سه شنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۳۰

هاشمیه متقیان دارنده طلای پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ کیست؟

هاشمیه متقیان دارنده طلای پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ کیست؟
هاشمیه متقیان با دستیابی به مدال طلای پرتاب نیزه کلاس ادغامی F۵۵ و F۵۶ بانوان به جمع مدال‌آوران کاروان سردار دل‌ها اضافه شد.

به گزارش تیتربرتر؛ هاشمیه متقیان در فینال پرتاب نیزه بانوان کلاس F56 با ثبت رکورد 24.50 ضمن شکستن رکورد جهانی این رشته، در رده نخست ایستاد و به مدال طلای مسابقات دست پیدا کرد.

جزئیات دریافت مدال طلا توسط هاشمیه متقیان در پارالمپیک توکیو 2020

جزئیات دریافت مدال طلا توسط هاشمیه متقیان در پارالمپیک توکیو 2020
جزئیات دریافت مدال طلا توسط هاشمیه متقیان در پارالمپیک توکیو 2020

 

این مدال، اولین مدال طلای تاریخ ورزش بانوان ایران در بخش پارالمپیک توکیو محسوب می شود و از این رو اهمیت آن را دوچندان می کند.

مسابقات دوومیدانی بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو از صبح امروز (سه‌شنبه) با رقابت ورزشکاران در مواد مختلف پیگیری شد که یکی از آنها پرتاب نیزه کلاس ادغامی F۵۵ و F۵۶ بانوان بود.

نماینده کشورمان در این رقابت هاشمیه متقیان معاوی بود که با حدنصاب ۲۴.۵۰ متر در بین ۹ ورزشکار پارالمپیکی دیگر رتبه نخست و مدال طلا را به خود اختصاص داد.

در این رقابت که از ساعت ۱۰:۱۲ (به وقت محلی) آغاز شد، هاشمیان پنجمین پرتابگری بود که در میدان حاضر شد. او کار خود را با پرتاب‌های ۲۲.۹۴ و ۲۲.۹۸ متری آغاز کرد و در پرتاب سوم نیزه را به میزان ۲۴ متر و ۵۰ سانتیمتر پرتاب کرد که با این حدنصاب رکورد جهان را ارتقا بخشید.

این مدال، اولین مدال طلای تاریخ ورزش بانوان ایران در بخش دوومیدانی پارالمپیک محسوب می شود و از این رو اهمیت آن را دوچندان نموده است.

متقیان در پرتاب چهارم نیزه را به طول ۲۴.۱۴ پرتاب کرد و در پرتاب پنجم حدنصاب ۲۴.۴۲ را برجای گذاشت. او در نهایت با پرتاب نیز به طول ۲۲.۸۸ به کار خود پایان داد و در انتظار پرتاب رقبای خود از الجزایر، لتونی، آلمان و برزیل ماند.

ریسا روچا ماچادو از برزیل با حدنصاب ۲۴.۳۹ متر و دیانا دادزیت از لتونی با رکورد ۲۴.۲۲ متر دوم و سوم شدند.

صحبت های هاشمیه متقیان بعد از دریافت مدال طلای پارالمپیک توکیو 2020

صحبت های هاشمیه متقیان بعد از دریافت مدال طلای پارالمپیک توکیو 2020
صحبت های هاشمیه متقیان بعد از دریافت مدال طلای پارالمپیک توکیو 2020

 

هاشمیه متقیان پس از دستیابی به مدال طلای پرتاب نیزه کلاس ادغامی F۵۵ و F۵۶ بانوان در مسابقات دوومیدانی بازی‌های  پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو اظهار داشت: نمی‌توانم احساسم را بیان کنم و به زبان بیاورم. واقعاً وقتی به این موضوع فکر می‌کنم، گریه‌ام می‌گیرد.

وی در ادامه یادآور شد: برای رسیدن به این مدال طلا از پارالمپیک ریو تا به اینجا هر روز تمرین کردم. حتی در زمان شیوع کرونا هم تمریناتم را قطع نکردم. رمز موفقیت من فقط تمرین، تمرین و تمرین بود.

این بانوی طلایی ایران خاطر نشان کرد: تمام خانم‌های معلول می‌توانند روزی مدال‌آور پارالمپیک شوند، اگر برنامه و نقشه راه خوبی داشته باشند و البته خوب و درست تمرین کنند.

متقیان در خاتمه تصریح کرد: من مدال طلای آسیا، بازی‌های پاراآسیایی و جهانی را داشتم و در بین مدال‌هایم فقط همین یک مدال طلا کم بود که امروز به آن رسیدم.

مطالب مرتبط:

ملی‌‌پوش پارا دوومیدانی کشورمان درگفتگو با وب‌سایت فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین درباره فعالیت‌های خود در روزهای شیوع بیماری کرونا و قرنطینه بیان کرد: سال گذشته پس از مسابقات جهانی، فشار تمریناتم را بیشتر کردم چرا که قرار بود پارالمپیک توکیو شهریور امسال برگزار شود اما شیوع کووید ۱۹ باعث به تعویق افتادن این رویداد بزرگ و نیز تعطیلی اردوها شد.

وی ادامه داد: در ابتدا برایم سخت بود چرا که برنامه‌ریزی تمریناتم تغییر کرد اما با مطالعه زندگی‌نامه قهرمانان، انگیزه‌ام بیشتر شد و تصمیم گرفتم از این فرصت بهترین استفاده را ببرم و با افزایش آمادگی جسمانی‌ام و یادگیری تکنیک‌های بیشتر زیر نظر مربی و انجمن و تمرین در خانه، در مسابقات آینده نتایجی را بدست آورم که رنکینگ نخست جهان از آن من شود.

متقیان افزود: از دیگر ورزشکاران می‌خواهم با انجام تمرینات خود، از این زمان به نحو احسن استفاده کنند تا برای حضور در رقابت‌ها آماده باشند.

دارنده مدال نقره جهانی عنوان کرد: در این روزها، با ماندن در خانه فرصتی فراهم شد تا به کارهایی که علاقه داشتم بپردازم و کیک پختن را یاد بگیرم و در کنار خانواده زمان بیشتری را سپری کنم.

متقیان بیان کرد: ابتدا از والیبال نشسته ورزش را شروع کردم، اما بعد از دو سال وارد پارا دوومیدانی شدم و هر چه زمان جلوتر رفت و دریافت مدال قهرمانی کشور، علاقه‌ام به این رشته را بیشتر کرد، تا جایی که کسب مدال نقره جهانی ۲۰۱۷ لندن به شیرین ترین خاطره ورزشی‌ام تبدیل شد و همچنان از یادآوری آن لحظه حس شادی و غرور می‌کنم.

وی تصریح کرد: در مدت حضورم در تیم ملی، توانستم مدال‌های خوش‌رنگی در رقابت‌های جهانی و پاراآسیایی برای کشورم کسب کنم و اکنون آرزویم کسب مدال طلا پارالمپیک توکیو است که امیدوارم این به تعویق افتادن زمان برگزاری مسابقات، موقعیتی باشد تا به این هدفم، رنگ واقعیت ببخشم.

متقیان عنوان کرد: از مسئولان کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون و انجمن برای حمایت‌هایی که از ما داشتند، تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم در تمام رقابت‌ها شاهد درخشیدن ملی‌پوشان کشورمان باشیم.

در پایان نظر بانوی ملی پوش پارا دوومیدانی کشورمان را درباره این واژه‌ها جویا شدیم:

 *پارا دوومیدانی:*

تکیه کردن به توانایی های فردی

 *پارالمپیک:*

بالاترین رویداد ورزشی در جهان

 *ماه مبارک رمضان:*

ماه نزدیک شدن بیشتر به خداوند متعال

 *ورزش:*

راهی برای سلامتی و تندرستی

هاشمیه متقیان متولد اول خرداد سال ۱۳۶۵ در شهر اهواز و استان خوزستان است که بر اثر واکسن فلج اطفال از ناحیه پا دچار معلولیت شد. اما این اتفاق محدودیتی برای این بانوی افتخارآفرین کشورمان ایجاد نکرد و او پس از فعالیت در والیبال نشسته بانوان، به رشته پارا دوومیدانی در ماده پرتاب نیزه روی آورد و توانست از مدال‌آوران تیم ملی ایران در مسابقات جهانی و پاراآسیایی باشد.

متقیان در آبان ماه سال گذشته با کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ امارات توانست سهمیه پارالمپیک توکیو را کسب کند.

 آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: شایان صفرزاده