چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۲۱

روستای کندر در کجا قرار دارد؟

روستای کندر در کجا قرار دارد؟
روستای کندر یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای نزدیک تهران است که جان می‌دهد برای یک سفر یک روزه و زدن به دل طبیعت.

تیتربرتر: این روستا یکی از سرسبزترین روستاهایی است که با رفتن به آن می‌توانید هوای پاک را جرعه‌جرعه نفس کشیده و در آن، یک روز به‌یاد ماندنی را سپری کنید. اگر می‌خواهید به دشت لاله های کندر و این روستای سبز حوالی تهران بروید، این مطلب را با دقت در تیتربرتر مطالعه کنید.

آشنایی با روستای کندر کرج

آشنایی با روستای کندر کرج
آشنایی با روستای کندر کرج

در نزدیکی‌های تهران و در میان رشته‌کوه‌های البرز و صخره‌های بلند، روستایی زیبا و خوش آب‌وهوا به نام کندر جای گرفته است. این روستای تماشایی با داشتن طبیعتی سرسبز و بکر و چشم‌اندازهای زیبا یکی از بهترین تفرجگاه‌های حوالی تهران است. روستای کندر همان روستای کهن دور است که به آن کن دور می‌گویند. در برخی از منابع از روستای کندر به‌عنوان زورگاه پادشاه خسرو یاد شده است. این روستا به‌دلیل داشتن باغی از لاله‌های زیبا در فصل بهار، شهرت بسیاری پیدا کرده است و به‌عنوان پایتخت لاله‌های ایران شناخته می‌شود. در بهار صخره‌های کندر همچون دشتی مخملی و پوشیده از گل‌های قشنگ و رنگارنگ لاله جلوه‌گری می‌کند.

اکثر مردمان روستای کندر به گویش تاتی صحبت می‌کنند و به کشاورزی و باغداری می‌پردازند. گندم و جو، عدس و میوه‌های چون انگور کندری، گلابی و گیلاس از محصولات این روستا است.

روستای کندر کجاست؟

روستای کندر در استان البرز واقع است و یکی از جاهای دیدنی کرج به شمار می‌رود که در ۲۲ کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد. این روستای تماشایی در بخش آسارای کرج جای گرفته است.

از روستای کندر تا امامزاده داوود ۶ ساعت و تا کنسلقان-وارنگه-واریج سه ساعت راه است.

  • فاصله تهران تا روستای کندر: ۶۰ کیلومتر
  • فاصله ی روستای کندر تا کرج: ۲۲ کیلومتر

آدرس: ۲۲ کیلومتری شمال شرقی کرج، هفت کیلومتری جاده کرج-چالوس

برای رفتن به روستای کندر دو مسیر وجود دارد:

جاده قدیم: این جاده بالاتر از روستای پورکان واقع شده و بخشی از آن خاکی است.

جاده جدید: این جاده در ابتدای جاده چالوس، یک کیلومتر بعد از تونل و پل بیلقان قرار دارد و آسفالت است. در این مسیر از روی پلی آهنی که از زیر آن رودخانه خروشان کرج می‌گذرد، عبور خواهید کرد و بعد از ۱۱ کیلومتر که در این جاده پرپیچ‌وخم پیش بروید به روستای کندر می‌رسید.

جاهای دیدنی روستای کندر

جاهای دیدنی روستای کندر
جاهای دیدنی روستای کندر

در روستای کندر جاذبه‌های گردشگری زیادی ازجمله قبرستان زرتشتیان، بناهای تاریخی متعدد، آبشار و دشت لاله‌ها وجود دارد. این جاذبه‌های گردشگری حس خوبی به شما منتقل می‌کنند که در کمترین جایی در ایران آن را می‌توانید تجربه کنید. در بین جاهای دیدنی کرج، روستای کندر یکی از بهترین‌ها شناخته می‌شود.

1- آبشار کندر

این آبشار یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های گردشگری کندر است که در بخش شمال‌شرقی این منطقه واقع شده است. اطراف آبشار کندر گونه‌های گیاهی مختلفی وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. برای رسیدن به این منطقه باصفا باید به روستای پورکان رفته و سپس 3.5 کیلومتر از این روستا فاصله بگیرید تا بتوانید آبشار کندر را ببینید.

البته برای رسیدن به این آبشار باید یک مسیر کوهستانی را پیاده طی کنید، پس کفش‌های مخصوص پیاده‌روی یادتان نرود. مطمئن هستم از تماشای این منطقه کم‌نظیر پشیمان نخواهید شد.

2- چهل بی‌بی؛ محلی برای راز و نیاز

در دل کوه‌های روستای کندر، غارهایی دست‌ساز وجود دارد که می‌توان حدس زد توسط انسان‌ها ساخته شده است. این غارها در گذشته برای پناه گرفتن و تیراندازی به مهاجمان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بومیان به این غارها، اشکف می‌گویند. اطراف این حفره‌ها منطقه‌ای به‌نام چهل دختر وجود داد.

افراد مسنی که در این منطقه زندگی می‌کنند، معتقدند چندین قرن پیش، 200 دختر برای زیارت و تفریح به این روستا آمده‌اند و به‌طرز شگفت‌انگیزی ناپدید شده‌اند. آن‌ها می‌گویند دخترهای دم‌بخت، برای این که بختشان باز شود به این منطقه آمده و نذرونیاز می‌کرده‌اند.

این داستان سینه‌به‌سینه بین افراد منتقل شده و پس از 2هزار سال هنوزهم افراد زیادی برای نذرونیاز به این منطقه می‌آیند. در چهل دختر ساختمان‌هایی وجود دارد که مورخان آن‌ها را ‌به زاغه‌های مهمات ساخته شده توسط اسماعیلیان مرتبط می‌دانند. در این منطقه می‌توانید نذرونیاز کنید، از آّب‌وهوای مثال‌زدنی آن لذت ببرید و بناهای تاریخی را ببینید، در کل باید گفت که در چهل بی‌بی می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید!

مطالب مرتبط:

3- رودخانه دره گدا 

این رودخانه فصلی بوده و از کوه لیز سرچمشه می‌گیرد. رودخانه دره گدا از باغات روستای کندر می‌گذرد و به رودخانه کرج متصل می‌شود. جایی که این رودخانه به روستا می‌رسد، یک چشمه به جود آمده که به آن گل چشمه می‌گویند. اطراف آن برای نشستن و پیک‌نیک حرف ندارد. این چشمه هنوز هم پر آب است و می‌توانید از آن آبی گوارا بنوشید.

اگر می‌خواهید کنار یک جوی نشسته و گذر عمر را ببینید، دره گدا یکی از بهترین پیشنهادها برایتان محسوب می‌شود. می‌توانید کنار این رودخانه نشسته و از صدای لغزش آب روی سنگ‌ها لذت ببرید. رودخانه دره گدا به دشت لاله روستای کندر می‌رسد؛ پس می‎توانید علاوه‌بر تماشای گونه‌های گیاهی مختلف از آب خنک و گوارای این رودخانه لذت ببرید.

4- چشمه‌های مختلف

در روستای کندر کرج چمشه‌های مختلفی وجود دارد که همه آن‌ها معدنی هستند. یکی از مواردی که نشان می‌دهد این روستا قدمت زیادی دارد، مجموعه چشمه‌های مراد هستند. این چمشه‌ها برای بومیان مقدس‌ هستند و فاصله کمی با معبد آناهیتا دارند. در کتب تاریخی نوشته شده، به‌دلیل مهم بودن این حوضچه‌ها، سال‌های دور فقط خانم‌ها اجازه ورود به آن‌ها را داشته‌اند.

دشت لاله‌های کندر

دشت لاله‌های کندر
دشت لاله‌های کندر

دشت لاله‌های کندر که برای اولین بار در بهار ۱۳۹۹ چهره‌ رویایی خود را در دامان طبیعت زیبا ‌و بهاری منطقه گستراند، در روستای کندر در بخش آسارا، از توابع استان البرز قرار دارد. این روستا در ۲۲ کیلومتری شمال شرق شهر کرج و در هفت کیلومتری جاده‌ی کرج–چالوس واقع است. 

وقتی به کندر برسید، دشت لاله‌ها را در غرب روستا، در جایی که دشت، حریر رنگارنگ خود را بر دامان کوه پهن کرده است، جستجو کنید. اگر برایتان سوال است که کی و چرا این دشت شکل گرفته است، بهتر است بدانید که داستان دشت لاله از همکاری مردمان روستا و علاقه‌مندان به گل و گیاه آغاز می‌شود که تصمیم می‌گیرند با کاشت فرشی از لاله‌ها، زیبایی روستای خود را دو چندان کنند.

البته ناگفته نماند که در گذشته، مردمان این منطقه به کاشت لاله می‌پرداختند. طراح این باغ فردی به نام «پهلوانی» است که با جان و دل و عشق به طبیعت، این دشت را طراحی کرده است و با کمک سرمایه خصوصی فردی به نام «مصطفی» و گروهی به نام «گل الف» آن را به ثمر نشانده‌اند. در کنار برپایی جشنواره‌ی لاله‌ها، از اهداف دیگر این مجموعه؛ تکثیر پیاز انواع لاله، ترویج آن برای جلوگیری از واردات، صادرات لاله و کشت گیاهان دارویی بومی کوه‌های کندر است.

در این دشت که بر دامنه‌ی کوهی مشرف بر روستا جا خوش کرده و از دور چشم‌نوازی می‌کند، برای اولین بار دو میلیون و ۱۰۰ هزار پیاز لاله آلیوم و سنبل در ۳۰ نوع واریته لاله در مساحتی حدود سه‌و‌نیم هکتار در عرصه‌ی طبیعی کشت شده‌اند. ۲۰ هزار متر مربع از این عرصه به‌صورت فشرده و ۱۵ هزار متر مربع به‌صورت پراکنده در سه نوع پیاز پیش رس، میان رس و دیررس کشت شده است.

بد نیست بدانید که قدمت برپایی جشنواره‌ی گل لاله در فصل بهار در استان البرز و شهرستان کرج به ۴۰ سال می‌رسد که در پارک چمران و گچسر نیز این جشنواره برگزار می‌شود.

بهترین زمان سفر به روستای کندر

بهترین زمان سفر به روستای کندر
بهترین زمان سفر به روستای کندر

بهترین زمان سفر به روستای کندر کرج فصل بهار است. در این فصل کندر غرق در سرسبزی و شگفتی می‌شود. همچنین رنگین کمان لاله‌ها در بهار مهمان این روستای تماشایی می‌شود و کندر را به دشتی مملو از زیبایی تبدیل می‌کنند.

اقامت در روستای کندر

برای ماندن در روستای کندر و سپری کردن شب در دامان طبیعت زیبای این روستا می‌توانید در اقامتگاه بوم‌گردی و کلبه‌های خشتی و گاه‌گلی مجموعه لزور اقامت کنید و از نزدیک با زندگی روستایی آشنا شوید.

کلبه‌های اقامتگاه لزور دارای کرسی زغالی و چراغ نفتی هستند و با داشتن تنورهای زمینی و سنتی امکان پختن نان محلی را فراهم کرده‌اند. علاوه‌ بر این، تفریحاتی همچون اسب‌سواری و تیراندازی برای گردشگران و مسافران نیز ایجاد شده است.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهره شعبانی