جمعه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶

چرا بیت کوین یکباره ریزش کرد؟/ تراکنش بیتکوین چه شد؟

چرا بیت کوین یکباره ریزش کرد؟/ تراکنش بیتکوین چه شد؟
قیمت بیت کوین در روز پنجشنبه به بیش از 46000 دلار بازگشت، اما ارز دیجیتال در هفته گذشته حدود 4 درصد کاهش یافت و برخی از شاخص های فنی نشان می دهد که بیت کوین بیش از حد فروخته شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ ویلی‌‌وو، تحلیلگر ارشد بازارهای مالی عقیده دارد معاملات آتی و افزایش تقاضا برای دریافت وام بر بستر بلاکچین نقش زیادی بر ریزش اخیر بیت‌کوین تا محدوده ۴۲ هزار دلار دارد. 

در حالی که بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای رمزنگاری شده در نظر گرفته می شود، اما در همه معیارها اتریوم را شکست نمی دهد. با داشتن اکوسیستم قوی از پروتکل های مالی غیر متمرکز (DeFi)، بازی های بلاک چین بازی برای کسب درآمد و NFT، بلاک چین اتریوم حدود 5 برابر حجم روزانه بیت کوین را اداره می کند.

علت ریزش بیت کوین

علت ریزش بیت کوین
علت ریزش بیت کوین

ویلی‌‌وو کارشناس ارشد بازارهای مالی گفت: در ماه مارس سال ۲۰۲۰ هم بیت‌ کوین ریزشی مشابه را به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ تجربه کرد اما سقوط بازار در روز سه‌شنبه تفاوت عمده‌ای با ریزش‌های قبلی داشت. اگرچه این ریزش ترس در بازار را زیاد کرد و حجم زیادی از معاملات آتی لیکویید شد اما فرصت خوبی برای ورود خریدار جدید ایجاد کرد.

ویلی‌وو عقیده دارد افزایش تعداد درخواست کنندگان وام بر بستر بلاکچین نیز می‌تواند دلیلی برای کاهش قیمت بیت‌کوین باشد.

افزایش تقاضا در کف قیمتی نشان می‌دهد که کاهش قیمت به دلیل فروش نهنگ‌ها یا هولدرها نبوده و فرایند کاهش قیمت بیشتر از قیمت بیت‌کوین در معاملات آتی تاثیر گرفته است.

با توجه به گزارش whalemap سرمایه‌گذاران جدید زیادی در حاشیه ریزش قیمت تا محدوده ۴۲ هزار دلار وارد بازار شدند و سفارشات بسیاری در این محدوده فعال شد. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد با ریزش قیمت اکثر کسانی که بیت‌کوین فروختند تازه وارد بازار شده بودند.

ویلی‌وو عقیده دارد این ریزش قیمت می‌تواند بازار را پاکسازی کند. ورود سرمایه‌گذاران جدید می‌تواند از نوسان زیاد بازار در نتیجه رفتارهای هیجانی جلوگیری کند.

حجم تراکنش بیت کوین چه شد؟

حجم تراکنش بیت کوین چه شد؟
حجم تراکنش بیت کوین چه شد؟

به عنوان معیار موفقیت، ایجاد هزینه یک شمشیر دو لبه است. به عنوان یکی، هزینه ها تقاضا برای یک شبکه بلاک چین را نشان می دهد. اگر کاربران شبکه کمتری داشته باشند، هزینه های کمتری ایجاد می کند. همچنین چیزی برای گفتن وجود دارد که کاربران مایلند گاهی اوقات شمال 100 دلار برای تعامل با برنامه های غیر متمرکز شبکه هزینه کنند.

با این حال، هزینه های بالا همچنین نشانه مسائل مقیاس پذیری در شبکه بلاک چین است. با اتخاذ بیشتر اتریوم، سرمایه گذاران به دلیل هزینه های بالای تراکنش از تعامل با بلاک چین خود محروم می شوند. اتریوم قصد دارد برای اثبات اجماع سهام در سال 2022 مهاجرت کند که باید هزینه معاملات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما تا آن زمان سرمایه گذاران برای کاهش هزینه های معامله باید به راه حل های لایه 2 مانند Polygon (MATIC) و Optimism اعتماد کنند.

لیتکوین معاملات را در یک چهارم زمان بیت کوین پردازش می کند. این منجر به مقیاس پذیری بهتر و هزینه های کمتر نسبت به همتای خود می شود. با 150،000 تراکنش و فقط 2700 دلار هزینه ، استفاده از شبکه آن بسیار ارزان است. با این حال، لیتکوین همچنین حداقل معاملات روزانه را از بین این 3 ارز رمزنگاری شده تسهیل می کند و با افزایش معاملات، هزینه هر معامله نیز افزایش می یابد.

به طور متوسط، بیت کوین حدود 750،000 دلار کارمزد ایجاد می کند. در مقایسه، اتریوم حدود 44،000،000 دلار تولید خواهد کرد. انتظار می رود که بیت کوین به اندازه اتریوم معاملات را تسهیل نکند. مورد اصلی فعلی بیت کوین ذخیره ارزش است، در حالی که اتریوم به عنوان بستری برای سایر موارد استفاده از بلاک چین عمل می کند.

اتریوم یک بلاک چین عمومی است که می تواند اجرای قرارداد و پرداخت ها را بصورت آنلاین بدون واسطه مرکزی تسویه کند. اتر، رمز اصلی بلاک چین اتریوم، توسط کاربران DeFi برای تعامل با پروتکل های زنجیره ای مانند Uniswap هزینه می شود. این برنامه ها می توانند درآمد غیرفعال برای سرمایه گذاران ایجاد کنند، بنابراین کاربران مایلند هزینه های معاملاتی بالایی را برای تعامل با آنها بپردازند.

مطالب مرتبط:

خب همه اینها یعنی چی؟

حجم معاملات نشان دهنده موفقیت بلاک چین نیست، به ویژه با توجه به موارد استفاده متفاوت که اتریوم و بیت کوین ارائه می دهند. از آنجا که مورد اصلی استفاده از بیت کوین ذخیره ارزش است، سرمایه گذاران کمتری با بیت کوین معامله می کنند. با این حال، اتریوم توسط سرمایه گذاران به عنوان دارایی مولد از طریق برنامه های بلاک چین مانند Aave ،Uniswap و Compound مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از این برنامه ها، سرمایه گذاران باید معاملات زنجیره ای انجام دهند که منجر به تعداد بیشتری از معاملات روزانه می شود.

قیمت ارزهای رمزنگاری شده در 19 شهریور 1400

قیمت ارزهای رمزنگاری شده در 19 شهریور 1400
قیمت ارزهای رمزنگاری شده در 19 شهریور 1400

قیمت ارزهای رمزپایه امروز پس از سقوط در اوایل این هفته با معاملات بیت کوین بالای 47000 دلار، با سود معامله شد. بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان در سال جاری بیش از 60 درصد افزایش یافته است، هرچند که بسیار پایین تر از رکورد 65 هزار دلاری است که در آوریل به ثبت رسیده است.

قیمت بیت کوین با کاهش 2 درصدی به 47.067.77 دلار رسید چرا که پس از سقوط در دارایی رمزنگاری شده توسط السالوادور به عنوان وجه قانونی، تهدید شکایت آمریکا از صرافی رمزنگاری Coinbase Global Inc بر مسیر سخت پیش رو برای ارزهای رمزنگاری شده تأکید کرد.

اتر، سکه متصل به اتریوم و دومین ارز رمزنگاری شده با سرمایه بازار، 1.5 درصد افزایش یافت و به 3519.5 دلار رسید. در همین حال، قیمت دوج کوین به 0.25 دلار افزایش یافت، در حالی که کاردانو با 2.59 دلار، نزدیک به 2 درصد افزایش یافت. سایر توکن های دیجیتال مانند XRP 11 درصد افزایش یافت و Uniswap ، استلر، لیتکوین در 24 ساعت گذشته بیش از 1 درصد افزایش یافت.

Coinbase روز چهارشنبه اعلام کرده بود که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تهدید کرده است که در صورت راه اندازی برنامه ای که به کاربران اجازه می دهد با وام دارایی های رمزنگاری شده سود کسب کنند، از صرافی ارز رمزنگاری شده شکایت خواهد کرد. به گزارش رویترز، SEC Coinbase را با اخطاریه Wells صادر کرد که نشان می دهد اگر صرافی ارزهای دیجیتال با راه اندازی محصول "Lend" پرمصرف خود برای دارایی های رمزنگاری پیش رود، تنظیم کننده ایالات متحده شکایت خواهد کرد.

در اوایل این هفته، قیمت بیت کوین از بیش از 52000 دلار در هر سکه به 42000 دلار کاهش یافت، قبل از اینکه نیمی از این ضرر را جبران کند، پس از اینکه السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین را به عنوان وجوه قانونی انتخاب کرد و عرضه آن در اولین ساعات خود با نایب بوکله، رئیس السالوادور متوقف شد. گفت کیف پول دیجیتالی مورد استفاده برای معاملات کار نمی کند.

*این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما است و به منظور توصیه برای سرمایه‌گذاری نیست، تیتربرتر هیچگونه مسئولیتی در قبال نتیجه ی سرمایه‌گذاری شما ندارد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: سینا گلستانی