سه شنبه, ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱

بورس در نیمه دوم سال 1400 قابل اعتماد می شود؟+ پیش بینی

بورس در نیمه دوم سال 1400 قابل اعتماد می شود؟+ پیش بینی
بازار سرمایه به‌ عنوان بازاری با ساز و کار شفاف و مولد همواره یکی از گزینه‌های مورد توجه و با اهمیت در پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه اقتصادی و کمک به رونق سرمایه‌گذاری بوده که این نقش در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است.

به گزارش تیتربرتر؛ هاشمی نژاد به آزادسازی پرتفوی سهام عدالت و ورود حدود ۵۰ میلیون سهامدار جدید به بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: ورود این سهامداران به بازار سهام در کنار حدود ۱۵ میلیون سهامدار فعال سبب فعالیت بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران و آشنایی آنها برای نخستین بار با فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شد، همچنین در این بازار ثروت آفرینی مستمر را برای خود از طریق سرمایه‌گذاری های میان مدت و بلندمدت ایجاد خواهند کرد.

جذب سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از بازار شفاف بورس

جذب سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از بازار شفاف بورس
جذب سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از بازار شفاف بورس

 

مدیرعامل گروه مالی ساتا افزود: در کنار این سرمایه اجتماعی و پتانسیل بالقوه برای مشارکت در سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی، جهش نرخ ارز و سیاست‌های اعلام‌شده، زمینه ساز نوسانات قابل ‌توجه در اقتصاد کشور بودند که سرعت و تغییرات متوالی در این زمینه منجر به دشواری سرمایه گذاران برای تصمیم‌گیری در این بازار شده است.

وی با بیان اینکه تغییرات مکرر در برخی از سیاست‌گذاری‌ها باعث ایجاد چشم انداز کوتاه مدت در بین سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بازار شده است، گفت: با توجه به وضع موجود و نیز آغاز به کار دولت سیزدهم، پیشنهاد می‌شود تا دولت از تصمیماتی شفاف جهت سیاست‌گذاری در رونق همه بخش‌های اقتصادی برخوردار باشد.

هاشمی نژاد با تاکید بر اینکه عمده اهداف و چشم‌اندازهای تعیین‌شده در این سال‌ها با انگیزه رسیدن به تعادل در دو بازار پول و بازار سرمایه بوده است، ادامه داد: این اتفاق همچنان مستلزم توجه جدی دولت است،  نیاز است تا با تکیه ‌بر توان داخلی در حوزه تحلیل و مشاوره تأمین مالی به‌عنوان حلقه واسط تسهیلات گیرنده و تسهیلات دهنده، مسیر رسیدن به نتیجه هموار شود.

تلاش برای ایجاد افزایش شفافیت در بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در این زمینه یکی از راه‌های نهادینه کردن بازار سرمایه در ذهن سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، افزایش شفافیت در بازار سرمایه و ایجاد بستری امن‌تر برای تصمیم‌گیری آنها است که البته انتشار اطلاعات به‌ صورت دقیق و صحیح بخشی از رسیدن به این هدف است و این امر مستلزم آن است تا همه در یک ‌زمان از آن مطلع شوند.

وی با بیان اینکه بی‌شک تجمیع وجوه و نقدینگی موجود در جامعه و هدایت آن به سمت بازار سرمایه معامله‌ای برد- برد برای سرمایه‌گذاران و شاغلان صنایع است، گفت: این امر به عنوان وظیفه و کارکرد اصلی بازار سرمایه محسوب می‌شود، در کنار آن، هدایت نظام‌مند کسب و کارهای کوچک به سمت بازار سرمایه و تبدیل آن‌ها به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ازجمله توانمندی‌هایی است که در سال‌های اخیر توجه زیادی به آن شد و نیاز است تا این اتفاق با مشوق‌های متعدد با سرعت بیشتری طی شود.

هاشمی نژاد خاطرنشان کرد: مسایل متعددی مانند تلاش برای به ثمر نشستن مذاکرات برجامی، افزایش درآمد نفتی، ثبات نسبی نرخ ارز، کاهش تورم، گشایش اعتبارات بانکی و از همه مهم‌تر نگاه مثبت و امید ایجادشده باعث تثبیت اوضاع اقتصادی ملی شده و چشم‌انداز آینده را برای شکوفایی بازار سرمایه کشور روشن‌تر از گذشته کرده است.

مدیرعامل گروه مالی ساتا با تاکید بر اینکه براساس پیش‌بینی های صورت گرفته به نظر می رسد با فرض ثبات در سیاست‌های فعلی دولت و نرخ‌های جاری در سطح محصولات جهانی شاهد روند آرام صعودی در  کلیت معاملات بازار سرمایه باشیم، اظهار داشت: این بازار بسته به شرایط بازار بدهی می‌تواند در رتبه اول یا دوم تصمیم‌گیری در حوزه سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

روند معاملات بورس در نیمه نخست سال ۱۴۰۰

وی به بررسی روند معاملات بورس در نیمه نخست سال پرداخت و افزود: سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در ۶ ماه نخست سال با بیم و امیدهای مختلفی روبرو بودند.

این کارشناس بازار سرمایه به صنایع پیشرو در نیمه نخست ۱۴۰۰ تاکید کرد و افزود: طی نیمه نخست امسال صنایعی شامل «وسایل ارتباطی»، «محصولات چرمی» و «تأمین آب، برق و گاز» جزو صنایع پیشرو در بازار بوده و صنایع با ضعیف‌ترین بازدهی نیز شامل «محصولات چوبی»، «محصولات کاغذ» و «قندوشکر» بودند.

مطالب مرتبط:

جذب سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از بازار شفاف بورس

جذب سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از بازار شفاف بورس
جذب سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه اقتصادی با بهره‌گیری از بازار شفاف بورس

 

وی وضعیت بازدهی بازارهای موازی در نیمه نخست را بررسی کرد و افزود: اقتصاد ایران در شش ماهه نخست سال شاهد تحولات در عرصه های سیاست گذاری اقتصادی و رشد برخی متغیرهای پولی نظیر نرخ بهره بین بانکی، نقدینگی و در نهایت حجم پول بود که برآیند این متغیرها نیز سبب ایجاد انتظارات تورمی و رشد در برخی بخش های واقعی اقتصاد شده است.

 هاشمی نژاد تاکید کرد: همچنین در این بین بررسی وضعیت بازدهی در بخش های کالایی و مالی اقتصاد بیانگر غلبه رشد منفی در اغلب بازارهاست؛ به طوری که در بخش های غیرتولیدی شاهد رشد و در بخش های مولد، شاهد افت هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: عملکرد بازارها طی این مدت نشان دهنده آن است که قیمت نفت اوپک در نیمه نخست امسال با رشد ۴.۶ درصدی بیشترین و رمز ارز بیت کویین با افت ۱۱.۷ درصدی کمترین بازدهی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده اند.

بورس با کدام رئیس قابل اعتماد می‌شود؟

انتخاب رئیس جدید سازمان بورس در شرایط فعلی که بازار سرمایه بیش از ۵۰ میلیون نفر ذی‌نفع دارد و اعتماد مردم نیز کاملا ترمیم نشده، حساس برانگیز شده است.

در بین بازارهای مدرن و سنتی که امروز برای سرمایه‌گذاری تبلیغ می‌شود از ارزهای دیجیتال گرفته تا بازار ارز، طلا و مسکن، بورس می‌تواند بهترین و امن‌ترین مکان برای هدایت نقدینگی سرگردان مردم، به سمت تولید باشد. نقش رئیس سازمان بورس در ایجاد این اطمینان خاطر تا چه میزان پررنگ است؟

محمدرضا صادقی مقدم کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس به چه صورت است پاسخ داد: وزیر اقتصاد پیشنهاد‌هایی را به شورای عالی بورس می‌دهد و بعد از معرفی شخص یا اشخاص مورد نظر، شورای عالی بورس در جلساتی که تشکیل می‌دهد درباره صلاحیت این افراد تصمیم‌گیری می‌کند.

رئیس سازمان بورس باید با ساختار بازار سرمایه ایران آشنا باشد 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که شورای عالی بورس با چه معیار‌هایی رئیس سازمان را انتخاب می‌کند؟ تشریح کرد: مهم‌ترین معیار برای انتخاب رئیس سازمان بورس این است که، فرد مورد نظر تا چه اندازه با ساختار بازار سرمایه ایران آشنایی دارد و میزان تجربه و رزومه کاری او دارای در چه سطحی است.

صادقی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است شورای عالی بورس به طور سلیقه‌ای فردی را برای ریاست سازمان بورس انتخاب کند؟ تصریح کرد: در شورا افراد با سلیقه‌های مختلف در حال انتخاب هستند و این شورا ترکیبی از افراد و نهاد‌های مختلف است. در این شورا نهادهای دولتی، بخش خصوصی، معتمدین حوزه اقتصادی و قوه قضائیه حضور دارند. پس می‌توانیم بگوییم با وجود این شرایط، سلیقه نقشی در انتخاب افراد ایفا نمی‌کند و فرد اصلح با رای اکثریت اعضای شورای عالی بورس انتخاب می‌شود.

رئیس سازمان بورس نباید منصب دولتی داشته باشد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فردی که به عنوان رئیس سازمان بورس انتخاب می‌شود، نباید همزمان شاغل در یک منصب دولتی باشد. به عنوان مثال شاپور محمدی رئیس اسبق سازمان بورس قبل از اینکه رئیس سازمان شود، معاون وزیر اقتصاد بود، اما برای رسیدن به ریاست، تشریفات قانونی را رعایت کرد. به این صورت که از مقام دولتی خود استعفا داد.

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که وزیر اقتصاد برای پیشنهاد رئیس سازمان چه ویژگی‌هایی را مدنظر قرار می‌دهد؟ پاسخ داد: افراد پیشنهادی وزیر اقتصاد باید به بحث کشف قیمت درست و تامین منافع تولید کنندگان توجه داشته باشند و منافع بیش از ۵۰ میلیون سهامدار خرد را مد نظر قرار دهند.

وی افزود: رئیس سازمان بورس باید دانش‌آموخته حوزه مالی باشد. انتخاب افرادی از حوزه بازار پول برای بازار سرمایه مشکل اساسی ایجاد می‌کند.

رئیس جدید سازمان بورس باید تحول‌گرا باشد

این کارشناس بازار سرمایه به این پرسش که آیا رئیس فعلی سازمان بورس گزینه خوبی برای ادامه ریاست است؟ پاسخ داد: آقای دهنوی در اوایل کار خود عملکرد خوبی نداشت و تصمیماتی گرفت که باعث  ضررهای متعددی به مردم و فعالین بازار شد. این تصمیمات می‌تواند منشا‌های مختلفی داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: اما واکنش‌ و مواردی که در این اواخر از سمت رئیس سازمان بورس ارائه داده شده، تا حدودی خوب و قابل قبول به نظر می‌رسد. به هر حال ثبات مدیریتی در بازار سرمایه مهم است اما فردی که به عنوان رئیس سازمان انتخاب می‌شود، باید مدیریتی تحول گرا داشته باشد، چون بورس بازاری درحال رشد و دارای نفوذ بین مردم است.

فرآیند انتخاب رئیس فعلی، بی‌ایراد نبوده است!

حقانی ‌نسب در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخاب رئیس سازمان بورس تخلفی صورت گرفته است؟ گفت: اول باید آقای دهنوی به عنوان عضو هیئت مدیره سازمان بورس معرفی می‌شد و بعد از آن به عنوان رئیس سازمان برگزیده می‌شد. اما طی این فرآیند اداری، مطابق قوانین انجام نشده است. ولی وزیر سابق اقتصاد اعلام کرده که همه چیز را طبق قانون انجام داده و شاید به دلیل محدودیت‌های زمانی این اتفاق رخ داده است. به هر حال این تغییر بی نقص نبوده است.

حقانی نسب تصریح کرد: اگر کسی از بدنه دولت بخواهد رئیس سازمان یا ارگان غیردولتی شود، باید از مقام دولتی خود انصراف دهد. رعایت این قانون الزامی است، اما اطلاعاتی راجع به این که فرد هنوز کارمند دولتی است یا خیر منتشر نمی‌شود.

وی به این پرسش که رئیس سازمان بورس هر چند سال یک بار تغییر می‌کند؟ پاسخ داد: رئیس سازمان می‌تواند ۵ سال به عنوان عضو هیئت مدیره و رئیس ادامه کار دهد. البته فردی که به عنوان رئیس انتخاب می‌شود در صورت موافقت شورای عالی بورس می‌تواند ۵ سال دیگر نیز ریاست کند.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد می‌تواند گزینه‌های ریاست بر سازمان بورس را از هیئت مدیره فعلی سازمان یا از افراد جدید پیشنهاد دهد.

در پایان با جمع بندی نظرات کارشناسان باید عنوان کنیم که در شرایط امروز بازار سرمایه با بیش از ۵۰ میلیون نفر ذی‌نفع و نیاز به حل مشکلات موجود در تامین مالی دولت و تولیدکنندگان از این بازار، بیش از پیش نیاز به یک رئیس و مدیر تحول‌گرا برای پیشبرد سریع‌تر و بهتر برنامه‌ها احساس می‌شود. مدیری که بتواند همزمان منافع تمام افراد و فعالین بازار را با هم ببیند و گروهی را فدای گروه دیگر نکند. مانند اتفاقی که در سال ۹۹ افتاد و به عقیده کارشناسان بسیاری از سهامداران خرد فدای تامین مالی دولت قبل از بورس شدند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی