عنوان خانه خالی آن را به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کردیم، اما با توجه به همزمانی با انتخابات ریاست‌جمهوری، شرایط کرونایی و اینکه باید ۲۸ میلیون خانوار طی دو ماه ثبت اطلاعات می‌کردند و این در بازه زمانی دو ماهه امکانپذیر نبود، از ستاد ملی کرونا درخواست کردیم زمان را تمدید کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی