چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۶:۳۱

رژیم غذایی کبد چرب: چه بخوریم و از چه چیزی پرهیز کنیم؟

رژیم غذایی کبد چرب: چه بخوریم و از چه چیزی پرهیز کنیم؟
ما لیستی از برخی از غذاهایی را که می توانید برای داشتن کبد سالم در رژیم غذایی خود قرار دهید به شما ارائه می دهیم.

تیتربرتر: همه ما باید درباره تجمع چربی در بدن خود که باعث افزایش وزن می شود، شنیده باشیم. اما آیا تا به حال در مورد کبد چرب چیزی شنیده اید؟ افزایش چربی در کبد باعث ایجاد کبد چرب می شود و دلایل متعددی دارد: سوء مصرف الکل، ژنتیک یا شیوه زندگی ناسالم. با پیروی از رژیم غذایی کبد چرب، می توانید قبل از اینکه این مسئله تهدید کننده زندگی شود، با این مشکل روبرو شوید.

اگرچه علائم متعددی وجود دارد، اما باید علائم اولیه کبد چرب را زیر نظر داشت. برای آشنایی با نحوه ایجاد تغییرات خاص در شیوه زندگی خود می توانید تغییرات مثبتی را برای سلامتی خود به همراه داشته باشید.

برخی از علائم اولیه کبد چرب عبارتند از سوء هاضمه، سفید شدن زودرس موها، بوی بد دهان، نفخ. ما لیستی از برخی از غذاهایی را که می توانید برای داشتن کبد سالم در رژیم غذایی خود قرار دهید به شما ارائه می دهیم.

 جو دوسر

جو دوسر
جو دوسر

فیبر غذایی و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بلغور جو دوسر آن را به یکی از غذاهای محبوب برای کاهش وزن تبدیل کرده است. علاوه بر این، شما قادر خواهید بود چربی اضافی خود را از دست دهید، که با مصرف منظم بلغور جو دوسر به بازگشت NAFLD کمک می کند. می توانید بلغور جو دوسر را با کمی نمک و ماست یا با شیر و عسل تهیه کنید. اگر می خواهید جو دوسر را برای ناهار مصرف کنید، می توانید با سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی و قارچ تهیه کنید.

سیر برای کبد چرب

سیر
سیر

سیر یک ماده رایج است که می توانید در هر خانواده پیدا کنید و یک فوق العاده غذا محسوب می شود. این ماده از شما در برابر بیماری های مختلف از جمله کبد چرب الکلی و غیر الکلی محافظت می کند زیرا دارای آنتی اکسیدان قوی به نام آلیسین است. علاوه بر این، با دفع سموم و کاهش التهاب به کاهش توده چربی در بدن شما کمک می کند. اما بهتر است صبح سیر خام مصرف کنید، در صورت تمایل می توانید آن را به سوپ، سالاد و سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید.

 قهوه

قهوه
قهوه

یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان قهوه است که نقش محافظ کبدی را ایفا می کند و دارای اثرات تحریک کننده است. بر اساس مطالعه انجام شده بر روی مردان ژاپنی میانسال، قهوه ممکن است اثرات محافظتی در برابر اختلال عملکرد کبد داشته باشد . بنابراین مصرف دو تا سه فنجان قهوه در روز دوز مناسب برای کبد سالم است.

ماهی های چرب

ماهی های چرب
ماهی های چرب

ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، یکی از بهترین غذاها برای درمان کبد چرب است که نسبت امگا 3 به امگا 6 را به سطح طبیعی باز می گرداند، در نتیجه باعث کاهش وزن و کاهش التهاب می شود.

روغن زیتون

روغن زیتون
روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از بهترین غذاها برای کبد چرب است که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهد، حساسیت به گلوکز را افزایش می دهد و به طور موثر مشخصات چربی خون را بهبود می بخشد. علاوه بر این، اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در روغن زیتون به بهبود وضعیت بیماران مبتلا به NAFLD کمک می کند. می توانید از روغن زیتون برای تهیه سبزیجات سرخ شده، سس سالاد، کباب و پخت استفاده کنید. استفاده از چهار تا پنج قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می تواند مفید باشد.

مطالب مرتبط:

غلات کامل

غلات
غلات

غلات کامل به کاهش کلسترول و دفع چربی کمک می کنند زیرا منبع غنی فیبر غذایی هستند. شما می توانید با مصرف غلات کامل مانند آمارانت، کینوا، برنج قهوه ای، جو، چاودار و غیره به طور منظم از خود در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کنید. دو تا سه وعده غلات کامل در روز می تواند برای کبد چرب شما بسیار مفید باشد.

برخی دیگر از خوراکی هایی که باید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

  • انواع توت ها
  • گردو
  • چای سبز
  • سبزیجات
  • شیر
  • گریپ فروت
  •  کلم بروکلی
  •  زردچوبه
  • سویا

غذاهایی که باید در وعده غذایی روزانه خود برای کبد چرب از آنها اجتناب کنید

غذاهایی که باید در وعده غذایی روزانه خود برای کبد چرب از آنها اجتناب کنید
غذاهایی که باید در وعده غذایی روزانه خود برای کبد چرب از آنها اجتناب کنید

با تمام غذاهایی که در قسمت بالا ذکر شد، در اینجا برخی از غذاهایی که هنگام کبد چرب باید از آنها اجتناب کنید، آورده شده است. اجازه دهید فهرست را مرور کنیم:

1. الکل

هرکسی که می خواهد کبد خود را در برابر هرگونه آسیب محافظت کند، مصرف الکل را کاهش دهد یا آن را از رژیم غذایی خود حذف کند ضروری است.

2. شکر

اگرچه قند اعتیادآور است، اما در مقاومت به انسولین و در نتیجه افزایش وزن نقش دارد. اگر مصرف شکر را کنترل نکنید، این افزایش وزن ممکن است منجر به NAFLD شود.

3. گوشت قرمز

هنگامی که مقدار زیادی گوشت قرمز مصرف می کنید، با افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید، سلامت قلب و عروق خود را به خطر می اندازید.

4. نوشابه

خطر ابتلا به کبد چرب و چاق شدن هنگام مصرف نوشابه ها با قند زیاد می شود.

5. چربی های ترانس

اگر از طرفداران غذاهای سرخ شده، کراک ، بیسکویت هستید، به یاد داشته باشید که از چربی های ترانس استفاده می کنید. در صورت مصرف بیش از حد غذاهای حاوی چربی ترانس ، خطر NAFLD، دیابت، چاقی ده برابر می شود.

6. نان سفید

هنگامی که نان سفید مصرف می کنید، تجمع چربی حاصل می شود زیرا شاخص قند خون آن بالا است و باعث می شود بدون اطلاع بیشتر مصرف کنید و منجر به کبد چرب می شود.

7. نمک

نمک، اگر بیش از حد مصرف شود، می تواند متابولیسم گلوکز، چاقی، کبد چرب و دیابت را مختل کرده و باعث احتباس آب شود. بنابراین، اگر می خواهید از کبد خود محافظت کنید، فقط از حداقل مقدار نمک استفاده کنید.

اطلاعاتی که ما در این مقاله در مورد غذاهایی که باید بخورید، غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید و رژیم کبد چرب ارائه دادید نه تنها در جلوگیری از تجمع چربی در کبد مفید است و بر کل سلامتی شما تأثیر مثبت می گذارد. شما می توانید با ایجاد تغییرات رژیم غذایی که در این مقاله ذکر شده است، از کبد خود محافظت کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید. فراموش نکنید که اگر این مقاله مفید بود به ما اطلاع دهید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما می‌باشد و به هیچ وجه به منظور توصیه پزشکی یا درمانی نیست، لطفا برای دریافت اطلاعات دقیق به پزشکتان مراجعه کنید. 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: صادق رمضانی