شنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰

تصمیم مجلس برای افزایش سن بازنشستگی

تصمیم مجلس برای افزایش سن بازنشستگی
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزایش دو ساله بازنشستگی حذف شد.

به گزارش تیتربرتر؛ ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: افزایش 2 سال بازنشستگی از دیگر مواردی بود که به طور کل حذف کردیم و پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه از ماهیت احکام دائمی برخوردار است در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود، همچنین میانگین 3سال حقوق بازنشستگی که پیش از این دو سال تعیین شده بود را به این دلیل که دارای ماهیت برنامه احکام دائمی است، حذف کردیم بنابراین باید یا دولت در این رابطه لایحه ارائه داده و یا مجلس طرح ارائه دهد چراکه نمی‌توان آن را در قانون بودجه سنواتی لحاظ کرد.

گفتنی است پیشنهادات کمیسیون اجتماعی مجلس در کمیسیون تلفیق بررسی و در صورت تصویب به صحن علنی ارائه می شود.

ایرادات طرح افزایش سن بازنشستگی 

ایرادات طرح افزایش سن بازنشستگی 
ایرادات طرح افزایش سن بازنشستگی 

 

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: شعار ما جوان گرایی است و باید در قانون بودجه حمایت از جوان گرایی بروز و ظهور داشته باشد.

علی حدادی  درباره نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: آنچه که باید در لایحه بودجه بیشتر مورد توجه قرار گیرد، شفاف سازی بیشتر است، بخشی از بودجه به دارایی های شرکت های دولتی بازمی گردد که باید شفافیت در این حوزه مورد توجه نمایندگان باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر موضوع ارز۴۲۰۰ تومانی ابهاماتی دارد که باید به صورت شفاف و دقیق هم در کمیسیون های تخصصی مجلس و هم در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که قرار است چه اقدامی در این حوزه صورت گیرد.

نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باقی بماند یا حذف بشود، ابهاماتی دارد و باید در تصویب بودجه در مجلس این ابهامات کنار زده شود. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه شود که مثلا در حوزه نهاده های دامی ما سیستم توزیع و نظارتمان ایراد دارد و باید شبکه توزیع خود را اصلاح کنیم.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر بحث افزایش سن بازنشستگی که در لایحه بودجه مطرح شده است نمی تواند روند خوبی را طی کند، هدف ما جوان گرایی است و افزایش سن بازنشستگی باعث افزایش صف جوانان جویای کار خواهد شد و باید در قانون بودجه حمایت از جوان گرایی بروز و ظهور داشته باشد.

حدادی در پایان با بیان اینکه همچنین باید در لایحه بودجه نگاه دقیقی به پروژه های ملی داشته باشیم، عنوان کرد: ان‌شاءالله با تعامل مجلس و دولت و کار کارشناسی در مجلس خروجی بودجه برای کشور مفید خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منافع طرح افزایش سن بازنشستگی 

منافع طرح افزایش سن بازنشستگی 
منافع طرح افزایش سن بازنشستگی 

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: به دلیل وضعیت منابع و مصارف صندوق های بازنشستگی و ملاحظاتی که دولت در بودجه داشته احتمال موافقت با افزایش سن بازنسشتگی متصور است.

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در مورد افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه 1401 گفت: به دلیل کاهش میانگین جمعیت تحت پوشش نوزادان، کودکان، نوجوانان و جوانان، شاخص سن امید به زندگی افزایش یافته و افزایش میانگین سن به دلیل بی تدبیری در حوزه حمایت از خانواده و کاهش قدرت خرید خانواده و عدم اقبال به فرزندآوری می باشد.

وی افزود: در اصلاحات پارمتریک، موارد مختلفی دخیل است که به هیچ عنوان در بودجه یک سال نباید آورده شود بلکه در پیشنهادهای دیگری باید مدنظر قرار گیرد، چرا که این موارد، موضوعاتی کاملا اجتماعی هستند.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار، تامین اجتماعی را بنگاه بین النسلی غیر انتفاعی که مخصوص بیمه دهندگان و کارفرمایان دولت می باشد، دانست و اضافه کرد: اینکه دولت ها دیون خود به صندوق را نمی پردازند و صندوق را به سمت ورشکستگی می برند و برای جلوگیری از آن، از جیب کارگر و کارفرما خرج می کنند نه تنها اصلاح پارامتریک نیست بلکه بر گردن آن ها دین ایجاد می کند.

توفیقی گفت: بین ورودی به بنگاه های صندوق های بازنسشتگی و خروجی ها تعادل وجود ندارد که این به دلیل سیاست های غلط و عدم ایجاد اشتغال زایی می باشد.

وی در خاتمه تصریح کرد افزایش سن بازنشستگی تبعاتی دارد و آوردن این پیشنهاد در بودجه کاملا اشتباه بوده است.

 حسین حاتمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: به دلیل وضعیت منابع و مصارف صندوق های بازنشستگی و ملاحظاتی که دولت در بودجه داشته احتمال موافقت با افزایش سن بازنسشتگی متصور است.

وی ادامه داد: در گذر زمان، ملاحظه اقتضائات سیاسی-اجتماعی را کردیم، بخشی از مسائل و مشکلات روی هم تل انبار شده است؛ اصلاحاتی پارامتریک که در صندوق های بازنشستگی باید رخ می داده، اتفاق نیفتاده است و الان به وضعیتی رسیدیم که باید یک تصمیم اولویتی گرفته شود.

حاتمی با بیان اینکه در ایران میانگین سن بازنشستگی 52 سال و شاخص امید به زندگی 76 سال است تصریح کرد: در همه جای دنیا برای حفظ تعادل مالی صندوق های بازنشستگی، سن بازنشستگی را متناسب با سن امید به زندگی افزایش یا کاهش می دهند؛ در ایران نیز عمده صندوق های بازنشستگی با سیستم توازن درآمد و هزینه کار می کنند و وقتی به وضعیتی می رسیم که درآمد و هزینه پاسخگوی تعادل مالی صندوق ها نیست، دستکاری در داده ها باید رخ دهد؛ لذا تصمیم دولت مناسب است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی