سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۱۹:۴۳

جاذبه گردشگری و دیدنی روستای لالان / تونل برفی لالون

جاذبه گردشگری و دیدنی روستای لالان / تونل برفی لالون
چند تونل برفی در ایران می شناسید؟ تونل برفی لالون یکی از تونل های برفی در روستای لالان است که بیشتر با این روستا آشنا می شویم.

تیتربرتر: اگر به طبیعت کوهستانی، کوچه باغ‌های باصفا و چشمه‌های دل‌انگیز علاقه مند هستید، حتما به منطقه لالون سری بزنید. لالون که به آن لالان نیز می‌گویند کوهستانی است آکنده از لاله ها. این روستای چشم نواز، در ۴۵ کیلومتری شمال تهران و در دهستان رودبار قصران واقع شده است. روستای لالون در ۱۱ کیلومتری شمال فشم قرار گرفته و میتواند انتخاب مناسبی برای گردش و تفریح یکروزه باشد. به‌ خصوص که می‌توان برای ساعاتی از شلوغی و ترافیک و آلودگی هوای کلان‌شهر تهران به دامن طبیعت پناه برد و هنگام پیاده‌روی در روستا از چشم‌انداز کوه‌ها و قله‌ها، صدای گوش‌نواز پرندگان و جویبارها نهایت لذت را برد.

علت نامگذاری روستای لالان

علت نامگذاری روستای لالان
علت نامگذاری روستای لالان

این روستا به جهت وجود گل‌های فراوان لاله در این منطقه، لاله‌گون نام گرفته بود و در گذر زمان به لالون تغییر نام داده است. لالون همان گونه که از اسمش پیداست، لاله‌های بسیاری در رنگ‌های سرخ و زرد دارد. در مسیر پیاده‌روی روستا، نمای زیبایی از کوه‌ها و قله‌ها به چشم می‌خورد و صدای گوش‌نواز چهچه پرندگان آوازخوان، صدای جویبار و جست و خیز پرندگانی که به آن‌ها بادخورک می‌گویند، زیبایی بهشتی این منطقه را چندین برابر می‌کند.

جاذبه های دیدنی روستای لالان

جاذبه های دیدنی روستای لالان
جاذبه های دیدنی روستای لالان

لالان جاذبه‌های دیدنی متعددی را در خود جای داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تنگه لالان، چشمه آب معدنی تلخاب، رودخانه لالان و آبشار زیبای لالان اشاره کرد که طرفداران زیادی بین گردشگران دارند. با اینکه چشمه‌های فراوانی در این روستا وجود دارد، چشمه آب معدنی تلخاب شهرت زیادی برای خود دست‌وپا کرده است. دره لالان هم به همان اندازه مشهور است و گردشگرانی که بازدید از آن را در برنامه‌ی خود قرار دهند، می‌توانند از باغستان، تنگه، سرچشمه، چشمه آب گازدار و برفچال نیز دیدن کنند.

لالون، محل تلاقی طبیعت‌گردان، گردشگران و کوه‌نوردانی است که هر یک با نیتی به این منطقه آمده‌اند و از آنجا که جاذبه‌های متعددی در لالان وجود دارد، از رودها و تنگه‌های زیبا گرفته تا گل‌ها و گلپرهای فراوان در ابتدای مسیر، چشمه تلخاب و آبشار لالون، قله‌های خلنو و... هرکس با هر سلیقه و توانایی بدنی و فنی، راضی به خانه برمی‌گردد. در واقع، از روستای لالون، مسیرهای کوه‌نوردی زیادی جهت صعود به قله‌های معروف منطقه وجود دارد؛ نظیر قله خلنو که سومین قله مرتفع البرز مرکزی است.

آبشار لالان

آبشار لالان
آبشار لالان

آبشار لالان (خلنو) یکی از دیدنی‌های طبیعت جذاب البرز جنوبی است که با ۲۰ متر ارتفاع، در منطقه رودبار قصران قرار دارد و آب آن از کوهستان ورزاب تامین می‌شود. این آبشار در ۱۲ کیلومتری شمال شرق فشم و چهار کیلومتر بالاتر از زایگان واقع شده است. آبشار لالان به‌دلیل وجود چندین سطح صاف و دسترسی آسان آب، محل اقامت شبانه‌ی بیشتر تیم‌هایی است که قصد صعود به قلل خلنو را دارند.

برای رسیدن به آبشار از محل روستای لالون حدود سه ساعت کوه‌نوردی لازم است؛ به این ترتیب که باید در مسیر پاکوب پیمایش کنید تا پس از عبور از تنگه و تونل برفی و لذت‌بردن از زیبایی آن‌ها که حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد، به چشمه‌ایی دیدنی به نام تلخاب (آب تلخون) برسید که آبی خنک و گازدار، اما تلخ‌مزه از آن می‌جوشد.

تونل برفی لالون

تونل برفی لالون
تونل برفی لالون

تونل برفی لالون در روستای لالون که روستایی بسیار زیبا و دیدنی با هوای فوق العاده در منطقه کوهستانی می باشد ، واقع شده است .این روستا در ۴۵ کیلو متری شمال تهران، بخش رودبارقصران، دهستان رودبارقصران واقع شده. آب و هوای این روستا بسیار دلچسبه. در زمستان ها می تونید لالون را پوشیده از برف با زیبایی وصف نشدنی اش ببینید و در تابستان با هوای خنک و ییلاقی اش.لالون در واقع کوهستانی از لاله‌هاست، لاله‌هایی زرد و سرخ و زنبق‌هایی بنفش.

بنابراین بهترین گزینه برای کسانی است که برای رهایی از هیاهوی شهر و آلودگی، به دنبال فرصتی هستند تا بتوانند در دل طبیعت پیاده روی کنند یا لذت کوهنوردی و دیدن مناظرچشم نوازی مثل چشمه های زیبا، کوچه باغ های باصفا و آبشار را ببرند.

تنگه لالون، هوای مطبوعی دارد و آبشارها، چشمه ها، برف چال ها و تونل های برفی بر روی بستر رودخانه، که ناشی از بهمن های زمستان سال گذشته است در طی مسیر، چشم نوازی می کنند. این روستا، دارای چشمه آب گازدار طبیعی می باشد که بومی های روستا، به آن، چشمه تلخاب می گویند.

نحوه دسترسی به تونل برفی لالون

از روستای لالون، مسیرهای کوهنوردی زیادی جهت صعود به قله های معروف منطقه آغاز می شود، یکی از قله های لالون، قله خلنوا است که آبشار تلخاب، ابتدای مسیر صعود به آن محسوب می شود.

در مسیر رودخانه که در ته دره جاری است و درست روی رود، پلی ضخیم از برف و یخ به‌شکل طاق به وجود آمده است که فاصله‌ی بین طاق و سطح رودخانه حدود سه متر می‌شود. هنگامی که زیر این طاق بایستید، سرمای برف را کاملا احساس خواهید کرد؛ در حالی که رودخانه از زیر پایتان جریان دارد. تصور کنید در تابستان، دیدن برف چه شور و هیجانی به شما خواهد داد!

با این حال یادتان باشد که از ایجاد سروصدا در زیر و همچنین بالای این طاق برفی بپرهیزید تا موجب فروریختن این سازه‌ی زیبای طبیعی نشوید. در روزهای گرم سال نیز امکان ریزش برخی از قسمت‌های این تونل وجود دارد، پس در طول بازدید کاملا مراقب باشید. این برف‌چال ناشی از ریزش بهمن‌های سال گذشته است که تونلی برفی را به وجود آورده است.

مسیر دسترسی به دره و رودخانه را در پیش بگیرید و پس از پشت سر گذاشتن آخرین باغ‌ها وارد تنگه لالون خواهید شد. مسیر کوهپیمایی از کنار رودخانه و با عبور از پیچ و خم دره ادامه می‌یابد. انتهای این دره به قلل اصلی البرز مرکزی که جزء مرتفع‌ترین قلل ایران نیز محسوب می‌شوند خواهد رسید. قلل نظیر خلنو، برج و سرکچال‌ها. بسته به سرعت شما حدود یک تا دو ساعت پس از پیمایش مسیر، به منطقه تونل برفی لالون خواهید رسید. برای بازید از تونل و یا عبور از آن احتیاط کنید و موارد ایمنی را رعایت کنید. این تونل بر اثر بهمن‌های فروریخته از دامنه‌ی شمالی قله سرکچال شکل می‌گیرد و معمولا تا اواسط شهریور ماه باقی خواهد ماند.

برای بازدید از این مسیر به کفش کوهپیمایی مناسب، کوله پشتی یک روزه، آب و مواد غذایی به مقدار کافی نیاز دارید، مسیر دسترسی پیچیدگی خاصی ندارد فقط کمی آمادگی بدنی نیاز دارد. با ادامه‌ی مسیر پاکوب بعد از حدود سی دقیقه به پدیده بسیار جالب زمین شناسی برخواهید خورد. چشمه تلخاب، پدیده‌ی بسیار نادر که از دل سنگی آبی گازدار همراه با مواد معدنی محلول می‌جوشد و چندین متر آن طرف‌تر چشمه‌ای آب شیرین و سرد، تضاد رنگی این دو چشمه منظره‌ای بسیار منحصر به فرد به وجود آورده است. با ادامه‌ی مسیر همچنین می توانید از آبشار بسیار زیبا و پرآب لالون بازدید کنید. از تونل برفی لالون تا آبشار حدود یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد و مسیر دسترسی در نزدیک آبشار شیب تندی خواهد داشت. زمانبندی مسیر را رعایت کنید تا قبل از غروب آفتاب به روستا بازگردید.

پوشش گیاهی منطقه لالان

پوشش گیاهی منطقه لالان
پوشش گیاهی منطقه لالان

تنوع پوشش گیاهی، خود به‌تنهایی یکی از جاذبه‌های اصلی منطقه لالان محسوب می‌شود. از گون و گلپر تا لاله، شقایق، زرشک، سیرک و لوچک در لالان رشد می‌کنند. پرندگانی مثل عقاب طلایی، هما، کبک، چکاوک، هدهد و حیواناتی نظیر قوچ، میش و خرس قهوه‌ای نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که شاید در طول سفر برخی از آن‌ها را ببینید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برایتان رقم بخورد.

بهترین زمان سفر به لالان

لالان که در منطقه‌ی رودبار قصران واقع شده، یک روستای کوهستانی است که آب‌وهوای خنک و مطبوعی دارد. به همین جهت سفر به این منطقه در تابستان می‌تواند شما را از گرمای تهران برهاند و خنکای بهاری را برایتان به ارمغان آورد.

در فصل بهار هم این منطقه پر از بوته‌های گلپر است و جالب اینکه با وجود گل‌های وحشی در پایین‌دست، در ارتفاعات هنوز برف وجود دارد. تابستان معمولا بسیار گرم است؛ ولی با کاهش آب رودخانه، عبور از آن راحت‌تر می‌شود. پاییز هزار رنگ این منطقه بسیار زیبا و دیدنی است و در نهایت با فرارسیدن زمستان، هوا سرد می‌شود و در نتیجه اگر تجهیزات کامل ندارید، از رفتن به این منطقه خودداری کنید.