سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۳۰

اخبار جدید درباره فصل جدید سریال پایتخت در سال 1401

اخبار جدید درباره فصل جدید سریال پایتخت در سال 1401
این روزها خبر از ساخت سریال «پایتخت» و حتی «نون. خ» در میان است و شایعه‌های مختلفی به گوش می‌رسد از اینکه آیا این سریال می‌تواند در فصل جدید هم تولید و روی آنتن برود.

طبیعتا این مجموعه تلویزیونی پر طرفدار در هر حالت می‌تواند به عنوان یکی از آثار موفق تلویزیون در جلب نظر مخاطب و افزایش مخاطبان تلویزیون موثر باشد اما برای موفقیت این سریال فاکتورهایی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. با کارشناسان رسانه موضوع را بررسی می‌کنیم.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، در پاسخ به این سوال که اگر شنیده‌ها از ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» درست باشد چه توصیه‌ای به تولید کنندگان این سریال دارید؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: واقعیت سریال‌هایی مانند «پایتخت» این است که از منظر تاریخی عمر مصرف آن‌ها تمام شده است. در واقع اگر مجموعه‌هایی مانند «پایتخت» که به دلیل نوعی نوآوری و حرکت معنوی در فرهنگ مردم با موفقیت‌هایی در قسمت‌ها یا فصول آغازین روبه‌رو شدند، در ادامه نتوانستند به مضامین تازه، ساختار قوی‌تر و حرف‌های جدید برای گفتن دست پیدا کنند از همین‌رو در فصول بعدی، به‌طور مشخص از فصل سوم به بعد، «پایتخت» نتوانست مخاطبان انبوه فصول گذشته را با خود همراه کند.

به همین دلیل سریالی مانند «پایتخت» به جای آنکه یک نوع مرکز، مرحله یا الگویی برای تولید آثار خوب مردمی شود به علت توجه بیش از اندازه به مسائل مادی و استفاده از انواع اسپانسرها در جای جای سریال از اهداف نخستین فرهنگی، مردمی و ملی خود فاصله گرفت. به همین دلیل است که سازندگان آن به جای توجه بیشتر به علاقه و سلایق مخاطبان و با توجه به فرهنگ جامعه هر بار با ایجاد یک‌سری ماجراهای فرعی دامنه تولید فصلی این سریال را ادامه می‌دهند یا جایگاه شاخصی برای تداوم این نوع تولیدات به وجود می‌آورند.

این منتقد ادامه داد: اگرچه بازیگران و هنرمندان شناخته شده‌ای در این سریال فعال هستند اما آنچه که بخشی از مخاطبان را همچنان با این سریال همراه کرده همان شخصیت‌های آشنا هستند که متاسفانه به دلیل تکرار بسیاری از موقعیت‌ها، دیالوگ‌ها  و روابط دیگر جذابیت سابق را ندارد از همین رو اگر قرار باشد فصل دیگری برای این سریال ساخته شود به طور قطع توفیقی مانند فصول قبل به دنبال نخواهد داشت چراکه مردم انتظار تماشای آثار قوی‌تر و غنی‌تر به لحاظ ساختار هنری و محتوا دارند که متاسفانه سریال «پایتخت» از این مسیر دور افتاده است.

آذین در ادامه و در این خصوص که آیا ورود بازیگران و شخصیت های جدید به داستان کمک حال خواهند بود یا خیر؟ چنین اظهار کرد: این‌ها در واقع کمکی به روند داستان نمی‌کند و ترفندهایی هستند که سازندگان این نوع سریال‌ها به کار می‌برند تا به نوعی سریال را سرپا نگه دارند در غیر این صورت بستر اصلی داستان سریالی مانند «پایتخت» باید «پایتخت» باشد نه اینکه عنوان با ماجرا فرق داشته باشد. «پایتخت» بسیار از فرهنگ و مناسبات جامعه ما فاصله گرفته است و ترفند های تعویض بازیگر و ورود شخصیت های جدید به داستان سریال را جذاب نمی کند آنچه که باعث جذابیت سریال می شود مضامین نو، پرداخت مناسب، پردازش مناسب و استاندارد هنری و ارائه پیام های منطبق با فرهنگ جامعه و زندگی امروز ایرانیان است.