چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۷:۳۴

زیبا ترین مجسمه ها جهان+ عکس آنها

زیبا ترین مجسمه ها جهان+ عکس آنها
هر بلوک سنگی مجسمه ای در درون خود دارد و وظیفه مجسمه ساز است که آن را کشف کند. - میکل آنژ

تیتربرتر: مجسمه سازی یک فرم هنری است که می تواند زندگی را حتی از بی اهمیت ترین مصالح بیرون آورد. این می تواند حواس بصری ما را به شکل هنری سه بعدی در آورد و به ما کمک کند جهان را از منظری متفاوت ببینیم. از بت های خدایان و الهه هایی که برای عبادت استفاده می شود تا حکاکی انسان برای جاودانه شدن خود، اهداف زیادی در پشت ساخت مجسمه وجود دارد. 

امروزه مجسمه ها دیگر محدود به سنگ نیستند! مجسمه سازان عصر جدید معتقدند هیچ ماده ای برای تراشیدن مجسمه ای زیبا واجد شرایط نیست. چیزهای روزمره مانند صابون، شیشه، مداد، دانه ها و حتی سطل زباله را می توان به قطعات بسیار پیچیده و هنری تبدیل کرد. این مقاله به عنوان قصیده برخی از بهترین مجسمه های جهان است که در نوع خود شاهکار هستند.

در اینجا مجموعه ای شگفت انگیز از مجسمه های خلاق در هند و سراسر جهان با وسایل و مواد مختلف ایجاد شده است:

قدیمی ترین مجسمه ناتاراجا در هند

قدیمی ترین مجسمه ناتاراجا در هند
قدیمی ترین مجسمه ناتاراجا در هند

ناتاراجا شکل رقص لرد شیوا است که نماد اتحاد مقدس طبیعت با الهی است. این مجسمه برنزی شیوا ناتاراجا متعلق به دوره چولا در قرن 11 است. این یک هاله آتشین دارد که در آن خداوند موقعیت رقص خود را می گیرد. دو دست بالا دامرو و آگنی را در دست دارند، در حالی که دست های پایین Abhayamudra را نشان می دهد. او آپاسمارا پوروشا را که نمادی از توهم در نوع بشر است زیر پا می گذارد. حتی پس از گذشت قرن ها، دیدن اینکه چگونه مجسمه در برابر آزمون زمان مقاومت کرده است، شگفت انگیز است.

نام هنرمند: هنرمند ناشناس از سلسله چولا

مکان: گالری فلورانس و هربرت ایروینگ برای هنرهای جنوب و جنوب شرق آسیا، ایالات متحده آمریکا

جنس: برنز

تاریخ: قرن یازدهم میلادی

گاجندرا پیت، معبد آکشاردهم

گاجندرا پیت، معبد آکشاردهم
گاجندرا پیت، معبد آکشاردهم

گاجندرا پیت، سکوی پایینی حرم اصلی در معبد آکشاردهم، در دهلی نو است. طراحی شده است تا نشان دهد که کل مندیر بر روی شانه این فیلهای قدرتمند قرار دارد. با داشتن حدود 148 فیل با وزن حدود 3000 تن و تراشیده شدن در اندازه ها و اشکال مختلف، این سازه سنگی اعجاب انگیز یکی از مشهورترین مجسمه های فیل در هند است.

نام هنرمند: هنرمندان مختلف

مکان: معبد آکشاردام، دهلی نو، هند

جنس: سنگ

تاریخ: 6 نوامبر 2005

اسب های قدرتمند ارابه کنارک

اسب های قدرتمند ارابه کنارک
اسب های قدرتمند ارابه کنارک

ارابه کنارک یکی از نمادین ترین سازه های جهان است که با 7 اسب آن را می کشند. این اسبها معانی نمادین متفاوتی با آنها دارند. در حالی که برخی از آنها تصور می کنند که 7 روز در هفته ایستاده اند، برخی دیگر آنها را هفت رنگ رنگین کمان می دانند. این مجسمه اسب یکی از قدیمی ترین مجسمه های هند است و به دلیل تهاجمات مهمانی تخریب شده است.

ساخته شده توسط: Raja Narsingha Deva - I of Ganga Dynasty

مکان: معبد کنارک، اودیشا

جنس: سنگ

تاریخ: اواسط قرن سیزدهم

ستون آشوکا - سرنات

ستون آشوکا - سرنات
ستون آشوکا - سرنات

ستون آشوکا، که به عنوان پایتخت شیر مجسمه آشوکا نامیده می شود، در سرنات هند واقع شده است. این بنا توسط آشوکا، امپراتور پادشاهی مائوریا ساخته شده است. این سازه دارای 4 شیر است که بر روی پاهای عقبی خود بر روی ستون بلندی نشسته اند و به جهات مختلف روبرو هستند. هر یک از این شیرهای آسیایی نماد قدرت، شجاعت، اعتماد به نفس و حقیقت هستند. این بعدا نشان ملی هند شد.

ساخته شده توسط: امپراتور آشوکا

مکان: سارنات، اوتار پرادش

جنس: سنگ

تاریخ: قرن سوم

مطالب مرتبط:

آپسارا- زن آسمانی

آپسارا- زن آسمانی
آپسارا- زن آسمانی

اگر زیبایی شکل بصری داشت، احتمالاً شبیه این مجسمه ماسه سنگی آپسارا بود! طبق افسانه های هند، آپسارا موجوداتی آسمانی یا ماوراء طبیعی هستند که فوق العاده زیبا هستند. آنها رقاصان الهی هستند و اندامی زیبا و خوش طعم دارند. این مجسمه متعلق به قرن دوازدهم یکی از مجسمه های سنگی زن مشهور جهان است که سطح بالای جزئیات را به تصویر می کشد. با وجود اعضای بدن حساس، ویژگی های تیز و جواهرات نفیس، هیچ انسانی نمی تواند به اندازه این خانم شگفت انگیز به نظر برسد!

ساخته شده توسط: ناشناس

مکان: موزه، ایالات متحده

جنس: سنگ

تاریخ: قرن 12

جاتایو - بزرگترین مجسمه پرنده جهان

جاتایو - بزرگترین مجسمه پرنده جهان
جاتایو - بزرگترین مجسمه پرنده جهان

در ناحیه کللام کرالا مجسمه ای باشکوه از جاتایو، پرنده اساطیری رامایانا، قرار دارد که بزرگترین مجسمه پرنده در جهان است. طول آن 200 فوت، 150 متر عرض و 70 متر ارتفاع دارد. این مجسمه در ارتفاع 1200 فوت بالاتر از سطح دریا قرار دارد و نماد حفاظت از زنان است. این مکان همچنین مرکز زمین جاتایو یا جاتایو راک نامیده می شود و یک پارک، مرکز طبیعت و منطقه موزه است.

هنرمند: راجیو آنچال

مکان: Chadayamangalam ، منطقه Kollam، کرالا

جنس: سیمان و سنگ

تاریخ: 5 دسامبر 2017

The Bean - شیکاگو، ایالات متحده

The Bean
The Bean

دروازه ابری، که با نام عمومی "Bean" خوانده می شود، یکی از بزرگترین مجسمه های عمومی در جهان محسوب می شود. این طراحی و توسعه توسط سر آنیش کاپور، هنرمند سرشناس هندی متولد بریتانیا انجام شده است. کل ساختار با 168 قطعه ضد زنگ ساخته شده است که به طور یکپارچه به هم جوش داده شده اند تا خط افق شهر را منعکس کنند. در حال حاضر این ساختمان تبدیل به سازه های نمادین شیکاگو شده است، جایی که روزانه هزاران بازدیدکننده برای جمع آوری تصاویر روی سطح انعکاسی منحصر به فرد مجسمه جمع می شوند.

هنرمند: آنیش کاپور

مکان: هزاره پارک، شیکاگو، ایلینوی

جنس: فولاد ضد زنگ

تاریخ: 15 مه 2006

دیوید توسط میکل آنژ

دیوید توسط میکل آنژ
دیوید توسط میکل آنژ

دیوید، مجسمه رنسانس ساخته هنرمند ایتالیایی میکل آنژ یکی از شاهکارهای جهان است. این مجسمه قهرمان کتاب مقدس به نام دیوید را به تصویر می کشد، که قدش حدود 14 فوت است و تماماً برهنه با سنگ مرمر سفید حک شده است. دیوید به دلیل شدت چهره اش، "نماد آزادی و آزادی" جمهوری خواهان شد. برای محافظت از آن در برابر آسیب ناشی از آب و هوا و قرار گرفتن در معرض، قطعه اصلی در سال 1873 به Galleria dell'Accademia منتقل شد و یک کپی جایگزین آن شد.

هنرمند: میکل آنژ

مکان: Galleria dell’Accademia، فلورانس، ایتالیا

جنس: مرمر

دوره: 1501-1504

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهره شعبانی