پنج شنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵

قیمت کدام خودروها پس از طرح آزادسازی ارزان می شود؟

قیمت کدام خودروها پس از طرح آزادسازی ارزان می شود؟
طرح آزادسازی خودرو اگر تصویب و اجرایی شود، واردات خودروی نو و دست دوم به کشور را آزاد می‌کند.

به گزارش تیتربرتر؛ چند سناریو درباره قیمت خودروهای خارجی بعد از آزادسازی واردات خودرو مطرح می‌شود.

واکنش بازار به خبر آزادسازی چیست؟

در بازار خودرو اما قیمت خودروهای خارجی نه گران شده و نه ارزان. بازار در حالت انتظار است. چون هم طرح آزادسازی واردات خودرو در حال بررسی است و هم مذاکرات برجام در سایه ابهام است و مردم نمی‎‌دانند ایران به زودی به توافق دست پیدا می‌کند یا قطعانامه جدیدی علیه ایران صادر می‌شود. هر کدام از این دو سناریو بر قیمت دلار در بازار اثر می‌گذارد و مشخصا قیمت خودرو و به خصوص خودروهای وارداتی را هم تغییر می‌دهد.

برای همین بازار در حالت انتظار است. برخی از فعالان بازار می‌گویند خودرو برای فروش در بازار عرضه می‌شود اما فعلا کسی خریدار نیست.

قیمت خودرو های خارجی افزایش می یابد؟

سناریوی اول این است که واردات خودرو در انحصار خودروسازان قرار می‌گیرد و آنها مشخص می‌کنند که چه خودرویی وارد شود و با چه قیمتی در بازار داخل فروخته شود. در ابن شرایط بعید است که قیمت خودروهای وارداتی و خارجی موجود در بازار تغییر قابل توجهی کند.

چون خودروسازان می‌خواهند ضرر خود از قیکت‌گذاری دستوری داخلی را با واردات خودروی خارجی جبران کنند. به همین دلیل احتمالا خبری از کاهش قابل توجه و ریزش شدید قیمت خودروهای خارجی در بازار نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم گفته بود: مصوبه شورای رقابت می‌تواند به انحصار در بازار خودرو منجر شود. چون در تبصره دو این ماده آمده است که «سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.» چنانچه این بند توسط نمایندگان مجلس تغییر نکند، ممکن است دوباره به انحصار بازار دامن بزند!

افت ۵۰ درصدی قیمت خودرو واقعی است؟

البته دادفر ادعا کرده بود در صورت آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودرو بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بریزد. پیش‌بینی که چندان به واقعیت نزدیک نیست. چون علاوه بر مساله آزادسازی واردات، نرخ دلار در تعیین قیمت خودروهای وارداتی اثر زیادی دارد.

اما برخی از فعالان بازار و به خصوص مردم امیدوارند که آزادسازی واردات خودرو منجر به افت قیمت شود. اما چقدر؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو می‌تواند سبب تعادل دربازار خودرو شود و قیمت خودروهای خارجی را حداقل ۳۰ درصد ارزان کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی بابل هم به تجارت‌نیوز گفته بود ممنوعیت واردات خودروی خارجی در سه سال گذشته سبب شده که قیمت خودرو در بازار ایران به صورت غیرواقعی بالا برود. اما اگر واردات خودرو آزاد شود احتمال افت قیمت خودرو وجود دارد. چون الان در بازار خودروهای خارجی قیمت خودروها کاذب است. به عنوان مثال قیمت خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۸ به سه میلیارد تومان رسیده است اما اگر واردات خودرو آزاد شود این خودرو به یک میلیارد تومان می‌‌رسد.

مطالب مرتبط:

قیمت پراید بعد از آزادسازی کاهش می یابد؟

قیمت پراید بعد از آزادسازی کاهش می یابد؟
قیمت پراید بعد از آزادسازی کاهش می یابد؟

 

با آزادسازی واردات خودرو که مجلس تصویب کرده از این پس هرکس که بتواند قطعات خودرو صادر کند می‌تواند خودرو به کشور بیاورد و بدون انتقال ارز این واردات می‌تواند صورت بگیرد. اما این اتفاق چه تاثیری بر بازار خودرو دارد؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو و عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو هر دو معتقدند در صورت اجرایی شدن قانون جدید به شکلی که اکنون در این قانون آمده است می‌توان انتظار کاهش قیمت ۲۵ تا ۴۰ درصد در خودروهای خارجی را داشت.

اما آیا این اتفاق می‌تواند بر قیمت خودروهای داخلی هم تاثیر بگذارد؟ می‌توان انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی مثل پراید هم از این قانون جدید متاثر شوند؟

دادفر و جعفری می‌گویند که ممکن است با اجرای این قانون پس از کاهش قیمت تا ۴۰ درصدی در خودروهای خارجی، قیمت خودروهای داخلی هم ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان شوند.

دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین در این مصاحبه زنده اینستاگرامی گفته است: پیش‌بینی می‌شود خودروهای جدید از بهمن و اسفند امسال وارد بازار شود. اگر شورای نگهبان در آینده نزدیک این مصوبه مجلس را تصویب کند واردات خودرو امسال انجام می‌شود. احتمالا فعالان قبلی سریع خودروهای جدید را روانه بازار کنند.

جعفری هم با اشاره درباره آینده قیمت خودروهای چینی در ایران گفت: با ورود خودروهای کره‌ای و جدید به بازار ایران دیگر تمایل برای خرید خودروهای چینی کاهش پیدا می‌کند. چرا که قیمت خودروهای چینی در بازار کاذب است. متاسفانه به دلیل محدودیت‌ها برخی نمایندگی‌های فروش خودروهای چینی قیمت خودروها را هفتگی تغییر می‌دهد. در آینده فروش خودروهای چینی سخت می‌شود.

در حالی که سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۲ شهریور ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود در ادامه تصمیمی که از سال ۹۷ گرفته شده واردات خودرو نخواهیم داشت و علت آن را هم‌تراز ارزی کشور عنوان کرده بود، در جلسه علنی روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو رفع و این طرح تصویب شد.

اعتماد در ادامه نوشت: بر این اساس ماده ۴ این‌گونه اصلاح شد؛ هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب (b) و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند، تبصره ۲- سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک‌بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود، تبصره ۳- منحصر کردن داشتن نمایندگی یا ارایه خدمات پس از فروش، صرفا از خودروسازان خارجی ممنوع است و سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود، تبصره ۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو کلیک کنید

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: حمیرا فغانی