پنج شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ۰۸:۱۵
اولین اقدام رئیسی برای خانه دار شدن:

جزئیات دریافت وام یک میلیاردی خرید مسکن جوانان از 17 شهریور 1400

اولین اقدام رئیسی برای خانه دار شدن:
مدیرعامل بانک مسکن از افزایش وام خرید مسکن حساب جوانان به یک میلیارد تومان خبر داد و گفت: در یک دوره ۱۵ ساله متقاضی می‌تواند از یک میلیارد وام خرید مسکن استفاده کند.

به گزارش تیتربرتر؛ محمود شایان با اشاره به برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در دولت‌‌های اول معمولا با توجه به سیاست‌های موجود به سمت رکود حرکت می‌کرده‌ است؛ به عبارت دیگر اگر 4 سال فعالیت دولت‌ها را بررسی کنیم می‌بینیم که بازار مسکن وارد رکود می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد وقتی مسکن در رکود قرار می‌گیرد، بخش ساخت و ساز وارد رونق می‌شود. در واقع سازندگان و انبوه‌سازان از فرصت رکود استفاده کرده و به سمت ساخت‌وساز مسکن می‌روند تا بتوانند در شرایط رونق آنها را به بازار عرضه کنند.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: پیش بینی این است که اگر مسکن وارد رکود شود و بخش ساخت و ساز هم رونق بگیرد بخشی از مشکلات مسکن در کشور حل خواهد شد.

شایان درباره قیمت مسکن نیز گفت: قاعدتا نباید در شرایط کنونی بازار به سمت رکود تورمی حرکت کند،‌ 4 سال فعالیت دولت‌ها  در دوره اول نشان می‌دهد که قیمت مسکن تورمی نبوده و حتی کاهش قیت نیز اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: در بحث مسکن حباب قیمت داریم؛‌ افزایش قیمت‌ها در مسکن باور نکردنی بوده است؛ در ابتدای شروع به کار دولت قبل  متوسط قیمت مسکن 3.8 میلیون تومان بود که در پایان دولت به بیش از 30 میلیون تومان افزایش یافت. این افزایش غیرمنطقی بود.

شرایط دریافت وام یک میلیاردی خرید مسکن جوانان

شرایط دریافت وام یک میلیاردی خرید مسکن جوانان
شرایط دریافت وام یک میلیاردی خرید مسکن جوانان

 

محمود شایان در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن جوانان را به بانک مرکزی داد. به این ترتیب این وام در تهران سال گذشته به 400 میلیون تومان افزایش یافت. با توجه به افزایش قیمت‌ها، مجدد پیشنهاد افزایش سقف وام به یک میلیارد تومان برای مسکن پس‌انداز جوانان دادیم که مورد موافقت شورای پول و اعتبار قرار گرفت.

وی با اعلام این‌که از امروز متقاضیان می‌توانند در شعب بانک مسکن برای وام جدید افتتاح حساب کنند، تصریح کرد: سقف وام در تهران،‌یک میلیارد تومان،‌ شهرهای بزرگ 850 و سایر شهرها 700 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی با بیان این‌که حداقل واریز ماهانه برای این وام 200 هزار تومان است،‌ تاکید کرد: متقاضیان می‌توانند پس از پنج سال واریز ماهانه با اعمال ضرایب وام حساب مسکن جوانان را دریافت کنند که در تهران این مبلغ 400 میلیون تومان است.

مطالب مرتبط:

جزئیات وام جدید مسکن در دولت رئیسی

جزئیات وام جدید مسکن در دولت رئیسی
جزئیات وام جدید مسکن در دولت رئیسی

 

بر اساس آنچه بانک مسکن اعلام کرده در یک دوره 15 ساله متقاضی می‌تواند از یک میلیارد وام خرید مسکن استفاده کند. این رقم برای کلانشهر تهران است. سقف وام در سال پنجم  برای شهر تهران 400 میلیون تومان است که در مقایسه با رقم قبلی این وام 19 درصد افزایش یافته است.

در شهرهای بزرگ سقف وام مذکور در سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب 350 میلیون و 850 میلیون تومان است. در سایر شهرها نیز این رقم برای سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب 300 و 700 میلیون تومان است.

مدیرعامل بانک مسکن اواخر ماه گذشته از پیگیری افزایش وام خرید مسکن و برنامه جدید این بانک برای فروش متری زمین با استفاده از اوراق موازی سلف خبر داده و گفته بود: سال گذشته وام خرید افزایش یافت و بر اساس شرایط خاص به 400 میلیون تومان رسید. با توجه به تورمی که در کشور داشته‌ایم در حال پیگیری برای افزایش سقف وام خرید مسکن هستیم.

شایان تصریح کرد: از مجاری قانونی در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم وام را افزایش دهیم که با تورم همخوانی داشته باشد. در کنار این برنامه طرح دیگری با نام فروش متری آپارتمان توسط بانک مسکن تدوین شده است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند.

شایان با یادآوری این‌که مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن اخذ شده است، اضافه کرد: در حال مذاکره با بورس هستیم، با این کار کمک خوبی در کنار صندوق پس‌انداز جوانان قرار می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند به صورت متری اقدام به خرید مسکن کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد،‌ گفت: به شرکت‌های زیرمجموعه بانک تکلیف شده پروژه‌های بیشتری را در این زمینه تعریف کنند، ضمن این‌که مردم می‌توانند در بازار سرمایه خرید‌های خود را به فروش برسانند و در بازار آزاد اقدام به خرید خانه کنند.

وی تاکید کرد: وقتی اقتصاد مسکن راه‌اندازی شود این برنامه‌ها رنجیروار به صورت مکمل همدیگر در راستای خانه‌دار کردن مردم عمل خواهند کرد.

پرداخت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان برای ۵ تا ۱۵ سال

پرداخت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان برای ۵ تا ۱۵ سال
پرداخت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان برای ۵ تا ۱۵ سال

 

بر همین اساس مدت زمان سپرده‌گذاری بین ۵ تا ۱۵ سال است و در شرایطی که متقاضی ۱۵ سال اقدام به پرداخت ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به بانک کند می‌تواند از سقف میزان این تسهیلات استفاده کند.

تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان، براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی شامل: تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها به دارنده حساب ارائه می‌شود.

در همین راستا، محمود شایان، مدیر عامل بانک مسکن در بیان سقف این تسهیلات گفته بود:« سقف وام در پایتخت معادل ۱ میلیارد تومان،‌ شهرهای بزرگ ۸۵۰ و سایر شهرها ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.»

در شرایطی که متقاضی تسهیلات بخواهد در حداقل زمان سپرده‌گذاری خود یعنی ۵ سال از تسهیلات مسکن جوانان استفاده کند در پایتخت می‌تواند تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرد.

لازم به ذکر است، استفاده سقف تسهیلات ۱ میلیارد تومانی مسکن جوانان برای متقاضیانی است که از تاریخ ۱۷ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به بعد اقدام به ثبت نام کنند.

سود و دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی بانک مسکن، سود تسهیلات مسکن جوانان مطابق سود مصوب شورای پول و اعتبار در سال دریافت تسهیلات است. بر همین اساس در شرایطی که متقاضی در سال ۱۴۰۰ به شرایط دریافت وام رسیده باشد، باید سود ۹ درصدی را برای تسهیلات مسکن جوانان پرداخت کند.

علاوه بر این مسئله، دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن جوانان پس از دریافت ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است.

اقساط تسهیلات ۱ میلیاردی مسکن

در همین راستا در شرایطی که متقاضی همین امروز نسبت به افتتاح حساب مسکن جوانان اقدام کرده و ماهانه ۲۰۰ هزار تومان تا سال ۱۴۱۵ واریز کند، پس از دریافت تسهیلات ۱ میلیارد تومانی ۲۰ ساله با نرخ ۹ درصد، باید ماهانه ۸ میلیون و ۹۷۳ هزار تومان قسط به منظور بازپرداخت به حساب بانک مسکن واریز کند.

بر این اساس، مجموع اقساط پرداختی در پایان ۲۰ سال معادل ۲ میلیارد و ۱۵۹ میلیون ۳۴۲ هزار تومان خواهد بود که در مجموع ۵۳ درصد از بازپرداخت، در قالب سود دریافت خواهد شد.

لازم به تاکید است، تسهیلات مسکن جوانان در قالب تسهیلات ساخت مسکن، تسهیلات تعمیر مسکن و تسهیلات خرید پرداخت شده و سقف این وام به واحد‌هایی تعلق می‌گیرد که پروانه ساختمانی آنها بیش از ۲۵ سال نباشد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی