شنبه, ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ ۱۵:۴۶

روح الله رستمی: دارنده اولین مدال طلای پارالمپیک 2020

روح الله رستمی: دارنده اولین مدال طلای پارالمپیک 2020
اولین مدال طلای پارالمپیک توکیو 2020 از آن روح الله رستمی قهرمان کشورمان شد.

به گزارش تیتربرتر؛ در چهارمین روز از بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو، ورزشکاران ایران در پنج رشته پارادوومیدانی، پاراوزنه‌برداری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر و پاراتیراندازی با کمان به مصاف حریفان خود رفته و می‌روند. روح الله رستمی ملی پوش پاراوزنه‌برداری کشورمان در دسته ۸۰ کیلوگرم کشورمان موفق شد مدال طلا را از آن خود کند.

پیش از این نیز امیر جعفری موفق شده بود مدال نقره دسته ۶۵ کیلوگرم وزنه‌برداری پارالمپیک را از آن خود کند و اولین مدال‌ آور کاروان ایران در این رقابت ها نام گیرد.

کسب مدال طلای پارالمپیک توکیو 2020 توسط روح الله رستمی

روح الله رستمی
روح الله رستمی

رقابت‌های وزنه‌برداری دسته منهای ۸۰ کیلوگرم مردان امروز (شنبه) از ساعت ۱۳:۳۰ به وقت ایران آغاز خواهد شد و «روح‌الله رستمی» نماینده ایران در این دسته به مصاف حریفان پارالمپیکی خود می‌رود. رستمی که مدال نقره بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن را در کارنامه دارد یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا در کاروان ایران به شمار خواهد رفت او حتی می‌تواند رکورد این دسته را نیز به نام خود کند.

رکورد این دسته در پارالمپیک در اختیار مجید فرزین ملی‌پوش اسبق ایران است. وی در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو توانست با مهار وزنه ۲۴۰ کیلوگرم ضمن ثبت این رکورد مدال طلا را از آن خود کند. اما رکورد جهانی دسته منهای ۸۰ کیلوگرم وزنه‌برداری معلولان جهان در اختیار روح‌الله رستمی به ۲۴۱ کیلوگرم است که سال ۲۰۲۱ در مسابقات بین‌المللی تایلند آن را به ثبت رساند.

رستمی که اکنون خود را برای یک موفقیت دیگر آماده می‌کند به دنبال آن است تا ضمن ثبت مدال طلا بتواند برای دومین مرتبه از رکورد مجید فرزین عبور کند.

رستمی در دسته منهای ۸۰ کیلوگرم با ورزشکارانی از چین، اوکراین، آلمان، گرجستان، کلمبیا، ایتالیا و برزیل رقابت خواهد کرد.

تیم پاراوزنه‌برداری ایران با پنج نماینده راهی سرزمین آفتاب شده و امید است بتوانند یک نتیجه تاریخی را در این دوره از بازی‌ها ثبت کنند. بنا به گفته «علی‌اصغر رواسی» سرمربی تیم، احتمال حضور هر پنج نماینده ایران در سکوی پارالمپیک وجود دارد.

بهترین نتیجه وزنه‌برداری در ادوار بازی‌های پارالمپیک مربوط به بازی‌های ۲۰۱۲ لندن است که ایران با هشت ورزشکار حضور پیدا کرد. آنان موفق به کسب چهار مدال طلا و یک نقره شدند. سیامند رحمان، مجید فرزین، علی حسینی و نادر مرادی موفق به کسب مدال طلا و روح‌الله رستمی مدال نقره کسب کرد. رستمی در آن دوره از بازی‌ها در دسته ۶۷ کیلوگرم وزنه می‌زد.

روز گذشته امیر جعفری با کسب مدال نقره بازی‌های پارالمپیک موفق شد تا نخستین نشان کاروان ایران را ضرب کند. روح‌الله رستمی، حامد صلحی‌پور، سامان رضی و منصور پورمیرزایی دیگر نمایندگان ایران در این رشته هستند.

پورمیرزایی در این دوره از بازی‌ها جانشین سیامند رحمان شده و امید می‌رود وی بتواند مدال طلای دسته فوق سنگین را برای ایران به ارمغان بیاورد. سیامند در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو موفق به ثبت رکورد ۳۱۰ کیلوگرم شد و رکورد جهان و المپیک هم‌اکنون به نام او است. رحمان اسفندماه سال ۱۳۹۸ به خاطر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

نتایج رقابت های پارالمپیک 2020 تا به این لحظه در روز چهارم

نتایج رقابت های پارالمپیک 2020
نتایج رقابت های پارالمپیک 2020

 

پارا وزنه‌برداری

روح‌الله رستمی ملی‌پوش شایسته کشورمان در دسته 80 کیلوگرم و رکورددار جهان در این دسته، رقابت خود با 8 حریف از یونان، اوکراین، برزیل، کلمبیا، گرجستان، ایتالیا، مصر و چین را از ساعت 14 آغاز کرد.

رستمی رقابت خود را با انتخاب وزنه 225 کیلوگرمی آغاز کرد و در مهار آن موفق بود. مهار صحیح این وزنه در حالی رقم خورد که رکورد رستمی 14 کیلوگرم بیشتر از نفر دوم بود. ملی‌پوش کشورمان در دومین تلاش خود در مهار وزنه 228 کیلوگرمی موفق ظاهر شد.

مطالب مرتبط:

بسکتبال با ویلچر

تیم ملی ایران در سومین دیدار خود در گروه B، از ساعت 10:15 در سالن «مویاشینو فارست اسپورت پلازا» به مصاف الجزایر رفت و با نتیجه 81 بر 47 به پیروزی رسید تا شانس تیم تحت هدایت عباس آقاکوچکی برای صعود زنده بماند.

تیراندازی با کمان

رمضان بیابانی از ساعت 9 صبح و در مرحله یک شانزدهم نهایی کامپوند انفرادی با «پیتر مارچانت» از استرالیا رقابت کرد و مقابل این حریف 141 بر 139 پیروز شد و گام به مرحله یک هشتم نهایی گذاشت. بیابانی در این مرحله روز سه‌شنبه با «پیوتر فن‌مونتاگو» از بلژیک رقابت خواهد کرد.

علی سینا منشازاده در مرحله یک شانزدهم مسابقات کامپوند انفرادی کلاس W2 به مصاف فیلیپ کواتس از آفریقای جنوبی رفت و با برتری 143 بر 130 راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.وی در این مرحله روز سه‌شنبه به مصاف «جیری فورسبرگ» از فنلاند خواهد رفت.

والیبال نشسته

تیم ملی ایران از ساعت 5:30 در نخستین دیدار خود در گروه B به مصاف آلمان رفت و 3 بر صفر (25 بر 23 ، 25 بر 16 و 25 بر 17) پیروز شد.

تیم کشورمان این دیدار را با ترکیب مهدی بابادی، داوود علیپوریان، حسین گلستانی، مرتضی مهرزاد، مجید لشگری و صادق بیگدلی آغاز کرد و رقابت بسیار نزدیکی را با حریفش را داشت تا سرانجام در ست اول و در طول 23 دقیقه پیروز شود.

پارادوومیدانی

سامان پاکباز از ساعت 5:05 صبح امروز در پرتاب وزنه کلاس F12 با حریفانی از اوکراین (2 نفر)، اسپانیا (2 نفر)، ازبکستان، لهستان و مولداوی رقابت کرد. وی در این رقابت رکوردهای 12.05 متر، 14.28 متر را در پرتاب‌های اول و دوم به ثبت رساند و در پرتاب‌های سوم و چهارم خطا کرد. وی در تلاش پنجم پرتابی به اندازه 14.29 متر داشت. پاکباز که در پارالمپیک 2016 ریو صاحب مدال نقره شده بود، در آخرین فرصت خود وزنه را 14.24 متر پرتاب کرد و در نهایت با رکورد 14.29 متر در رده پنجم قرار گرفت.

بیوگرافی روح الله رستمی وزنه بردار کشورمان

بیوگرافی روح الله رستمی وزنه بردار
بیوگرافی روح الله رستمی وزنه بردار

روح الله رستمی در سال ۱۳۶۸ در قم متولد شد او وزنه بردار ملی پوش ایرانی در رشته وزنه‌برداری معلولان بوده و قهرمان وزنه برداری معلولان جهان و دارنده عنوان قویترین وزنه بردار دنیا با شکستن رکورد پاراوزنه برداری در سال ۲۰۲۱ می باشد.

آغاز فعالیت حرفه ای در وزنه برداری

رستمی فعالیت حرفه ای خود را از نوجوانی در تهران شروع میکند و از طریق مربیان محلی وارد ورزش معلولان می‌شود.

او ملی پوش دسته ۶۷٫۵ کیلوگرم معلولین ایران است تا پیش از پارالمپیک لندن افتخارات زیادی را در رده سنی جوانان بدست آورده بود. مدال طلای مسابقات جهانی آمریکا و مدال نقره در جهانی مالزی از این جمله‌اند.

در پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن با مهار وزنه ۲۰۸ کیلوگرمی پس از وزنه‌بردار چینی و بالاتر از ابراهیم شعبان از مصر نشان نقره را از آن خود کرد.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: شایان صفرزاده