سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰

ماجرای کشته شدن ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان

ماجرای کشته شدن ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان
صبح امروز برخی منابع خبری از جمله روزنامه صبح کابل به نقل از سی‌ان‌ان نوشتند که ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان کشته شد.

به گزارش تیتربرتر؛ یک منبع مطلع برخی اخبار منتشر شده درباره کشته شدن ملاهبت‌الله رهبر طالبان را تکذیب کرد.

رهبر طالبان زنده است یا خیر؟

صبح امروز برخی منابع خبری از جمله روزنامه صبح کابل به نقل از سی‌ان‌ان نوشتند که ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان سال گذشته در یک عملیات انتحاری در پاکستان کشته شده است.

شبکه خبر سیما امروز این خبر را به نقل از روزنامه صبح کابل و به نقل از سی‌ان‌ان در برخی بخش‌های خبری خود تکرار کرد و پیرو آن بعضی از کانال‌ها و سایت‌ها نیز به انتقال این خبر پرداختند.

اما برخی منابع مطلع در افغانستان در گفتگو با خبرنگار ما می‌گویند این خبر دروغ است و ملاهبت‌الله آخوندزاده هم‌اینک زنده است و در افغانستان حضور دارد.

این منابع گفتند که آخوندزاده طی روزهای اخیر ملاقات‌های متعددی هم داشته است.

طالبان: ما همه هنجارها برای مشروعیت یافتن یک دولت را داریم

ماجرای کشته شدن ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان
ماجرای کشته شدن ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان

 

درحالی که برخی سیاسیون افغان بر ضرورت برگزاری انتخابات یا لویه جرگه برای مشروعیت یافتن دولت جدید افغانستان تاکید دارد، طالبان اظهارداشت که همه هنجارها برای مشروعیت یافتن یک دولت را دارد.

«بلال کریمی» عضو دفتر مطبوعاتی طالبان در واکنش به اظهارات «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان مبنی بر اینکه طالبان برای رسمیت یافتن بین‌المللی نیازمند مشروعیت ملی است، گفت که طالبان همه هنجارهای لازم برای مشروعیت یافتن یک دولت را دارد.

کریمی با اظهار اینکه طالبان از حمایت کامل مردم برخوردار است، تاکید کرد: امارت اسلامی با حمایت مردم 20 سال مقابل اشغال بیرونی‌ها ایستادگی کرد و بالاخره موفق شد.

وی افزود: امارت اسلامی تمام هنجارهای بین‌المللی را که برای مشروعیت دادن به یک‌ دولت نیاز است را دارد، تمام اراضی افغانستان را در تصرف دارد، حمایت مردم را دارد و برای مردم پاسخگو است.

این عضو دفتر مطبوعاتی طالبان درباره درخواست کرزی برای برگزاری انتخابات یا لویه جرگه برای کسب مشروعیت توسط طالبان به «رادیو آزادی» گفت که انتخابات نظام پیشین با کذب و تقلب پیش می‌رفت و مشروعیت نظام قبلی کاذب و جعلی بود.

«ذبیح‌الله مجاهد» معاون سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز پیش از این در همایشی در ولایت «پکتیا» گفته بود که جامعه جهانی در آینده نزدیک دولت جدید افغانستان را به‌رسمیت خواهد شناخت.

مطالب مرتبط:

بلینکن: مشروعیت دولت جدید افغانستان وابسته به اقدامات طالبان است

عمران خان: عامل سقوط پاکستان نیست، ساختار دولت غنی مشروعیت نداشت

مجاهد اظهار داشت: تلاش‌ها برای به رسمیت‌ شناختن جریان دارد، پیام‌های مثبتی دریافت کرده‌ایم؛ انشاالله امارت اسلامی به سطح جهانی به رسمیت شناخته خواهد شد.

وی همچنین اطمینان داد که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

نوع برخورد طالبان با اقدامات تروریستی اخیر علیه شیعیان در افغانستان

یک کارشناس مسائل شبه قاره، با بیان اینکه وضعیت  امنیت در افغانستان بسیار شکننده است، گفت: طالبان در حال حاضر اولویت های امنیتی زیادی دارد و حفاظت از شیعیان و مکان‌های شیعیان در افغانستان در اولویت امنیتی اش قرار ندارد. 

نوذر شفیعی ، در ارتباط با انفجارهای اخیر در مساجد شیعیان در افغانستان و بر عهده گرفتن مسئولیت این اقدامات تروریستی  از سوی داعش و نوع برخورد طالبان با این اتفاقات تروریستی اظهار کرد: طالبان در دو نقش با این موضوع برخورد می کند. نقش اول به عنوان گروه طالبان است  که به نظر می رسد از اینگونه اتفاقات خیلی ناخرسند نباشد چرا که در گذشته نیز خود بارها دست به چنین اقداماتی زده است. نقش دوم به عنوان گروهی است که بخش اعظمی از امور در افغانستان را بر عهده دارد و به نوعی مسئولیت حکومت در افغانستان در حال حاضر بر عهده او است و در همین چارچوب ناچار است که نسبت به اینگونه اقدامات تروریستی واکنش نشان دهد. چرا که وظیفه ابتدایی یک حکومت ایجاد امنیت برای شهروندانش است و اگر نتواند در این زمینه به مسئولیتش عمل کند یک حکومت ورشکسته خواهد بود.

وی ادامه داد :  بنابراین طالبان مجبور است نسبت به اینگونه  اقدامات تروریستی واکنش نشان دهد، داعش را محکوم کند و اقداماتی را برای حفاظت از مکان های شیعیان انجام دهد.

این کارشناس مسائل شبه قاره با تاکید بر اینکه وضعیت امنیتی در افغانستان با ثبات نیست و بسیار شکننده است ،خاطرنشان کرد: در حال حاضر طالبان اولویت های امنیتی زیادی دارد از جمله اینکه تلاش دارد، نفوذ خود را در افغانستان تثبیت کند و با گروه های مسلح که تهدید آنی برای طالبان هستند برخورد کند. بنابراین حفاظت از شیعیان و مکان های شیعه در افغانستان چندان در اولویت آنها نیست. در واقع باید گفت دغدغه های امنیتی طالبان بسیار  زیاد است و فرصت پرداختن به حفاظت از اماکن شیعیان را ندارد. گرچه در پی اتفاقات اخیر مجبور شده است ، مسئولیت هایی را در این زمینه بر عهده بگیرد .

شفیعی  همچنین در مورد اهداف داعش در ارتباط با انجام اینگونه اقدامات تروریستی، گفت: اقدامات داعش در افغانستان ادامه اقداماتی است که این گروه تروریستی در عراق و سوریه انجام داده است. نگاه آنها به شیعیان، نگاهی ایدئولوژیک است. داعشی ها  بر اساس این نگاه ایدئولوژیک، شیعیان را کافر و قتل شیعیان را واجب می دانند و در واقع باید تاکید کرد  اقداماتی که داعش در حال حاضر در افغانستان انجام می دهد ادامه فعالیت های این گروه تروریستی در دیگر مناطق با هدف های سیاسی ، امنیتی ، مذهبی و... است .

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: محسن هاشمی