چهارشنبه, ۰۱ دی ۱۴۰۰ ۱۱:۲۶

قیمت دلار در زمستان 1400 کاهش می یابد؟

قیمت دلار در زمستان 1400 کاهش می یابد؟
طی روزهای گذشته در پی افزایش نرخ ارز و ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی، گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص احتمال جهش نرخ ارز در فضای مجازی مطرح شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت دلار آمریکا امروز _ سه شنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰_ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال و قیمت دلار در بازار آزاد ۲۷۳ هزار ۸۶۰ ریال است. همچنین نرخ رسمی هر یورو ۴۷ هزار و ۴۳۷ ریال و نرخ آن در بازار آزاد ۳۰۹ هزار و ۶۵۰ ریال و نرخ رسمی هر پوند انگلیس به قیمت ۵۵ هزار و ۵۳۳ ریال و نرخ آن در بازار آزاد ۴۰۰ هزار و ۱۱۰ ریال است.

علاوه بر این فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۶۴۴ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۹۵ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۴۶۱ ریال، کرون دانمارک شش هزار و ۳۸۰ ریال، روپیه هند ۵۵۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۵۸۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۵۶۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۲۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۸۴ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۴۵۷ ریال است.

از طرف دیگر دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۲۱۵ ریال، راند آفریقای جنوبی دو هزار و ۶۶۳ ریال، لیر ترکیه دو هزار و ۳۱۱ ریال، روبل روسیه ۵۶۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق دو هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۸۹۱ ریال، ریال عربستان سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۷۳۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۶۹۲ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا دو هزار و ۷۵ ریال، کیات میانمار (برمه) ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۶۱۱ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۷۱۲ ریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۹۴ ریال، یوان چین شش هزار و ۵۸۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۹۲۹ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۴۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۲۵۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۵۶۹ ریال، لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۷۲ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار ۹۲۱ ریال، افغانی افغانستان ۴۱۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۵۹۵ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار ۷۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار ۲۷۲ ریال، سومونی تاجیکستان سه هزار و ۷۱۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۲ ریال قیمت گذاری شد.

مطالب مرتبط:

قیمت دلار تا اسفند کاهش می یابد؟

قیمت دلار تا اسفند کاهش می یابد؟
قیمت دلار تا اسفند کاهش می یابد؟

 

طی روزهای گذشته در پی افزایش نرخ ارز و ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی، گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص احتمال جهش نرخ ارز در فضای مجازی مطرح شده است. البته با توجه به آغاز دور جدید مذاکرات وین، تا حدود زیادی این پیش‌بینی‌ها رنگ و بوی سیاسی گرفته است. رییس‌جمهور، روز سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه شریف ضمن اشاره به تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی برای برقراری آرامش در بازار ارز، گفت: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه روز در تلاش هستند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا برده و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند.

 برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.
اظهارات رییس‌جمهور در خصوص تلاش خارج‌نشینان مبنی بر افزایش غیرواقعی و تنش‌آفرینی در بازار ارز منحصر به چند روز گذشته نیست؛ در سال‌های اخیر با حضور فعال دلالان و نوسان‌گیران بازار ارز در فضای مجازی، بازار ارز در مقاطعی تحت تأثیر پیش‌بینی‌های منفی و کاذب قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که در ایام تعطیل و در زمان خارج از فعالیت بازار رسمی، نرخ‌ها بدون اینکه تقاضای واقعی و مؤثری در بازار وجود داشته باشد؛ افزایش می‌یابد.

از همین رو، بنابر اعلام مدیر کل مبارزه با قاچاق معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۶ آذر؛ حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان غیرمجاز ارزی در سطح کشور با همکاری بانک مرکزی شناسایی و مسدود شده که گردش مالی برخی از این حساب‌ها در ۹ ماهه ابتدایی سالجاری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

بنابر نظر برخی از کارشناسان اقتصادی، هر چند نرخ ارز در این ایام از سال، معمولاً تحت تأثیر افزایش تقاضای تجار در انتهای سال میلادی قرار می‌گیرد، اما افزایش ۱۰ درصدی نرخ دلار در یک ماه اخیر بیشتر تحت تأثیر هیجانات و عوامل غیراقتصادی صورت گرفته است؛ چراکه بنا بر اعلام رییس‌کل گمرک ایران صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و وزیر نفت هم به تازگی از افزایش چشمگیر صادرات نفت نسبت به ماه‌های گذشته خبر داده است. به همین جهت برخورد با دلالان و اخلالگران بازار ارز می‌تواند بخشی از تلاطمات بازار را کاهش دهد.

در همین زمینه مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار ارز متأثر از انتظارات ذهنی بخشی از جامعه است، افزود: به طور کلی در انتهای سال میلادی با یک افزایش نسبی در نرخ ارز مواجه هستیم. می‌توان این مسئله را با بررسی نرخ ارز در ماه‌های انتهایی سال میلادی مشاهده کرد. البته پس از طی این دوره، معمولاً نرخ ارز به حد متوسط قیمت خود در همان سال برمی‌گردد.

حریری ادامه داد: به نظر می‌رسد که دلار در پایان سال ۱۴۰۰ در کانال قیمتی ۲۵ الی ۲۶ هزار تومانی قرار خواهد گرفت و نوسانات اخیر در قیمت دلار همانطور که پیش از این اشاره کردم به دلیل افزایش تقاضا در انتهای سال میلادی است.

وی با تأکید بر نقش برخی رسانه‌های خارجی بر تلاطم بازار ارز، گفت: همانطور که می‌دانید قیمت دلار در کشور ما تحت تأثیر مسائل سیاسی و روابط بین‌المللی قرار دارد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: اگر در روابط خارجی کشور گشایش ایجاد شود به طور معمول شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود. همچنین این مسئله می‌تواند تأثیر مستقیم بر کاهش تقاضای ارز داشته باشد چرا که افراد از نظر ذهنی انتظار جهش نرخ ارز را نداشته و عرضه ارز به صورت عادی می‌تواند بازار را متعادل کند.

قیمت دلار در زمستان 1400 کاهش می یابد؟
قیمت دلار در زمستان 1400 کاهش می یابد؟

 

وی با بیان اینکه در سطح عرضه ارز طی ماه‌های اخیر تغییر محسوسی رخ نداده است، اظهار داشت: نسبت به چند ماه گذشته با کاهش عرضه در بازار مواجه نشده‌ایم اما با افزایش تقاضا مواجه بوده‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: بخشی از این تقاضا مربوط به اخبار منفی منتشر شده در مورد مذاکرات وین و تأثیر آن بر نرخ دلار بوده است. متأسفانه افکار برخی از مردم توسط رسانه‌های خارجی تغذیه می‌شود و این رسانه‌ها به صورت مکرر بر عوامل منفی سیاسی مؤثر بر بازار ارز دامن می‌زنند.

حریری با اشاره به اینکه تخصیص سهمیه ارز مسافرتی منطقی نیست، افزود: البته تخصیص این ارز، تأثیر چشمگیری بر تقاضای مؤثر بازار ندارد و در مقابل آنچه که اهمیت دارد، مبادلات ارزی در سامانه نیما است. چرا که عمده نیازهای ارزی کشور در این سامانه تأمین می‌شود و برای بررسی بازار و نرخ ارز باید وضعیت سامانه نیما را مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه گفت: بازار اسکناس نقدی معمولاً شامل سفته بازی و بازار فردایی می‌شود و بیشتر هم جنبه سیاسی دارد؛ باید به این نکته توجه کرد که بازار نقدی بخشی از تقاضا را تأمین می‌کند اما در مقایسه با تبادلات ارزی سامانه نیما قابل توجه نیست.

به طور معمول شرکت‌ها و مؤسسات مالی با فرارسیدن سال مالی جدید، برای تسویه حساب‌های ارزی خود نیاز به تهیه ارز دارند که این موضوع تأثیر مقطعی بر بازار ارز دارد. این مسئله باعث می‌شود که سمت تقاضا در بازار ارز فشار موقتی را احساس کند و در نتیجه آن قیمت ارز در این دوره زمانی با افزایش موقت مواجه می‌شود. معمولاً این روند افزایش تقاضا از ماه‌های پایانی سال میلادی شروع می‌شود به طوری که معامله‌گران بازار، انتظار افزایش قیمت ارز را در ماه‌های منتهی به سال جدید دارند.

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، روند عرضه ارز و تأمین نیازهای ارزی بخش‌های مختلف شتاب گرفته، به‌طوری که سامانه نیما و بازار متشکل به عنوان دو نهاد اصلی بازار ارز کشور با افزایش عرضه مواجه شده‌اند و عرضه روزانه در سامانه نیما ۷۰ درصد بیشتر از سال گذشته شده است.

بر اساس آمار سامانه نیما، حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در این سامانه طی هشت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ (فروردین تا پایان آبان)، معادل ۱۰.۷ میلیارد دلار بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱۸.۱ میلیارد دلار رسیده است. این امر حاکی از بهبود بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به کشور است.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی