یکشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۴۱

حداقل حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی در سال 1401

حداقل حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی در سال 1401
شفافیت، رتبه بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس برای سال جدید مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از موافقت بیشتر نمایندگان با تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی خبر داد. این در حالی است که به تازگی حدود ۱۰۰ نماینده مجلس برای بررسی دو فوریتی این لایحه امضا جمع کرده‌اند.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401
جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401

 

بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد که در آن چارچوب و قواعد کلی حاکم بر تدوین بودجه تعیین می‌شود.

بر این اساس همه دستگاه ها با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور با اهتمام جدی و مساعی جمعی و با تدوین برنامه ای منظم و تلاشی فراگیر و منضبط، کشور را برای رشد اقتصادی ۸ درصد و تحقق جهش اقتصادی در سال آینده مهیا کنند.

بخش نخست بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ به تحلیل آسیب های اقتصاد کلان کشور پرداخته است، رویکردهای کلان بودجه سال ۱۴۰۱ در بخشنامه عبارت است از رشد اقتصادی با تمرکز برای ارتقای بهره وری، ثبات اقتصادی، عدالت محوری، تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد است.

در حال حاضر ضوابط مالی بودجه ۱۴۰۱ از طرف سازمان برنامه و بودجه نهایی و ابلاغ نشده است.

با این وجود در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ تهیه و تنظیم بودجه، افزایش ضریب ریالی حقوق کارکنان شرکت‌های دولتی علی الحساب ۱۰ درصد تعیین شد که معمولا همه ساله این ضریب با کارمندان دولت یکسان است.

در یکی از بندهای این بخشنامه آمده است:‌ تمامی شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌هایی که دارای قوانین و مقررات خاص پرداخت حقوق و مزایا هستند، افزایش ضریب ریالی حقوق را به طور على الحساب ده (۱۰) در‌صد لحاظ نمایند؛ رقم قطعی ضریب به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید، افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار على الحساب ده (۱۰) درصد لحاظ شود، رقم قطعی افزایش به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.

بدیهی است ضریب حقوق اعلامی در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱، ابلاغی توسط رئیس‌جمهور، ملاک محاسبه و تنظیم نهایی هزینه پرسنلی تمامی شرکتهای دولتی خواهد بود.

در بخش دیگری از این بخشنامه عیدی پایان سال ۱۴۰۱ در بودجه پیشنهادی معادل ۱۶,۵۰۰,۰۰ ریال به طور على الحساب پیش‌بینی می‌شود، مبلغ قطعی پاداش، پایان سال به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

به گزارش فارس، طبق برنامه ریزی صورت گرفته، سازمان برنامه و بودجه بر مبنای اهداف ترسیمی قرار است رشد حقوق و دستمزد مبتنی بر عدالت، کاهش فاصله‌ها و عملکرد اشخاص تدوین شود به‌نحوی که منجر به کسری بودجه مزمن و فشار تورم به اقشار محروم نشود.

سازمان برنامه و بودجه قصد دارد برای حقوق سال آینده همه کارکنان دستگاه‌های دولتی سقف تعیین کند و قرار است همه ضوابط خاص دستگاه‌ها در این زمینه ملغی شود.

آخرین وضعیت لایحه همسان سازی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از موافقت بیشتر نمایندگان با تصویب لایحه دائمی شدن همسان‌سازی خبر داد.

این در حالی است که به تازگی حدود ۱۰۰ نماینده مجلس برای بررسی دو فوریتی این لایحه امضا جمع کرده‌اند.

در روزهای گذشته گروهی از نمایندگان مجلس برای بررسی حذف دو فوریتی لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، امضا جمع کردند. تعداد این نمایندگان ۱۰۰ نفر اعلام شد؛ در حالی که به نظر می‌رسید، بیشترِ مجلسی‌ها، موافق تصویب لایحه همسان‌سازی باشند. حالا «حمیدرضا حاجی بابایی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید که من ندیدم که به طور مثال ۴۰ نماینده مجلس مخالف این لایحه باشند و هر زمان که لایحه به صحن علنی بیاید، نمایندگان «پرقدرت به آن رای می‌دهند.»

وی همچنین به نمایندگانی که امضا جمع کرده‌اند، انتقاد می‌کند: «آن نمایندگانی که پای کار ایستاده و کار می‌کنند دنبال این نیستند که هر روز پیرامون موضوعی امضایی جمع آوری شود و این مسئله روی خروجی سایت‌ها قرار گیرد تا تبلیغی برای آن نمایندگان شود؛ لذا نامه جمع کردن با ایستادن وسط میدان متفاوت است.» 

با این حال بازنشستگان، مجلس را متهم می‌کنند که از ۸ تیر ماه که لایحه دائمی شدن همسان‌سازی به مجلس ارسال شد، نمایندگان، «قاطعانه» فوریت بررسی آن را ساقط کردند تا بررسی آن در دولت سیزدهم انجام شود. در روزهای اخیر «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به اقدام مجلس برای کنار زدن این لایحه، یادآور شد که نمایندگان تغییراتی را در آن اعمال کرده‌اند و آنطور که خبر می‌رسد، نام سازمان تامین اجتماعی در لایحه‌ای که متناسب با احوال بودجه‌ای کشور، تنظیم شده، حذف شده است.

لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از این جهت دارای اهمیت است که تضمینی برای افزایش حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغلان محسوب می‌شود اما از آنجا که در لایحه‌ی ارسالی دولت دوازدهم به مجلس، پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی، دیده شده تا به قانون تبدیل شود، نمایندگان مجلس با آن مخالفت کرده‌اند. بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بنابر روایت‌های مختلف متفاوت است. مصطفی سالاری، مدیرعامل سابق این سازمان رقم بدهی را بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود اما کانون‌های بازنشستگان آن را تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هم ارزیابی می‌کنند. بدهی دولت به تامین اجتماعی به عنوان محل اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده است. 

زمان نهایی همسان سازی حقوق بازنشستگان 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم گفت: ‏بعد از تصویب طرح تسهیل مجوزهای فضای کسب‌وکار‬⁩  که مخالف صریح رانت و انحصار و تعارض منافع بود، باید شفافیت، رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان در اسرع وقت در دستور کار مجلس قرار گیرد.

 محمد رشیدی در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «‏بعد از تصویب طرح تسهیل مجوزهای فضای کسب‌وکار‬⁩  که مخالف صریح رانت و انحصار و تعارض منافع بود، باید شفافیت، رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان در اسرع وقت در دستور کار مجلس قرارگیرد تا مردمی بودن و انقلابی بودن نمایندگان مجلس یازدهم برهمگان آشکار گردد.»

 نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه (۱۱ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، با اصل ماده ۱ این طرح و تبصره‌های ۱ تا ۶ آن با ۱۷۵ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. بیستم مهر ماه نیز سازمان ثبت اسناد موظف به برگزاری سالانه آزمون سردفتری شد. نمایندگان همچنین در ۲۱ مهرماه خود به ادامه رسیدگی به طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار پرداختند.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار پرداخت.

نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است و در صورت آمدن این طرح به صحن، مجلس آن را تصویب می‌کند.

رحمت‌الله فیروزی درباره مطالبه بازنشستگان مبنی بر همسان‌سازی حقوق خود با شاغلان، اظهار کرد: اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در گرو موافقت سازمان برنامه و بودجه و مدیریت برنامه‌ریزی کشور است و باید شرایط اعتبار و بودجه کشور با این طرح همخوانی داشته باشد. فضای مجلس در این باره مثبت است و بیشتر نمایندگان خواهان اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان هستند.

وی افزود: امیدواریم مجلس با موافقت دولت چنین طرح‌هایی را به تصویب برساند و این یک واقعیت است که بازنشستگان حقوقی دریافت می‌کنند که جوابگوی مخارج زندگی آنان نیست و کسی که بازنشسته می‌شود باید یک حقوق مکفی دریافت کند.

نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس، گفت: طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است که امیدواریم با جمع‌بندی این کمیسیون، طرح به صحن مجلس بیاید و تصویب شود که در صورت تصویب، دولت موظف به اجرای آن است.

فیروزی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه باید توانایی انجام تعهدات را داشته باشد و شرایط بودجه کشور اگر در حدی باشد که این سازمان با افزایش حقوق بازنشستگان مشکلی نداشته باشد طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان قابل اجرا می‌شود و مجلس با تصویب این طرح موافق است.

وی ادامه داد: البته شرایط اعتباری دولت در وضعیت خوبی نیست که باید با بهبود وضعیت اقتصادی مشکل کسری بودجه  قوه مجریه مرتفع شود. اگر این طرح در صحن مطرح شود مجلس آن را تصویب می‌کند. حسن اجرای این طرح این است که حقوق بازنشستگان تا حد زیادی افزایش می‌یابد و مجموع حقوق و مزایای آنها به ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌تراز می‌رسد و این هم‌ترازی باید با تخصیص ردیف‌های خاص در لوایح بودجه سالانه، تثبیت و دائمی شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی