دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹

حسین قربانزاده رییس کل سازمان خصوصی سازی کیست؟

حسین قربانزاده رییس کل سازمان خصوصی سازی کیست؟
خاندوزی، رئیس کل سازمان خصوصی سازی کشوررا منصوب کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ حسین قربانزاده با حکم وزیر اقتصاد به سمت معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی سازی کشور منصوب شد.

جزئیات انتصاب حسین قربانزاده به عنوان رئیس کل سازمان خصوصی سازی کشور

جزئیات انتصاب حسین قربانزاده به عنوان رئیس کل سازمان خصوصی سازی کشور
جزئیات انتصاب حسین قربانزاده به عنوان رئیس کل سازمان خصوصی سازی کشور

 

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم، پس از تصویب مجمع عمومی سازمان خصوصی سازی، در حکمی، حسین قربانزاده، مشاور رئیس مجلس را به سمت معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی سازی منصوب کرد.

وزیر اقتصاد در این حکم بر مولدسازی املاک و دارایی‌های دولت بویژه بهره گیری از ابزار مشارکت عمومی - خصوصی، ارتقای کیفی واگذاری‌ها و تقویت رقابت پذیری در اقتصاد به عنوان اولویت‌های دوره جدید مدیریت سازمان خصوصی سازی تاکید کرد.

مطابق ماده ۱۱ اساسنامه سازمان خصوصی سازی، پیشنهاد وزیر اقتصاد برای انتصاب رئیس کل سازمان خصوصی سازی باید به تصویب مجمع عمومی (۸ وزیر، رئیس سازمان برنامه و رئیس‌کل بانک مرکزی) برسد.

شایان ذکر است، حسین قربانزاده پیش از این سمت‌هایی چون مشاور اقتصادی رئیس مجلس، نماینده رئیس مجلس در کمیته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مدیر پروژه تنقیح قوانین کشور، مشاور معاون وزیر اقتصاد و مدیرمسئولی همشهری را بر عهده داشته است.

دیدگاه های حسین قربانزاده

حسین قربانزاده در مهر گفت: دغدغه من در فضای رسانه همیشه این بود که اولوین سنجی در پیگیری سوژه‌ها چگونه اتفاق می‌افتد؟ مبدا و دروازه‌بانی ورودی کجاست؟ چرا سردبیر از میان حجم عمده اخبار روزانه، یک خبر یا گزارش خاصی را به عنوان تیتر یک انتخاب می‌کند؟

تجربه‌ای که من به آن رسیدم این است که سوال اساسی در رسانه پرداختن به موضوع است یا ماجرا؟ واقعیت این است که مسئولان جمهوری اسلامی به موضوع علاقه دارند و خبرنگاران به ماجرا. اگر خبر و گزارشی درباره موضوع فساد اقتصادی کار شود، همه حتی مفسدان اقتصادی هم خوشحال می‌شوند، دعوا از جایی آغاز می‌شود که به ماجرا ورود پیدا کنیم.

در موضوع رانت ارز دولتی آن کسی هم که ارز دولتی گرفته می‌گوید رانت بد است. اگر سوژه و موضوع متعلقش واحد شود، نقطه آغاز جنجال است. در این میان اینکه ما خبرنگاران ماجرا را چگونه کشف کنیم مهم است. کجا باید مسیر را پیگیری کرد تا سردبیر به ما نگوید که خبر را بردارید و دیگر ماجرا را پیگیری نکنید؟

هنر ما این است که کار را طوری پیگیری کنیم که پیش از رسیدن به خط قرمز از روی آن بپریم. در این میان سه محور مهم است که من در این جلسه به آنها می‌پردازم: پیشرو و جریان ساز بودن، روزنامه نگاری تحقیقی، سوژه ستاره‌دار.

نظام ارزش آفرینی برند

نظام ارزش آفرینی برند BVA در ایران توسط عباس گنجوی مطرح شد. او database این نظام را از آمریکا خرید و به ایران آورد. بر مبنای این نظام مرحله نخست اثرگذاری در نهاد و مجموعه‌ای این است که نخست فعالان درون همان مجموعه باید رضایتشان جلب شود. اگر خبرنگاران یک خبرگزاری خود اعتقادی به تاثیرگذاری رسانه‌شان نداشته باشند، کار شکل نمی‌گیرد. اسم هر نهادی یک تصوری را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. این ذهنیت در طول زمان شکل می‌گیرد و باعث شکل گیری این جایگاه خود آن نهاد است.

در نظام ارزش آفرینی برند دو مفهوم مهم وجود دارد: ربط و تمایز. ربط یعنی اینکه مردم احساس کنند چیز ارائه شده به آنها ربط دارد و این چیز باید نسبت به بقیه چیزها متمایز باشد. جایگاه برند هم پنج موقعیت دارد: جدید، کنجکاوی برانگیز، بازار انبوه، رهبری‌ُٰ، و در زمان گذشت دوره برند «رنجور و خسته».

روزنامه نگاری تحقیقی

کتاب «وحشت: ترامپ در کاخ سفید» نوشته باب وودوارد در مدت کوتاهی پس از انتشار بیش از یک میلیون نسخه فروش رفت. این کتاب به فارسی هم ترجمه شده است. وودوارد روزنامه‌نگاری است که باعث استعفای نیکسون هم شده بود. این کتاب روایت کننده یکسال و نیم زندگی ترامپ درون کاخ سفید است و نمونه‌ای عالی است از کار روزنامه‌نگاری تحقیقی. فیلم‌هایی چون «همه مردان رئیس جمهور»، «بازگشت آقای اسمیت» و «اسپات لایت» هم از جمله فیلم‌های سینمایی هستند که بر مبنای مدل روزنامه نگاری تحقیقی ساخته شده‌اند.

بسیار اتفاق افتاده که سردبیران ایده‌های فوق العاده خبرنگاران را رد کنند. معمولا آن چیزی که سردبیرها رد می‌کنند، دعوت به فنا شدن است. بنابراین بسیار مهم است که خبرنگاران چگونه ایده‌های خود را پیگیری کرده یا به آن ورود پیدا کنند. مدلی که من در رسانه‌هایی که مسئولیت آنها را بر عهده داشتم، پیگیری می‌کردم، مدل سوژه ستاره دار بود.

کار ویژه رسانه تراز جمهوری اسلامی چیست؟

دو کار ویژه رسانه تراز انقلاب اسلامی این موارد است: «اطلاع رسانی و آگاهی بخشی یا روشنگری» و «تاثیر گذاری مطلوب». این رسانه به دو هدف عمده می‌رسد: «نخست حق حاکم بر رعیت» که به تاثیرگذاری در زندگی مردم می‌انجامد و دیگری «حق رعیت بر حاکم» است که همان پیگیری موضوعات خبر است. در جلسه‌ای که برخی اصحاب رسانه و سردبیران با مقام معظم رهبری داشتند من به این مدل اشاره کرد که رهبری فرمودند این کار همان امر به معروف و نهی از منکر رسانه‌ای است.

سوال مهمی در اینجا مطرح می‌شود: چگونه می‌توان در رسانه‌های جبهه انقلاب انتقاد کرد و در دام سیاه نمایی نظام نیفتاد؟ ببینید هر انتقادی را می‌توان به سیاه نمایی و تبلیغ علیه نظام فرض کرد. مرز کجاست و یک خبرنگار چگونه باید سوژه‌اش را پیگیری کند که مخالفانش نتوانند تهمت سیاه نمایی و تبلیغ علیه نظام را به او وارد کنند؟

مطالب مرتبط:

خبرنگار نباید هدفش از پیگیری سوژه مچ گیری باشد. باید اگر مثلا موضوع فساد در نهادی را پیگیری می‌کند ابتدا به روند حل معضلات توسط آن نهاد هم اشاره کرد و در ادامه روند فساد را مطرح کند. در این میان خبرنگار باید سه کار انجام دهد: نخست اینکه با انتخاب درست به سراغ سوژه‌های تاثیرگذار برود. دوم اینکه فرضیه و نقطه هدف مطلوب برای سوژه‌اش را تعریف کند و سوم در رهگیری و تعقیب آن سوژه تا حل معضل و حصول نتیجه ثابت قدم باشد.

معیار تاثیر سوژه‌ها

در اینجا نیز سوالی مطرح می‌شود که جه معیاری برای تعیین فرضیه و پیش‌بینی احتمال تاثیر سوژه‌ها وجود دارد؟ برای امر به معروف و نهی از منکر رسانه‌ای در جهت حل معضلات حاد و یا فراگیر مردم باید احتمال تاثیر بدهیم و فرضیه مشخص و عینی را مبتنی بر گفتمان رهبری و اسناد بالادستی تعریف کنیم.

به نظر من همه خبرنگاران در همه حوزه‌ها باید کتاب «قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» را داشته باشند. در این کتاب شرح وظایف همه نهادهای دولتی آمده و می‌توان از روی آن چگونگی وظایف نهادها را پیگیری کرد.

مهم‌ترین نتایج الگویی را که برای شما بیان کردم می‌توان در این موارد خلاصه کرد: ۱)نزدیکی به دغدغه‌ها و مطالبات مردم. ۲)رفع اتهام سیاسی. ۳) موج آفرینی رسانه‌ای و پیشرو بودن. ۴) پرهیز از سیاه نمایی. ۵) ترسیم نقشه راه برای گروه‌ها و ۶) امکان ارزیابی دقیق عملکرد.

ببینید سوژه ستاره دار یا سند بالادستی یا قانون دارد، که در این صورت یا اصلا اجرا نمی‌شود یا ناقص اجرا می‌شود. یا اینکه این سوژه سند بالادستی یا قانون ندارد که باید آن را از مرجع قانون گذاری پیگیری کرد و در حالت سوم اینکه نیاز به سند بالادستی یا قانون ندارد که باید از نهاد مجری پیگیری شود.

بیوگرافی حسین قربانزاده

بیوگرافی حسین قربانزاده
بیوگرافی حسین قربانزاده

 

حسین قربانزاده، متولد ۲۲ تیر ۱۳۵۸، اهل مشهد و مشاور سیاسی محمدباقر قالیباف سیاستمدار ایرانی و شهردار اسبق تهران است که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ سردبیر روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران بود و در سال ۱۳۹۳ همزمان مسئولیت سردبیری و مدیرمسئولی این روزنامه را بر عهده گرفت که تا شهریورماه ۱۳۹۶ نیز ادامه داشت.

او دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه امام صادق و دکترای حقوق بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی تهران دارد.

قربانزاده ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ از رساله دکتری خود با عنوان «حق دفاع در رویه دادگاه های کیفری بین المللی» با درجه عالی و نمره ۱۹ در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی دفاع کرد. پیش از سردبیری روزنامه همشهری، قربانزاده قائم مقام تهران امروز|روزنامه تهران امروز وابسته به حزب جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی نزدیک به محمدباقر قالیباف بود.

او همچنین از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ در دومین دوره شورای مرکزی دو سال پیاپی به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد و در سومین دوره انتخابات شورای مرکزی این حزب نیز بالاترین آراء را بدست آورد و اکنون نیز عضو شورای مرکزی این حزب است.

قربانزاده با تأسیس کمپین حذف معیار ظرفیت از حرفه وکالت از سال ۱۳۹۵، به دنبال تغییر نظام پذیرش و آموزش کارآموز وکالت در ایران بوده است و نهایتاً در اسفندماه ۱۳۹۶، طرحی با عنوان طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت با بیش از هشتاد امضاء نمایندگان در مجلس اعلام وصول شد که اعضاء هیئت مدیره کانون های وکلا مدعی هستند که پیش نویس این طرح از سوی کمپین حذف معیار ظرفیت از حرفه وکالت نوشته شده است.

مسئولان نهاد وکالت معتقدند این طرح باعث هرج و مرج در جامعه حقوقی شده و افراد بیسواد را وکیل می کند در حالی که هم اکنون برای وکلای فعلی به اندازه کافی کار نیست.

در مقابل قربانزاده و نمایندگان حامی طرح معتقدند که این طرح با درجه بندی و تخصصی کردن حرفه وکالت و همچنین تغییر معیار پذیرش از ظرفیت محدود به صلاحیت علمی، چرخه معیوب ارائه خدمات حقوقی را در ایران متحول می کند. این طرح هم اکنون در دستور کار کمیسیون قضایی قرار دارد.

قربانزاده همچنین در خردادماه سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان دیده بان شفافیت و عدالت که احمد توکلی نماینده سابق مجلس آن را اداره می کند، به عنوان تلاشگر برتر ماه انتخاب شد و لوح برگزیده این سازمان را دریافت کرد.

حسین قربانزاده، اولین سردبیر خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) بوده و از دیگر سوابق رسانه ای او می توان به سردبیری روزنامه ماوی (روزنامه قوه قضاییه)، مدیرمسئولی روزنامه تهران امروز، مدیرمسئولی برخی مجلات همشهری مانند: آیه، سرنخ و داستان اشاره کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی