چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲

چگونه گیاهان در حال مرگ خود را نجات دهیم؟

چگونه گیاهان در حال مرگ خود را نجات دهیم؟
کاری که می توانید برای جلوگیری از مرگ گیاهان خود انجام دهید.

تیتربرتر: بسیاری از ما به دیدن گیاهان تازه می افتیم، آنها را می خریم و به خانه می آوریم! آنها مدتی شکوفا می شوند و شما مطمئن می شوید که آنها سالم هستند. و بعد چی؟ به نحوی، همه این گیاهان خشک می شوند و می میرند، یا اینطور که شما فکر می کنید! آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا این اتفاق در بیشتر گیاهان شما رخ می دهد؟ خوب، باید چیزی وجود داشته باشد که آن را از دست بدهید! ادامه را بخوانید تا دریابید که چگونه می توانید گیاهان در حال مرگ خود را نجات دهید.

اگر گیاهان شما علیرغم تمام تلاش های شما می میرند، ممکن است چند کار را اشتباه انجام دهید. این لیست را بررسی کنید تا دریابید چه چیزی باعث مرگ گیاه شما می شود و چگونه می توانید آن را متوقف کنید.

آبیاری بیش از حد را متوقف کنید

آبیاری بیش از حد را متوقف کنید
آبیاری بیش از حد را متوقف کنید

این یک واقعیت شناخته شده است که گیاهان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. اما آنچه باید بدانید این است که بیش از حد هر چیزی برای گیاهان مضر است حتی آب! اکثر گیاهان در فصول خفته رشد نمی کنند، به خصوص در زمستان ها، یعنی زمانی که زیر آب مناسب نیست. وقتی آبیاری بیش از حد به گیاه انجام دهید، آب در خاک تجمع می یابد و تخلیه نمی شود. این آب اضافی خاک را در طول روز مرطوب نگه می دارد که در نهایت باعث پوسیدگی ریشه ها می شود. همچنین، آب زیاد راه را برای رشد آزاد قارچ و کپک در گلدان هموار می کند، بنابراین کیفیت خاک و سرعت رشد کلی گیاه را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین، آبیاری عاقلانه ضروری است!

سطح رطوبت را بررسی کنید

سطح رطوبت را بررسی کنید
سطح رطوبت را بررسی کنید

رطوبت هم مقدار زیاد آن و هم مقدار کمی از آن می تواند بدترین دشمن گیاه شما باشد. در مورد سطوح کمتر رطوبت در خارج، میزان گرمای داخل گیاه خانگی افزایش می یابد و باعث می شود که سریعتر بمیرد. هوای خشک زمستانی بدترین حالت است این باعث می شود که گیاهان ترد شوند و برگ های خود را بریزند و به زودی، چیزی جز برگ های مرده روی ساقه خشک برای شما باقی نمی ماند. راه حل: سطح رطوبت را در محیط گیاه بررسی کنید. اگر اتفاق می افتد که کمتر باشد، مکان گیاه خود را تغییر دهید. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که گیاهان خود را از بخاری، شوفاژ، دریچه ها و تهویه مطبوع دور نگه دارید. اگر مرتباً انجام شود، مه پاشیدن می تواند مفید باشد، اما به محض خشک شدن، گیاه شما به حالت اول باز می گردد.

گلدان مجدد را در نظر بگیرید

گلدان مجدد را در نظر بگیرید
گلدان مجدد را در نظر بگیرید

درست مانند انسان ها، گیاهان نیز اراده رشد دارند، به شرطی که فضای کافی همراه با محرک مناسب به آنها داده شود. وقتی گیاهان به خوبی تغذیه می شوند، در گلدان خود به زیبایی شکوفا می شوند. اما به زودی آنها گلدان را بزرگ کرده و چیزی شبیه به خفگی را تجربه می کنند! اغلب از آن به عنوان "رشد بدون الهام" یاد می شود. اگر به محض آب دادن به گلدان متوجه شدید که آب از سوراخ های آن بیرون می زند یا گیاه شما برجسته تر از گلدان به نظر می رسد، نکته را در نظر بگیرید - زمان پیوند فرا رسیده است! آن را به گلدان بزرگتری ببرید، مقداری خاک تازه و کود به آن اضافه کنید و به آن فضای تنفس بدهید تا شکوفا شود!

برگ ها و شاخه های مرده را کوتاه کنید

برگ ها و شاخه های مرده را کوتاه کنید
برگ ها و شاخه های مرده را کوتاه کنید

بسیاری از اوقات، یک گیاه از بیرون مرده و پوسیده به نظر می رسد، اما لازم نیست که در داخل چنین باشد. صرف نظر از این که هوا خیلی خشک است یا اینکه مدام آبیاری گیاه را فراموش می کنید، اگر برگها مات و سیاه به نظر می رسند، فرض نکنید که مرده است. برگها و شاخه های مرده را کوتاه کنید و به گیاهان خود فضایی برای رشد مجدد بدهید. هنگام کوتاه کردن شاخه ها، مطمئن شوید که رنگ ساقه را بررسی کرده اید. اگر به نظر می رسد مرکز ساقه سبز است، برش را همان جا متوقف کنید. اگر داخل آن سبز باشد، ثابت می کند که امکان رشد وجود دارد.

مطالب مرتبط:

نور خورشید را بررسی کنید

نور خورشید را بررسی کنید
نور خورشید را بررسی کنید

برخی از گیاهان آپارتمانی می توانند در حداقل نور زنده بمانند، در حالی که برخی دیگر نیاز به دسترسی منظم به نور شدید خورشید دارند. بر اساس نوع گیاه، درک نور مورد نیاز آن ضروری است. اگر برگ های گیاه شما رنگ پریده و چروکیده به نظر می رسند، این نکته را رعایت کنید گیاه شما به نور بیشتری احتیاج دارد. از طرف دیگر، اگر برگ ها سوخته، ترد یا مرده به نظر می رسند، احتمالاً باید گلدان را به منطقه ای با حداقل روشنایی منتقل کنید. در برخی موارد، از نور مصنوعی نیز می توان برای شادابی و سلامت گیاهان استفاده کرد. نور ناشی از لامپ های روشن مانند CFL و LED می تواند نیازهای رشد گیاه را تا حدودی برآورده کند.

اشکال زدایی

اشکال زدایی
اشکال زدایی

دیدن یک گیاه سالم و سبز پوشیده از لکه های کوچک سفید/زرد در سراسر بدن می تواند دلخراش باشد. بیشتر این حشرات شبیه توپ های پنبه سفید هستند و با وجود تمام تلاش های شما، آنها تسلیم نمی شوند! اگر می بینید که این قاتلان گیاهی گیاهان شما را مانند برف پوشانده اند، بلافاصله اقدام کنید. با این حال، سمپاشی گیاه با حشره کش عاقلانه نیست، زیرا این مواد شیمیایی می توانند صدمات شدیدی به خود گیاه وارد کنند. کاری که باید انجام دهید این است که گیاه را با آب گرم بشویید و برگ هایی را که روی آنها مشاهده می کنید به آرامی پاک کنید. تمیز کردن قسمت های زیرین برگها را تا زمانی که هر گونه حشره را از گیاه دور نکنید فراموش نکنید. سپس، اسپری باغبانی ارگانیک را به آرامی اسپری کنید. وقتی این اشکالات را دوباره می بینید تعجب نکنید آنها یک شبه تکثیر می شوند. فقط این روند را تکرار کنید و به زودی نتایج را مشاهده خواهید کرد. در همین حال، گیاه آلوده را جدا کنید زیرا می تواند دیگران را نیز آلوده کند!

مواد مغذی اضافه کنید 

مواد مغذی اضافه کنید 
مواد مغذی اضافه کنید 

کودها و مواد معدنی برای تقویت رشد گیاهان و تغذیه مناسب خاک آنها ضروری هستند. اما باز هم، بیش از حد چیزی می تواند مضر باشد. هنگام خرید گیاه، در مورد آن تحقیق کنید، نوع خاک، مواد مغذی و آب مورد نیاز. بهترین راه این است که از فروشنده بپرسید زیرا او تا کنون از گیاهان مراقبت می کند. پس از آگاهی از نیازهای گیاه، مطمئن شوید که با توجه به آموخته های خود به آن غذا می دهید. تغذیه بیش از حد خاک می تواند برای گیاه کاملاً مضر باشد و تغذیه کم آن بتدریج آن را از بین می برد. بهتر است از کودهای آلی استفاده کنید و از آنها برای افزایش طول عمر گیاه خود استفاده کنید.

مکان آن را تغییر دهید

مکان آن را تغییر دهید
مکان آن را تغییر دهید

اگر هیچ چیز دیگری کار نمی کند، می توانید این را امتحان کنید. اگر گیاه شما تا زمانی که به خاطر می آورید فقط یک گوشه از خانه شما را "دیده است"، به آن لطف کنید و آن را در خانه منتقل کنید. بعد از چند ماه به تغییر مکان آن ادامه دهید و شاهد شکوفا شدن آن باشید. گاهی اوقات، بهبود محیط می تواند تأثیر شدیدی بر رشد گیاه داشته باش هم خوب است و هم بد. آنچه باید بدانید این است که گیاهان هنگامی که از منطقه ای با نور شدید به محلی تاریک و کسل کننده منتقل می شوند، دچار نوعی "شوک" می شوند. بنابراین هنگامی که گیاه را جابجا می کنید، مطمئن شوید که آن را به مکانی منتقل می کنید که میزان نور و درجه حرارت قبلی آن برابر است.

ممکن است فکر کنید گیاه شما مرده است، اما اینطور نیست! همانطور که قبلاً ذکر شد، ممکن است در ظاهر مرده به نظر برسند، اما به آنها زمان بدهید. در محیط مناسب، آنها به حالت اولیه خود باز می گردند. اگر انگشت شست سبز ندارید نگران نباشید! این نکات را در نظر داشته باشید تا دقیقاً بدانید وقتی یک گیاه کسل کننده و کوچک شده را می بینید چه کار کنید.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهناز قنبری