جمعه, ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳
خبر خوش برای بازار ارز دیجیتال؛

جزئیات تصویب ETF بیت‌کوین

خبر خوش برای بازار ارز دیجیتال؛
بیتکوین خود را به بالای ۵۴ هزار دلار رساند.

به گزارش تیتربرتر؛ از سال‌ها گمانه‌زنی در رابطه با ETF بیت‌کوین بالاخره کمسیون بورس آمریکا اولین صندوق مبتنی بر بیت‌کوین را معرفی کرد و قرار است به زودی چهار صندوق دیگر راه‌اندازی شود.

جزئیات تصویب ETF بیت‌کوین

جزئیات تصویب ETF بیت‌کوین
جزئیات تصویب ETF بیت‌کوین

 

بیتکوین موفق شد خود را پس از پنج ماه به طور کامل بالای کانال ۵۴ هزار دلاری تثبیت کند تا امیدها به ثبت قله قیمتی جدید آن زنده شود. در همین حال ارزش بازار این رمزارز از یک تریلیون دلار عبور کرد که خود این خبر با توجه به اهمیت آن بار روانی زیادی داشت و سرمایه های زیادی را جذب این رمزارز کرد. یکی از تحلیلگران بلومبرگ گفته است ۵۰ هزار دلار به زودی به حمایت بیتکوین تبدیل می شود. 

 نهادهای نظارتی آمریکا صندوق جدید قابل معامله در بورس بر پایه بیت‌کوین را معرفی کردند که افراد می‌توانند روی شرکت‌های فعال در حوزه رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا صندوق بیت‌کوین ( VOLIT CRYPTO INDUSTRY REVOLUTION ) را تایید کرد که سرمایه‌گذاران می‌توانند روی سهام شرکت‌هایی که بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کنند سرمایه‌گذاری کنند.

این صندوق قابل معامله در بورس روز سه‌شنبه تصویب شد و از شرکت‌هایی که اکثر درآمد خود را از بیت‌کوین به دست می‌آورند تشکیل می‌شود. براساس توضیح کمسیون بورس، شرکت‌ها می‌توانند در استخراج، اعطای وام و معامله بیت‌کوین فعالیت کنند. این ETF با نماد BTCR در بورس آمریکا معامله می‌شود.

کمسیون بورس آمریکا سال‌ها در حال بررسی این موضوع بود که ETF بیت‌کوین را عرضه کند اما بالاخره ETF بیت‌کوین بعد از سال‌ها تصویب شد و قرار است به زودی چهار ETF دیگر مبتنی بر بیت‌کوین راه‌اندازی شود.

اولین ETF بیت‌کوین بر اساس قیمت بیت‌کوین معامله نمی‌شود بلکه بیشتر در معرض شرکت‌هایی است که بخش قابل توجهی از سهام خود را از بیت‌کوین به دست می‌اورند. اما کمسیون بورس قصد دارد در ۴۵ روز آینده ۴ صندوق دیگر مبتنی بر بیت‌کوین راه‌اندازی کند که کاملا در معرض این ارز قرار دارند.

گمانه‌‌زنی‌های زیادی در رابطه با تصویب ETF خالص بیت‌کوین وجود دارد و به گفته تحلیلگر ارشد بلومبرگ خبرها از کمیسیون بورس نشان می‌دهد که این صندوق تا چند هفته دیگر راه‌اندازی می‌شود.

منافع تصویب ETF بیت‌کوین

تصویب یا خبر تصویب صندوق خالص بیت‌کوین می‌تواند باعث افزایش قیمت این ارز شود و در حال حاضر ارزش بازار بیت‌کوین به هزار میلیارد دلار رسیده است.

تصمیم کمسیون بورس آمریکا در رابطه با راه‌اندازی صندوق بیت‌کوین بسیار طولانی بود و کانادا این صندوق را قبل از آمریکا تصویب کرد. یک شرکت به نام PURPOSE btc ETF در ماه فوریه تاسیس شد و تا کنون ۱/۵ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت دارد و در صورت تصویب صندوق بیت‌کوین به این صندوق تزریق می‌شود.

دو شرکت دیگر هم در سال ۲۰۲۱ برای ETF بیت‌کوین راه‌اندازی شدند و به نظر می‌رسد حالا دیگر وقت راه یافتن بیت‌کوین به بورس آمریکاست.

مطالب مرتبط:

آخرین وضعیت بیت کوین

برای سومین هفته متوالی، جریان ورود سرمایه به بیتکوین مثبت بوده که این خبر بسیار خوبی برای بازار محسوب می شود. کمیته تجارت الکترونیکی سنای آمریکا نیز در حال آماده کردن طرحی برای فعالیت رمزرازهای ثابت (استیبل کوین ها) در چارچوب قانونی است. همچنین بانک مرکزی آمریکا در گزارشی اعلام کرده است که رمزارزها تبدیل به صنعت بزرگی شده اند که نادیده گرفتنشان ممکن نیست. 

در ادامه تمایل نشان دادن کشورهای کوچک به ارزهای دیجیتالی، حالا از کشور تونگا خبر می رسد که این کشور در حال بررسی پیامدهای انتخاب بیتکوین به عنوان واحد پول رسمی خود است. السالوادور اکنون تنها کشوری در جهان است که بیتکوین را پول رسمی خود اعلام کرده اما شماری از کشورهای دیگر نیز در حال بررسی اتخاذ رویکرد مشابه هستند. السالوادور همچنین از استخراج بیتکوین با انرژی زمین گرمایی خبر داده است. 

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۱۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۰۵ درصد بیشتر شده است.

در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است.

بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی ( تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

 این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۴ هزار و ۳۹۱.۵۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۶۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۰۵ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۴۹۵.۴۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۳۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۸۰ درصد افزایش

 ۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۲۶.۵۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۰۵ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۲.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۲۲ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- سولانا

قیمت: ۱۵۱.۷۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۹۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۰۱ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۰۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۵۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۱۷ درصد افزایش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۴۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۳۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۹۰ درصد افزایش

۹ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۱۰- پولکا دوت

قیمت: ۳۱.۲۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۱۶ درصد افزایش

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: علی اکبر رضایی