یکشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰ ۱۳:۴۱

پیش بینی قیمت خودرو در هفته چهارم دی 1400

پیش بینی قیمت خودرو در هفته چهارم دی 1400
انجمن قطعه‌سازان از عدم‌پرداخت بدهی فعالان صنعت قطعه از سوی خودروسازان خبر داد و از سوی دیگر رئیس انجمن خودروسازان نیز خواستار پرداخت تسهیلات به خودروسازی کشور شد.

به گزارش تیتربرتر؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش قیمت خودرو را ناشی از عرضه قطره چکانی خودروسازان دانست و گفت: اگر خودروهای کف پارکینگ خودروسازان تکمیل و به بازار عرضه شود، می‌تواند بخشی از التهاب بازار را کاهش دهد زیرا براساس گزارش‌های ارائه شده حدود ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان موجود است.

پیش بینی قیمت خودرو توسط کارشناسان

پیش بینی قیمت خودرو توسط کارشناسان
پیش بینی قیمت خودرو توسط کارشناسان

 

 سیدجواد حسینی کیا نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش قیمت خودرو در بازار، گفت: از آنجا که عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست، در صورتی که واردات مدیریت شده خودرو صورت نگیرد، روند افزایش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان ادعا می‌کنند که زیان‌ده هستند و تولید خودرو با قیمت‌های کنونی برای آنها زیان دارد بنابراین کم تولید می‌کنند در واقع تولید و عرضه کم خودرو موجب افزایش قیمت در بازار شده است.

وی راهکار تنظیم بازار را واردات محدود خودرو دانست و اضافه کرد: در هفته گذشته تعدادی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه‌ای داشتیم و بر ضرورت واردات مدیریت شده خودرو برای ساماندهی بازار تاکید کردیم؛ برای تنظیم بازار در شرایط فعلی چاره‌ای جز واردات مدیریت شده خودرو وجود ندارد و باید به تحقق این مهم کمک شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزایش قیمت خودرو را ناشی از عرضه قطره چکانی خودروسازان دانست و ادامه داد: اگر خودروهای کف پارکینگ خودروسازان تکمیل و به بازار عرضه شود، می‌تواند بخشی از التهاب بازار را کاهش دهد زیرا براساس گزارش‌های ارائه شده حدود 170 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان موجود است.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: نهادهای نظارتی باید با جدیت موضوع خودروهای کف پارکینگ خودروسازان را پیگیری کنند تا این شرکت‌ها خودروها را تکمیل و به بازار عرضه کنند.

قیمت خودرو کاهش می یابد؟

 وزارت صمت وعده و وعیدهای خودرویی خود همراه با رشد ۱۸‌درصدی قیمت‌ها را مشروط و تحقق وعده‌ها را منوط به رفع دیگر چالش‌های خودرویی می‌کرد. در حال حاضر کمبود تراشه‌های الکترونیکی، تولید خودرو در جهان را با چالش‌های زیادی همراه کرده به‌طوری که بسیاری از خودروسازان جهانی محصولات تولیدی خود را با حذف برخی از آپشن‌های الکترونیکی به بازار عرضه کرده‌اند.

این معضل اگرچه تولید در شرکت‌های خودروسازی کشورمان را نیز تحت‌تاثیر قرار داده اما روند معکوسی را طی کرده است. نگاهی به آمارهای فروش فوری، پیش‌فروش و مشارکتی دو خودروساز بزرگ کشور در یک ماه گذشته حکایت از آن دارد که دو خودروساز باز هم با تاکید بر تولید محصولات کم‌تیراژ که از قضا قطعات الکترونیکی بیشتری نیز دارند، متمرکز شده‌اند.

به‌طوری که خودروی ۲۰۷ پانورامای ایران‌خودرو، پای ثابت تمام فروش‌های یک‌ماهه ایران‌خودرو است و دو خودروی کوییک در تمامی مدل‌ها و تیبا نیز در سایپا حرف اول را در تمامی فروش‌ها می‌زنند. بنابراین در یک ماه گذشته باز هم خبری از رشد تولید پرتیراژ‌ها نیست و خودروسازان هنوز اصرار بر تولید محصولات کم‌تیراژ که عموما به دلیل نقص قطعه دپو می‌شوند، دارند. از سوی دیگر اما رشد تیراژ همین محصولات که به قول خودروسازان با زیان کمتری در تولید مواجه است، نقدینگی زیادی می‌خواهد و رشد ۱۸‌درصدی قیمت هم کفاف خودروسازی را نمی‌دهد.

به‌طوری‌که چندی پیش انجمن قطعه‌سازان از عدم‌پرداخت بدهی فعالان صنعت قطعه از سوی خودروسازان خبر داد و از سوی دیگر رئیس انجمن خودروسازان نیز خواستار پرداخت تسهیلات به خودروسازی کشور شد.

این تفاسیر همگی بیان‌کننده آن بود که با گذشت یک ماه از قیمت‌گذاری جدید خودرو، نه دردی از خودروساز دوا شده و نه قطعه‌سازان به طلب خود رسیدند. آنچه مشخص است تا تداوم دخالت دولت در امور خودروسازی و قیمت‌گذاری دستوری، امیدی به رسیدن این بار کج به مقصد وجود ندارد و تزریق مسکن نیز به‌طور موقت درد این صنعت را دوا خواهد کرد.

یک ماه از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو می‌گذرد و شرکت‌های خودروساز بعد از کسب مجوز افزایش ۱۸‌درصدی قیمت‌ها با دستور وزارت صمت، عرضه هفتگی خودرو را در دستور کار قرار داده‌اند. آن‌طور که میان سیاستگذار کلان و شرکت‌های خودروساز توافق شد، خودروسازان باید هر هفته در قالب طرح‌های فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید اقدام به عرضه محصولات خود کنند.

مطالب مرتبط:

اما این مسیر چه تاثیری بر تولید و عرضه خودروساز داشت؟

اما این مسیر چه تاثیری بر تولید و عرضه خودروساز داشت؟
اما این مسیر چه تاثیری بر تولید و عرضه خودروساز داشت؟

 

بررسی آخرین آمار تولید خودروسازان مربوط به آذرماه سال‌جاری نشان می‌دهد خودروسازان تا پایان فصل پاییز ۱۴۰۰ در قیاس با مدت مشابه سال گذشته تولید خود را حدود ۵/ ۳ درصد افزایش داده‌اند. آنها تا پایان آذرماه تولید نزدیک به ۶۴۹‌هزار و ۸۰۰ دستگاه را نهایی کرده‌اند. به نظر می‌رسد رشد تولید خودرو طی ۹ ماهی که از سال‌جاری می‌گذرد در ۳‌ماهه پایانی سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد و همین مساله سبب شده سیاستگذار خودرویی با توجه به این رشد ادامه‌دار تولید، تکلیف برگزاری هفتگی طرح‌های فروش را روی دوش شرکت‌های خودروساز بگذارد.

همان‌طور که ذکر شد دو خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی ۱۸ آذرماه تا ۱۸ دی سال‌جاری بعد از افزایش قیمت‌ها در مبدا، ۱۰ طرح فروش را در قالب فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید برگزار کردند. سهم فروش‌های فوق‌العاده ۶ طرح، سهم پیش‌فروش ۳طرح و سهم مشارکت در تولید نیز یک طرح بوده است. اما هریک از دو خودروساز بزرگ کشور چند طرح فروش فوق‌العاده را برگزار کردند؟ سهم هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور ۳طرح فروش  فوق‌العاده بوده است. ایران‌خودرویی‌ها در ۳طرح فروش فوق‌العاده خود در مجموع ۲۲‌هزار دستگاه انواع محصولات خود را عرضه کردند.

چهار محصول پژو ۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس با گیربکس اتومات و موتور توربو شارژ، رانا پلاس پانوراما و سمند سورن‌پلاس بیشتر از سایر محصولات در فروش‌های فوق‌العاده ایران‌خودرو حضور داشتند. این خودروساز تنها در اولین فروش فوق‌العاده خود بعد از کسب مجوز افزایش قیمت ۳محصول پرتیراژ پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس با موتور TU۵ و پژو پارس سال را عرضه کرد. اما دو طرح فروش فوق‌العاده این خودروساز به نوعی خالی از محصولات پرتیراژ بود.

از ۲۲‌هزار دستگاهی که ایران‌خودرو در فروش‌های فوق‌العاده خود عرضه کرده است، پژو ۲۰۷ پانوراما با عرضه ۶‌هزار و ۵۰۰ دستگاهی سهم نزدیک به ۳۰‌درصدی را به خود اختصاص داده است. دنا پلاس اتومات با موتور توربو شارژ نیز در مجموع ۵‌هزار دستگاه عرضه شد و سهمی در حدود ۲۳‌درصد از عرضه خودرو در سه مرحله فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو را در اختیار دارد.

سمند سورن‌پلاس با عرضه ۳هزار دستگاهی در جایگاه سوم قرار گرفت. این خودرو ۱۴‌درصد از کل محصولات عرضه شده در فروش‌های فوق‌العاده ایران‌خودرو را در بازه یک ماهه شامل می‌شود.

رانا‌پلاس پانوراما نیز با دو حضور در ۳ فروش فوق‌العاده و عرضه ۲۵۰۰ دستگاهی جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد. سهم راناپلاس پانوراما از فروش کل حدود ۱۱‌درصد بود. بنابراین مشاهده می‌شود در مجموع ۷۸‌درصد فروش‌های فوق‌العاده ایران‌خودرو به این ۴محصول اختصاص داده شده است.

ایران‌خودرویی‌ها در دو طرح پیش‌فروش خود نیز در مجموع ۲۴‌هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو عرضه کردند. در این دو طرح پیش‌فروش باز هم پژو ۲۰۷ پانوراما، دنا پلاس اتومات با موتور توربو شارژ و سمند سورن پلاس به نوعی دست بالا را دارند. ۴محصول یاد شده در مجموع حدود ۶۸‌درصد عرضه را به خود اختصاص دادند.

حال سراغ دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا می‌رویم تا وضعیت عرضه این خودروساز را بررسی کنیم. خودروسازی سایپا نیز مانند ایران‌خودرو سه طرح فروش فوق‌العاده را در بازه ۱۸ آذرماه تا ۱۸ دی ماه برگزار کرد. سایپایی‌ها طی سه فروش فوق‌العاده خود ۱۴‌هزار دستگاه از محصولات خود را عرضه کردند.

در این سه طرح فروش محصولات خانواده کوییک شامل کوییک معمولی، کوییک R، کوییک R قرمز و کوییک با گیربکس اتومات به همراه تیبا ۲ به نوعی دست بالا را داشتند. خانواده کوییک و تیبا ۲ در مجموع ۱۰‌هزار و ۲۰۰ دستگاه عرضه شد. عرضه این تعداد از خانواده کوییک و تیبا ۲ سهمی حدود ۷۳‌درصدی را از فروش فوق‌العاده کل به خود اختصاص داده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی