جمعه, ۲۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۲

روند صعودی بیت کوین به کمک روسیه در مهرماه 1400

روند صعودی بیت کوین به کمک روسیه در مهرماه 1400
در روز گذشته دوباره طلا و بیت کوین روند افزایش پیش گرفتند.

به گزارش تیتربرتر؛ بیت کوین روز جمعه به بالاترین سطح خود در 6 ماه گذشته رسید و در ماه آوریل به رکورد نزدیک شد، زیرا معامله گران به طور فزاینده ای مطمئن شدند که نهادهای نظارتی ایالات متحده راه اندازی صندوق قابل معامله بر اساس قراردادهای آتی آن را تأیید می کنند.

بیت کوین به 60 هزار دلار نزدیک می شود

بیت کوین به 60 هزار دلار نزدیک می شود
بیت کوین به 60 هزار دلار نزدیک می شود

به نقل از رویترز، بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان نزدیک به 4 درصد رشد کرد و به 59664 دلار رسید که بالاترین رقم از اواسط آوریل است. امسال ارزش آن دو برابر شده و به رکورد بالای آوریل یعنی 64895 دلار نزدیک شده است.

بلومبرگ نیوز روز پنجشنبه به نقل از افراد آشنا با این موضوع گزارش داد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) اجازه می دهد اولین ETF آتی بیت کوین ایالات متحده از هفته آینده معامله شود.

بن کازلین، سرپرست تحقیق و استراتژی صرافی AAX مبتنی بر آسیا، گفت که افزایش بیت کوین به بالای 59000 دلار تصادفی نبوده و سرمایه گذاران بلند مدت آن را مدتی جمع آوری کرده اند. او گفت: "انتظار می رود که Q4 شاهد پیشرفت قابل توجهی در مورد ETF بیت کوین در ایالات متحده باشد."

همچنین گفت که حرکت های روز جمعه نیز با توییتی از دفتر آموزش سرمایه گذاران SEC انجام شد.

در توییت SEC آمده است: "قبل از سرمایه گذاری در صندوقی که قراردادهای آتی بیت کوین دارد، مطمئن شوید که خطرات و مزایای احتمالی را به دقت سنجیده اید."

سرمایه گذاران ارزهای رمزنگاری شده منتظر اخبار تأیید اولین ETF بیت کوین در کشور بوده اند و برخی از تجمع های بیت کوین در ماه های اخیر در انتظار این حرکت و چگونگی سرعت بخشیدن به پذیرش و تجارت اصلی آن بوده است.

چندین مدیر صندوق، از جمله VanEck Bitcoin Trust ،ProShares ،Invesco ،Valkyrie و Galaxy Digital Funds برای راه اندازی ETF های بیت کوین در ایالات متحده درخواست کرده اند. ETF های ارز رمزنگاری شده امسال در کانادا و اروپا راه اندازی شده است.

Gary Gensler رئیس SEC قبلاً گفته بود که بازار رمزنگاری شامل بسیاری از توکن ها است که ممکن است اوراق بهادار ثبت نشده باشند و قیمت ها را برای دستکاری باز می کند و میلیون ها سرمایه گذار را در معرض خطرات قرار می دهد.

گزارش بلومبرگ می گوید که پیشنهادات ProShares و Invesco بر اساس قراردادهای آتی است و تحت قوانین صندوق سرمایه گذاری مشترک است که Gensler گفته است "حمایت قابل توجهی از سرمایه گذاران" ارائه می دهد.

خیز روسیه برای ارزهای دیجیتالی

خیز روسیه برای ارزهای دیجیتالی
خیز روسیه برای ارزهای دیجیتالی

نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه، روز چهارشنبه به آژانس TASS گفت که استخراج کننده های ارزهای رمزپایه باید هزینه برق را بیشتر از خانوارها بپردازند تا قابلیت اطمینان شبکه برق را حفظ کنند.

او گفت که وزارت نیرو در حال کار بر روی راه حل ها است، اگرچه مشخص نیست که آیا لوایح یا دستورالعمل های خاصی به زودی اجرا می‌شود یا خیر.

همچنین رئیس جمهور روسیه، پوتین در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین یا ارز دیجیتال دیگری می تواند به عنوان جایگزینی برای دلار مورد استفاده قرار گیرد ، گفت: «هنوز زود است که درباره تجارت منابع انرژی با رمز ارزها صحبت کنیم.»

او روز چهارشنبه در مراسم هفته انرژی روسیه در مسکو به CNBC گفت: «من معتقدم که ارزش دارد اما معتقدم نمی توان از آن در تجارت نفت استفاده کرد.»

پوتین گفت: «ارز رمزنگاری شده هنوز توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمی شود. این ممکن است به عنوان یک ابزار پرداخت وجود داشته باشد، اما من فکر می کنم برای اظهارنظر درباره تجارت نفت با ارزهای رمزنگاری شده زود است.»

احتمال عرضه بیش از اندازه در روزهای آینده وجود دارد 

احتمال عرضه بیش از اندازه در روزهای آینده وجود دارد 
احتمال عرضه بیش از اندازه در روزهای آینده وجود دارد 

ارزش بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا از 58 هزار دلار عبور کرد و بیشترین افزایش یک ماه اخیر را با رشد 26 درصد رقم زد.

در این میان کارشناسان هشدار می‌دهند که افزایش بیش از اندازه و سریع این ارز مجازی می‌تواند نتیجه عکس داده و در کوتاه مدت عرضه آن را در بازار افزایش دهد.

امروز پنجشنبه ساعت 6 به وقت گرینویچ بیت کوین 58 هزار دلار معامله شد که نسبت به زمان بازگشایی 5 درصد افزایش داشت.

روز گذشته قیمت بیت کوین پس از عرضه گسترده‌ای که در بازار شکل گرفت به 55 هزار دلار کاهش یافته بود. برخی تحلیل‌گران معتقدند که این افزایش شدید قیمت به دلیل رشد گمانه‌زنی‌ها درباره امکان نقدشوندگی بیت کوین در سرمایه‌های تجاری است که می‌تواند در هفته جاری در صورتی که چراغ سبزی از سوی بازار بورس آمریکا داده شود، اجرایی گردد. البته در این میان شک و تردیدهایی هم در مورد اینکه آیا ایجاد سهام «ای تی اف» به نفع بازار بیت کوین خواهد شد یا نه، وجود دارد.

در حال حاضر ارزهای مجازی 8 درصد پایین‌تر از بیشترین ارزش خود در ماه آوریل که به 65 هزار دلار رسیده بود معامله می‌شود، اما همچنان نسبت به رقم ماه جولای که 30 هزار دلار بود دو برابر شده است.

مطالب مرتبط:

آیا استیبل کوین و CBDC آینده ارزهای دیجیتال هستند؟

آیا استیبل کوین و CBDC آینده ارزهای دیجیتال هستند؟
آیا استیبل کوین و CBDC آینده ارزهای دیجیتال هستند؟

استیبل کوین و ارز دیجیتال بانک مرکزی ممکن است مزایای خرید و فروش با ارزهای رمزنگاری شده را بدون نوسان قیمت نگران کننده ارائه دهند.

معاملات مبتنی بر بلاک چین می تواند به نفع صنعت تجارت الکترونیک باشد. در صورت وجود، هزینه های معامله باید کم باشد. کلاهبرداران سرخورده خواهند شد. حتی مصرف کنندگان بدون حساب بانکی و کارت اعتباری نیز می توانند به صورت آنلاین خرید کنند.

اما بدون وجود نوسانات در ارزش، پرداخت های رمزنگاری شده برای اکثر تجار امکان پذیر نیست.

استابل کوین

استیبل کوین یک ارز رمزنگاری شده است. اما برخلاف بیت کوین یا اتریوم، ارز ثابت استیبل کوین به یک مرجع خارجی مانند دلار آمریکا، یورو یا یک کالا، طلا یا نقره وابسته است.

استیبل کوین ها توسط شرکت های خصوصی صادر می شوند اما مانند دولت ها عمل می کنند و برای حفظ نرخ ارز ثابت، حجم پول را گسترش یا منعقد می کنند.

در مورد استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا، شرکت یا سازمان صادرکننده امیدوار است حداقل به اندازه واحد های استیبل کوین در گردش دلار آمریکا داشته باشد. اگر استیبل کوین اجرا شد، ناشر می تواند آنها را با دلار مبادله کند.

استیبل کوین دارای نرخ ارز ثابت است که به یک مرجع خارجی مانند دلار آمریکا یا یورو مرتبط است. تتر، از جمله محبوب ترین سکه های استیبل، به دلار وابسته است.

CBDC

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی جایگزین بخش دولتی برای استیبل کوین هستند. چین، سوئد، باهاما، جزایر مارشال و اتحادیه ارز شرق کارائیب همه CBDC ها را برای معاملات خرده فروشی منتشر کرده اند.

در هر مورد، دفتر کل یا بلاک چین که برای ثبت و تأیید معاملات استفاده می شود تحت کنترل دولت است و شامل بانک مرکزی می شود.

بنابراین CBDC باید به همان اندازه پول رایج آن دولت پایدار و ایمن باشد و یک تاجر یا خریدار می تواند CBDC را با اطمینان مبادله کند.

گفته می شود چندین کشور دیگر در حال بررسی CBDC خرده فروشی هستند. باز هم، این ارزهای دیجیتالی می توانند مزایای ارزهای رمزنگاری شده و ثبات مثلاً دلار آمریکا را داشته باشند.

ثبات

ثبات مهم است. این مثال را در نظر بگیرید. در ماه مه 2010، یک برنامه نویس به نام Laszlo Hanyecz 10،000 بیت کوین برای یک جفت پیتزای بزرگ پاپا جان پرداخت. در آن زمان، هانیچ در حال معامله واقعی بود. ارزش 10 هزار بیت کوین حدود 10 دلار بود. این جفت پیتزا دو برابر بیشتر ارزش داشت.

تا 12 اکتبر 2021 و 10،000 بیت کوین بیش از 562 میلیون دلار ارزش دارند. این بی ثباتی دیوانه کننده است.

جای تعجب نیست که تجار نگران هستند. یک ویجت با درصد کمی از بیت کوین بفروشید، آن را با یک مشت دلار عوض کنید و فردا می توانید ثروتی از دست بدهید یا برعکس.

دارایی های

بدون شک تتر محبوب ترین استیبل کوین در جهان است. در اکتبر 2021، سرمایه آن تقریبا 70 میلیارد دلار بود. و تتر به دلار آمریکا وابسته است.

اگر قرار است از تتر یا استیبل کوین های مشابه در تجارت الکترونیک استفاده شود، بازرگانان و خریداران باید با خیال راحت آن را نگه دارند تا ارزش آن و دلار آمریکا در قفل باشد.

منتقدان پایگاه دارایی تتر را زیر سوال برده اند. آنها استدلال می کنند که دارایی های تتر به اندازه کافی قابل مشاهده یا قابل اعتماد نیستند.

تتر با باز کردن کتاب های خود پاسخ داده است. از قضا، اختلاف نظر در مورد تتر ممکن است استفاده از آن را در معاملات آنلاین تسریع کند.

برخی دولت ها، از جمله ایالات متحده، در مورد این که در صورت شکست یک استیبل کوین چه اتفاقی برای ارز مرجع می افتد، تصمیم گرفته اند که برای تعیین ثبات بیت کوین تصمیم بگیرند.

این مقررات می تواند برخی از مزایای استفاده از استیبل کوین برای معاملات آنلاین را حذف کند. اما می تواند اعتماد مصرف کننده را نیز افزایش دهد.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما است و به منظور توصیه برای سرمایه‌گذاری نیست، تیتربرتر هیچگونه مسئولیتی در قبال نتیجه ی سرمایه‌گذاری شما ندارد.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: سینا گلستانی