سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۱۰

جزئیات افزایش قیمت بنزین در سال 1401

جزئیات افزایش قیمت بنزین در سال 1401
یک نماینده مجلس درباره خبر گرانی بنزین واکنش نشان داد.

به گزارش تیتربرتر؛ این روزهای خیلی ها می پرسند آیا قیمت بنزین در دولت رئیسی گران می شود؟ تصمیم دولت سیزدهم برای بنزین و ساماندهی آن چیست؟ در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.

تصمیم جدید دولت و مجلس برای افزایش قیمت بنزین در سال 1401

تصمیم جدید دولت و مجلس برای افزایش قیمت بنزین در سال 1401
تصمیم جدید دولت و مجلس برای افزایش قیمت بنزین در سال 1401

 

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که بنایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در بودجه سال آینده وجود ندارد.

رحیم زارع با اشاره به جلسات کمیسیون برنامه و بودجه با سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در جلسات برگزار شده پیشنهاداتی به دولت درباره نرخ ارز و یارانه‌های پنهان و آشکار و اصلاح ساختار بودجه داده شده است اما این‌که در نهایت چه تصمیمی گرفته خواهد شد بر عهده دولت است که تا ۱۵ آذرماه موعد ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس مشخص می‌شود.

وی درباره نرخ بنزین در لایحه بودجه سال آینده تصریح کرد: در مورد افزایش قیمت بنزین در سال آینده صحبتی نشده است بنزین و حامل‌های انرژی وزن بالایی در سبد مصرفی خانوار دارند چون اساسا اقتصاد ما به دلار و بنزین ربط داشته و افزایش قیمت بنزین اثر تورمی بالایی خواهد داشت.

این کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان و آشکار گفت: این موضوع به مولفه‌ها و عوامل زیادی مربوط است که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود همچنین موضوع یارانه نقدی هم مطرح بوده که باید از راه‌هایی چون نظرخواهی از مردم وضعیت آن را مشخص کرد.

وی اضافه کرد: اساسا بنایی برای گران شدن حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در سال آینده وجود ندارد و احتمال زیاد افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ منتفی است مگر این‌که یارانه‌های پنهان یعنی مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شود، موضوعی که تعیین تکلیف آن هم منوط به بهبود وضعیت معیشت مردم و سپس نظرخواهی و اقناع سازی مردم است مولفه‌ها و فاکتورهای زیادی وجود دارد که بخواهیم آن را اجرا کنیم.

زارع یادآور شد: ما در سال گذشته در بودجه ارز تک نرخی را پیشنهاد کردیم و یارانه حدود ۲۰۰ هزار تومانی را اعلام کردیم که دولت آن را قبول نکرد حال آنکه دولت جدید چه برنامه‌ای دارد را باید در بودجه سال آینده دید.

آنچه دیگران می خوانند:

بنزین در دولت رئیسی گران می شود؟

بنزین در دولت رئیسی گران می شود؟
بنزین در دولت رئیسی گران می شود؟

 

واکنش یک نماینده به احتمال گران شدن بنزین: چنین اقدامی منجر به ایجاد تنش در بازار خواهد شد.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس هیچ طرح یا برنامه ای را برای افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل های انرژی در سال جاری یا بودجه سال آینده دنبال نمی کند.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس هیچ طرح یا برنامه ای را برای افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل های انرژی در سال جاری یا بودجه سال آینده دنبال نمی کند.

هادی بیگی نژاد بیان کرد: بنده به عنوان یک عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید می کنم که مجلس هیچ طرح یا برنامه ای را در خصوص قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی چه در سال جاری و چه در سال آینده دنبال نمی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در بررسی بودجه سال گذشته نیز چندین نظریه در این زمینه مطرح شد و کمیسیون انرژی مجلس صراحتا مخالفت خود را اعلام کرد. ما در شرایط کنونی چنین تنشی را به مردم تحمیل نخواهیم کرد. قطعا افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل های انرژی منجر به ایجاد تنش در بازار خواهد شد و ما نیز قطعا با آن مخالف هستیم.

مقصر تاخیر واریز سهمیه بنزین کیست؟

راننده‌های فعال تاکسی‌های اینترنتی اعتبار سهمیه سوخت دریافت می‌کنند. این اعتبار سهمیه باید هر ماه از سوی نهادهای دولتی واریز شود، اما در این میان، برخی رانندگان نیز تاکید می‌کنند که مشمول دریافت این سهمیه هستند اما حسابشان با تاخیر دو یا سه ماهه شارژ می‌شود.

یکی از رانندگان که در شرکت اسنپ کار میکند، می‌گوید: « از ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب ۱۰۰هزار تومان کار و ۵۰ هزارتومان بنزین مصرف کرده‌ام. ۴۰ هزار تومن هم برای منفی بودن حساب اسنپ و  کمیسیون از حسابم کسر شد. در نهایت امروز ۱۰ هزارتومان کار کردم، سهمیه بنزین این ماه هم که واریز نشده است.»

روابط عمومی تپسی در این باره گفت: نزدیک به دو سال از زمان سهمیه‌بندی سوخت می‌گذرد، در طول این مدت در موارد متعددی واریز اعتبار بنزین، برای رانندگان تپسی و سایر تاکسی‌های اینترنتی، از سوی نهاد‌های تصمیم‌گیر با تاخیر روبه رو شده است.

روابط عمومی تپسی ادامه داد: در حال حاضر میزان پیمایش سفیران در تپسی بیستم هر ماه محاسبه و برای وزارت کشور ارسال می‌شود. متاسفانه علی رغم تمام پیگیر‌هایی که ما انجام داده‌ایم، واریز سهمیه بنزین در حال حاضر با دو دوره تاخیر مواجه است. اعتبار سهمیه سوخت تاثیر مستقیم بر روی درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارد و عدم واریز آن منجر به ایجاد چالش و نارضایتی بین این قشر پر تلاش می‌شود.

روابط عمومی اسنپ با تاکید بر اینکه توزیع اعتبار سهمیه سوخت بر عهده اسنپ نیست، بیان کرد: معمولا پس از اعلام اطلاعات پیمایش کاربران راننده‌ی اسنپ به وزارت کشور، بررسی، تبادل اطلاعات بین دو وزارتخانه و متعاقبا واریز سوخت توسط وزارت نفت حدود یک ماه زمان می‌برد. اسنپ هیچ‌گاه در ارسال مشخصات و میزان پیمایش کاربران راننده تاخیر نداشته و اطلاعات در زمان مقرر ارسال شده است.

روابط عمومی اسنپ همچنین می‌گوید: در حال حاضر اعتبار سهمیه‌ی سوخت تا تاریخ ۲۰ تیر برای کاربران راننده واریز شده است. بنابراین تاخیر در واریزی‌ها وجود دارد.

ظاهرا  شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی دخالتی در واریز شدن سهمیه بنزین رانندگان ندارند و تنها مشخصات رانندگان و میزان مسافت طی شده هر یک را به نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی می‌کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی