دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۶:۴۵

شش عادتی که به شما در تقویت ذهنی سالم کمک می کند

شش عادتی که به شما در تقویت ذهنی سالم کمک می کند
روانشناسی اغلب درباره سلامت روان بحث می کند، اما آنچه اغلب مورد بحث قرار نمی گیرد، تعریف روشنی از قدرت ذهنی است. در این مقله راه هایی برای تقویت ذهن خود را یاد می گیرید.

تیتربرتر: آمادگی جسمانی توجه زیادی را به خود جلب می کند و به دلایل خوبی سلامت جسمانی خوب می تواند از بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا دیابت جلوگیری کند و به شما در حفظ یک زندگی مستقل و طولانی کمک کند. اما اغلب قدرت ذهنی نادیده گرفته می شود، داشتن یک ذهن سالم و قوی به شما این امکان را می دهد تا با چالش ها و فرصت هایی که زندگی پیش روی شما قرار می دهد کنار بیایید.

قدرت ذهنی شامل چیزی فراتر از نیروی اراده است. این کار سخت و تعهد می خواهد. این در مورد ایجاد عادات سالم و انتخاب اختصاص زمان و انرژی به خودسازی است. 

اگرچه هنگامی که زندگی ساده به نظر می رسد، احساس قدرت روانی آسان تر است. اغلب، قدرت ذهنی واقعی بیشتر در بحبوحه فاجعه آشکار می شود. انتخاب مهارت هایی که باعث افزایش قدرت ذهنی شما می شوند ، بهترین راه برای آماده شدن برای موانع اجتناب ناپذیر زندگی است.

یک تصور رایج این است که عدم وجود یک اختلال سلامت روانی به این معنی است که فرد از نظر روحی و روانی خوب است، اما به گفته راشل اونیل، مشاور بالینی این یک تصور غلط خطرناک است. وی گفت: "یک فرد مطمئناً می تواند دوره های استرس، ناراحتی یا اضطراب را بدون رعایت معیارهای اختلال سلامت روانی تجربه کند." "سلامت روانی یک فرایند است و درست مانند سلامت جسمی، این یک فرایند مداوم برای حفظ سلامت روانی و عاطفی است."

به طور شگفت انگیزی، اوقات سخت و پر استرس می تواند آزمایش نهایی آمادگی روانی باشد. وقتی از یک رویداد مهم زندگی غافل می شویم، توانایی بهبود سریع نیاز به قدرت روانی قابل توجه و تاب آوری روانی دارد. مزایای تناسب ذهنی به این معنی است که ما می توانیم از توانایی های ذهنی خود به بهترین شکل استفاده کنیم، به ما این امکان را می دهد تا خلاق تر باشیم، از فرصت هایی که در حال حاضر هستند بیشترین استفاده را ببریم و با آرامش و اضطراب کمتر به موقعیت های استرس زا نزدیک شویم.

تمرینات زیادی وجود دارد که می تواند به شما در تقویت قدرت ذهنی کمک کند. اما در اینجا شش مورد وجود دارد که می تواند شما را شروع کند:

بنابراین، برای افزایش سطح آمادگی ذهنی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

1. تمرکز بر یک چیز در یک زمان

 تمرکز بر یک چیز در یک زمان
تمرکز بر یک چیز در یک زمان

استفاده از چند وظیفه به عنوان نشان افتخار استفاده می شود، اما انجام چند وظیفه زیاد سالم نیست. حضور را تمرین کنید. وقتی قدم می زنید، از محیط اطراف خود آب و هوا، پرندگان استفاده کنید. وقتی در حال گذراندن وقت با دوستان هستید، واقعاً به آنچه گفته می شود گوش دهید. تلفن خود را خاموش کنید و سعی کنید لیست کارهای در حال اجرا را در سر خود فراموش کنید.

2. زمانی را برای حرکت بدن خود کنار بگذارید

 زمانی را برای حرکت بدن خود کنار بگذارید
زمانی را برای حرکت بدن خود کنار بگذارید

کیمبرلی لیچ، درمانگر مستقر در شهر نیویورک می گوید: "سلامت جسمی و روانی دست به دست هم داده و نباید آنها را جداگانه در نظر گرفت، زیرا سلامت روانی ضعیف می تواند منجر به ضعف سلامت جسمانی شود و برعکس."

سلامت روانی یک فرایند است و درست مانند سلامت جسمی، این یک فرایند مداوم برای حفظ سلامت روانی و عاطفی است.

مانند دارو در درمان بیماری های روانی، ورزش می تواند سطح سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش دهد. سطح انتقال دهنده عصبی را بهبود می بخشد و عادی می کن ، که در نهایت به ما کمک می کند از نظر روانی سالم باشیم. سایر مزایای مهم عبارتند از: افزایش روحیه و انرژی، کاهش استرس، آرامش عمیق تر، بهبود وضوح ذهنی، یادگیری، بینش، حافظه و عملکرد شناختی، افزایش شهود، خلاقیت، قاطعیت و اشتیاق به زندگی و بهبود سلامت اجتماعی و روابط، خود برتر بودن احترام و افزایش ارتباط معنوی.

3. روزانه "وقفه ذهن آگاهی" را به خود اختصاص دهید

وقفه ذهن آگاهی
وقفه ذهن آگاهی

اونیل گفت: "هر روز یک تا دو دقیقه برای از بین بردن فشردن زمان اختصاص دهید، با بدن خود مشورت کنید و احساس خود را ارزیابی کنید." "تعدادی برنامه کاربردی عالی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند یک تمرین ذهن آگاهی ساختار یافته را ترکیب کنید یا می توانید به سادگی یک تمرین مناسب برای شما ایجاد کنید."

تنها یک هفته تمرین مدیتیشن ذهن آگاهی مختصر باعث بهبود چشمگیر توجه، انرژی و استرس شده است. تحقیقات نشان می دهد که این مزایا فراتر از موضوعات ذهنی هستند: شرکت کنندگان در یک مطالعه کاهش واقعی کورتیزول تحت کنترل استرس و بهبود سیستم ایمنی خود را تجربه کردند. آنها همچنین پردازش دیداری فضایی، حافظه کاری و عملکرد اجرایی را بهبود بخشیدند، مجموعه مهمی از مهارت های ذهنی که به شما کمک می کند کارها را سریعتر انجام دهید.

مطالب مرتبط:

4. باورهای اصلی خود را ارزیابی کنید

باورهای اصلی خود را ارزیابی کنید
باورهای اصلی خود را ارزیابی کنید

همه ما باورهای اصلی در مورد خودمان، زندگی خود و جهان به طور کلی ایجاد کرده ایم. باورهای اصلی با گذشت زمان شکل می گیرد و تا حد زیادی به تجربیات گذشته ما بستگی دارد. چه از اعتقادات اصلی خود آگاه باشید یا نه، آنها بر افکار، رفتار و احساسات شما تأثیر می گذارند.

گاهی اوقات، باورهای اصلی نادرست و غیرمولد هستند. به عنوان مثال، اگر معتقدید که هرگز در زندگی موفق نخواهید شد، ممکن است تمایل چندانی برای درخواست مشاغل جدید نداشته باشید و ناخواسته، ممکن است در مصاحبه های شغلی خود را خوب نشان ندهید. بنابراین، باورهای اصلی شما ممکن است به یک پیشگویی خودکفا کننده تبدیل شود.

باورهای اصلی خود را شناسایی و ارزیابی کنید. به دنبال باورهایی باشید که سیاه و سفید هستند و سپس استثنائاتی از قاعده پیدا کنید. موارد بسیار کمی در زندگی "همیشه" یا "هرگز" درست نیستند. اصلاح باورهای اصلی نیازمند قصد هدفمند و کار سخت است، اما می تواند کل مسیر زندگی شما را تغییر دهد.

5. افکار منفی را جایگزین افکار مولد کنید

 افکار منفی را جایگزین افکار مولد کنید
افکار منفی را جایگزین افکار مولد کنید

اگرچه اکثر ما وقت خود را صرف فکر کردن درباره افکار خود نمی کنیم، اما افزایش آگاهی شما از عادات فکری شما در ایجاد تاب آوری مفید است. افکار مبالغه آمیز منفی، مانند "من هرگز نمی توانم هیچ کاری را درست انجام دهم"، شما را از رسیدن به پتانسیل کامل باز می دارد. افکار منفی خود را قبل از اینکه از کنترل خارج شوند و رفتار شما را تحت تأثیر قرار دهند، کنترل کنید.

افکار بیش از حد منفی را با افکار موثرتر شناسایی و جایگزین کنید. افکار مولد لازم نیست بسیار مثبت باشند، اما باید واقع بینانه باشند. یک تفکر متعادل تر ممکن است این باشد: "من برخی از نقاط ضعف را دارم، اما نقاط قوت زیادی نیز دارم." تغییر افکار شما مستلزم نظارت مداوم است، اما این روند می تواند به شما کمک کند تا بهترین خود باشید.

6. روزانه به پیشرفت خود فکر کنید

روزانه به پیشرفت خود فکر کنید
روزانه به پیشرفت خود فکر کنید

دنیای شلوغ امروزی به این دلیل نمی تواند زمان زیادی را برای تأمل آرام فراهم کند. زمانی را برای تأمل در مورد پیشرفت خود در جهت توسعه قدرت ذهنی ایجاد کنید. در پایان هر روز، از خود بپرسید که در مورد افکار، احساسات و رفتار خود چه آموخته اید. آنچه را که امیدوارید فردا در آن پیشرفت کنید یا به آن برسید، در نظر بگیرید.

توسعه قدرت ذهنی یک کار در حال پیشرفت است. همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد و گاهی اوقات این کار دشوارتر از زمان های دیگر به نظر می رسد. تامل بر پیشرفت خود می تواند توانایی شما را در رسیدن به تعریف موفقیت از طریق زندگی با ارزش های شما تقویت کند.

تناسب اندام لازم نیست زمان زیادی را از شما بگیرد. صرف چند دقیقه برای آن هر روز می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و شفاف تر فکر کنید. به یاد داشته باشید که آرامش در یک تمرین ذهنی به اندازه فعالیت های پرانرژی تر، مانند تمرینات حافظه یا تمرینات بدنی، اهمیت دارد.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهرداد اکبری