شنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۷:۱۶

سقوط شدید یک روزه بیت کوین/ 13 آذر 1400

سقوط شدید یک روزه بیت کوین/ 13 آذر 1400
ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم کاهش محسوسی یافت.

به گزارش تیتربرتر؛ به نقل از راشاتودی، قیمت بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان، امروز (شنبه) شاهد سقوط نزدیک به 10هزاردلاری در مدت تقریباً یک ساعت بود.

قیمت این رمزارز به روند نزولی خود در بحبوحه ظهور سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون ادامه داد و به 42000 دلار رسید و سپس به 45000 دلار بازگشت.

سقوط ۱۰ هزار دلاری قیمت بیت‌کوین

سقوط ۱۰ هزار دلاری قیمت بیت‌کوین
سقوط ۱۰ هزار دلاری قیمت بیت‌کوین

درحالیکه روز گذشته قیمت بیت‌کوین در یک روند نزولی به ۵۲ هزار دلار هم رسیده بود، صبح امروز در عرض یک ساعت، قیمت این ارز دیجیتالی باز هم حدود ۱۰ هزار دلار کاهش یافت تا به پایین‌ترین سطح به ۴۲ هزار دلار برسد. البته پس از برخورد با این سطح، قیمت به‌سرعت بازیابی شد و به ۴۷ هزار دلار رسید.

بیت‌کوین در عرض ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵,۰۰۰ دلار و اتریوم، دومین ارز بازار، نزدیک به ۱,۱۰۰ دلار کاهش قیمت داشته و این سقوط، دیگر ارزهای بازار را هم تحت‌تأثیر قرار داده و در طول ۲۴ ساعت گذشته قیمت برخی از آنها بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند که بازگشت نرخ بیکاری در آمریکا به سطوح قبل از همه‌گیری کرونا و حرکت بانک مرکزی این کشور به سمت عادی‌سازی سیاست‌های پولی، بر قیمت دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین و سهام تأثیر منفی گذاشته است.

در این راستا عباس آشتیانی -مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران- با بیان اینکه از هفته گذشته شاهد دو پله سقوط بزرگ در قیمت دارایی دیجیتال بیت‌کوین بودیم، گفت: از آنجایی که دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین به عنوان کلاس جدید دارایی در کنار بازارهای سنتی مانند بازار سهام شناخته می‌شوند، رفتارهای مبتنی‌بر عرضه و تقاضا و نقدشوندگی کالا بر آنها هم حاکم است. ما این سقوط را در شاخص‌های S&P500 و سایر شاخص‌های بورسی هم شاهد بودیم، همانطور که رشد مشترک را هم در زمان کشف واکسن کرونا بین این دو بازار و برهم‌کنشی بین این دو شاهد بودیم و مجددا اکنون شاهد هستیم.

وی ادامه داد: از جمله عواملی که بر ریزش قیمت بیت‌کوین تاثیر گذاشت می‌توانیم به سویه جدید ویروس کرونا اشاره کنیم که‌ اگر مجددا بخواهد اوضاع اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار دهد و تولیدات را کم کند، بار دیگر می‌تواند فرار مردم از دارایی‌های با ریسک بالا و کوچ آنها به سمت دارایی‌های باحداقل‌ ‌ریسک را سبب شود. احتمالا بعد از این ریزش، نرخ اوراق قرضه‌ی دولتی امریکا و نرخ بهره دولت امریکا تغییراتی را خواهد داشت که خبر آن را هم در چند روز گذشته شنیدیم و این اتفاق باعث ریسک‌گذیری مردم و کوچ از بازارهای پرنوسان به سمت بازارهای امن‌تر خواهد شد.

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران گفت: از طرف دیگر نرخ بیکاری امریکا روند نزولی خود را شروع کرده و به اثبات رسانده و آغاز فعالیت صنعتی و رشد GDP در کشورهای توسعه‌یافته، همانطور که در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده بودند، دلایلی خواهد بود که رشد بدون پشتوانه مقدار دلار جهانی و چاپ بی‌رویه پول روند کاهشی پیدا کرده و پشتوانه دلار امریکا که بخشی‌ از آن GDP و رشد اقتصادی امریکاست، با افزایش GDP و کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده، منجر به افزایش ارزش دلار و کاهش بی‌رویه چاپ دلار شود که هر دوی این موضوع‌ها روی تمامی بازارها تاثیر منفی خواهد گذاشت و ارزش کالاها و سطح عمومی قیمت‌ها را دچار کاهش خواهد کرد.

آشتیانی افزود: تمامی این عوامل در کنار عامل سوم که برمی‌گردد به تحلیل تکنیکال بازارهای دیجیتال، منجر به سقوط شده است. دو پارامتر فعالیت کیف‌پولهایی که از قدیم دارای دارایی‌های دیجیتال بالای بیت‌کوین بودند و جابه‌جا کردن این دارایی‌ها نشانه‌ای از افزایش عرضه بود، دقیقا در زمانی که حجم مبادلات بیت‌کوین به‌عنوان شاخص دارایی‌های دیجیتال به حداقل خودش در دو هفته اخیر رسیده و بازار را در شرایط حساسی قرار داده بود. بنابراین بازار از این جهت با کوچک‌ترین عرضه سنگین می‌توانست دچار این ریزش شود که این اتفاق افتاد.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی 

 این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۲ هزار و ۲۸۴.۴۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۳۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۹۸ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۴۰۹۰.۶۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۲۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۷۶ درصد کاهش

 ۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۷۴.۸۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۶۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۸۷ درصد افزایش

۴- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۵- سولانا

قیمت: ۱۹۹.۷۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۳۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۱۱ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۵۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۰.۷۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۸۰ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۸۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۲۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۲۵ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۲.۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۸۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۴۳ درصد کاهش

۹ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۱۰- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۹۱

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۸۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۴۸ درصد کاهش

مطالب مرتبط:

چرا بیت‌کوین ریخت؟

چرا بیت‌کوین ریخت؟
چرا بیت‌کوین ریخت؟

در جریان معاملات بازار رمزارزها قیمت بیت‌کوین با سقوط ازاد به محدوده ۴۳ هزار دلاری رسید. این کمترین قیمت بیت‌کوین در دو ماه اخیر بوده است. البته تنها بیت‌کوین نبود که با افت شدید مواجه شد. بازار رمزارزها در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۰ درصد سقوط داشته که بخش عمده‌ای از آن در دو ساعت اخیر بوده است.

در حال حاضر بیت‌کوین در کانال ۴۶ هزار دلاری و اتریوم در کانال ۳۷۰۰ دلاری معامله می‌شود. بایننس و سولانا هم به ترتیب ۱۸ و ۲۱ درصد افت قیمت داشتند. این در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۸۸ میلیارد دلار معامله در بازار انجام شده است.

تحلیلگران بازارهای خارجی معتقدند سقوط اخیر بازار به دلیل ترس‌ بازارهای جهانی از شیوع سویه جدید اومیکرون در جهان بوده است. این در حالی است که بازار سهام آمریکا در یک هفته گذشته تحت فشار بوده و این فشار حالا به بازار رمزارزها سرریز کرده است. با این سقوط قیمت بیت‌کوین برای نخستین بار در دو ماه اخیر ارزش بازار بیت‌کوین به زیر یک هزار میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس آمار بای‌بیت، بازار بیت‌کوین در چند ساعت گذشته شاهد لیکوئید شدن بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار بوده است.

یکی دیگر از دلایل نزولی دو ماهه بیت کوین را می توان به مقاومت رگولاتورهای ایالات متحده نسبت داد که از مدیران عامل صرافی‎‌های رمزنگاری برجسته از جمله FTX و Binance US برای استماع در مورد دارایی‌های ارزهای دیجیتال دعوت به عمل آورده‌اند.

علاوه بر این نشانه‌هایی از اصلاح قیمتی از سوی فعالیت صرافی‌ها هم به چشم می‌خورد. داده‌های زنجیره‌ای نشان می‌داد که پول ورودی به بیت‌کوین به تدریج نسبت به پول خروجی از صرافی‌ها بیشتر شده است.

کدام ۵ ارز دیجیتال در روز سقوط بیت‌کوین بیش از ۲۰ درصد رشد کردند؟

کدام ۵ ارز دیجیتال در روز سقوط بیت‌کوین بیش از ۲۰ درصد رشد کردند؟
کدام ۵ ارز دیجیتال در روز سقوط بیت‌کوین بیش از ۲۰ درصد رشد کردند؟

با انتشار اخبار جدید اومیکرون و کاهش شدید در بازار بورس و رمزارزها، بعضی از کوین‌ها امروز افزایش قیمت زیادی داشتند. در این گزارش به پنج رمزارزی که بیش از ۲۰ درصد رشد داشته‌اند می‌پردازیم. این لیست به ترتیب بر اساس کمترین تا بیشترین میزان رشد در ۲۴ ساعت گذشته چیده شده است.

WaykiChain (WICC)

ویکی چین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است که سال ۲۰۱۸ به بازار جهانی وارد شد. این رمزارز در ماه می ۲۰۱۸ به بالاترین قیمت خود یعنی ۲/۵ دلار رسید. به نظر می‌رسد در کاهش قیمت امروز سرمایه گذاران به سمت این ارز هجوم آورده‌اند. نه تنها بخاطر اینکه قبلا پروژه ویکی چین دست کم گرفته شده بود بلکه بخاطر پتانسیل افزایش قیمت بیشترآن توجه سرمایه گذاران به این رمزارز جلب شده است.

به گزارش NULLTX، در زمان انتشار این خبرWICC با ۲۳ درصد رشد در ۲۴ ساعت گذشته به قیمت ۰/۲۵۴ دلار معامله می‌شود. ارزش بازار این ارز ۵۴ میلیون دلار و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۴ میلیون دلار بوده است. این میزان همچنان در حال افزایش است.

TrueChain (TRUE)

تروچین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است که با هدف ایجاد زیر ساخت مناسب برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز ساخته شده است.

در حال حاضر این ارز با رشد ۲۶ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته به قیمت ۰/۲۵۱۵ دلار در حال معامله است. ارزش بازار آن ۲۰ میلیون دلار بوده و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت ۷۹ میلیون دلار است.

DAD (DAD)

این ارز که نام خود را از تبلیغات غیرمتمرکز (Decentralized Advertising) گرفته است، به دنبال این است که تبلیغ کندگان سراسر جهان را به هم مرتبط کند. همچنین از کلاهبرداری و تبلیغات نامعتبر در سایت‌ها جلوگیری کند. این ارز با رشد ۳۶ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته با قیمت ۰/۲۹۵۱ دلار درحال معامله است. ارزش بازار آن ۱۴۰ میلیون دلار و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت ۱۹۱ میلیون دلار است.

Cortex (CTXC)

بلاکچین کورتکس سیستم خودمختار هوش مصنوعی غیرمتمرکز را فراهم می‌کند که مدل های هوش مصنوعی را بر روی زنجیره ادغام می‌کند.

ارز کورتکس در حال حاضربا ۴۰ درصد رشد در ۲۴ ساعت گذشته به قیمت ۰/۶۷ دلار در حال معامله است. ارزش بازار ۱۲۷ میلیون دلاری دارد و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت یک و نیم میلیارد دلار بوده است.

Contentos (COS)

کانتنتوس در تلاش است تا یک جامعه محتوای دیجیتالی غیر متمرکز را ایجاد کند، این امکان را می دهد تا ضمن محافظت از حقوق مؤلف، محتوا آزادانه تولید، توزیع، پاداش داده و داد و ستد شود.

در زمان نوشتن این خبر کانتنتوس با رشد ۶۶ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته به قیمت ۰/۰۴۴ دلار در حال معامله است. ارزش بازار این ارز ۱۵۴ میلیون دلار و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت یک میلیارد دلار است.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما است و به منظور توصیه برای سرمایه‌گذاری نیست، تیتربرتر هیچگونه مسئولیتی در قبال نتیجه ی سرمایه‌گذاری شما ندارد.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: سینا گلستانی