سه شنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۲۸

لاماری آرین موتور بازنده تازه از راه رسیده / ایمنی پایین، قیمت بالا و نبود خدمات پس از فروش

لاماری آرین موتور بازنده تازه از راه رسیده / ایمنی پایین، قیمت بالا و نبود خدمات پس از فروش
لاماری آرین موتور به نظر نمی رسد که بتواند حرف های زیادی در مقابل رقبای چینی خود در بازار خودرو ایران داشته باشد به همین دلیل در این گزارش قصد داریم تا به معرفی خودرو لاماری آرین موتور بپردازیم تا مشتریان خودروهای چینی با دید بهتری به این تازه وارد گران قیمت چشم بادامی ها نگاه کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ به نقل از «میهن صنعت»، چند وقتی است که شرکت آرین موتور به معرفی خودرو لاماری پرداخته و آنطور که مشخص است نماینده محصولات میتسوبیشی و دی اس قرار است این محصول چینی را به بازار خودرو ایران عرضه کند. لاماری آرین موتور به نظر نمی رسد که بتواند حرف های زیادی در مقابل رقبای چینی خود در بازار خودرو ایران داشته باشد به همین دلیل در این گزارش قصد داریم تا به معرفی خودرو لاماری آرین موتور بپردازیم تا مشتریان خودروهای چینی با دید بهتری به این تازه وارد گران قیمت چشم بادامی ها نگاه کنند.

معرفی خودرو لاماری
معرفی خودرو لاماری

 

بسته بودن واردات خودرو فرصتی مناسبی را برای جولان خودروهای مختلف چینی در بازار ایران فراهم کرده است؛ برخی از این چینی های تازه وارد خودروهای شاخص و قابل احترامی هستند که سرمایه گذاریهای کلان برای مونتاژ و تولید آنها در ایران و ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتری صورت گرفته، ولی برخی دیگر شتر گاو پلنگ هایی هستند که صرفا واردات آنها ارزبری های کلان داشته و عرضه آنها به بازار هیچ اشتغالی را برای مردم ایجاد نمی کند؛ ضمن اینکه خدمات پس از فروش مناسبی هم توسط شرکت عرضه کننده به مشتری ارائه نمی شود. یکی از این چینی های تازه وارد دانگ فنگ T5 Evo (ایوو) بوده که توسط آرین موتور قرار است با نام لاماری X5 وارد بازار شود.

خودرو لاماری برای کدام برند خودروساز چینی است؟

لازم به ذکر است که T5 Evo توسط زیرمجموعه خودروساز دانگ فنگ به نام فورتینگ تولید شده و تفاوت لوگوی این خودرو با دانگ فنگ به همین دلیل است. خودروی T5 Evo قرار است که در ایران با نام لاماری X5 توسط آرین موتور عرضه شود که لاماری نام یک خانواده محصول بوده که X5 اولین عضو آن به حساب می آید. گول ظاهر فریبکارانه لاماری را نخورید. در ابتدا باید یادآور شویم که آرین موتور همان شرکتی بوده که نمایندگی میتسوبیشی و دی اس در ایران را داشت و با بی تدبیری توانست اعتبار میتسوبیشی و دی اس را در ایران خراب کند؛ به حدی خدمات پس از فروش و تامین قطعه این شرکت برای مشتریان ضعیف بود که کمتر کسی در ایران به خرید محصولات میتسوبیشی و دی اس حتی فکر می کند و به اعتباری اگر روزی قصد خرید میتسوبیشی و دی اس را از هر مدلی داشتید، بدانید که مشتری اول و آخر آن خودتان هستید!

معرفی خودرو لاماری
معرفی خودرو لاماری

 

حال این شرکت با چنین سابقه سیاهی به سراغ عرضه یک خودروی چینی به نام دانگ فنگ T5 Evo رفته و در حال آماده سازی ذهن مشتریان برای عرضه خودرویی با قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان است. جهت اطلاع شما بیان می کنیم که لاماری آرین موتور یا همان دانگ فنگ T5 Evo در چهار تیپ مختلف عرضه می شود که قیمت پایه آن 16 هزار دلار بوده که در گرانترین مدل قیمت آن به 21 هزار دلار می رسد. اگر بخواهیم به پول ایران محاسبه کنیم قیمت لاماری باید چیزی بین 430 تا 560 میلیون تومان باشد؛ ولی آرین موتور اصرار دارد لاماری را رقیب کراس اوورهای وارداتی کره ای و ژاپنی بداند؛ اما یک خودروی چینی تازه وارد کجا و برندهای پر سابقه ژاپنی و کره ای کجا!

خدمات پس از فروش لاماری آرین موتور

آرین موتور بارها ثابت کرده که در زمینه خدمات پس از فروش حرفی برای گفتن ندارد به دلیل همین خدمات ضعیف و قیمت های غیر منطقی محصولاتش، در مقابل رقبا همواره شکست می خورد. ظاهرا اینبار هم آرین موتور سیاستی مشابه را برای لاماری در پیش گرفته است. اگر خودرویی چینی بخواهد در بازار ایران موفق شود، باید آن را در تیراژ بالا، قیمت معقول و با خدمات پس از فروش مناسب و امکان تامین قطعات یدکی به بازار راهی کرد؛ ولی آرین موتور هیچ یک از این فاکتورهای یاد شده را ندارد و بیشتر نمایندگی های این شرکت نیز به دلیل تحریم ها و توقف فعالیت، کاملا تعطیل شده اند. بدین ترتیب تمام اقدامات آرین موتور در خصوص تبلیغ دانگ فنگ T5 Evo یا همان لاماری صرفا شوآف بوده و بعید است مشتریان گول این سیاهنمایی ها را بخورند.

مشخصات فنی خودرو لاماری آرین موتور

مشخصات فنی خودرو لاماری آرین موتور
مشخصات فنی خودرو لاماری آرین موتور

 

لاماری از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ TGDI بهره می برد که قادر به تولید 197 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور است. شاید این اعداد و ارقام در وهله اول جذاب و دهن پرکن به نظر برسد، ولی دقت کنید که شما با سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم سر و کار دارید که کیفیت پایین بنزین در ایران قاتل آن است. این موضوع هزینه های نگهداری شما را افزایش داده و ممکن است عمر پیشرانه خودرو را نیز کاهش دهد. همچنین این نیرو توسط یک گیربکس دو کلاچه اتوماتیک هفت سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود که نبود سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک یک نقطه ضعف دیگر برای این خودرو محسوب می شود. چراکه می توان با قیمت لاماری یک خودروی کارکرده اروپایی، ژاپنی یا کره ای را خرید که پیشرانه کم استهلاکتر و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک نیز داشته باشد.

طراحی ظاهری لاماری

طراحی ظاهری لاماری
طراحی ظاهری لاماری

 

از حق نگذریم خودروسازهای چینی نشان داده اند که در خصوص طراحی خودروهای تولیدی خود پیشرفت چشمگیری داشته اند. نگاه ما به خودروسازان چینی نباید نگاه یک دهه پیش باشذ. چراکه چینی‌ها با سرعت باورنکردنی طی یک دهه گذشته در زمینه طراحی خودرو پیشرفت کرده‌اند و بیشتر آنها به زبان طراحی خاص برند خود دست یافته اند. گرچه هنوز هم اثراتی از کپی کاری طراحان چینی از برخی برندهای مطرح صنعت خودروسازی جهان دیده می شود.

این موضوع در خصوص دانگ فنگ T5 Evo یا همان لاماری X5 آرین موتور نیز صدق می کند و در اولین برخورد با کراس اووری با طراحی خشن، جذاب، متناسب و زیبا رو به رو می شوید که البته الگوبرداری‌هایی از محصولات آئودی و لامبورگینی اوروس در طراحی بیرونی این خودرو دیده می شود و نمی توان طراحی این خودرو را به پختگی محصولاتی مانند فیدلیتی، دیگنیتی و تیگو7 و تیگو8 پرو دانست.

مضاف بر اینها نباید گول ظاهر خودرو را خورد و همه چیز در استایل ظاهری و طراحی بیرونی خلاصه نمی شود و فاکتورهای متعددی در خرید یک خودرو تعیین کننده هستند که در ادامه به آنها می پردازیم.

در خصوص تست ایمنی و ستاره های ایمنی دانگ فنگ T5 Evo هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؛ ولی دانگ فنگ T5 معمولی که پلتفرم مشترکی با همین لاماری X5 یا مدل Evo دارد از موسسه تست تصادف چین تنها سه ستاره ایمنی کسب کرده که پیش بینی می شود ایمنی لاماری X5 نیز در همین حد باشد. این یعنی لاماری از دید موسسه تست تصادف چین هم خودروی چندان ایمنی نیست.

جهت اطلاع شما بیان می کنیم که موسسه تست تصادف چین استانداردهای به مراتب ساده تری نسبت به موسسه تست تصادف یورو NCAP اروپا دارد و حتی خودروهایی که از این مرکز پنج ستاره ایمنی دریافت می کنند، در موسسه تست تصادف اروپا نهایت می توانند چهار ستاره ایمنی دریافت کنند. این یعنی لاماری آرین موتور از دید استانداردهای تست تصادف اروپا به هیچ وجه خودروی ایمنی نیست. حال شما قضاوت کنید که آیا منطقیست که مبلغی در محدوده یک میلیارد تومان برای خرید چنین خودرویی پرداخت کرد و به سراغ گزینه های کارکرده اروپایی، کره ای و ژاپنی و حتی فرانسوی موجود در بازار ایران نرفت؟

تست ایمنی لاماری / سه ستاره چینی کم ارزش

تست ایمنی لاماری / سه ستاره چینی کم ارزش
تست ایمنی لاماری / سه ستاره چینی کم ارزش

 

در خصوص تست ایمنی و ستاره های ایمنی دانگ فنگ T5 Evo هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست؛ ولی دانگ فنگ T5 معمولی که پلتفرم مشترکی با همین لاماری X5 یا مدل Evo دارد از موسسه تست تصادف چین تنها سه ستاره ایمنی کسب کرده که پیش بینی می شود ایمنی لاماری X5 نیز در همین حد باشد. این یعنی لاماری از دید موسسه تست تصادف چین هم خودروی چندان ایمنی نیست.