سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ۱۴:۱۳

پیش بینی بورس در هفته پایانی شهریور 1400

پیش بینی بورس در هفته پایانی شهریور 1400
شاخص کل بورس امروز 23 شهریور 1400 بیش از ۱۴ هزار واحد ریخت و بر پله یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد ایستاد.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص کل بورس امروز با افت ۱۴ هزار و ۷۰۹ واحدی به عدد یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد و شاخص هم وزن نیز با افت ۶ هزار و ۵۹ واحدی به عدد ۴۴۴ هزار واحد رسید و نمادهای فارس، میدکو، فملی و اخابر بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

در فرابورس نیز شاخص با افت ۲۶۶ واحدی به عدد ۲۲ هزار واحد رسید و نمادهای بپاس، صبا و آریا بیشترین تاثیر را در افت شاخص فرابورس داشتند.

گفتنی است که ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از ۶هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان رسید و بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی بود.

پیش بینی بورس در پایان شهریور 1400

پیش بینی بورس در پایان شهریور 1400
پیش بینی بورس در پایان شهریور 1400

 

 امروز بازار سهام در سومین روز معاملاتی باز هم با اصلاح شاخص کل و عمده گروه‌ها مواجه شد. امروز بازار سرمایه تحت تاثیر از سیگنال‌های منفی چند روز گذشته مذاکرات و قیمت دلار روند قابل قبولی را از خود نشان نداد و عمده بازار در هیجان و ترس فرو رفته‌اند. اما روند بورس فردا به چه صورت خواهد بود؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سهام درباره روند بورس گفت: روند شاخص و کلیت بازار تا آخر شهریور ماه به همین صورت و به شکل اصلاحی خواهد بود. دلیل این موضوع هم تحولات شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صورت‌های مالی شرکت‌ها است.

وی در بخش دیگری به گروه‌های پیش‌رو بازار اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد گروه معدنی و فلزات اساسی با توجه به شرایط جهانی مطلوب و مناسب می‌توانند پیشتاز بازار باشند.

درباره روند بازار امروز هم امیر مهدی میرشاه ولد، کارشناس بازار سرمایه گفته بود: روند اصلاحی در بازار به لحاظ زمانی ادامه‌دار است و شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد با توجه به قیمت فعلی دلار نوسان خواهد کرد.

وی در توصیه به سهامداران خرد همچنین گفت: بهتر است سهامداران به دنبال خرید سهم‌هایی باشند که افت خوبی را داشتند و به لحاظ قیمتی در وضعیت مطلوبی قرار گرفتند. با این کار به نوعی می‌توانند سبد خود را بهینه کنند.

با توجه به تحرکات کلی بازار امروز به نظر می‌رسد روند اصلاحی فعلا در بازار ادامه‌دار باشد و بهتر است سهامداران با هیجان کمتری نسبت به فروش یا خرید سهام اقدام کنند.

مطالب مرتبط:

تاثیر تحولات افغانستان بر بازار بورس ایران

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، حجم صادرات ایران به افغانستان چه میزان است؟، اظهار کرد: حدود ۳۵ -۳۰ درصد از بازار واردات افغانستان دست ایران است و طبق آمار در ۳ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶۵ میلیون دلار کالا توسط ایران به افغانستان صادر شده است. ارزش دلاری صادرات ایران در ۳ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، با رشد ۱۵ درصدی مواجه بود، اما میزان کالا‌ها ۵ درصد کاهش یافت.

او بیان کرد: در سال ۹۲ تا ۹۶ روند صادرات از ایران به افغانستان صعودی بوده است. در سال ۹۱ به مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار و در سال ۹۷ به مبلغ ۲ میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار، بیشترین صادرات به افغانستان توسط ایران صورت گرفت.

آسایش تاکید کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ به علت سیاست‌های اقتصادی دولت افغانستان، صادرات از ایران به افغانستان کاهش یافت و در سال ۹۸، ۲ میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار و در سال ۹۹ حدود ۲ میلیارد و ۳۰۶ میلیون  دلار صادرات به افغانستان صورت گرفت.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در جدول زیر بیشترین کالا و صنایعی که از ایران به افغانستان صادر شده، مشخص است که شامل صنعت فولاد و فلزات، صنعت مواد غذایی، صنعت نساجی و سپس سیمان می شود.لازم به ذکر است که، بسیاری از مواد غذایی افغانستان از مرز‌های شرقی ایران تامین می شود.

۵۰ درصد از صادرات به افغانستان توسط شرکت‌های بورسی انجام می شود

آسایش در پاسخ به این پرسش که، چه میزان شرکت‌های بورسی در صادرات ایران به افغانستان دخیل هستند؟، گفت: آمار دقیقی از میزان دخیل بودن شرکت‌های بورسی در صادرات ایران به افغانستان در دست نیست، اما بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از صادرات مربوط به شرکت‌های بورسی است. به خصوص شرکت‌های غذایی و شرکت‌هایی که نزدیک به مرز افغانستان هستند.

نرخ دلار هرات در بلندمدت به ثبات خواهد رسید

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، قطع بازار دلار کاغذی هرات توسط طالبان چه تاثیری بر روی بازار سرمایه و اقتصاد ایران دارد؟، اظهار کرد: نرخ دلار کاغذی هرات در کوتاه مدت فقط دچار نوسانات قیمتی می‌شود و تاثیر چشمگیری نخواهد داشت و در بلندمدت قطعا به ثبات خواهد رسید و عوامل دیگری نیز می توانند در افزایش قیمت دلار اثرگذار باشند.

او اظهار کرد: دلار‌های موجود در افغانستان شامل دلار دوبی، هرات، سلیمانیه است که بیشتر دلار هرات مدنظر است. ما به دلیل تحریم و FATF، قابلیت تعاملات با دنیا را نداریم و مجبور هستیم از راه‌های زمینی و یا پول نقد، دلار وارد کنیم. بخش زیادی از صادرات ما به افغانستان در تعاملات به صورت دلار وارد می شود و نرخ ارز در ایران بسیار تحت تاثیر، تغییر و تحولات دلار هرات است.

اکثر کشورها، افغانستان را یک بازار آماده برای صادرات می‌دانند!

آسایش در پاسخ به این پرسش که، در سال ۱۴۰۰ چه میزان صادرات توسط ایران به افغانستان صورت گرفته است؟، گفت: در حال حاضر کشور افغانستان به دست طالبان افتاده است. سیاست دولت قبلی افغانستان به گونه‌ای بود که واردات از سوی ایران را کاهش داده بود و شاید طی یک سال گذشته از نظر سیاسی به مشکلاتی برخورد کرده بودیم.

او بیان کرد: قابل توجه است، به غیر از ۳ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ صادرات ایران روند کاهشی پیدا کرده است و ایران نباید بازار افغانستان را از دست بدهد. زیرا کشور‌هایی مثل ترکیه، چین، روسیه، هند، امارات، پاکستان، قطر و کشور‌های اطراف افغانستان، این کشور را به عنوان یک بازار آماده در جهت صادرات می بینند و از این جهت شاید کار ایران در جذب بازار افغانستان نسبتا سخت‌تر شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین ما باید سیاست‌های وزارت خارجه، صمت و سایر وزارتخانه‌ها را به کار گیریم و سهم ایران را در صادرات به افغاستان از دست ندهیم، زیرا افغانستان یکی از مهم‌ترین بازار‌های صادرات کالا‌های ایرانی است.

پیش بینی بورس در 24 شهریور 1400

پیش بینی بورس در 24 شهریور 1400
پیش بینی بورس در 24 شهریور 1400

 

مهشید داداش‌زاده کارشناس بازار سرمایه درباره روند فعلی بازار معتقد است، فردا هم بازار با روندی مثبت کار خود را آغاز می کند اما احتمال دارد در ساعات میانی و انتهایی روز بازار کمی افت داشته باشد. وی همچنین درباره روند دیروز بازار می‌گوید: روز گذشته حجم‌های بسیار خوبی در محدوده منفی‌ بازار معامله شد، حتی تعدادی از سهم‌ها تا محدوده سبز بازگشتند اما اینکه صف خرید نشدند اتفاقا نکته مثبتی است زیرا امروز دوباره با فشار بیشتری رو به رو می‌شدند.

وی همچنین افزود: در حال حاضر محدوده حمایتی ۲۷ هزار تومان برای دلار پیش‌بینی می‌شود. همچنین روند فعلی بازار نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه‌گذاران در نمادهای جذاب بازار اقدام به خرید می‌کنند.

به نظر می رسد روند شاخص و کلیت بازار تا آخر شهریور ماه به همین صورت و به شکل اصلاحی خواهد بود. دلیل این موضوع هم تحولات شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صورت‌های مالی شرکت‌ها است.

اما در آینده بازار سهام رشد بسیار خوبی را خواهد داشت و در مدت فعلی که بازار با اصلاح رو به رو شد، صنایع دلار محور بازار هم با اصلاح مواجه شدند و به نظر می‌رسد مجددا با تقاضا همراه شوند.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی