یکشنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶

ادعای عجیب مایک پنس معاون ترامپ بر علیه ایران+ زمان پایان تحریم ها

ادعای عجیب مایک پنس معاون ترامپ بر علیه ایران+ زمان پایان تحریم ها
وزارت خزانه داری آمریکا در واکنش به گزارش همکاری نفتی تهران و کاراکاس اعلام کرد که آمریکا به اعمال تحریم‌ علیه ایران و ونزوئلا ادامه می‌دهد.

به گزارش تیتربرتر؛ خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد: هرگونه رابطه مالی با شرکت ملی نفت ایران از سوی شخصیت‌های غیر آمریکایی، شامل تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهد شد. واشنگتن همچنین اختیار خود برای اعمال تحریم علیه هر کسی که بخواهد در بخش اقتصاد ونزوئلا فعالیت کند را حفظ می‌کند.  

یک سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: ما به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا ادامه می‌دهیم. وزارت خزانه داری اراده خود را نشان داده است و نهادهایی که از اقدامات ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا حمایت می‌کنند را در لیست سیاه قرار داده است.  

ادعاهای مایک پنس: ایران را منزوی کردیم

ادعاهای مایک پنس: ایران را منزوی کردیم
ادعاهای مایک پنس: ایران را منزوی کردیم

 

معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ادعای منزوی کردن ایران بیش از هر زمان دیگری در دولت خود، مدعی شد که دولت کنونی واشنگتن در حال به عقب رفتن در این مسیر و بازگشت به سیاست‌های ناکارآمد است.

علی‌رغم اذعان قریب به اتفاق سران کشورهای مختلف مبنی بر شکست خوردن سیاست موسوم به «فشار حداکثری» در دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اما ادعاهای مقامات سابق آن دولت همچنان ادامه دارد.

«مایک پنس» معاون ترامپ در زمان حضورش در کاخ سفید، بامداد یکشنبه مدعی شد دولت پیشین آمریکا توانسته بود ایران را بیشتر از هر زمانی منزوی کند.

به نوشته وبگاه «هیل»، پنس طی مصاحبه‌ای ویدئویی درباره اقدامات دولت ترامپ ادعا کرد: «رئیس‌جمهور ترامپ و دولت ما به شیوه‌های مختلفی پویایی‌ها در جهان ... را تغییر داد و اولین آن ایستادن در کنار اسرائیل و استقبال از متحدان عربی ما برای پیوستن به منزوی کردن ایران بود».

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود با انتقاد از دولت کنونی آمریکا به ریاست «جو بایدن» افزود: «ما ایران را بیش از گذشته منزوی کردیم. ولی اکنون این دولت در حال بازگشت به عقب و به سیاست‌هایی است که زمانی که ما در ۲۰۱۷ روی کار آمدیم، بی‌فایده بودند».

این در حالی است که «فرید زکریا» تحلیلگر برجسته آمریکایی و مجری شبکه «سی‌ان‌ان» هشدار داد، سیاست خارجی بایدن و دولت او از ایران تا کوبا، تکرار سیاست خارجی دونالد ترامپ بوده است.

زکریا در این‌باره می‌گوید: «بایدن از زمان روی کار آمدنش، به توافق (برجام) بازنگشته و حتی برخی از تحریم‌ها را تمدید کرده است. مقامات بایدن که مدت‌ها با تلاش برای مذاکره مجدد درباره توافق مخالف بودند، اکنون می‌خواهند آن را "طولانی و تقویت" کنند. تاکنون، این استراتژی ترامپ و بایدن (در قبال ایران) جواب نداده است. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۳۰۰۰ کیلوگرم در ماه می رسید».

مطالب مرتبط:

رئیسی تحریم های آمریکا را لغو می کند؟

رئیسی تحریم های آمریکا را لغو می کند؟
رئیسی تحریم های آمریکا را لغو می کند؟

 

جواد منصوری، سفیر اسبق ایران در چین نوشت: سازمان همکاری‌های شانگهای که حدود دو دهه پیش، فعالیت خود را آغاز کرد، در واقع یکی از پیامدهای فروپاشی شوروی بود که آمریکایی‌ها در نظر داشتند، از این فرصت برای تبدیل شدن به «تک‌ابرقدرت» و همچنین انزوای دیگر کشورهای قدرتمند جهان استفاده کنند. به عبارت دیگر، بعد از فروپاشی شوروی، صحبت از این بود که در دنیا به‌تدریج چندقطبی به وجود می‌آید که آمریکایی‌‌‌ها به‌شدت مخالف این وضعیت بودند.

بنابراین روسیه و چین با ابتکار سیاسی-امنیتی و بین‌المللی سازمان جدیدی تحت عنوان سازمان همکاری‌های شانگهای را تاسیس کردند. علاوه بر روسیه و چین، به‌تدریج تعدادی از کشورهای آسیای میانه، هند، پاکستان و سایر کشورها نیز به عضویت این سازمان درآمدند.

علاوه بر اینکه این سازمان جنبه امنیتی دارد، به‌تدریج جنبه سیاسی و اقتصادی هم پیدا کرد. در سال ۱۳۸۶، زمانی که اینجانب سفیر ایران در چین بودم، برای نخستین بار یادداشت درخواست عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را به دبیرکل سازمان در پکن تقدیم و توضیحات لازم را در خصوص آمادگی ایران برای عضویت بیان کردم. در همان زمان، قرار شد پیگیری‌‌‌های لازم طی مراحلی برای عضویت ایران در این سازمان انجام شود.

اما اقدمات برای عضویت ایران در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای، با فضاسازی‌‌‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران بابت قضیه هسته‌‌‌ای و همچنین صدور قطعنامه‌های پی در پی علیه کشورمان همراه شد. در نتیجه، اعضای سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای در این فضا تصمیم گرفتند که از عضویت رسمی ایران در این سازمان صرف نظر کنند و ایران، به عنوان عضو ناظر در کمیسیون‌‌‌های مختلف سازمان حضور داشته باشد تا فضای بین‌المللی علیه ایران تغییر کند.

طی چهار تا پنج سال گذشته، تحولات پر فراز و نشیبی را در خصوص سطح روابط بین‌المللی ایران شاهد بودیم. امروز شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین شرایط ایران و آمریکا نسبت به ۱۴سال پیش تفاوت زیادی دارد، به‌گونه‌‌‌ای که امروز آمریکا مجبور است ادعای تک‌ابرقدرتی را کنار بگذارد.

از سوی دیگر، سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای، به‌عنوان یک سازمان صاحب نقش و موقعیت در بخش‌‌‌های سیاسی و اقتصادی در صحنه جهانی شناخته شده است. ایران نیز به عنوان یک دولت تاثیرگذار در خاورمیانه و حتی فراتر از خاورمیانه مطرح است. بنابراین شرایط منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی برای سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای تغییر یافت و این سازمان برای عضویت رسمی ایران اعلام آمادگی کرد. البته تغییر دولت ایران هم در این زمینه بی‌‌‌تاثیر نبود، به‌طوری که پیگیری‌‌‌های دولت جدید در نهایت نتیجه داد و ایران رسما به عضویت سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای درآمد.

این نکته را نباید فراموش کرد که عضویت ایران را نمی‌توان به دولت فعلی یا دولت قبل نسبت داد، بلکه تحولات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی ایران، روابط چین و ایران و روابط ایران با سایر کشورها زمینه‌‌‌ساز شد تا سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای، عضویت دائم ایران را بپذیرد. مضاف بر اینکه باید دقت کرد، تصمیم‌گیری در دستگاه‌های دولت‌های مختلف دنیا دقیقا بر اساس منافع و مصالح کلی دولت‌‌‌هاست و به افراد ارتباطی ندارد. بنابراین اگر فرد یا افرادی عضویت ایران را به دولت خاصی ربط دهند یا حتی نقش دولت‌‌‌ها را نادیده بگیرند، هر دو گروه دچار خطا شده‌اند.

ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که یکی از عواملی که تاثیر زیادی بر عضویت ایران در این سازمان داشت، قضایای افغانستان بود. چین، روسیه و سایر اعضای سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای احساس کردند که حضور ایران در این سازمان می‌تواند در حل و فصل مساله و آرام شدن وضعیت در منطقه کمک کند.

اما آینده؛ با عضویت ایران در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای، طبیعتا وضعیت سیاسی، بین‌المللی و حتی اقتصادی ایران ارتقا پیدا می‌کند؛ زیرا ایران جزئی از یک مجموعه‌‌‌ است که علاوه بر گسترش جغرافیایی و دارا بودن بازار بزرگ اقتصادی، دارای دو عضو دائم در شورای امنیت سازمان ملل است. به این ترتیب، این عضویت به ارتقای موقعیت و تقویت مواضع ایران بسیار کمک می‌کند.

نکته دیگری که طبعا حائز اهمیت است، این است که سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای با عضویت رسمی ایران، در خصوص حل و فصل بخشی از مسائل غرب آسیا، قطعا فعال‌‌‌تر و هماهنگ‌‌‌تر خواهد شد. در خصوص قضیه افغانستان نیز سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای می‌‌‌داند که باید به‌گونه‌‌‌ای مدیریت و هدایت شود تا با همکاری همسایگان این کشور تحولات رخ‌داده جای نگرانی نداشته باشد.

از دیگر ویژگی‌‌‌های عضویت ایران در این سازمان، کاهش اثر تحریم‌‌‌ها خواهد بود؛ چرا که اعضای شانگهای تمایل بیشتری به یک عضو دائم سازمان دارند و در پذیرش تحریم‌‌‌های تحمیلی آمریکا قطعا مانند گذشته عمل نخواهند کرد که این موضوع برای ایران فرصت مغتنمی است. به علاوه اینکه سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای به لحاظ تکنولوژی، انرژی، سرمایه و بازار فرصت بسیار خوبی را فراهم می‌کند.

از همه این موارد مهم‌تر این است که با توجه به شرایط موجود جهانی، ایران در سازمان‌های بین‌المللی دیگر هم از موقعیت بهتری برخوردار خواهد شد؛ چرا که مورد حمایت کشورهای عضو سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای در سایر مجامع و سازمان‌ها قرار خواهد گرفت و این طبعا در ارتقای جایگاه و تقویت مواضع ایران بی‌تاثیر نخواهد بود. در عین حال، نباید همکاری‌‌‌های امنیتی را در پی این عضویت نادیده گرفت. همکاری‌‌‌های امنیتی ایران و شانگهای حائز اهمیت است، این سازمان در حوزه تقویت مسائل امنیتی اقدامات زیادی انجام داده که به نظر می‌رسد از این منظر نیز برای ایران اهمیت ویژه‌‌‌ای دارد.

کمیته امنیتی سازمان تقریبا از کمیته‌‌‌هایی است که به طور دائم فعال است و در طول ۲۰ سال گذشته نیز توانسته اقدامات بزرگی برای جلوگیری از خسارات جریان‌‌‌های مداخله‌‌‌گر خارجی در داخل کشورهای عضو انجام دهد. به همین دلیل امروز مشاهده می‌کنیم که در آسیای میانه، چین و روسیه به طور نسبی به‌رغم تلاش غربی‌‌‌ها در ۲۰‌سال گذشته امنیت خوبی برقرار بوده است و از این به بعد نیز قطعا بر این موضوع تاکید خواهند کرد؛ چرا که پیشرفت سیاسی و اقتصاد سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای مستلزم قدرت امنیتی و دفاعی است. ضمن اینکه در چین دوره‌‌‌های ویژه‌ای برای اعضای شانگهای وجود دارد که به تقویت همکاری‌‌‌های امنیتی و دفاعی اعضا می‌‌‌پردازد.

نماینده مجلس:مذاکرات هسته ای باید برای توقف تحریم ها باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:در دولت سیزدهم باید به جای لغو تحریم ها بر خنثی سازی تحریم ها تکیه شود.

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره درخواست های طرف غربی برای بازگشت ایران به مذاکرات هسته ای، گفت: ایران هیچ گاه مخالف مذاکره نبوده و نخواهد بود.

وی با بیان اینکه همواره به دنبال مذاکره ای بوده ایم که منافع ملی را تامین و از خطوط قرمز تعیین شده نیز عبور نشود، ادامه داد: در دولت گذشته به ویژه در مذاکرات وین متاسفانه تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز تعیین شده در برخی موارد عبور کرده بود.

نماینده دشتستان در مجلس با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز ایران در مذاکرات لغو و نه توقف تحریم ها است، اضافه کرد: در دولت گذشته تجربه تلخ مذاکرات بین سال های 92 تا 94 را داشتیم که امیدواریم در دولت جدید این اتفاقات تکرار نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه در دولت سیزدهم باید به جای لغو تحریم ها بر خنثی سازی تحریم ها تکیه شود، اظهار داشت: هر مذاکره ای که با طرف های غربی انجام می شود باید بر اساس لغو تحریم ها باشد.

رضایی با بیان اینکه طرف های غربی باید عزم جدی برای مذاکرات آتی داشته باشند، عنوان کرد: ایران در چند سال گذشته تعهدات برجامی خود را انجام داده و این طرف های غربی بوده اند که بد عهدی کرده اند و باید خسارت های که به مردم ایران وارد کرده اند را جبران کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی