جمعه, ۰۲ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۹

پیش بینی قیمت نفت در زمستان سال 1400

پیش بینی قیمت نفت در زمستان سال 1400
مدیرعامل ویتول عقیده دارد کمبود گاز و افزایش قیمت آن، تقاضا برای نفت را افزایش داده و قیمت آن را تا بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه بالا می‌برد. 

به گزارش تیتربرتر؛ به نقل از بلومبرگ، گروه ویتول بزرگترین شرکت بازرگانی نفت دنیا، انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت خام نیم میلیون بشکه دیگر در زمستان افزایش یابد.

پیش بینی افزایش قیمت نفت به ۸۰ دلار در زمستان امسال 

پیش بینی افزایش قیمت نفت در 1400
پیش بینی افزایش قیمت نفت در 1400

راسل هاردی، مدیرعامل ویتول در مصاحبه‌ای گفت قیمت نفت احتمالاً تا بیش از 80 دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت چون قیمت بالای گاز تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، تولیدکنندگان اوپک پلاس مجبور می‌شوند بیش از پیش تولید خود را افزایش دهند.

وی همچنین ادامه داد:«بالا رفتن قیمت گاز باعث می‌شود نیم میلیون بشکه دیگر به تقاضا برای نفت اضافه شود و این اتفاق در زمستان خواهد افتاد».

این دیدگاه هاردی مشابه پیش‌بینی شرکت گلدمن ساچز برای افزایش قیمت نفت در صورت یک زمستان سرد تر از حد معمول است. تاجران نفت در حال بررسی تاثیر کمبود گاز طبیعی بر ترکیب مصرف انرژی در زمستان پیش رو هستند.

ذخایر گاز اروپا در ماه اکتبر 78 درصد سطح طبیعی خواهد بود که حاکی از کمبود گاز در فصل زمستان یعنی زمان افزایش تقاضاست.

هاردی گفت پایین آمدن ذخایر گاز همزمان با افزایش تقاضای جهانی بوده است. کشورهایی مانند پاکستان، بنگلادش، هند و چین به دنبال سوخت های پاک تر مثل گاز برای خطوط لوله و سیستم های برق خود هستند.

مدیرعامل ویتول عقیده دارد این شرایط به معنای بالا ماندن قیمت گاز و مجبور شدن خریداران به تهیه سوخت های جایگزین برای بخش برق و مصارف صنعتی است. برای مثال، گاز 1200 دلار در هر تن معامله می‌شود و در حالی که قیمت ال پی جی تنها 750 دلار در هر تن است.

 در حالیکه تقاضای جهانی برای نفت به خاطر مصرف کمتر سوخت هواپیما هنوز 4 میلیون بشکه در روز پایین تر از سطح 2019 است، ولی به زودی افزایش خواهد یافت و تقاضا تا اواسط سال آینده میلادی به سطح 2019 باز می گردد و در 2030 به اوج خود می‌رسد.

صعود نفت به ۱۰۰ دلار تا پایان سال آینده

صعود نفت به ۱۰۰ دلار تا پایان سال آینده
صعود نفت به ۱۰۰ دلار تا پایان سال آینده

سعد رحیم، اقتصاددان ارشد ترافیگورا در کنفرانس مجازی مجمع نفت آسیا اقیانوسیه آرگوس گفت: نه تنها قیمت بلکه الگوهای قیمتی که می بینیم به ما می گویند بازار تشنه نفت است. تقاضا برای نفت در جهان به حد کافی از پاندمی ویروس کرونا و واریانتهای آن در سال جاری بهبود یافته و بازار نفت در وضعیت بسیار مطلوبتری قرار دارد.

وی گفت: اگر شرایط مناسب باشد، ما احتمالا تا پایان سال آینده می توانیم شاهد نفت ۱۰۰ دلاری باشیم.

در اواسط امسال پیش از این که واریانت دلتا در آمریکا و اقتصادهای آسیا و اروپا شیوع پیدا کند، بزرگترین شرکت های بازرگانی کالای جهان از جمله ترافیگورا پیش بینی کرده بودند که صعود نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه را بعید نمی دانند.

مدیران ارشد شرکتهای بازرگانی کالا در نشست کالاهای جهانی فایننشیال تایمز در ژوئن اظهار کرده بودند اگرچه نفت ممکن است به سمت یک ابرچرخه جدید حرکت نکند اما به دلیل بهبود قوی تقاضا و محدودیت عرضه، قیمتها همچنان فضا برای افزایش از سطح فعلی دارند.

جرمی وایر، مدیرعامل ترافیگورا آن زمان گفته بود احتمال ۱۰۰ دلاری شدن نفت وجود دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اقتصاددان ارشد ترافیگورا اکنون می کند اگر شرایط مهیا باشد، نفت ۱۰۰ دلاری یک احتمال محسوس است. شرایط بازار به احیای تقاضا اشاره دارند. حجم ذخایر شناور در سطح جهانی عادی شده و ذخایر آمریکا پایین میانگین پنج ساله هستند.

رکورد قیمت نفت در 2 مهر 1400

رکورد قیمت نفت در 2 مهر 1400
رکورد قیمت نفت در 2 مهر 1400

بهای معاملات نفت برنت با ۱۲ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه با یک دلار و ۸۳ سنت افزایش، در ۷۶ دلار و ۱۹ سنت بسته شده بود که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۸ به این طرف بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با شش سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا شب گذشته با ۲.۵ درصد افزایش بسته شده بود.

شرکت های نفت در آمریکا برای احیای کامل تحویل نفت به کرانه شرقی پس از طوفان هایی که به تاسیسات در گلف کاست آسیب زد، به سختی تلاش می کنند.

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی نوشتند: روند طولانی احیا از اختلالات به وجود آمده پس از طوفان آیدا و تقاضای قوی، باعث کاهش ذخایر نفت می شود. کاهش ذخایر نفت آمریکا شتاب پیدا کرده است.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، نرخ استفاده از ظرفیت در پالایشگاههای کرانه شرقی آمریکا به ۹۳ درصد افزایش یافته که بالاترین نرخ از ماه مه سال ۲۰۱۹ و گواه قوی شدن تقاضا برای سوخت است. همچنین آمار این سازمان نشان داد ذخایر نفت پس از صدمات ناشی از دو طوفان، به پایینترین حد در سه سال گذشته نزول کرده است. ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به میزان ۳.۵ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۱۴ میلیون بشکه رسید که پایینترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۸ بود.

قیمتها روز جمعه پس از نخستین فروش عمومی ذخایر استراتژیک چین برای مدت کوتاهی کاهش پیدا کردند. شرکت های دولتی پتروچاینا و شرکت شیمیایی هنگلی پتروکمیکال چهار محموله به میزان مجموعا ۴.۴۳ میلیون بشکه خریداری کردند.

تحلیلگران وود مک در ست پیش از این فروش اظهار کردند: این اقدام به دلیلی میزان اندک فروش نسبت به مصرف و واردات چین، تاثیر اندکی در بازار خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش رویترز، بعضی از اعضای اوپک پلاس در پی سرمایه گذاری اندک یا به تاخیر انداختن فعالیت تعمیراتی به دلیل شیوع پاندمی کرونا، برای افزایش سطح تولید تقلا می کنند.

مطالب مرتبط:

عزم دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میادین مشترک نفت و گاز

عزم دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میادین مشترک نفت و گاز
عزم دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میادین مشترک نفت و گاز

به نقل از ایرنا، توسعه میادین مشترک نفت و گاز همواره از سوی دولت‌های مختلف اهمیت ویژه‌ای داشته زیرا تعلل در برداشت از این منابع به معنای ایجاد فرصت برای همسایگان برای بهره‌برداری بیشتر است.

از همین رو، همواره بیش از میادین داخلی کشور این میادین مشترک بودند که در اولویت توسعه قرار داشتند.

ایران با کشورهای همسایه خود ۲۸ میدان مشترک دارد که از این تعداد ۱۸ میدان نفتی، ۴ میدان گازی و ۶میدان نیز نفتی و گازی است. ایران یکی از معدود کشورهای جهان با این تعداد ساختار مشترک بوده و از این حیث بحث بهره‌برداری از میادین مشترک دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است. 

از این ۲۸ میدان مشترک، ایران با عراق با توجه به مرز طولانی، ۱۲ حوزه مشترک، با امارات متحده عربی ۷ ساختار مشترک، با قطر و عمان هر کدام ۲ مخزن مشترک، با کویت و ترکمنستان یک میدان مشترک و با عربستان ۲ میدان نفتی اسفندیار و فروزان و میدان گازی فرزاد مشترک است.

در این میان میادین مشترک غرب کارون در حوزه نفت و میدان مشترک پارس جنوبی در زمینه گاز اهمیت بیشتری دارد.

میادین غرب کارون جزو جوان‌ترین میادین نفتی ایران به شمار می‌روند. این میادین که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را شامل می‌شود در مجموع ۶۴ میلیارد بشکه نفت درجا دارد. 

علاوه بر وسعت و بزرگی این میادین، نکته‌ای که برداشت حداکثری نفت از میادین مشترک غرب کارون را با اهمیت کرده، مشترک بودن آن با کشور همسایه است.

میدان مشترک پارس جنوبی نیز که در بستر خلیج فارس و مرز مشترک ایران و قطر قرار دارد، بزرگترین میدان گازی جهان است. مجموع ذخایر گازی این میدان ۳۹ تریلیون متر مکعب و ذخایر میعانات گازی آن نیز ۵۶ میلیارد بشکه است.

از این میزان سهم ایران در بخش گاز آن ۱۴ تریلیون متر مکعب و در میعانات گازی ۱۸ میلیارد بشکه برآورد می شود که معادل ۸ درصد از کل گاز جهان است.

از همین رو وزیر نفت دولت سیزدهم دو سفر اول خود را به بوشهر و خوزستان انجام داد.

جواد اوجی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداشت تولید در میدان‌های مشترک نفت و گاز کشور، افزود: ما به آقای رئیسی قول دادیم که توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی در این دولت تعیین‌تکلیف شود که بخشی از این میدان‌های مشترک هم در استان خوزستان و کشور عراق است.

وزیر نفت تصریح کرد: همچنین از روند پروژه‌های میدان‌های مشترک غرب کارون بازدید می‌کنیم که بخشی از آنها توسعه یافته‌اند اما کامل نیست و نیاز است دیگر بخش‌های آن تکمیل شود و هرچه سریع‌تر فاز دوم یا سوم توسعه آنها را آغاز کنیم.

اوجی با بیان اینکه بحث حداکثر برداشت نفت از میدان‌های مشترک را در برنامه داریم، ادامه داد: با بیش از ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال، ظرفیت خوبی برای برداشت از این مخازن و میدان‌های نفتی داریم.

وزیر نفت تأکید کرد: با ارائه راه‌های مختلف هم بحث افزایش برداشت از میدان‌های مشترک و هم حفظ و نگهداشت آنها را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، بحث میادین مشترک و بهره‌برداری از آنها از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم وزارت نفت و جمهوری اسلامی ایران است، تصور عمومی در این حوزه این است که همیشه باید از حریف‌مان پیشی بگیریم. این تفکر البته درست است زیرا یک منبع مشترک داریم و باید بتوانیم سهم خود را از آن برداشت کنیم.

این میادین هر کدام مخازن و پیچیدگی‌ها و میزان اشتراکات خاص خود را دارند و با هم متفاوت هستند و از نظر تخصصی برای هر کدام باید اقدامات مختلفی انجام شود و نمی‌توان یک نسخه درمانی واحد را برای همه میادین تجویز کرد.

نداشتن رژیم حقوقی برای برداشت از میادین مشترک باعث شده تا با هدف برداشت حداکثری و رقابت در تولید، از سوی هر دو کشور، به مخازن آسیب وارد شود. 

در میادین و مخازنی که درون کشور است می توانیم برداشت صیانتی داشته باشیم تا به مخزن آسیب وارد نشود، اما در میادین مشترک باید بتوانیم حداکثر تولید را داشته باشیم.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: زهرا فرامرزی