سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۰۶

زمان بازگشت ایران به میز مذاکرات وین

زمان بازگشت ایران به میز مذاکرات وین
میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، سیگنال‌های ارسالی از ایران درباره ازسرگیری مذاکرات وین را دلگرم‌کننده توصیف کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ از میان کشورهای عضو برجام، روسیه نخستین کشوری بود که به دستاورد سفر گروسی به تهران و تفاهم به دست آمده اشاره و آن را مثبت ارزیابی کرد. «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی نوشت: سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران موفق بود. تبریک به مدیرکل و ایران. شکی نیست که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خود که روز دوشنبه آغاز می‌شود، از این دیدار و نتایج آن استقبال خواهند کرد.

زمان بازگشت ایران به میز مذاکرات وین

زمان بازگشت ایران به میز مذاکرات وین
زمان بازگشت ایران به میز مذاکرات وین

 

اولیانوف بامداد یکشنبه در صفحه توئیتر خود، با اشاره به صحبت‌های «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: «این سیگنالی دلگرم‌کننده از ایران است. ازسرگیری مذاکرات وین مدت‌هاست که به تعویق افتاده است».

وی درباره زمان برگزاری دور جدید این گفت‌وگوها در وین نیز توضیح داد: «فاصله بین دور ششم و هفتم مذاکرات وین (از بیستم ژوئن)، بسیار طولانی شده است. اکنون زمان بازگشت به میز مذاکره است».

خطیب‌زاده در نشست خبری امروز در وزارت خارجه گفته بود: «ایران میز مذاکره و برجام را ترک نکرده است. این آمریکا بود که برجام را نقض کرد. روابط ایران و آژانس روابط فنی و به دور از ملاحظات سیاسی است. حسن‌نیت نشان دادن یک اتوبان دو طرفه است. آن‌چه بین ایران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات دیگر تخریب شود، پاسخ ایران را در پی خواهد داشت».

وی در این‌باره تاکید کرد: «گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و آمده است. دولت ضمن این‌که اعلام کرده گفت‌وگوهای وین را در تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد و قطعاً انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند».

بررسی مذاکرات وین در دولت رئیسی

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا آغاز شد.

نشستی که برای نخستین بار از زمان آغاز همه گیری کرونا به صورت حضوری شکل گرفت و موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار داشت. در ابتدای این مراسم،  رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد نظارتی مبرم ترین مسئله با ایران را از طریق دستیابی به یک توافق حل و فصل کرده است که این امر فضایی را برای تلاش ‌های گسترده‌تر دیپلماتیک فراهم می‌سازد.

گروسی همچنین گفت که توافق روز یک شنبه به معنای استمرار روند اطلاع رسانی به بازرسان این آژانس درخصوص فعالیت ‌های هسته‌ای ایران بوده و این روند دسترسی و اطلاع رسانی به زودی حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد که نیازی به صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام نیست.او البته گریزی هم به  موضوع ادعایی وجود مواد اتمی در مکان های اعلام نشده زد و از پاسخ گو نبودن ایران ابراز نگرانی کرد و مدعی شد :« من همچنان از این که مواد اتمی در مکان ‌های اعلام ‌نشده در ایران وجود دارد و مکان‌های کنونی آن مواد اتمی برای آژانس نامعلوم است، عمیقاً نگران هستم و همچنین بعد از حدود دو سال، از این که مسائل پادمانی فوق‌الذکر مرتبط با چهار مکان اعلام ‌نشده در ایران هنوز حل نشده، نگرانی فزاینده‌ای دارم.»

سفر یک روزه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و مذاکره وی با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران و توافقات صورت گرفته، در واقع نشانه ای از حسن نیت تهران در زمینه همکاری و تعامل با آژانس است.ضمن این که این امر نماد دیگری از جدیت ایران در آستانه دور جدید مذاکرات وین برای رسیدن به توافقی در زمینه احیای برجام از طریق لغو تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و در مقابل اجرای دوباره تعهدات برجامی از جانب تهران است.

افزون بر این که  اقدام مثبت و حاکی از حسن نیت ایران در زمینه توافق با آژانس در خصوص نظارت بر فعالیت ‌های هسته ای ایران، باید به طرف های غربی به ویژه آمریکا این نکته را فهمانده باشد که تهران در زمینه حل و فصل اختلافات با غربی ها در خصوص احیای برجام صداقت داشته و اکنون نوبت اروپا با توجه به استقبال آن از توافق اخیر آژانس و ایران است که واشنگتن را در زمینه لغو تحریم ها علیه ایران تحت فشار بگذارد.

مطالب مرتبط:

ضمن این که آمریکا نیز اگر واقعا خواهان اجرای دوباره تعهدات برجامی از جانب ایران است باید شرط تهران در این زمینه یعنی لغو تحریم های یکجانبه را هر چه زودتر عملی کند.دیروز وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت وگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود بر لزوم اتخاذ گام‌های اعتمادساز از سوی دولت انگلیس در راستای رفع مشکلات در روابط دو کشور تأکید کرد.

امیر عبداللهیان در این تماس گفت:ما در حال رایزنی های داخلی درباره چگونگی ادامه مذاکرات هسته ای هستیم.در هفته های اخیر غربی ها به فضا سازی جدیدی علیه تهران با طرح اتهام بی اساس همکاری نکردن ایران با آژانس و کاهش نظارت های این نهاد هسته ای بین المللی بر فعالیت‌های هسته ای ایران پرداخته و به همین بهانه مسئله صدور قطعنامه جدیدی علیه ایران در نشست آینده شورای حکام آژانس را مطرح کرده بودند، اما این خواسته غرب با مخالفت شدید روسیه مواجه شد.

دیروز نیز میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دایم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان درباره از سرگیری مذاکرات برجام در آینده نزدیک را «دلگرم» کننده خواند.

دولت رییسی در این بازه سه ماهه که مذاکرات متوقف شده نشان داد که این تیم در حوزه سیاست خارجی هیجانی و شتابزده حرکت نخواهد کرد تا زمانی که از عزم جزم طرف مقابل برای بازگشت به برجام و لغو تحریم اطمینان حاصل کند.

اهمیت توافق تهران و آژانس را می توان از کارشکنی های دشمنان از جمله مقامات رژیم صهیونیستی هم دریافت. سفر چند روز پیش «نفتالی بت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار او با «جو بایدن» برای ممانعت از این توافق و احیای برجام صورت گرفت.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی