یکشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۷:۴۴

اختلال پوکی استخوان (OSD): علائم، علل و پیشگیری

اختلال پوکی استخوان (OSD): علائم، علل و پیشگیری
آسیب ها و شکستگی های مکرر استخوان علائم اولیه اختلال استخوان در پوکی استخوان است.

تیتربرتر: بیماری پوکی استخوان که به استخوان متخلخل نیز معروف است یکی از شایع ترین بیماری های استخوان است. فرد مبتلا به پوکی استخوان مقدار مشخصی از توده استخوانی خود را از دست می دهد. پوکی استخوان خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد. در این بیماری تراکم استخوان ها به شدت کاهش می یابد و در نهایت آنها ضعیف و نازک می شوند. هنگامی که استخوان ها نازک و شکننده می شوند ، فرد قطعاً دچار آسیب های بیشتری می شود، زیرا در معرض خطر بالای آن است. این به دلیل مصرف کم کلسیم و ویتامین D و سایر مسائل مربوط به سلامتی است. بنابراین، همیشه بهتر است یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D باشد.

آسیب ها و شکستگی های مکرر استخوان علائم اولیه اختلال استخوان در پوکی استخوان است. لگن، ستون فقرات، مچ دست و دنده ها شایع ترین مناطقی هستند که در معرض خطر بالای شکستگی های ناشی از پوکی استخوان قرار دارند. حتی اگر با جراحت کوچکی روبرو شویم ، این نواحی ممکن است از تخریب یا فروپاشی استخوان رنج ببرند.

اختلال استخوان پوکی استخوان: علائم

اختلال استخوان پوکی استخوان: علائم
اختلال استخوان پوکی استخوان: علائم

پوکی استخوان یک اختلال استخوانی است که به آرامی توسعه می یابد. این بیماری هیچ علامت دقیقی ندارد، اما با از دست دادن مقدار مشخصی از توده استخوانی، خطر تخریب استخوان را افزایش می دهد. ما تنها زمانی می توانیم علائم را پیدا کنیم که از آسیب های جزئی رنج ببریم که منجر به شکستگی استخوان می شود. برخی از علائمی که ممکن است نادیده بگیریم عبارتند از:

  • درد مفاصل
  • شکستگی استخوان ها پس از جراحات کوچک و جزئی
  • کمر درد مداوم 
  • صاف نشستن دشوار خواهد بود

افرادی که در معرض خطر بالای پوکی استخوان هستند؟

عوامل متعددی خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند. این عوامل شامل شرایط سلامتی، شیوه زندگی، سن و رژیم غذایی ما است

برخی از عوامل خطر پوکی استخوان عبارتند از:

  • افرادی که والدین آنها مبتلا به پوکی استخوان هستند در معرض خطر بالای ابتلا به این اختلال هستند.
  • با افزایش سن، استخوان های ما تراکم خود را از دست می دهند و ضعیف می شوند. بنابراین ، افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • افرادی که اندام های کوچکی دارند و بسیار لاغر هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.
  • زنان در دوران یائسگی در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، زیرا سطح استروژن در این مدت کاهش می یابد.
  • افرادی که رژیم غذایی ضعیفی را رعایت می کنند، میزان کلسیم دریافتی کمتری دارند و از بی اشتهایی رنج می برند نیز در معرض خطر بیشتری از این بیماری قرار دارند.
  • افرادی که از استروئیدها، داروها و سایر دوزهای زیاد استفاده می کنند نیز از پوکی استخوان رنج می برند.

اختلال استخوان پوکی استخوان: علل

اختلال استخوان پوکی استخوان: علل
اختلال استخوان پوکی استخوان: علل

اصلاح استخوان در افراد مختلف متفاوت است. اختلال پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که بین شکل گیری استخوان های جدید و قدیمی تعادل مناسبی وجود نداشته باشد. دلایل متعددی وجود دارد که منجر به ایجاد پوکی استخوان می شود. برخی از علل عبارتند از:

کلسیم نقش مهمی در تشکیل استخوان ها دارد. وقتی مقدار کمتری کلسیم مصرف می کنیم، بافت های استخوانی ما دچار پوکی استخوان می شوند

کمبود هورمون ها یکی از عوامل اصلی پوکی استخوان است. به عنوان مثال، کمبود استروژن در زنان و کمبود آندروژن در مردان

مشکل تیروئید نیز یکی از علل پوکی استخوان است

مصرف زیاد الکل

مصرف کافئین در مقادیر زیاد

مطالب مرتبط:

اختلال استخوان پوکی استخوان: تشخیص

اختلال استخوان پوکی استخوان: تشخیص
اختلال استخوان پوکی استخوان: تشخیص

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که تنها زمانی تشخیص داده می شود که فرد دچار آسیب استخوانی شود. اشعه ایکس استخوان شکسته می تواند پوکی استخوان را آشکار کند، هرچند که از دست دادن دقیق توده استخوانی را نشان نمی دهد. یکی از رایج ترین روش ها برای تشخیص پوکی استخوان، جذب اشعه ایکس دو انرژی (DEXA) است. این روش چگالی استخوان ها را اندازه گیری کرده و با محدوده واقعی مقایسه می کند. این روش یک استاندارد طلایی محسوب می شود.

نمره T در اختیار بیمار قرار می گیرد. این امتیاز تراکم استخوان او را با تراکم واقعی مقایسه می کند.

نمرات T به شرح زیر تنظیم شده است:

  • محدوده طبیعی تراکم استخوان - 0 یا منفی 1
  • تراکم استخوانی کمتر - منفی 1 تا منفی 2.5 (بیمار مبتلا به پوکی استخوان است و پوکی استخوان ندارد)
  • پوکی استخوان - زیر منفی 2.5

اختلال پوکی استخوان: پیشگیری از پیاده روی

اختلال پوکی استخوان: پیشگیری از پیاده روی
اختلال پوکی استخوان: پیشگیری از پیاده روی

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. به منظور پیشگیری از پوکی استخوان، باید عادات سالم کمی را اتخاذ کنیم.

 یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D باشد.

انجام تمرینات منظم ؛ این باعث تقویت استخوان های شما می شود

پیاده روی و دویدن بهترین فعالیت هایی هستند که باعث استحکام استخوان های ما می شوند.

 از کشیدن سیگار خودداری کنید.

مصرف کافئین و الکل را کاهش دهید.

اختلال پوکی استخوان: درمان

اختلال پوکی استخوان: درمان
اختلال پوکی استخوان: درمان

هر بیماری تنها زمانی قابل درمان است که علت دقیق بیماری را بدانیم. به طور مشابه ، ما تنها زمانی می توانیم اختلال استخوانی پوکی استخوان را درمان کنیم که علت دقیق آن را بدانیم.

درمان پوکی استخوان این بیماری را به طور کامل درمان نمی کند، اما باعث کاهش استخوان و تقویت استخوان های ما می شود.

یکبار پس از تشخیص پوکی استخوان، باید از داروهای خاصی استفاده کنید که توسط پزشک تجویز شده است. برخی تغییرات در شیوه زندگی ما باید مانند ترک سیگار، مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D و کاهش مصرف الکل انجام شود. با مصرف الکل، بلایای مختلف سلامتی وجود دارد.

داروهای خاصی مانند کلسی تونین، غدد درون ریز، زولدرونات، رالوکسیفن، فوزاماکس وجود دارد که نه تنها از بین رفتن استخوان را کاهش می دهد بلکه باعث تقویت استخوان ها نیز می شود. همچنین درمان های دیگری مانند درمان جایگزینی هورمون، درمان با تستوسترون، سلول درمانی و سایر مکمل های ویتامین D و کلسیم وجود دارد که می تواند پوکی استخوان را درمان کند.

استخوان ها در طول زندگی ما به طور مداوم تغییر خواهند کرد. استخوانهای قدیمی جایگزین استخوانهای جدید خواهند شد. پوکی استخوان اختلالی است که باعث ایجاد عدم تعادل بین موارد قدیمی و جدید می شود. بنابراین ، همیشه بهتر است با رعایت رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی منظم از پوکی استخوان پیشگیری کنید. پیاده روی یکی از بهترین راه ها برای تقویت استخوان ها است ، زیرا پیاده روی فواید سالمی دارد.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی