چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۰۶

مذاکرات برجام بعد از جدایی عراقچی از وزارت خارجه/ اولین برنامه علی باقری

مذاکرات برجام بعد از جدایی عراقچی از وزارت خارجه/ اولین برنامه علی باقری
مذاکرات هسته ای وین از ۳۰ خرداماه امسال با ورود به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران متوقف شد و تا کنون نزدیک به سه ماه از آن می گذرد.

به گزارش تیتربرتر؛ الیاس نادران در جلسه علنی مجلس تصریح کرد: در بحث مذاکرات هسته‌ای نیز مجلس شورای اسلامی قانون مصوب کرده و دولت لازم است که ضوابط قانونی را رعایت کند. تاکنون گزارشی رسمی از سوی مقامات دولتی در صحن مجلس ارائه نشده است. لازم است کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با توجه به تعطیلی مجلس این گزارش را دریافت کرده و منتشر کند.

زمان از سرگیری مذاکرات برجام با حضور علی باقری

زمان از سرگیری مذاکرات برجام با حضور علی باقری
زمان از سرگیری مذاکرات برجام با حضور علی باقری

 

 ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه امروز در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی افزود: از طرف‌های موضوع برنامه هسته‌ای ایران می‌خواهیم هر چه سریعتر به مذاکرات برای احیای برجام در وین بازگردند.

وی افزود: در زمان حاضر بازگشت فوری به مذاکرات در وین بسیار مهم است تا اینکه در این روند وقفه بطول نیانجامد.
تبلیغات

ریابکوف گفت: از آمریکا و کشور‌های اروپایی دعوت به واقعگرایی در مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌کنیم.

روسیه برای ازسرگیری مذاکرات برجام در وین که از روز ۲۰ ماه ژوئن متوقف شده است، تلاش می‌کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه با بیان اینکه کوتاه‌ترین راه برای احیای برجام، بازگشت همزمان آمریکا و ایران به تعهدات است، اعلام کرد که روسیه آماده کمک به بازگشت سریع شرکای برجام به مذاکرات وین است.

زاخارووا در بیانیه‌ای در وزارت خارجه روسیه، با اعلام اینکه مسکو از توافق تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص سرویس فنی تجهیزات نظارتی در سایت‌های هسته‌ای ایران استقبال می‌کند، نوشت: مسکو تمامی شرکا در زمینه توافق هسته‌ای را به بازگشت هر چه سریعتر به میز مذاکرات فرامی خواند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد که کوتاهترین مسیر برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران، بازگشت همزمان ایالات متحده و ایران به تعهدات خود است، روسیه به این امر کمک می‌کند.

وی گفت: «کوتاهترین راه برای احیای دوباره توافق هسته‌ای از طریق بازگشت متقابل متقابل واشنگتن و تهران به تعهدات آن‌ها که توسط برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بدون هیچگونه ضمیمه و استثنا تعیین شده است، می‌باشد. وروسیه قصد دارد از هر طریق ممکن در این امر مشارکت داشته باشد.»

مطالب مرتبط:

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین نیز دو روز پیش به رسانه‌های روسی گفت که علت وقفه طولانی در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین به خاطر تشکیل دولت جدید ایران است بنابراین هیچ چیز غیرمعمولی وحود ندارد.

اولیانوف به روزنامه ایزوستیا افزود که تاریخی برای از سرگیری مذاکرات مربوط به احیاء برجام وجود ندارد و گفتنش دشوار است که چه زمانی تاریخ آن مشخص خواهد شد. به گفته این دیپلمات، علت این وقفه طولانی از آخرین دور مذاکرات (۲۰ ژوئن- ۳۰ خرداد) تغییرات در قوه مجریه ایران است.

این دیپلمات تاکید کرد: دولت جدید کشور [ایران]همین هفته گذشته تشکیل شد، مقامات ایران نیاز به زمان دارند تا تیم جدید را تشکیل دهند. من می‌دانم که در تهران روی این موضوع عملا به صورت روزانه دارند کار می‌کنند؛ و به همکاران خودم که بخاطر تأخیر در مذاکرات عصبی هستند یادآوری می‌کنم که دولت بایدن یک ماه و نیم و حتی بیشتر زمان برد تا مذاکرات وین را آغاز کند. به همین خاطر هیچ چیز غیرمعمولی وجود ندارد.

براساس بیانیه مشترک روز گذشته ایران وآژانس، به بازرسان آژانس اجازه داده می‌شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

در بیانیه مشترک محمد اسلامی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پس از نشست مشترک روز یکشنبه آنان به امضا رسید، آمده است: طرفین روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصراً فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار داده‌اند.

تصمیم جدید اتحادیه اروپا برای مذاکرات برجام

تصمیم جدید اتحادیه اروپا برای مذاکرات برجام
تصمیم جدید اتحادیه اروپا برای مذاکرات برجام

 

سفیر اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با تاکید بر حمایت اتحادیه از توافق هسته‌ای ایران (برجام) تصریح کرد: از سرگیری مذاکرات برجام بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

«استفن کلمنت» در ادامه اظهارات خود که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد ، افزود: اتحادیه از تلاش‌ها در داخل کمیسیون مشترک برجام و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه حمایت می‌کند.

وی بیان داشت که اتحادیه اروپا حمایت خود را در زمینه اجرای کامل و موثر برجام  مورد تاکید قرار می‌دهد و مصمم است تا با جامعه جهانی برای حفظ این توافق که عنصر مهمی در معماری نظام جهانی عدم اشاعه تسلیحات اتمی بشمار می‌رود همکاری کند. سفیر اتحادیه اروپا از تمام کشورها خواست تا از اجرای برجام در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

وی افزود که اتحادیه اروپا به مسائل مرتبط با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها اذعان دارد. کلمنت با اشاره به اینکه اجرای کامل و قابل راستی آزمایی برجام از سوی ایران حائز اهمیت است تصریح کرد که رفع تحریم‌ها نیز بخش مهمی از توافق به شمار می‌رود. این دیپلمات اروپایی ادعا کرد که اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهداتش ذیل برجام از جمله رفع تحریم‌ها عمل کرده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی