چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۰۶
با از سر گیری توافق وین در مهر 1400:

اولین تاثیر مذاکرات برجام بر قیمت سکه و طلا

با از سر گیری توافق وین در مهر 1400:
قیمت دلار بخش عمده افت روز گذشته را جبران کرد، فضای بازار تا حدی خبری شده و زمینه نوسان‌گیری را فراهم کرده است، به نظر نمی‌رسد جهت انتظارات به صورت کلی تغییر کرده باشد.

به گزارش تیتربرتر؛ قیمت سکه بدون حمایت دلار دشوار است که کانال ۱۲ میلیون تومانی را بتواند حفظ کند و به نظر می رسد نزول دلار به کانال ۱۲ میلیونی سکه امامی حمله کرده است.

پیش بینی قیمت سکه و دلار در مهر 1400

پیش بینی قیمت سکه و دلار در مهر 1400
پیش بینی قیمت سکه و دلار در مهر 1400

 

قیمت سکه امامی که عصر روز گذشته روی 11 میلیون و 850 هزار تومان قرار داشت، در شروع معاملات امروز تحت تاثیر رشد قیمت دلار قدری افزایش یافت و روی 11 میلیون و 890 هزار تومان قرار گرفت. با احتساب قیمت 27 هزار و 400 تومان برای دلار اندازه حباب قیمتی سکه حدود 2.8 درصد به دست می‌آمد. 

 قیمت سکه در پایان معاملات نیمه اول روز روی 11 میلیون و 860 هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز تغییراتی مثبت را به ثبت رساند و بخش عمده افت روز گذشته را جبران کرد. جهت انتظارات در بازار به صورت کلی تغییر نکرده و احتمالا فضای خبری دوباره زمینه را برای نوسان‌گیری فراهم کرده است.

دیشب شایعاتی در بازار بود که قرار است از دو هفته آینده مذاکرات هسته ای از سر گرفته شود. این خبر موجب شد که میزان فروش های ارزی به یکباره زیاد شود. در واقع پس از ساعت ۹ شب به یک باره ریزشی در بازار ارز شکل گرفت که قیمت دلار را از محدوده ۲۷هزار و ۶۰۰ تومان به محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان برد.

این ریزش در زمانی اتفاق افتاد که معاملات پشت خطی سکه متوقف شده بود. در واقع اثر افت انتهای شب دلار ممکن است در ابتدای روز جاری به بازار سکه منتقل شود. البته سکه بازان امیدوارند که با برگشت اونس طلا به بالای هزار و ۸۰۰ دلار بتوانند اثر کاهش دلار را جبران کنند.

تاثیر مذاکرات برجام بر قیمت طلا و دلار

امروز سکه امامی باید برای حفظ مرز ۱۲ میلیون تومانی تلاش کند. اگر فلز گران بهای داخلی بتواند محدوده ۱۲ میلیون را حفظ کند، ممکن است با کمک خریدها به سطح ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قدم بگذارد. در صورتی که مرز ۱۲ میلیون از دست برود، سکه توان افت تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را خواهد داشت.

به گفته فعالان، عامل اساسی حرکت سکه در روز جاری نوسانات قیمت دلار است. دیشب در معاملات پشت خطی،‌ بیشتر معامله گران در بازی های پشت خطی تمایل به فروش دلار داشتند. همین مساله می تواند انتظارات معامله گران بازار فلز گران بهای داخلی در ابتدای روز جاری را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت سکه بدون حمایت دلار دشوار است که کانال ۱۲ میلیون تومانی را بتواند حفظ کند و به نظر می رسد نزول دلار به کانال ۱۲ میلیونی سکه امامی حمله کرده است.

به گفته فعالان،‌ دیشب شایعاتی در بازار بود که قرار است از دو هفته آینده مذاکرات هسته ای از سر گرفته شود. این خبر موجب شد که میزان فروش های ارزی به یکباره زیاد شود. در واقع پس از ساعت ۹ شب به یک باره ریزشی در بازار ارز شکل گرفت که قیمت دلار را از محدوده ۲۷هزار و ۶۰۰ تومان به محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان برد.

این ریزش در زمانی اتفاق افتاد که معاملات پشت خطی سکه متوقف شده بود. در واقع اثر افت انتهای شب دلار ممکن است در ابتدای روز جاری به بازار سکه منتقل شود. البته سکه بازان امیدوارند که با برگشت اونس طلا به بالای هزار و ۸۰۰ دلار بتوانند اثر کاهش دلار را جبران کنند.

مطالب مرتبط:

قیمت طلا و دلار کاهش می یابد؟

قیمت طلا و دلار کاهش می یابد؟
قیمت طلا و دلار کاهش می یابد؟

 

اونس جهانی طلا در بازار امروز به ۱۷۹۰ دلار کاهش پیدا کرد. قیمت طلا با افزایش قیمت دلار روند صعودی داشت. قیمت سکه که پس از چند روز کاهش قیمت کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داد، امروز به نرخ ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید و به کانال ۱۲ میلیون تومان نزدیک‌تر شد.

این برگشت در حالی اتفاق افتاد که دیروز فلز گران بهای داخلی تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی افت کرده بود. فلز گران بهای داخلی در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حمایت بسیار محکمی دارد و می تواند در آن محدوده با افزایش خریدها مواجه شود. اتفاقی که از اواخر روز گذشته رخ داد.

دیروز بعدازظهر ارزش ذاتی فلزگران بهای داخلی تا محدوده ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پایین رفته بود. این موضوع احتمال افت سکه را بیشتر میکرد. با این حال، دیشب هم ارزش دلار در معاملات پشت خطی تقویت شد و هم ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی کمی بالا آمد. این موضوع موجب شد که ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی تا نزدیک ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رشد کند. همین موضوع نیز باعث شد که سکه در معاملات پشت خطی با تقاضای بیشتری رو به رو شود. با این حال، دشوار است که سکه امروز بتواند خود را به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برساند.

سکه امامی که روز دوشنبه تحت تاثیر عقبگرد هر دو محرک‌ خود، کانال ۱۲ میلیون تومانی را از دست داد، در معاملات روز سه‌شنبه از سوی رشد قیمت دلار حمایت شد و بار دیگر این مرز مقاومتی را باز پس ستاند و بخش عمده افت روز گذشته را جبران کرد. به این ترتیب، بهای هر قطعه سکه امامی به ۱۲ میلیون و ۵۰ تومان رسید.

جهت انتظارات در بازار به‌طور کلی تغییر نکرده و احتمالا فضای خبری دوباره زمینه را برای نوسان‌گیری فراهم کند. با توجه به اینکه اخبار مثبتی از ادامه مذاکرات احیای برجام منتشر نشده، التهاب بازارها افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی روند قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کند. البته با توجه به ‌شدت‌یافتن نوسان در بازارها، معامله‌گران همچنان جانب احتیاط را نگه داشته‌اند و با تردید بیشتری در موقعیت خرید و فروش قرار می‌گیرند.

قیمت اونس طلای بازار جهانی روز سه‌شنبه تحت تاثیر نوسانات دلار در آستانه انتشار گزارش تورم آمریکا قرار داشت. انتشار داده‌های جدید تورم آمریکا که می‌تواند در تعیین سیاستگذاری‌های پولی آینده فدرال‌رزرو نقش مهمی داشته باشد، برای بازارهای مالی جهان کلیدی خواهد بود. تسریع رشد تورم، انتظارات برای اعلام رسمی قریب‌الوقوع بودن تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت می‌کند.

واکنش طلا به این موضوع منفی خواهد بود؛ زیرا چشم‌انداز تعدیل خرید اوراق قرضه، بازده اوراق قرضه را بالا می‌برد و بالا رفتن بازده هم هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد. از طرفی شاخص دلار که در روز‌های گذشته به بالاترین سطح چند هفته اخیر رسیده بود، اندکی از آن سطح فرونشست. به این ترتیب این فلز گرانبها با نوسانات زیاد (در ساعت ۲۰ روز گذشته) ۱۸۰۶دلار معامله می‌شد.

برای اطلاع از آخرین قیمت طلا کلیک کنید

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی