پنج شنبه, ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰

پیش بینی بورس در 15 آبان 1400

پیش بینی بورس در 15 آبان 1400
در آخرین روز معاملاتی (12 آبان) روند بازار مثبت بود. شاخص بورس ۲۲ هزار واحد رشد را ثبت کرد و در کانال یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد قرار گرفت. در کل هفته گذشته شاخص بورس ۱٫۶ درصد رشد را در کارنامه خود ثبت کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ بازار بورس در هفته جاری هم همانند هفته های گذشته روندی پر نوسانی را پشت سرگذشت در حالی که در روزهای ابتدایی هفته سقوط های چشم گیری را تجربه کرد و درنهایت در حالی به کار خود در هفته جاری پایان داد که توانست دوباره روند صعودی خود را از سر بگیرد.

آخرین وضعیت بورس در هفته ای که گذشت؟

شاخص هم‌وزن هم هفته گذشته در کانال ۳۷۰ هزار واحد بود و در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به ۳۷۴ هزار واحد رسید. در کل شاخص هم‌وزن ۱ درصد رشد را ثبت کرد.

بررسی معاملات بازار بورس در هفته ای که گذشت حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار با ۴.۵۵ درصد افزایش از ۱۸۶ هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۹۵ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم کل معاملات این بازار نیز رشدی ۱۳.۲۰ درصدی را تجربه کرد و از ۲۲ هزار و ۴۹۵ میلیون سهم در هفته گذشته به ۲۵ هزار و ۴۶۴ میلیون سهم در هفته جاری رسید.

در حالی که ارزش معاملات و همچنین حجم معاملات در بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار مشتقه، و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله تقریبا روندی صعودی داشت بازار بدهی بر خلاف هفته گذشته در هفته جاری روندی نزولی داشت. به طوری که ارزش معاملات در بازار اول سهام ۶.۸۹ درصد کاهش یافت و به ۷۲ هزار و ۶۹۷ میلیارد ریال رسید. این در حالی است که حجم معاملات این بازار با ۷.۸۹ درصد افزایش تا رقم ۱۰۰۵۴ میلیون سهم افزایش یافت.

ارزش معاملات در بازار دوم سهام با رشدی ۲۹.۱۲ درصدی به ۶۳ هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال و حجم معاملات در این بازار نیز با رشدی ۳۳.۸۲ درصدی به ۱۲ هزار و ۶۲۹ میلیون سهم رسیدند. این در حالی است که ارزش معاملات در بازار بدهی ۱۵.۶۰ درصد کاهش یافت. و به ۵ هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال رسید.

همچنین حجم معاملات این بازار با کاهشی ۱۷.۵۵ درصدی رقم ۶.۱۹ میلیون برگه را ثبت کرد. ارزش معاملات و حجم معاملات در بازار مشتقه به ترتیب با ۲۷.۳۴ و ۱۳۶.۵۰ درصد رشد به ۱۶۰ میلیارد ریال و ۲.۱۸ میلیون قرارداد رسیدند.

صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله هم در ارزش معاملات رشد ۱.۵ صدم درصدی را تجربه کرد و به ۵۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات صندوق‌ها ۲۵.۶۶ درصد کاهش یافت و رقم ۲ هزار و ۷۷۳ میلیون یونیت را ثبت کرد.

شاخص  کل بورس در این هفته توانست ۰.۳۲ درصد افزایش یابد و از ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار واحد در هفته گذشته به یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد در هفته جاری رسید. این در حالی است که شاخص کل  با معیار هم وزن باز هم نزولی ماند و با ۰.۵۶ درصد کاهش از ۳۷۶ هزار و ۴۷۰ واحد در هفته گذشته به ۳۷۴ هزار و ۳۵۰ واحد در هفته جاری رسید.

مطالب مرتبط:

پیش‌بینی بورس در 15 آبان 1400

پیش‌بینی بورس در 15 آبان 1400
پیش‌بینی بورس در 15 آبان 1400

 

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام پیش‌بینی کرده است: با فرض ثابت بودن سایر متغیرهای اثرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور، صنایع برتر با محوریت استراتژی مدیریت پرتفوی، صنایع ارزآور و خودکفا از حیث تامین مواد اولیه، پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و فرآورده‌های معدنی و کانی می‌توانند پیش‌رو باشند. همچنین شرکت‌های صنایع غذایی و دارویی، از نظر آزادسازی نرخ ارز برای تامین مواد اولیه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جزو صنایع پیش‌رو در بازار سرمایه خواهند بود.

آقابزرگی در این باره افزود: شرکت‌های صنعت بانک، بیمه، لیزینگ و تامین سرمایه  از نظر افزایش ترن اوور و گردش مالی و در نتیجه افزایش حاشیه سود عملیاتی می‌توانند از سودآوری خوبی برخوردار باشند.

مجتبی شهبازی، کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه هم همانند تمامی بخش‌های اقتصادی به‌شدت تحت‌تاثیر مذاکرات برجام است. در یک سناریو، توافق انجام خواهد شد و قیمت ارز کاهش نسبی می‌یابد و به‌دنبال آن انتظارات تورمی کاهشی می‌شود.

در این سناریو شاخص سهام هم احتمالا در کوتاه‌‌مدت درجا بزند، اما در صورت توافق ما قطعا شاهد گشایش‌‌ها برای شرکت‌های صادرکننده و وارد‌کننده مواداولیه خواهیم بود که اثرات منفی کاهش نرخ ارز را نه‌تنها خنثی می‌‌کند؛ بلکه با افزایش کیفیت سود شرکت‌ها قطعا رونق بورس بازخواهد گشت، اما اگر توافق نشود مطابق پیش‌بینی‌ها قیمت ارز رشدی ادامه‌دار خواهد داشت و با توجه به کسری‌بودجه و تورم، بورس هم در همین مسیر رشد می‌‌کند.

در این میان ریسک‌‌های داخلی و خارجی هم بر سر بازار وجود دارد. از بعد داخلی ریسک قیمت‌‌گذاری دستوری و کاهش شدید تقاضا کالاهای مصرفی هنوز بر سر بازار است. اظهارنظرهای چند وقت اخیر نشان داده است هنوز در بر همان پاشنه سابق قرار است بچرخد و عامل گرانی‌‌ها را بر گردن تولیدکننده و واسطه و دولت قبلی‌انداخته شود. تا زمانی‌که این دیدگاه در دولت باشد، هیچ تغییر معناداری در سیاست‌ها رخ نخواهد داد. مصرف‌‌کننده هم با کاهش شدید قدرت خرید خود به‌طور محسوسی تقاضای خود برای کالاهای مصرفی را کاهش داده که قطعا بر فروش خیلی از بنگاه‌های اقتصادی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

در اقتصاد جهانی هم ریسک‌‌‌‌هایی مثل بحران مالی احتمالی در چین وجود دارد. به هر حال بورس به نوعی دماسنج پیش‌بینی وضعیت آتی و فعلی اقتصاد است. همچنین در رفتار شاخص هم می‌‌توانیم پیش‌‌بینی بازار از آینده مذاکرات را ببینیم و هم به‌نوعی وضعیت فعلی اقتصاد کشور. سرمایه‌گذاران باید به‌طور دائم روند مذاکرات را رصد و پرتفوی سهام شرکت‌های بنیادی که سودهای باکیفیتی داشته را انتخاب کنند تا ریسک سبد سرمایه‌‌‌‌گذاری خود را کاهش دهند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی