یکشنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ۰۸:۱۷
با دستور رئیسی اجرایی شد:

رتبه بندی فرهنگیان روی میز قالیباف

با دستور رئیسی اجرایی شد:
رتبه‌بندی معلمان، ۱۱ مهر به بعد خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

به گزارش تیتربرتر؛ اخیرا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی خواستار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شده‌اند. این طرح که به امضا‌ی ۲۰۹ نماینده مجلس رسیده است تقدیم هیات رئیسه پارلمان شده تا روند قانونی خود را طی کند.

این طرح ابتدا باید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی و پس از آن به صحن علنی ارجاع تا به رای نمایندگان گذاشته شود.

درخبری دیگر از خانه ملت، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ به دنبال وظیفه ذاتی خود شکایت‌ها از دستگاه‌ها را بررسی کردند و تعدادی از پرونده‌ها برای بررسی قضایی به قوه قضائیه ارسال شد. به گزارش خانه ملت، از خرداد تا شهریور بالغ بر ۵۴۲ فقره شکایت به کمیسیون ارسال شده است و هزار و ۶۸ فقره جوابیه واصل شده است.

در این سه ماه با پیگیری‌های کمیسیون، دستگاه‌های مربوطه به ۲۱۵ مورد شکایت پاسخ داده‌اند. اعضای کمیسیون برای بررسی شکایت‌ها ۶۵ مورد دعوت‌نامه کتبی برای شاکی و متشاکی ارسال کرده‌اند.

بر اساس اعلام کمیسیون اصل نود، هزار و ۲۹ فقره مکاتبه برای شکایت‌هایی که در صلاحیت کمیسیون بوده انجام گرفته است. با اتمام بررسی برخی پرونده‌ها، گزارش نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ در صحن علنی قرائت شد.

در سه ماه گذشته گزارش بررسی نحوه اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک، گزارش خسارت میلیاردی وزیر نفت به بیت‌المال در نحوه واگذاری فراقانونی سهام و به تاخیر انداختن بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با اقدامات سیاسی-رسانه‌ای و ارائه گزارش‌های خلاف واقع به دستگاه‌های نظارتی و گزارش وضعیت خط لوله گوره-جاسک در صحن علنی مطرح شد.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در هفته آینده تنها دو روز جلسه علنی خواهد داشت. وی افزود: با توجه به اینکه روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده با رحلت پیامبر اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) مصادف خواهد بود، جلسات علنی مجلس در روز‌های یکشنبه و دوشنبه یازدهم و دوازدهم مهرماه برگزار خواهد شد.

زمان اجرایی شدن لایحه رتبه بندی فرهنگیان

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی از زمان نهایی اجرای لایحه رتبه بندی گفت.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی فرهنگیان در خصوص مطالبات آنها گفت: لایحه رتبه بندی معلمان ماه‌های آینده در مجلس اجرایی می‌شود.

حسین حق‌وردی در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور نورالله طاهری فرمانداری شهریار، سرهنگ یارالهی فرمانده سپاه ناحیه شهرستان شهریار، مجید پارسا رئیس آموزش و پرورش شهریار و جمعی از مسئولان برگزار شد اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که انجام شد لایحه رتبه بندی بارگذاری شده است و۱۰ روز فرصت هست که نمایندگان مجلس در ارتباط با این مصوبه نظراتشان و پیشنهادات را ثبت کنند بعد انشاالله در نوبت رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: موضوع رتبه بندی معلمان را به جد پیگیری می‌کنیم که تا این مطالبه اصلی که ۱۰ سال است محور مطالبه فرهنگیان است پس از آن برای تصویب و اجرا به دولت فرستاده شود.

عضو فراکسیون فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی از پیگیری مطالبات فرهنگیان نیز خبر داد و گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس و به خصوص در فراکسیون فرهنگیان و در کمیسیون آموزش به عنوان بخشی از جامعه فرهنگی دغدغه‌های ارزشمند ای که فرهنگیان دارند پیگیری خواهیم کرد و هیچیک از وعده‌هایی که با فرهنگیان داشته‌ایم فراموش نخواهیم کرد و الان هم این وعده را می‌دهم که به جد تا تحقق همه مطالبات جامعه فرهنگیان انشاالله تلاش خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: موضوع مصوبه پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی اجرایی خواهد شد و دستور آن انجام گرفته است ما در کمیسیون دو هفته قبل جلسه‌ای با حضور مسئولین محترم وزارتخانه‌های آموزش و پرورش آموزش عالی و بهداشت و درمان داشته‌ایم و نحوه بازگشایی مدارس بررسی شد و چیزی که برای ما اولویت دارد حفظ سلامتی فرهنگیان و دانش آموزان عزیز و خانواده‌های آنها است و قرار شده است.

حق وردی بیان داشت: بعد از واکسیناسیون دانش آموزان، آموزش شروع شود و من لازم است از همکاران ارجمند خودم در این مدتی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و باعث زحمت مضاعف فرهنگیان شد و در این مدت زحمات فرهنگیان ۲ برابر شد تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی گفت: البته اموزش مجازی به عنوان یک روش نوین و تکمیلی در کنار آموزش حضوری خواهد بود و چون فرآیند تعلیم و تربیت یک عمل دوطرفه حضوری است و قطع به یقین به طرف آموزش حضوری خواهیم رفت البته با نگاه به رفع دغدغه‌های فرهنگیان و دانش آموزان و خانواده‌های آنها در بحث سلامتی و ایمنی در مقابل بیماری کرونا.

مطالب مرتبط:

تصمیم مجلس برای رتبه بندی فرهنگیان

تصمیم مجلس برای رتبه بندی فرهنگیان
تصمیم مجلس برای رتبه بندی فرهنگیان

 

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت:  رتبه‌بندی از 11 مهر به بعد خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و هدف رقم و افزایش نیست بلکه به دنبال جایگاه و منزلت معلمان است که آسیب دیده، امیدوارم خروجی رتبه‌بندی، آرامش را برای معلمان رقم بزند.

آغاز آموزش حضوری در 30 درصد مدارس کشور

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه 99.5 درصد معلمان دوز اول و 85 درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان 12 تا 18 سال هم انجام می‌شود؛ ارتقای کیفیت در کنار تضمین سلامت برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید مدنظر است و امروز 30 درصد مدارس آموزش حضوری را آغاز کردند و مابقی هم به صورت تدریجی و در هفته‌ها و ماه‌های آینده به وضعیت عادی باز خواهند گشت.

بررسی رتبه‌بندی معلمان خارج از نوبت در مجلس

همچنین علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این مراسم با اشاره به اینکه امیدوارم با شروع واکسیناسیون عمومی در کشور، آموزش و پرورش بار دیگر به چرخ اصلی خود برگردد، گفت: مجلس تمام قد در خدمت دستگاه تعلیم و تربیت است و لایحه رتبه‌بندی معلمان، 11 مهر به بعد خارج از نوبت بررسی و با قید فوریت در مجلس تصویب خواهدشد.

پیش از این علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به اینکه در خصوص ماده 7 لایحه رتبه بندی که چالش‌های بسیاری را به دنبال داشت، گفته بود: «با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی در خصوص کمبود اعتبارات و ایرادات شکلی و قانونی اختلاف نظراتی داشتیم، نهایتا این چالش‌ها حل شد و همان پیشنهاد اولیه بنده که معادل حداقل 80 درصد حقوق هیأت علمی بر اساس رتبه به معلمان بود، نهایی شد.

بنابراین در صورت تصویب نهایی این لایحه در صحن علنی مجلس از تاریخ 31 شهریوماه 1400 یعنی زمان اجرای این قانون، نباید دریافتی معلم کمتر از 80 درصد حقوق و فوق العاده‌های یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی با توجه به اینکه اکثریت معلمان ما لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد.

 بر اساس تصمیم کمیسیون، همچنین مقرر شد که به ازای ارتقا رتبه به ترتیب 25، 20، 15، 10درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌ العاده‌های مستمر معلمان افزوده شود. یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد 25 درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد 20 درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد. بار مالی این لایحه نیز برای اینکه مشمول اصل 75 قانون اساسی نشود با معاونت قوانین مجلس بررسی شده و مشکلی از این جهت وجود ندارد.»

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز افزود: با شروع کرونا فرایندهای آموزشی و تربیتی دچار چالش شد اما با همت فرهنگیان توانستیم کار آموزش را تداوم بخشیم و اجازه ندادیم جریان یادگیری متوقف شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی جدید با شعار "تضمین سلامت، استمرار آموزش و ارتقای کیفیت" برگزار می‌شود و خود را متعهد می‌دانیم در جهت تربیت نسلی آگاه، متدین و متعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی تلاش کنیم و هیچ سرمایه‌ای بالاتر از کودکان و نوجوانان برای تحقق آرمان‌های انقلاب و آینده کشور در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با رویکرد توسعه عدالت آموزشی و توجه به همه دانش‌آموزان، مشارکت دادن خانواده‌ها به عنوان شرکای اصلی تعلیم و تربیت، آسیب‌های یادگیری و تربیت در دو سال تحصیلی گذشته را تا حد امکان جبران و زمینه‌های نصیب آموزشی برابر را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم.

کاظمی خطاب به رئیس جمهور گفت: از شما به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش بالاترین حمایت از آموزش و پرورش را انتظار داریم و از توجه شما به مقوله تعلیم و تربیت بسیار سپاسگزارم، با حضور در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و شنیدن دیدگاه‌ها و درخواست صاحب نظران و معلمان منتخب، تلاش برای ارتقای بسترهای مجازی در خدمت آموزش و پرورش و رایگان شدن استفاده از شاد در شورای عالی فضای مجازی، حمایت قاطع از برنامه‌های آموزش و پرورش برای بازگشایی تدریجی مدارس و رفع دغدغه‌های مشهد معیشتی فرهنگیان نشان داد با وجود دغدغه‌های فراوان برای آموزش و پرورش اولویت قائل هستید. 

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی