پنج شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۳۶

تاثیر تحولات افغانستان بر قیمت دلار

تاثیر تحولات افغانستان بر قیمت دلار
شاخص دلار در معاملات دیروز ثابت بود در حالی که بازده اوراق قرضه در زمان معاملات آسیایی کاهش داشت.

به گزارش تیتربرتر؛ قیمت دلار دیروز در کانال 26هزار تومان افزایش یافت  و در پایان معاملات نرخ هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی به قیمت26 هزار و 800تومان اعلام شد.

آخرین تغییرات قیمت دلار

نرخ خرید دلار از مردم در صرافی‌های بانکی نیز برابر با۲۶ هزار و 269 تومان گزارش شد. مرز روانی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی برابر با ۲۷ هزار تومان اعلام شده است.به این ترتیب سقف و کف مقاومتی دلار تغییر کرد و کف مقاومتی 26 هزار تومان و سقف 27هزار  تومان گزارش شد.

بر اساس این گزارش ، قیمت خرید هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی ۳۱و 539 تومان و بهای خرید آن از مردم نیز برابر با ۳۱ هزار و۸۱ تومان گزارش شد.

معامله‌گران دامنه نوسان کلی قیمت دلار در بازار ارز را 26 هزار 500 تا 28 هزار و 300 تومان می‌دانند و متصورند که امکان خروج از این محدوده تا انتهای این ماه وجود ندارد.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان شهریور 1400

پیش بینی قیمت دلار تا پایان شهریور 1400
پیش بینی قیمت دلار تا پایان شهریور 1400

 

بازار ارز سراسر رنگ سبز به خود پوشید از یک مقاومت مهم عبور کرد.دو روز پیش، پس از بازگشت یکباره نرخ از زیر 27 هزار تومان، برخی این حدس را در بازار ارز میزدند که قیمت دلار خیال کاهش ندارد.

قرینه آن‌ها برای چنین تحلیلی، اتفاقاتی بود که در بازار سکه افتاد. در واقع در روز دوشنبه با اینکه در نیمه اول بازار، قیمت دلار کاهشی بود، اما نرخ سکه نظاره‌گر بازار بود. در بازار ارز به شکل سنتی این باور وجود دارد که قیمت سکه هوشمندتر از دلار رفتار می کند.

این باور روز گذشته نیز به واقعیت تبدیل شد در حالی که دلار روند کاهشی داشت سکه در برابر نزول مقاومت کرد این مقاومت که توامان با اخبار منفی شد موجب شد  بازار ارز از سد مقاومت 27 هزار و 300 تومانی با قدرت عبور کرد. فراموش نکنیم که در 10 روز اخیر دلار در محدوده باریک 27 هزار تا 27 هزار و 300 تومان حبس شده بود و بسیاری از فعالان بازار منتظر شکست یکی از این دو سطح بودند.

حالا بازار سمت بالا را شکسته و یک بار دیگر به سمت 28 هزار تومان کمانه کرده است.

برجام و خبرهای مربوط به آن، راننده اصلی بازار ارز هستند. خبرهای منفی مربوط به شورای حکام و نگرانی‌هایی که در رابطه با نشست آینده این شورا وجود دارد، نرخ را افزایشی کرد و به نوعی، دلار بازها در حال پیشخور کردن نتیجه نشست شورای حکام هستند؛ به تعبیری آن‌ها روی خروجی منفی این نشست دارند قمار می‌کنند. اگر خروجی نشست منفی نباشد، قمار آن‌ها با شکست بزرگی همراه می‌شود.

در بازار ارز،‌خریداران زیادی دیده می‌شدند. البته تمامی این خریداران با سیگنال افزایش قیمت به بازار نیامده بودند، چرا که اختلاف نرخ صرافی و بازار آزاد به اندازه‌ای جذاب بود که خیلی‌ها را با یک کارت ملی به بازار ارز بکشاند. اختلاف نرخ امروز در حدود 800 تومان شده بود؛. به نظر می رسد بازارساز تمام تلاشش را کرده تا نرخ رسمی به محدوده‌های قرمز نرسد. بازار متشکل هم که معمولا راس ساعت 16،‌گزارش روز معاملاتی رو منتشر میکرد، تا ساعت 17 اقدام به ارائه گزارش نکرده بود. ( در این معاملات 10 میلیون دلار معامله شده، رد پای بازارساز)

همچنان کاهشی‌های بازار فکر می‌کنند که روی نشست شورای حکام فعلا نمی توان قضاوتی کرد، آن‌ها به حرف‌های نماینده روسیه استناد می‌کنند و معتقدند که غرب کاری نخواهد کرد که تمامی راه‌های مذاکرات از بین برود.

در بازار ارز برای روز جاری اولین حمایت سطح 27 هزار و 300 تومان هست و اولین مقاومت 27 هزار و 800 تومان. در صورت شکسته شدن مقاومت اول کانال 28 هزار تومان روشن می‌شود. معامله‌گران دامنه نوسان کلی قیمت دلار در بازار ارز را 26 هزار 500 تا 28 هزار و 300 تومان می‌دانند و متصورند که امکان خروج از این محدوده تا انتهای این ماه وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

علت افزایش قیمت دلار در دوماه گذشته؟

علت افزایش قیمت دلار در دوماه گذشته؟
علت افزایش قیمت دلار در دوماه گذشته؟

 

در ۱۰ روز گذشته عمدتا معامله‌گران در حوالی محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان فروشنده شده‌اند و در نزدیکی محدوده ۲۶ هزار‌و‌۸۰۰ تومان موقعیت خرید گرفته‌اند. تا زمانی که اسکناس آمریکایی از دامنه یاد شده خارج نشود، خریداران و فروشندگان به صورت معنادار وارد بازار نخواهند شد.

در این میان بخشی از فعالان بازار عنوان می‌کنند که بارها معامله‌گران سعی کردند که قیمت دلار را به زیر محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان ببرند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و اسکناس آمریکایی نوسانات محدودی را در دامنه مشخص انجام داد. این موضوع از نگاه افزایشی‌های بازار به معنای آن است که قیمت دلار در حال کف‌سازی است. از نگاه آنها با محکم شدن کف ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومانی، جسارت خریداران برای ورود تدریجی به بازار بیشتر خواهد شد.

با این حال بیشتر فعالان اعتقاد دارند که بازیگران بزرگ زمانی وارد بازار خواهند شد که اطمینان بیشتری از چگونگی چشم‌انداز سیاسی کشور پیدا کنند. برخی از فعالان عنوان می‌کنند در صورتی که تا انتهای شهریورماه خبر از شروع مذاکرات منتشر نشود، معامله‌گران بزرگ سطح جدیدی از خریدهای خود را کلید خواهند زد.

در این میان، عده زیادی از فعالان نیز اعتقاد دارند که بازار ارز دلایل افزایشی خود را از دست داده است. این عده باور دارند که بازار حتی اگر افزایش مقطعی را تجربه کند، با انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی روند نزولی خواهد گرفت. آنها باور دارند همان‌طور که دولت تمایل ندارد در آغازین روزهای کاری خود شاهد افزایش قیمت دلار باشد، احتمالا رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز تلاش خواهد داشت که در ابتدای شروع فعالیت خود سطح عرضه ارز را بالا ببرد و به این ترتیب، قدرت خود را به رخ نوسان‌گیران بکشد.

با مشخص شدن کابینه دولت و عبور از خلأ دوران انتقال دولت، وضعیت ابهام در میان معامله‌گران کاهش یافته است. در کنار این، اوضاع منطقه در روزهای اخیر آرام‌تر شده و سطح تنش‌ها کاهش پیدا کرده است. این دو موضوع تا حدی جو نااطمینانی معامله‌گران بازار را کاهش داده است، ولی همچنان خریداران با تکیه بر اخبار روزانه، بعضا جو بازار را به سود خود تغییر می‌دهند.

یکی از نگرانی‌های مهم بازار در شرایط کنونی، وضعیت آتی مذاکرات هسته‌ای است. در صورتی که مذاکرات منجر به لغو تحریم‌ها نشود، انتظارات تورمی از نگاه معامله‌گران می‌تواند بیشتر شود و قیمت دلار را در وضعیت صعودی قرار دهد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی