شنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۲۰

ترک‌های پوستی روی سینه‌ها: علل، درمان، پیشگیری و عوامل خطر

ترک‌های پوستی روی سینه‌ها: علل، درمان، پیشگیری و عوامل خطر
تنها چند نقطه در بدن شما وجود دارد که در آنها علائم کشش ایجاد می شود. سینه ها یکی از آنهاست. زنان بیشتر در معرض علائم کشش روی سینه‌ها هستند.

تیتربرتر: اگر اخیراً متوجه خطوط قرمز و بنفش روی سینه خود شده اید، نترسید. آنها بی ضرر هستند و عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد علائم کشیدگی روی سینه شود. خوشبختانه راه هایی برای کاهش ظاهر آنها وجود دارد. در این مقاله به همه چیزهایی که مربوط به ترک های پوستی روی سینه ها و راه های درمان آن است، پرداخته ایم.

علائم کشش روی سینه چه شکلی هستند؟

علائم کشش روی سینه چه شکلی هستند؟
علائم کشش روی سینه چه شکلی هستند؟

ایجاد علائم کشش روی سینه برای زنان بسیار رایج است. اگر سینه های خود را به دقت بررسی کنید، ممکن است خطوط یا رگه های بلند و نازکی پیدا کنید. این علائم کششی یا striae distensae هستند.

معمولاً وقتی برای اولین بار ظاهر می شوند، مایل به قرمز، ارغوانی یا صورتی به نظر می رسند. این علائم کشش اولیه هستند و استریا روبرا ​​نامیده می شوند. با پیر شدن علائم کشش، سفید شدن خطوط را خواهید دید. این علائم کشش قدیمی هستند و استریا آلبا نامیده می شوند.

اگر در دوران بارداری دچار کشیدگی شوید، به آن استریا گراویداروم گفته می شود. در دوران بارداری، به غیر از شکم، ممکن است علائم کششی روی سینه‌ها، ران‌ها و باسن نیز ایجاد شود.

عوامل متعددی مسئول ایجاد ترک های پوستی روی سینه ها و سایر قسمت های بدن هستند.

چه چیزی باعث ایجاد کشیدگی روی سینه می شود؟

چه چیزی باعث ایجاد کشیدگی روی سینه می شود؟
چه چیزی باعث ایجاد کشیدگی روی سینه می شود؟

عواملی که ممکن است باعث ایجاد علائم کششی شوند عبارتند از:

1. بلوغ

نوجوانان پس از رسیدن به بلوغ تغییرات هورمونی را در بدن خود تجربه می کنند. تغییرات هورمونی باعث تغییرات فیزیکی نیز می شود. در دوران بلوغ، دختران ممکن است رشد سریع بافت سینه خود را تجربه کنند. همانطور که سینه ها رشد می کنند، پوست را کشیده می شوند که ممکن است باعث ایجاد علائم کششی روی سینه ها شود.

2. بارداری

این شایع ترین علت ظاهر شدن علائم کشش در قسمت های مختلف بدن از جمله سینه ها است. علائم کشش معمولاً از سه ماهه سوم شروع می شود. همانطور که کودک رشد می کند، افزایش سطح استروژن منجر به رشد مجاری شیر و سینه ها می شود که ممکن است باعث ایجاد علائم کشیدگی شود.

3. افزایش یا کاهش وزن

افزایش ناگهانی وزن نیز می تواند باعث ایجاد علائم کششی روی سینه شود. از آنجایی که سینه ها دارای بافت چربی هستند، افزایش وزن می تواند منجر به افزایش سایز سینه شود. این باعث کشیدگی پوست می شود و ممکن است آثاری از خود به جای بگذارد.

4. کاشت سینه و جراحی

جراحی بزرگ کردن سینه همچنین ممکن است باعث ایجاد علائم کششی شود. این جراحی ها برای افزایش سایز سینه با گذاشتن ایمپلنت انجام می شود. قرار دادن ایمپلنت های جدید و تغییر موقعیت سینه ها می تواند باعث کشیدگی پوست و در نتیجه ایجاد علائم کشش شود.

5. سابقه خانوادگی

ژن های شما همچنین می توانند شما را مستعد ایجاد علائم کشش کنند. اگر والدین شما علائم کششی دارند، ممکن است شما نیز به آنها مبتلا شوید.

6. شرایط بهداشتی

شرایط بهداشتی زمینه ای ممکن است پوست شما را در برابر علائم کشش آسیب پذیر کند. اگر شرایطی مانند سندرم مارفان، سندرم کوشینگ و سایر شرایط خودایمنی دارید، ممکن است علائم کشش ایجاد کنید. اغلب، پزشکان کورتیکواستروئیدها را برای درمان تجویز می کنند. استفاده از کورتیکواستروئیدها نیز ممکن است خطر ابتلا به ترک های پوستی را افزایش دهد.

علائم کشش اولیه به خوبی به درمان پاسخ می دهند. این به این دلیل است که آنها تازه هستند و رگ های خونی درست در زیر لایه پوست باعث رشد کلاژن می شوند که بهبود ظاهر آنها را آسان تر می کند. بنابراین، اگر علائم کشیدگی ایجاد شده است، درمان را در اسرع وقت شروع کنید.

مطالب مرتبط:

گزینه های درمان و پیشگیری برای ترک های پوستی روی سینه ها

گزینه های درمان و پیشگیری برای ترک های پوستی روی سینه ها
گزینه های درمان و پیشگیری برای ترک های پوستی روی سینه ها

شما واقعا نمی توانید از علائم کشش جلوگیری کنید. با این حال، می توانید از شدید شدن آنها جلوگیری کنید. روش‌های پیشگیری وجود دارد که می‌تواند به کاهش برجستگی آنها تا حد زیادی کمک کند و روش‌های درمانی برای بهبود بیشتر ظاهر آن‌ها وجود دارد. در اینجا چند راه برای پیشگیری و درمان ترک های پوستی روی سینه وجود دارد.

1. علائم کشش را ماساژ دهید

ماساژ با مرطوب کننده ها و نرم کننده ها کمک زیادی می کند. ماساژ دادن این ناحیه به بهبود گردش خون و کاهش علائم کشش کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که 15 دقیقه ماساژ با روغن بادام تلخ به جلوگیری از علائم کشش بارداری یا استریا گراویداروم کمک کرد.

2. پوست خود را هیدراته نگه دارید

هیدراته ماندن راه دیگری برای جلوگیری از ترک‌های پوستی است. علاوه بر مرطوب کردن موضعی، پوست شما نیز باید از درون مرطوب بماند. پوست خشک نمی تواند به درستی کشیده شود و این باعث ایجاد علائم کشش می شود. هیدراته ماندن همچنین عملکرد کلی اندام های شما را بهبود می بخشد.

3. به طور مرتب لایه برداری کنید

در حالی که مشخص نیست لایه برداری می تواند به کاهش علائم کشش کمک کند، اما می تواند به حفظ سلامت پوست کمک کند.

لایه برداری منظم برای خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست ضروری است. این همچنین پوست را نرم می کند و ممکن است به پیشگیری از کشیدگی پوست کمک کند.

می توانید مواد زیر را برای ماساژ و مرطوب کردن پوست خود امتحان کنید:

روغن بادام تلخ (توجه: این یک روغن ضروری است، بنابراین قبل از استفاده 2 تا 3 قطره از این روغن را با روغن حامل مخلوط کنید.)

روغن بادام

کره شیا

کره کاکائو

روغن نارگیل

روغن آرگان

موم زنبور عسل

این مواد با حفظ رطوبت پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن عمل می کنند. این امر احتمال ایجاد ترک های شدید را کاهش می دهد. مرطوب کردن مناسب می تواند به کاهش علائم کشش کمک کند.

اگر درمان‌های خانگی روی ترک‌های پوستی مؤثر نیستند، ممکن است مجبور شوید درمان پزشکی را انتخاب کنید. در چنین مواردی بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. این به این دلیل است که درمان به نوع پوست و شدت بیماری شما بستگی دارد.

یک متخصص پوست بهترین فردی است که تصمیم می گیرد کدام نوع درمان ممکن است برای شما مفید باشد و آیا به چندین درمان نیاز دارید یا خیر. معمولاً پزشک ممکن است گزینه های درمانی زیر را توصیه کند.

درمان پزشکی برای از بین برن ترک های روی سینه

درمان پزشکی برای از بین برن ترک های روی سینه
درمان پزشکی برای از بین برن ترک های روی سینه

لیزر درمانی: لیزر راهی ایمن برای بهبود ظاهر ترک‌های پوستی است. این به بازیابی الیاف الاستین آسیب دیده کمک می کند و تولید کلاژن را بهبود می بخشد.

لایه برداری اسیدی: اینها همچنین یکی از گزینه های درمانی محبوب برای ترک های پوستی هستند. لایه برداری اسیدی برای لایه برداری لایه بالایی پوست شما استفاده می شود تا آن را صاف کند.

میکرودرم ابریژن: این فرآیند با ترکیبی از سایر درمان‌های موضعی مانند ترتینوئین موضعی و PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) به خوبی کار می‌کند.

تزریق کلاژن: این یک گزینه درمانی محبوب برای بهبود ظاهر اسکار، علائم کشش، چین و چروک و خطوط ریز است. این عمل زیبایی با تزریق کلاژن درست زیر پوست شما انجام می شود.

فرکانس رادیویی: این تکنیک همچنین از لیزر برای درمان علائم کشش استفاده می کند و کاملاً مؤثر است (9).

پمادهای موضعی: پزشک ممکن است پمادهای موضعی حاوی نرم کننده ها و اسیدها مانند کرم ها یا ژل های مبتنی بر کلاژن، کرم های حاوی اسید هیالورونیک، اسید اسکوربیک، اسید گلیکولیک و اسید رتینوئیک و غیره را تجویز کند.

در حالی که روش های پیشگیری و درمان پزشکی مناسب بسیار مهم هستند، شما همچنین باید سالم بمانید. از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید، ورزش کنید و از پوست خود مراقبت کنید.

همچنین، به یاد داشته باشید که علائم کشش روی سینه ها شایع است. اگر آنها را دارید لازم نیست احساس خجالت کنید. آنها تهدیدی برای سلامتی شما نیستند، بنابراین ممکن است از درمان کاهش کشش خودداری کنید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی