سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۰۱

میزان حقوق واقعی بازنشستگان بعد از همسان سازی در سال 1401

میزان حقوق واقعی بازنشستگان بعد از همسان سازی در سال 1401
یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از دولت خواست که در لایحه بودجه به مباحثی همچون همسان سازی حقوق بازنشستگان توجه داشته باشد.

به گزارش تیتربرتر؛ یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از دولت خواست که در لایحه بودجه به مباحثی همچون همسان سازی حقوق بازنشستگان توجه داشته باشد.

مهردادگودرزوند چگینی در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: دولت در لایحه بودجه به موضوع بازنشسته های لشگری، کشوری و تامین اجتماعی و همچنین موضوع مهم همسان سازی حقوق بازنشسته ها توجه جدی داشته باشد و لایحه رتبه بندی فرهنگیان را به صورت جامع مورد توجه قرار دهد.

نماینده مردم رودبار در مجلس همچنین در خصوص فاقد گاز بودن ۱۲ روستای رودبار، رسیدگی به راه های فرعی پر خطر و تخصیص بودجه لازم برای خطوط انتقال آب شرب در حوزه انتخابیه خود به وزرای نفت، راه و نیرو تذکر داد.

در آخرین خبر از وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته ۹۹ به نقل از کانال کارگزینی پاداش بازنشستگان، از عصر روز گذشته یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ پاداش پایان خدمت بازنشستگان استان‌های همدان، کرمانشاه، بوشهر، خراسان شمالی و اصفهان به حسابشان واریز شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان برای سال 1401 به کجا رسید؟

همسان سازی حقوق بازنشستگان برای سال 1401 به کجا رسید؟
همسان سازی حقوق بازنشستگان برای سال 1401 به کجا رسید؟

 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران درباره آخرین اخبار از اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش زنهار؛ علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران درباره آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال آینده اظهار کرد: طی دو مرحله همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا شد اما می‌دانیم که حداقل بگیران تامین اجتماعی هنوز مستمری کمی را دریافت می‌کنند و مطالبتشان را نادیده نمی‌گیریم.

وی افزود: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل باید بین 10 میلیون تا 11 میلیون تومان باشد تا بتوانند زندگیشان با شرایط فعلی اقتصادی، گرانی مسکن و ... تامین کنند اما یک حداقل بگیر تامین اجتماعی با 30 سال سابقه درحال حاضر 4 میلیون و 200 هزار تومان و با 35 سال سابقه 4 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کند و این شکافی است که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی به ویژه حداقل بگیران از میزان مستمری خود ناراضی هستند و این رقم جوابگوی مخارج زندگی‌شان نیست، ادامه داد: قرار شد دولت در سال 99، 50 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و با 30 درصد این محل سازمان تامین اجتماعی متناسب سازی را اجرا کند. اجرای متناسب سازی در سال اول 17 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشت اما دولت قبلی فقط 32 هزار میلیارد تومان از آن 50 هزار میلیارد تومانی که باید به سازمان پرداخت می‌کرد در قالب چند شرکت و سهام واگذار کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران اضافه کرد: تمام 17 هزار میلیارد تومان بین تمامی بازنشستگان به نسبت سابقه و میزان پرداخت حق بیمه تقسیم شد و افرادی که 10 سال سابقه داشتند 150 هزار تومان را دریافت کردند و همینطور این رقم‌ها براساس سابقه افراد افزایش یافت. افرادی که سابقه بیشتر و حق بیمه بیشتری پرداخت کردند بیشتر از سایر بازنشستگان دریافت کردند.

وی تصریح کرد: مرحله دوم متناسب سازی در فروردین ماه 1400 به اجرا درآمد براین اساس قرار شد حقوق بازنشسته حداقل بگیر تامین اجتماعی نزدیک به بازنشسته کشوری شود سازمان تامین اجتماعی قصد داشت حقوق بازنشسته تامین اجتماعی با 30 سال سابقه را به 3 میلیون و 700 هزار تومان برساند اما در نهایت 4 میلیون و 200 تومان به عنوان حقوق حداقل بگیر تامین اجتماعی به تصویب رسید در واقع مرحله دوم متناسب سازی حداقل بگیران به اجرا درآمد.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه اجرای متناسب سازی برای بازنشستگان سایر سطوح هنوز مانده است، افزود: بازنشستگان سایر سطوح افرادی هستند که در سال‌های گذشته 7 برابر حداقل دستمزد را دریافت می‌کردند اما به مرور زمان این رقم کاهش یافت و دریافتی آن‌ها درحال حاضر فقط دو برابر حداقل دستمزد شده است و اعلام کردیم که 75 درصد عقب افتادگی این گروه را می‌توانیم پرداخت کنیم چراکه توان جبران 100 درصدی این عقب افتادگی را سازمان تامین اجتماعی ندارد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: برای سال 1400، مجلس مصوب کرد که دولت 89 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند اما هنوز این پول پرداخت نشده است از دولت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار درخواست داریم این مسئله را از هیات دولت پیگیری کنند.

آخرین وضعیت بیمه تکمیلی بازنشستگان

 علی اکبر عیوضی (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران) گفت که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به قول خود عمل می‌کند و از ماه آینده ۵۰ درصد آن توسط سازمان به آتیه‌سازان حافظ پرداخت می‌شود. 

وی گفت: آقای موسوی بر سر حرف خود می‌ماند و به نفع بازنشستگان گام برمی‌دارد. اینکه کسر سهم سازمان از این ماه محقق نشده، حاکی از بدقولی نیست و محقق می‌شود.

این عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تهران همچنین گفت: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قول داده که «میهمانان ناخوانده» را از سر سفره حذف کند و ما اطمینان داریم که این اتفاق رخ می‌دهد. 

در ادبیات تامین اجتماعی، از افرادی که درصدی از حق بیمه‌های آن‌ها باید توسط دولت به سازمان پرداخت شود، با عنوان میهمان‌ناخوانده یاد می‌کنند. 

دلیل استفاده از این عنوان این است که دولت سهم خود را به عنوان کارفرمای این بیمه‌شدگان، پرداخت نمی‌کند و سازمان دائم آن را در طلب خود قرار می‌دهد؛ بطوری که امروز حجم طلب سازمان از دولت به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 

کارشناسان تامین اجتماعی از این بدهی به عنوان عامل ورشکستگی سازمان یاد می‌کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی