سه شنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۰ ۲۲:۵۳

کاهش 40 درصدی بیت کوین/ 21 دی 1400

کاهش 40 درصدی بیت کوین/ 21 دی 1400
کاهش نزدیک به 40 درصدی بیت کوین بر سهام کریپتو فشار می آورد در حالی که کوین بیس عملکرد بهتری دارد

تیتربرتر: بیت کوین (BTC) طی دو ماه گذشته شکست خورده است و دردسرهایی را برای دارایی های دیجیتال و سهام مرتبط با بلاک چین به همراه داشته است که بیشتر آنها ضربه بزرگ تری را متحمل شده اند. سهام صرافی رمزارز Coinbase (COIN) بسیار دور از انتظار بوده و کمتر از بیت کوین از دست داده است.

کاهش نزدیک به 40 درصدی بیت کوین

کاهش نزدیک به 40 درصدی بیت کوین
کاهش نزدیک به 40 درصدی بیت کوین

داده‌های کوی دسک نشان می‌دهد که بیت‌کوین، بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، بیش از 39 درصد از ارزش خود را از زمان رسیدن به رکوردهای نزدیک به 69000 دلار در 10 نوامبر به دلیل حرکت گسترده به سمت دارایی‌های کم‌خطر ناشی از موضع جنگ طلبانه فدرال رزرو از دست داده است. سهام کوین بیس 36 درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های پلتفرم نمودار TradingView، سهام شرکت‌های استخراج معدن Marathon Digital Holdings (MARA)، Riot Blockchain (RIOT) و Bit Digital (BTBT) هر کدام بیش از 50 درصد از 10 نوامبر کاهش یافته است.

Argo Blockchain (ARBK)، تنها ماینر ارز دیجیتال فهرست شده در بورس لندن (LSE)، 45 درصد کاهش یافته است، در حالی که استخراج کنندگان کریپتو کانادایی Hive Blockchain (HIVE) و Hut 8 Mining (HUT) 52 درصد و 59 درصد کاهش داشته اند. به ترتیب. صرافی رمزنگاری Voyager Digital (VYGVF) که در فهرست تورنتو قرار دارد، در کنار کاهش ۴۵ درصدی سهام MicroStrategy (MSTR)، یک شرکت نرم‌افزار هوشمند تجاری که ۱۲۲۴۷۸ بیت کوین به ارزش نزدیک به ۶ میلیارد دلار در ترازنامه خود دارد، ۵۰ درصد کاهش یافت.

کاهش ارزش سهام موسوم به کریپتو شاید بازتابی از از دست دادن علاقه مؤسسات به این بخش در میان افزایش چشم انداز افزایش سریعتر نرخ بهره فدرال رزرو باشد. همچنین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین همچنان راه امن‌تری برای قرار گرفتن در معرض ارزهای دیجیتال است. با این حال، در حالی که ممکن است بیت کوین توسط برخی در جامعه کریپتو به عنوان طلای دیجیتال تلقی شود، این یک فناوری در حال ظهور نیز هست. این امر باعث می‌شود که سهام بیت‌کوین و کریپتو به سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی حساس شوند.

مایک آلفرد، سرمایه گذار ارزشی و مدیر عامل شرکت BrightScope و Digital Assets Data، در گفتگوی تلگرامی به CoinDesk گفت: «برخی از موسسات از سهام کریپتو به عنوان پروکسی برای خود کریپتو استفاده می کنند. خرید کوین برای صندوق‌های تامینی آسان‌تر از نگهداری مستقیم بیت‌کوین به دلایل مختلف برای آنهاست.

یک توضیح احتمالی برای قدرت نسبی COIN می تواند این باشد که درآمد صرافی به جای مسیر قیمتی بیت کوین به نوسانات قیمت بیت کوین مرتبط است. تلاطم بالای قیمتی که در هفته‌های اخیر مشاهده می‌شود معمولاً به معنای معاملات بیشتر و افزایش درآمد است.

جامعه سرمایه گذاران اکنون شروع به نگاه کردن به کوین به عنوان یک سهام ارزشی به جای یک سهام رشد کرده است. سهام ارزشی شرکت‌هایی هستند که کمتر از ارزششان معامله می‌شوند. سهام در حال رشد سهام هایی هستند که پتانسیل عملکرد بهتر از کل بازار را در یک دوره معین دارند و در برابر افزایش نرخ بهره آسیب پذیرتر هستند.

«COIN تنها سهام ارز دیجیتال در 10 دارایی برتر شخصی من است. من آن را دوست دارم زیرا آنها بهترین مارک را در بین بازیکنان بسیار کنترل شده دارند، "آلفرد گفت. همچنین در مقایسه با صرافی‌های سنتی، چندین برابر معقول معامله می‌شود. من در واقع آن را به عنوان یک سهام ارزشی در این سطوح می بینم."

بانک آمریکا اخیراً کوین بیس را برای خرید از حالت خنثی ارتقا داده و در عین حال هدف قیمتی را بدون تغییر در 340 دلار حفظ کرده است، و با اشاره به افزایش نشانه‌های تنوع درآمدی فراتر از معاملات خرده‌فروشی کریپتو به عنوان کاتالیزور برای تغییر رتبه‌بندی، اشاره کرده است.

وضعیت بد آلت کوین ها نسبت به بیت کوین

وضعیت بد آلت کوین ها نسبت به بیت کوین
وضعیت بد آلت کوین ها نسبت به بیت کوین

بزرگترین ارز دیجیتال بیت کوین در یک هفته گذشته 10 درصد سقوط کرد تا قیمت 40000 دلار را در روز دوشنبه آزمایش کند. اتریوم در همین مدت 20 درصد از دست داده است و حدود 3000 دلار در نوسان بود.

برخی از همسالان آنها درجات بیشتری از درد را متحمل شدند. آلت‌کوین‌ها از جمله Gala، Loopring، Axis Infinity و Bora در یک هفته گذشته بین ۲۵ تا ۳۲ درصد از ارزش خود را کاهش دادند.

زرگترین ارز دیجیتال بیت کوین در یک هفته گذشته 10 درصد سقوط کرد تا قیمت 40000 دلار را در روز دوشنبه آزمایش کند. اتریوم در همین مدت 20 درصد از دست داده است و حدود 3000 دلار در نوسان بود.

برخی از همسالان آنها درجات بیشتری از درد را متحمل شدند. آلت‌کوین‌ها از جمله Gala، Loopring، Axis Infinity و Bora در یک هفته گذشته بین ۲۵ تا ۳۲ درصد از ارزش خود را کاهش دادند.

مطالب مرتبط:

اسامی برخی از کشورهایی که منع بیت کوین هستند

اسامی برخی از کشورهایی که منع بیت کوین هستند
اسامی برخی از کشورهایی که منع بیت کوین هستند

بیت کوین از زمان آغاز به کار خود در سال 2009 و همچنین ارزهای دیجیتال بعدی که پس از آن به وجود آمدند، بحث برانگیز بوده است.

در حالی که بیت کوین به دلیل نوسانات آن، استفاده از آن در معاملات شرورانه و استفاده بی رویه از برق برای استخراج آن مورد انتقاد قرار می گیرد، توسط برخی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یک بندر امن در طول طوفان های اقتصادی دیده می شود.

اما از آنجایی که افراد بیشتری به ارزهای دیجیتال به عنوان سرمایه گذاری یا راه نجات روی می آورند، این مسائل در مجموعه ای از محدودیت ها در استفاده از آنها آشکار شده است.

وضعیت حقوقی بیت کوین و سایر آلت کوین ها (سکه های جایگزین بیت کوین) از کشوری به کشور دیگر به طور قابل توجهی متفاوت است، در حالی که در برخی، این رابطه هنوز به درستی تعریف شده است یا دائما در حال تغییر است.

در حالی که اکثر کشورها استفاده از خود بیت کوین را غیرقانونی نمی دانند، وضعیت آن به عنوان یک وسیله پرداخت یا به عنوان یک کالا با پیامدهای نظارتی متفاوت متفاوت است.

برخی از کشورها محدودیت هایی را برای استفاده از بیت کوین اعمال کرده اند و بانک ها مشتریان آن را از انجام تراکنش های ارز دیجیتال منع می کنند. کشورهای دیگر استفاده از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را با مجازات‌های سنگین برای افرادی که تراکنش‌های رمزنگاری انجام می‌دهند کاملاً ممنوع کرده‌اند.

اینها کشورهایی هستند که رابطه شدیدی با بیت کوین و سایر آلتکوین ها دارند.

مصر

دارالافتای مصر، نهاد مشاوره اسلامی اولیه این کشور، در سال 2018 فرمانی دینی صادر کرد که مبادلات بیت کوین را به عنوان "حرام" طبقه بندی کرد، چیزی که طبق قوانین اسلامی ممنوع است. در حالی که الزام آور نبود، قوانین بانکی مصر در سپتامبر 2020 تشدید شد تا از تجارت یا تبلیغ ارزهای دیجیتال بدون مجوز بانک مرکزی جلوگیری شود.

اندونزی

بانک اندونزی، بانک مرکزی این کشور، مقررات جدیدی را برای ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین به عنوان وسیله پرداخت از اول ژانویه 2018 صادر کرد.

ایران

در حالی که بانک مرکزی تجارت ارزهای دیجیتال استخراج شده در خارج از کشور را ممنوع می کند، استخراج بیت کوین در کشور را با مشوق هایی تشویق کرده است.

حدود 4.5 درصد از استخراج بیت کوین در جهان در ایران انجام می شود که به گفته شرکت تحلیلی بلاک چین Elliptic، می تواند بیش از یک میلیارد دلار (843 میلیون یورو) درآمد داشته باشد. 

برای شکوفایی صنعت کریپتو، ایران به ماینرهای دارای مجوز انرژی ارزان قیمت ارائه کرده است، اما باید تمام رمزارزهای استخراج شده به بانک مرکزی فروخته شود.

با این حال، استخراج غیرمجاز هر روز بیش از 2 گیگاوات از شبکه سراسری تخلیه می‌کند که باعث کمبود برق می‌شود.

به همین منظور، مقامات ایرانی استخراج بیت کوین را به مدت چهار ماه تا ۲۲ سپتامبر ممنوع کردند.

هندوستان

هند به طور فزاینده ای نسبت به ارزهای دیجیتال خصمانه می شود. در 23 نوامبر، دولت اعلام کرد که قصد دارد لایحه جدیدی را به پارلمان هند معرفی کند که به موجب آن ارز دیجیتال جدید تحت حمایت بانک مرکزی ایجاد می‌کند و همچنین تقریباً همه ارزهای دیجیتال را ممنوع می‌کند.

در اوایل سال جاری، در نظر گرفته بود که مالکیت، صدور، استخراج، تجارت و انتقال دارایی های کریپتو را جرم انگاری کند. نخست وزیر نارندرا مودی گفت که او می‌خواهد اطمینان حاصل کند که رمزارزها «در دستان اشتباه قرار نمی‌گیرند، که می‌تواند جوانان ما را خراب کند».

هند در حال برنامه ریزی برای ممنوعیت تقریباً همه ارزهای دیجیتال خصوصی در یک محدودیت جدید است

عراق

علیرغم تلاش‌های مداوم مقامات برای جلوگیری از استفاده از آنها، ارزهای دیجیتال در عراق به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند. بانک مرکزی عراق به ویژه خصومت آمیز بوده است و در سال 2017 بیانیه ای صادر کرد و استفاده از آنها را ممنوع کرد که هنوز هم تا به امروز معتبر است. در اوایل سال 2021، وزارت کشور دولت اقلیم کردستان دستورالعمل مشابهی را برای توقف کارگزاری‌های پولی و صرافی‌هایی که رمزارزها را مدیریت می‌کنند، صادر کرد.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما است و به منظور توصیه برای سرمایه‌گذاری نیست، تیتربرتر هیچگونه مسئولیتی در قبال نتیجه ی سرمایه‌گذاری شما ندارد.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: سینا گلستانی