جمعه, ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۳۷

بازگشت دوباره بازار سرمایه به روزهای اوج/ بورس صعودی می شود؟

بازگشت دوباره بازار سرمایه به روزهای اوج/ بورس صعودی می شود؟
به گفته کارشناسان هرگونه ابزارهای مالی نوین و هر اوراق بهاداری که منجر به افزایش سطح نقدشوندگی و افزایش ظرفیت به منظور تامین مالی شود نوعی ابزار مالی است که در سازمانی به نام بورس به اثبات رسیده و مفید واقع شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 11میلیارد و 233میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 9هزار و 798میلیارد تومان در بیش از 963هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 24هزار و 536واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 520هزارواحد قرار گرفت.

آخرین وضعیت بورس تا 11 شهریور 1400

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی پارس شد و در مقابل شرکت‌های پالای نفت تبریز، بانک کارآفرین و بانک تجارت با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6125واحد، کل (هم‌وزن) 8482واحد، قیمت (هم‌وزن) 5352واحد، آزاد شناور 22875واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 14523 و 60213 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4میلیارد و 699میلیون ورقه به‌ارزش 15هزار و 596میلیارد تومان در 530هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 448واحد رشد کرد و در ارتفاع 22هزار و 409واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، بیمه پاسارگاد و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های صنعتی مینو، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

پیش بینی بورس در پایان شهریور 1400

پیش بینی بورس در پایان شهریور 1400
پیش بینی بورس در پایان شهریور 1400

 

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که تجربه ۱۰ سال اخیر بورس این را ثابت کرده که هرچقدر ما از ابزارهای بورسی استفاده کنیم، بازار موفق تری خواهیم داشت،

اقتصاد هر کشوری ساختار ویژه خود را مى‌طلبد و بازار سرمایه در هر کشور نیز متناسب با ساختار اقتصادى آنجا شکل مى‌گیرد و در نهایت هر بازار سرمایه‌اى ابزار و نهادهاى متناسب با خود را خواهد داشت.

بنگاه‌های بزرگ اقتصادی با دارایی مالی زیاد، می‌توانند با کمک ابزارهای متنوعی که در بازار سرمایه وجود دارد، اقدام به تأمین مالی کنند. در حقیقت این ابزارها می‌تواند پشتوانه مطمئنی برای تأمین مالی شرکت‌ها باشد.

بازار سرمایه در بخش تأمین مالی خود را به انواع ابزارها مجهز کرده است تا به این ترتیب بتواند به اقتصاد یاری رساند. با توجه به اینکه بورس بازاری بلند مدت برای سوددهی است، ابزارهای مالی این امکان را برای سهامداران حقیقی فراهم می‌سازند تا بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری را در شرایط مختلف اقتصادی مدیریت کرده و از این ابزارها برای کاهش ریسک خود بهره‌مند شوند،‌در حال حاضر جعبه ابزارهای مالی در بورس ایران در طی این سال‌ها کامل شده و به غیر از برخی موارد، سایر ابزارهای موجود در بازار بورس‌های جهانی، در بازار سرمایه ایران نیز به کار گرفته می‌شوند. چالشی که در این حوزه وجود دارد این است که هنوز سواد کافی برای به کارگیری این ابزار در بورس ایران وجود ندارد و بسیاری از این ابزارها بلااستفاده مانده‌اند.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر ابزارهای مالی جدید در بورس اظهار کرد: هرگونه ابزارهای مالی نوین و هر اوراق بهاداری که منجر به افزایش سطح نقدشوندگی و افزایش ظرفیت به منظور تامین مالی شود نوعی ابزار مالی است که در سازمانی به نام بورس به اثبات رسیده و مفید واقع شده است.

وی افزود: تجربه ۱۰ سال اخیر بورس این را ثابت کرده که هرچقدر ما از ابزارهای بورسی استفاده کنیم، بازار موفق تری خواهیم داشت، بخشی از این ابزارها شناخته شده است و مختص به یک بازار خاص نیست اما بخشی از ابزارها مربوط به بازارهای اسلامی است،‌ همانند صکوک، این شکل از ابزارها که محدود به کشورهای اسلامی هستند،‌ بیشتر از نظر ظاهری با دیگر ابزارها متفاوت هستند و از نظر محتوا در نقدشوندگی و مبادلات مالی چه در عرصه بازار سرمایه محدود در یک کشور و چه در عرصه بین الملل فرقی ندارد.

آقابزرگی ادامه داد: اکنون ابزارهای مالی نوینی که در دنیا استفاده می شود،‌ با ابزارهای مالی که در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد نسبت قابل قبولی ندارد،‌ بطوری که ابزارهای بازارسرمایه نسبتی در حدود ۸۰ درصد در دنیا است و در ایران کمتر از ۲۰ درصد است که بخشی از آن  مربوط می شود به نقل و انتقالات اوراق بهادار، ضمن اینکه معاملات نفت بر اساس معاملات آتی یا فیوچرز معامله می شود.

مطالب مرتبط:

شرط رسیدن به اهداف عالی بازار سرمایه 

شرط رسیدن به اهداف عالی بازار سرمایه
شرط رسیدن به اهداف عالی بازار سرمایه

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت:  محصولات نفتی و کامودیتی نیز فیزیکش در حداقل حجم مبادلات قرار دارد. تجربه نشان داده ما زمانی می توانیم به اهداف عالی بازار سرمایه که در کنار بازار پول است برسیم که می اقتصاد کشور را تامین و تجهیز مالی کنیم.  

آقابزرگی در پایان اظهار کرد:‌ زمانی که ما باید از تمامی ظرفیت ها و ابزارهای مالی شناخته شده در دنیا استفاده کنیم،‌ با این کار می توانیم بگوییم که حداکثر تلاش را کردیم و اگر احتمال دهیم که این روش موفقیت آمیز نبوده است به این علت است که‌ قانون و محدودیت ها همانند مسائل فقهی و شرعی وجود دارد البته خوشبختانه توانسته ایم بخشی از ابزارها را همانند اختیارات فروش و معاملات سلف که در تمام دنیا هست را با تغییر اسامی و بومی سازی موانع فقهی و شرعی را برطرف کنیم.

تصمیمات دهقان دهنوی برای بورس مفید بوده است؟

با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در کشور و تغییر وزرا، به احتمال زیاد مدیران میانی سازمان‌‌ها هم تغییر کنند و با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد رئیس سازمان بورس هم تغییر کند. اما در این مدت کوتاه ریاست دهقان دهنوی، او چه عملکرد مثبت و منفی را در کارنامه خود ثبت کرده است؟

دهقان دهنوی که از بهمن ماه سال گذشته در مسند ریاست سازمان بورس قرار گرفته است، بیشترین اثرگذاری خود را در بحث حذف قیمت‌گذاری دستوری در برخی از صنایع بورسی داشته است. اگر چه این موضوع در جای خودش عملکردی مثبت قلمداد می‌شود اما به دلیل آنکه از بخش‌های دیگر بازار غافل شده است عملکردی منفی به حساب می‌آید.

در جلسات مکرر سازمان بورس با بدنه دولت قرار شد تا ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بازار سهام واریز شود تا از ریزش بیشتر بازار با تزریق نقدینگی جلوگیری شود اما تنها در یک مرحله ۵۰ میلیون دلار به بازار تزریق شد و بعد ازآن دیگر خبری از واریزی جدید نبود.

نقاط منفی دهقان دهنوی در بورس

به عقیده کارشناسان، دهقان دهنوی در اوایل ریاست خود از مشاوران و کارشناسان خبره بازار مشورت نگرفت و به دلیل گرفتن تصمیمات خلق‌الساعه و هیجانی در ریزش بیشتر بازار در نیمه دوم سال گذشته نقش پررنگی را بازی کرد.

مریم محبی، کارشناس بازار سهام معتقد است: مهم‌ترین ویژگی منفی رئیس سازمان بورس خنثی بودن وی در تصمیم‌گیری‌های بازار و عدم رفتار مقتدرانه او در سیاست‌گذاری‌های مربوط به بازار سرمایه است.

نقاط مثبت دهقان دهنوی در بورس

اما در کنار عملکرد منفی او تصمیمات درست و به جای دهقان دهنوی در دو ماه گذشته به بازار کمک کرده است. عرضه سیمان در بورس کالا، تلاش برای خروج خودرو از قیمت‌گذاری دستوری و ارتباط قوی با نهادهای مالی بازار سرمایه از عملکرد مثبت او بوده است.

به عقیده برخی از کارشناسان، توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمایه، تلاش برای رقابتی کردن فعالیت‌ها و تلاش برای افزایش بعد نظارتی در بازار سهام از فعالیت‌های موثر او بوده است.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی